lolo
Hej! Har lyckats byta till mig narrhuva (kohleria) o femöring (achimenes) här på nätet. Spännande, men hur gör jag med knölarna nu? Nån som vet? Kan jag vänta med att plantera dem till hösten eller våren 2004?

Hälsningar från Ann-Louise i Umeå smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ta och plantera dem nu jag tror inte att de kan ligga hur länge som helst utan att dö. Det är på senvintern-våren man brukar plantera rhizomerna, på hösten brukar femöringen gå i vila och då kan man låta växten vara torr. Med narrhuvan kan det vara annorlunda jag tror det finns olika sorters Kohleria och en del går i vila över vintern och andra inte.

Blomsterfrämjandets skötselråd femöring + narrhuva:

Rödluva och Femöring - (Achimenes erecta och A. Longifloragrupen)

Ursprung: Centralamerika, Mexico, Jamaica.

Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, halvskuggigt, aldrig i solsken. Rumstemperatur. Vintertid svalare, ner till 10°C.
Vatten och näring: Vattna jämnt med ljummet, kalkfattigt vatten och med svag näring från vår till september.
Att tänka på: I september minskas vattengivan gradvis. I oktober ställer du undan den nervissnade plantan torr i rumstemperatur. I februari petar du fram rhizomerna, planterar dom i ny kalkfattig jord, blandad med torv och sand. Undvik stänk av kallt vatten på bladen. Lättskött.


Narrhuva - (Kohleria x gigantea)

Ursprung: Hybrid efter arter från Colombia

Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, halvskuggigt - ej soligt. Rumstemperatur, vintertid något svalare.
Vatten och näring: Vattna måttligt, försiktigt med kalkfattigt vatten, vintertid sparsamt. Svag näring vår -höst.
Att tänka på: Växten trivs i fuktig luft. Undvik stänk av kallt vatten, som ger fula fläckar på bladen. Till hösten sänker du värmen och minskar vattnet - dock ej så mycket att bladen vissnar. Plantera om på våren i kalkfattig, porös och genomsläpplig jord i väldränerad kruka. Rhizomerna i krukan kan delas upp i flera. Snart blommar växten igen.
lolo
Hej Åsa! Tack för ditt utförliga svar! Jag ska genast plantera rhisomerna enligt din beskrivning! Det är verkligen guld värt att ha personer som du med på detta forum! Tack än en gång!
mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon