Full version: Ny röktråd
Sidor: 1, 2
andersen
Nu skall rökarna få betala vad det kostar att städa efter dom, och det är bra för varför skall jag som är icke rökare betala det. städa efter rökare.
*Felix matte*
Varför inte... vi betalar ju redan för att producenterna ska ta hand om förpackningar, burkar mm.
Sulawesii
När jag hörde om det på teve, blev jag förvånad över att de inte tänkt på det tidigare.
zaaritha
Jag slutade röka för några år se´n--men nu tycker jag det går för långt!
Rökstopp på krogen--helt OK.
Men förslaget att förbjuda rökning i hemmet!!!...........
Detta är väl för fasen att ta i!! Börjar verka trakasseri!!
Blomstertanten
Och varför ska jag betala för uppstädning av fimpar ?
Visserligen röker jag , men jag slänger INTE fimpar omkring mej
sleep.gif

Snart är det väl skottpengar på oss rökare ! mad.gif
zaaritha
Om folk ska betala för slängda fimpar, jamen--folk som slänger papper,
burkar o dyl., då ska väl de betala också!!??
Snöflinga
Klokt talat zaaritha, håller med rolleyes.gif
andersen
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 21:43)
Om folk ska betala för slängda fimpar, jamen--folk som slänger papper,
burkar o dyl., då ska väl de betala också!!??

Ja men det gör vi ju redan....genom producentansvar.
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 21:23)
Jag slutade röka för några år se´n--men nu tycker jag det går för långt!
Rökstopp på krogen--helt OK.
Men förslaget att förbjuda rökning i hemmet!!!...........
Detta är väl för fasen att ta i!! Börjar verka trakasseri!!

Att förbjuda rökning i hemmen eller på balkonger tycker också jag som fd. rökare är att gå för långt... däremot så tycker jag att alla offentliga inomhusmiljöer ska vara rökfria och så tycker jag att alla "rökrutor" ska flyttas bort från ingångar... t.ex vid mitt sjukhus så är röken tät just vid ingången och likadant är det vid köpcentrat där Bankomaten finns... "askkoppen" står precis intill och där ryker jämt och därför kan jag inte ta ut pengar där sad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
zaaritha
Naturligtvis ska ej rökas o fimpas i offentliga miljöer!
Men---i ens eget hem........ Vad kommer härnäst? Att man ej får ta en drink, eller vin? Och; hur ska detta kollas upp??
andersen
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 22:12)
Naturligtvis ska ej rökas o fimpas i offentliga miljöer!
Men---i ens eget hem........ Vad kommer härnäst? Att man ej får ta en drink, eller vin? Och; hur ska detta kollas upp??

Ang rökning i ens eget hem,ja det kommer säkert att bli förbjudet i hyresrätter pga att det är stora kostnader att sanera en sådan lägenhet, men jag tror inte att det blir samma sak i en enskild villa utan där styr ju marknaden för vilket priset blir vid en försäljning.
zaaritha
Du har så rätt!
Men; just detta att tränga in på individens revir??
andersen
individens revir ja så sa man åxå när bilbälte blev lag mm, tiderna förändras ibland till det bättre ibland till det sämre.
zaaritha
Vad jag är ute efter, är att man "ska" skyddas från intrång på den personliga ingrediteten! Det uttrycket används ju så mycket för övrigt!
Gäller det inte rökare?
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 22:26)
individens revir ja så sa man åxå när bilbälte blev lag mm, tiderna förändras ibland till det bättre ibland till det sämre.

men inte kan man väl jämföra bilbälten med eget hem???
zaaritha
Felix matte!!
Du uttryckte precis min mening!!
*Felix matte*
wub.gif
andersen
När jag skrev om bilbälte så menar jag att det var samma diskution då.. att man ska bestämma det själv..om man vill använda eller inte så tänker väll ingen idag,sak samma med mopedhjälm mm.
zaaritha
Jag går så långt att jag anser att varje individ ska bestämma om de vill dricka sprit eller röka!!
yla
vilken himla tur att jag hunnit sluta röka
pustar ut o tar en annan tråd laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 22:58)
Jag går så långt att jag anser att varje individ ska bestämma om de vill dricka sprit eller röka!!

Jamen så klart att det är upp till var och en att välja om de vill röka eller dricka... Men att gå så långt som att jämför rökning med bältesanvändande... Näää... det går inte att jämföra.

Bältesanvändande handlar om frivillighet att infoga sig i och åtlyda gällande lagar.
Rökstopp... däremot handlar om att bryta ett kroppsligt/psykiskt beroende.
andersen
Det tycker inte jag!!!varför ska sjukvården gå på knäna av att ungefär var 8nde sjukhus säng är upptagen av alkoholrelaterad sjukdom,mycke av våld mot kvinnor beror på alkohol.

Min egen mor gick bort i KOL det är en sjukdom som främst drabbar rökare.
Posse
Jag tycker det bör vara minst 500 kr i böter för var fimp som slängs på gatan eller i naturen.
andersen
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:04)
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 22:58)
Jag går så långt att jag anser att varje individ ska bestämma om de vill dricka sprit eller röka!!

Jamen så klart att det är upp till var och en att välja om de vill röka eller dricka... Men att gå så långt som att jämför rökning med bältesanvändande... Näää... det går inte att jämföra.

Bältesanvändande handlar om frivillighet att infoga sig i och åtlyda gällande lagar.
Rökstopp... däremot handlar om att bryta ett kroppsligt/psykiskt beroende.

Men rökstopp på krogen är en lag.
zaaritha
Anderssen--var finns fakta för detta?
zaaritha
Jag vet att KOL drabbar rökare, men hon bestämde väl själv att göra detta mot sin kropp??
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 04-06-2005, 23:06)
Jag tycker det bör vara minst 500 kr i böter för var fimp som slängs på gatan eller i naturen.

Du skojar!
zaaritha
Men--som jag sa tidigare; allt annat skit som slängs--då???
andersen
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 23:08)
Anderssen--var finns fakta för detta?

Det är värre en så var femte säng är upptagen av alkoholrelaterad sjukdom alkoholrelaterad
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 23:06)
Min egen mor gick bort i KOL det är en sjukdom som främst drabbar rökare.

Just för att din mor "gick bort" i KOL så tycker jag ... KOL.drabbad.. att du ska ha bättre förståelse för vad rökarna drabbas av pga tobaksindustrins vinningslust.

Tror du på fullaste allvar att din mor valde att sakta kvävas till döds ( så dör de flesta KOL-drabbade)... Det tror inte jag!

När mor din (som jag tror) och jag startade vår rökarbana så visste vi inte att tobak dödade...Till och med så gav doktorerna oss rådet att röka Mentholcigaretter när vi var förkylda och samma råd gavs till Astmasjuka.

Tack o lov så vet vi mera idag. wub.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:11)
CITAT (Posse @ 04-06-2005, 23:06)
Jag tycker det bör vara minst 500 kr i böter för var fimp som slängs på gatan eller i naturen.

Du skojar!

???
andersen
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:21)
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 23:06)


Min egen mor gick bort i KOL det är en sjukdom som främst drabbar rökare.

Just för att din mor "gick bort" i KOL så tycker jag ... KOL.drabbad.. att du ska ha bättre förståelse för vad rökarna drabbas av pga tobaksindustrins vinningslust.

Tror du på fullaste allvar att din mor valde att sakta kvävas till döds ( så dör de flesta KOL-drabbade)... Det tror inte jag!

När mor din (som jag tror) och jag startade vår rökarbana så visste vi inte att tobak dödade...Till och med så gav doktorerna oss rådet att röka Mentholcigaretter när vi var förkylda och samma råd gavs till Astmasjuka.

Tack o lov så vet vi mera idag. wub.gif

Du har säkert rätt i det du säjer, men om det hadde varit förbjudet i dag så hadde många andra människors liv sparas.
*Felix matte*
Jamen du kan väl ändå inte på fullaste allvar mena detta ohmy.gif unsure.gif wink.gif
Hur mycket ska då de som spottar ut tuggummit eller kastar förbrukad snusdosa eller godispapper betala?
andersen
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:11)
CITAT (Posse @ 04-06-2005, 23:06)
Jag tycker det bör vara minst 500 kr i böter för var fimp som slängs på gatan eller i naturen.

Du skojar!

Felix matte, i vår omvärd så finns det sådana och mycket högre bötesbelopp i Singapore är bötesbeloppet 1000 dollar för en kastad fimp det vore något för oss att ta efter tycker jag.
andersen
Vill bara säja godnatt till er alla jag går och sover nu.
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 23:24)
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:21)
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 23:06)


Min egen mor gick bort i KOL det är en sjukdom som främst drabbar rökare.

Just för att din mor "gick bort" i KOL så tycker jag ... KOL.drabbad.. att du ska ha bättre förståelse för vad rökarna drabbas av pga tobaksindustrins vinningslust.

Tror du på fullaste allvar att din mor valde att sakta kvävas till döds ( så dör de flesta KOL-drabbade)... Det tror inte jag!

När mor din (som jag tror) och jag startade vår rökarbana så visste vi inte att tobak dödade...Till och med så gav doktorerna oss rådet att röka Mentholcigaretter när vi var förkylda och samma råd gavs till Astmasjuka.

Tack o lov så vet vi mera idag. wub.gif

Du har säkert rätt i det du säjer, men om det hadde varit förbjudet i dag så hadde många andra människors liv sparas.

men du kan väl ändå inte "sparka på" och vara skadeglad åt vad de drabbade får ta del av... det är så jag uppfattar dina inlägg.

Så klart har du rätt i att om Tobaken varit förbjuden idag så hade en massa människoliv sparats... men.. fortfarande återstår att de (vi) som startade vårt rökarliv i början på sextiotalet inte hade hum om skadligheten.
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 23:27)
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:11)
CITAT (Posse @ 04-06-2005, 23:06)
Jag tycker det bör vara minst 500 kr i böter för var fimp som slängs på gatan eller i naturen.

Du skojar!

Felix matte, i vår omvärd så finns det sådana och mycket högre bötesbelopp i Singapore är bötesbeloppet 1000 dollar för en kastad fimp det vore något för oss att ta efter tycker jag.

Nu tycker jag att du "spårar ur" en bit... men Godnatt ändå!
Inga från Närke
När ska ICKE rökare lära sig att INTE lägga papper m.m. i askkopparna?
Då skulle det få plats med mera fimpar, man vågar ju inte lägga dem där p.g.a. brandrisk t.ex.

Som ni förstår är jag rökare och håller då givet vis med de som tycker att vi hoppas på av olika anledningar.
Men jag håller även med de som tycker att det fimpas för mycket på gator m.m. Personligen har jag alltid en liten fickaskkopp med som jag lägger mina fimpar om det inte finns någon askkopp i närheten. Jag brukar även påpeka för andra rökare att använda rökrutor där det finns t.ex. utanför lasarett m.m. om de inte står där.

Utanför affärer tycker jag ansvaret är lite affärens. Varför kan t.ex. KF i allafall där jag bor inte sätta upp en askkopp de som vill vara miljövänliga. Har påtalat detta flera ggr så att man slapp se fimpar över allt utanför ingången, men icke sa nicke har det kommit upp någon asskopp, likadant är det utanför Lidl. Men ICA har.

Böter för att slänga fimpar?
Ja då ska alla få böta även de som slänger papper, flaskor och vad det kan vara uti naturen. Alla gamla bilvrak som står i våra skogar, alla som inte tar upp hundlorten efter sig, jag det finns nog mycket som kan räknas in i detta om man vill.
Vi betalar ju rätt mycket skatt vi rökare så det borde räcka till städning av våra fimpar också.
SOLVEIG
Andersen där trampar du på en mycket öm tå!

I framtiden kommer vi att få mer kommunikation angående detta!

Nu trissas resonemangen upp om SNUSNING och RÖKNING, FETMA oj voj.

Har du sett några liknande apropå drickande?

Varför inte?

Oavsett om det gäller råd från myndigheter eller käcka program i TV .

Trots att detta problem är troligtvis större än de tidigare nämnda!

Vari består skillnaden? Angående tystnaden !

Jag har erfarenhet ifrån vård och vet att behovet - bekymret är stort.

Kolla importen t. ex. Det säger väl en (liten) del. Eller?











broschyrer m.m. liknande
zaaritha
Vad då--importen?
Reserv
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 21:58)
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 21:43)
Om folk ska betala för slängda fimpar, jamen--folk som slänger papper,
burkar o dyl., då ska väl de betala också!!??

Ja men det gör vi ju redan....genom producentansvar.

Kan du utveckla ditt svar lite mera? wink.gif Så höga skattebelopp som ligger på tobaken så har vi nog betalat för fimpkastarna flera gånger om. Alla betalar skatt som går bl.a. till barnomsorg, oavsett om man har barn eller inte. Skatterna går även till sjukvården, oavsett om man är sjuk nån gång under sin livtid eller ej. sleep.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 10:34)
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 21:58)
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 21:43)
Om folk ska betala för slängda fimpar, jamen--folk som slänger papper,
burkar o dyl., då ska väl de betala också!!??

Ja men det gör vi ju redan....genom producentansvar.

Kan du utveckla ditt svar lite mera? wink.gif Så höga skattebelopp som ligger på tobaken så har vi nog betalat för fimpkastarna flera gånger om. Alla betalar skatt som går bl.a. till barnomsorg, oavsett om man har barn eller inte. Skatterna går även till sjukvården, oavsett om man är sjuk nån gång under sin livtid eller ej. sleep.gif

Producentansvar - vad är det?
Producentansvaret innebär kortfattat att producenten av en viss vara är skyldig att ta hand om varan även efter konsumenternas slutanvändning.
Producentansvar gäller idag för:

Förpackningar av olika materialslag
Returpapper
Bildäck
Bilar
Elektriska och elektroniska produkter

Producentansvaret bygger på att vi konsumenter bidrar till systemet genom att källsortera och lämna tillbaka våra förbrukade varor och förpackningar.

Producent är den som yrkesmässigt tillverkar, importerar eller säljer en förpackning eller en vara som är innesluten i en sådan förpackning.

Och allt det här betalar vi för när vi köper varorna,men av någon konstig anledning så har den pålagan inte på förts tobak.
Reserv
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 11:16)
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 10:34)
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 21:58)
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 21:43)
Om folk ska betala för slängda fimpar, jamen--folk som slänger papper,
burkar o dyl., då ska väl de betala också!!??

Ja men det gör vi ju redan....genom producentansvar.

Kan du utveckla ditt svar lite mera? wink.gif Så höga skattebelopp som ligger på tobaken så har vi nog betalat för fimpkastarna flera gånger om. Alla betalar skatt som går bl.a. till barnomsorg, oavsett om man har barn eller inte. Skatterna går även till sjukvården, oavsett om man är sjuk nån gång under sin livtid eller ej. sleep.gif

Producentansvar - vad är det?
Producentansvaret innebär kortfattat att producenten av en viss vara är skyldig att ta hand om varan även efter konsumenternas slutanvändning.
Producentansvar gäller idag för:

Förpackningar av olika materialslag
Returpapper
Bildäck
Bilar
Elektriska och elektroniska produkter

Producentansvaret bygger på att vi konsumenter bidrar till systemet genom att källsortera och lämna tillbaka våra förbrukade varor och förpackningar.

Producent är den som yrkesmässigt tillverkar, importerar eller säljer en förpackning eller en vara som är innesluten i en sådan förpackning.

Och allt det här betalar vi för när vi köper varorna,men av någon konstig anledning så har den pålagan inte på förts tobak.

Herre jösses! blink.gif Så du tror att bara för att folk källsorterar så hamnar inget skräp på backen/i naturen? unsure.gif Om du öppnar ögonen (eller tittar ner istället för att gå med näsan i vädret) så ser du att det liger mer kapsyler, papper, plastförpackningar, burkar, påsar av både papper och plast än fimpar. Fimparna är det ganska glest med på backen (förutom då vid entréer) men det övriga skräpet syns desto bättre och mera. Och vad det sen gäller pålagor på tobaken så har dom lagt på en massa pålagor som är hutlösa nog ändå, samma gäller för bensin och alkoholen också. sleep.gif
andersen
Reserv,nu handlade inte mitt svar om källsortering, utan att vi betalar för förpackningarna som ligger och skräpar ner.
Reserv
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 11:33)
Reserv,nu handlade inte mitt svar om källsortering, utan att vi betalar för förpackningarna som ligger och skräpar ner.

Och vi rökare, skulle inte vi betala för vårat då? Den här hetsjakten på rökare ter sig bara mer och mer löjlig. Så du tycker att du har betalat avgifter för att få slänga skit i naturen? I princip så är det det du säger. sleep.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 11:39)
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 11:33)
Reserv,nu handlade inte mitt svar om källsortering, utan att vi betalar för förpackningarna som ligger och skräpar ner.

Och vi rökare, skulle inte vi betala för vårat då? Den här hetsjakten på rökare ter sig bara mer och mer löjlig. Så du tycker att du har betalat avgifter för att få slänga skit i naturen? I princip så är det det du säger. sleep.gif

Ja det är det jag säjer, för att på tobaksvaror betalas ingen avgift via produktansvaret,och ingen ska väll slänga skit i naturen men jag kan inte första att rökare skall vara avgiftbefriad från produktansvaret dom får väll betala som alla andra.
Reserv
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 11:46)
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 11:39)
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 11:33)
Reserv,nu handlade inte mitt svar om källsortering, utan att vi betalar för förpackningarna som ligger och skräpar ner.

Och vi rökare, skulle inte vi betala för vårat då? Den här hetsjakten på rökare ter sig bara mer och mer löjlig. Så du tycker att du har betalat avgifter för att få slänga skit i naturen? I princip så är det det du säger. sleep.gif

Ja det är det jag säjer, för att på tobaksvaror betalas ingen avgift via produktansvaret,och ingen ska väll slänga skit i naturen men jag kan inte första att rökare skall vara avgiftbefriad från produktansvaret dom får väll betala som alla andra.

Jag anser att vi betalar mer än nog i onödiga skatter. sleep.gif
Sulawesii
Ang att röka i sitt eget hem:
tycker jag också att man ska få göra.
Men, när grannen till min särbo röker under fläkten (mitt antagande att det är där) stinker det också i särbons lägenhet. Inte fräscht alls. Tråkigt....
Posse
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:26)
Jamen du kan väl ändå inte på fullaste allvar mena detta ohmy.gif  :unsure:  ;)
Hur mycket ska då de som spottar ut tuggummit eller kastar förbrukad snusdosa eller godispapper betala?

Jovisst bör det vara böter även på annan medveten nedskräpning... men fimparna är också giftiga - hur är det nu... jag har för mig att en fimp innehåller tillräckligt med gift för att döda en barn. unsure.gif

Därtill slängs de nog rätt ofta så att de även utgör brandfara.
Reserv
CITAT (Posse @ 05-06-2005, 12:36)
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:26)
Jamen du kan väl ändå inte på fullaste allvar mena detta ohmy.gif  unsure.gif  wink.gif
Hur mycket ska då de som spottar ut tuggummit eller kastar förbrukad snusdosa eller godispapper betala?

Jovisst bör det vara böter även på annan medveten nedskräpning... men fimparna är också giftiga - hur är det nu... jag har för mig att en fimp innehåller tillräckligt med gift för att döda en barn. unsure.gif

Därtill slängs de nog rätt ofta så att de även utgör brandfara.

Det är fortfarande inte skäl nog att avgiftsbelägga oss som inte slänger fimparna kors och tvärs. Ni ickerökare är bara ute efter att vi ska få så höga avgifter som möjligt, oavsett orsaker. Finns det ingen orsak så skapar ni nån. mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon