Berith
Vad är det här?? ohmy.gif

Räknar kallt med att insektsfantasterna vet. sleep.gif
Krabaten sitter på ett blad från en körsbärsblomma.

Micke
Det var en söt liten en, sammetskvalster ser den ut som. Ett litet rovdjur som fångar andra små insekter och kvalster, kan därför vara nyttig att ha i körsbärsträdet antar jag...

Micke
Berith
Ojojoj... sleep.gif Har alltså totalfel rubrik.... kvalster är väl inte insekter.....

Sammetskvalster! Förstår varför den heter så - alldeles sammetsröd är den. rolleyes.gif

Tack Micke!
*Felix matte*
Kvalster!!!... Jesses som jag letade bland spindlar och spindeldjur men hittade ingen liknande.
Berith... är det sonen din som fotat? med tanke på att de skulle vara så gott som osynliga för ögat. rolleyes.gif unsure.gif
Berith
Japp, sonens foto. smile.gif Typiskt honom att få syn på nåt så smått. Jag är väldigt glad att vi bor just här, han hittar massor med godbitar när han är ute på sina foto-promenader.
Berith
Återanvänder rubriken fast det är fel färg och säkert fel kategori också. rolleyes.gif

Nu har sonen hittat ett knepigt djur till. Det blev inte några bra stillbilder (av förklarliga skäl, svårt att skilja den från bakgrunden) men några härliga filmer på varelsen. Och som vanligt vet vi inte vad det kan vara.

Den är några millimeter liten/stor och kryper bland laven på ett träd. Den är alldeles förklädd, ser också ut som laven, grå och "luddig". Lite svårt att se hur många ben den har men längst fram ser det ut som klor. Vid några tillfällen plockar den laven med just klorna och lägger på ryggen! blink.gif

Nån som vet??
yla
det finns en liten skogsskorpion fast jag har för mej att den e lite lite större

den röda lilla kallar jag för lyckospindel helt ovetenskapligt
Berith
Skogsskorpion... finns den bara i Asien? unsure.gif
Ophelia
Vad gullig den ser ut. wub.gif
Sulawesii
Sonen verkar ha stadig hand! Väldigt söt bild.
anna_rispan
kvalster är spindeldjur. den hade ju åtta ben, den lilla röda längst upp alltså.
yla
CITAT (Berith @ 05-06-2005, 13:17)
Skogsskorpion... finns den bara i Asien? unsure.gif

nej vi har skorpioner i sverige faktiskt
fast jag hittar inte bland insekterna för jag vet inte va den heter
en liten pyttesak som e en cm lång eller så
o finns i våra skogar
me två klor o allt

men ruda eller nån vet nog va jag pratar om
jag har iallafall sett såna fast de va innan min bradiga kamera så ser jag en nu så ska jag föreviga den
Berith
Tackar Wolfie! Då väntar jag på Ruda. tongue.gif wink.gif

Joo den röda lilla saken är söt, fast jag vill inte ha den alldeles inpå mej. rolleyes.gif ohmy.gif
zaaritha
De bits--de små jäklarna!!!!!
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 05-06-2005, 09:26)
Återanvänder rubriken fast det är fel färg och säkert fel kategori också. rolleyes.gif

Nu har sonen hittat ett knepigt djur till. Det blev inte några bra stillbilder (av förklarliga skäl, svårt att skilja den från bakgrunden) men några härliga filmer på varelsen. Och som vanligt vet vi inte vad det kan vara.

Den är några millimeter liten/stor och kryper bland laven på ett träd. Den är alldeles förklädd, ser också ut som laven, grå och "luddig". Lite svårt att se hur många ben den har men längst fram ser det ut som klor. Vid några tillfällen plockar den laven med just klorna och lägger på ryggen!  :blink:

Nån som vet??

Svårt att säga, men en kvalificerad gissning är en larv av någon guldögonslända. Vissa arters larver maskerar sig med döda och utsugna bladlöss. Kanske duger lavar också?
Berith
Tveksamt. unsure.gif Den ser iaf inte ut som dom guldögonsländor jag tänker på.

Sjuttsingen! Har den ju på film men vet inte hur jag ska kunna visa den. huh.gif

Tack ändå! sleep.gif
Gossen Ruda
Jag har en bild på något liknande men jag måste äta en bit först. Återkommer.
Micke
Tycker det låter som en larv till någon av säckspinnarna (fjärilar), larverna spinner en säck runt sig som de pyntar med allt möjligt "skräp" som kamouflage. Finns både stora och små sorter. T.ex. björksäckspinnarens och klocksäckspinnarens larver brukar leva just på lavar. Men det kan ju också vara något annat, det finns så många underliga kryp i vår herres hage...

Micke
Gossen Ruda
Möjligen det Micke, jag kanske har spånat in för mycket på klorna. Det är är bilden jag tänkte på. Den är inte mer exakt bestämd men nån sorts nätvingelarv är det. Full med skräp uppepå.

Micke
Det var en riktig fuling! laugh.gif

Micke
Berith
Jaa! Precis så ser den ut i fram. biggrin.gif Och med dom klorna plockade den lav från trädet och la på ryggen.

Du är fantastisk Åke! tongue.gif Tackar å både min och sonens vägnar. Hittar vi nåt mer knepigt så vet vi vem vi ska fråga.
Gossen Ruda
Tack. wub.gif Kunskap har man för att dela med sig av.
Berith
Så här ser "min" ut! sleep.gif
Hittade en bild som blev ganska bra, man ser iaf vad det ska vara nu när man vet hur den ska se ut. wink.gif Jag har markerat klorna.

Men som sagt, filmerna blev tydligare.
Åke! Du som har nästan samma kamera som vi (Nikon Coolpix) tar väl också filmer? Hur sjutton länkar jag till en film? huh.gif

Gossen Ruda
Du lägger upp den nånstans på nätet och skriver en länkadress som vanligt. Svårigheterna är att få plats nånstans, en minuts film tar ungefär 16 Mb. I Quicktime-format.
*Felix matte*
Kikade på en 51 sekunder lång snutt... den tog upp 12,51 MB...
vet inte heller hur man länkar. sad.gif
yla
kanske kan man ladda upp den här

1mb verkar vara max
wub.gif
Berith
Tackar! alla för hjälpen. Ska kolla om jag klarar det. Säkert jätteenkelt men det känns nästan som om jag tänker baklänges.... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon