Full version: Varför pallkragar?
inglan
Hej!
Har läst lite om pallkragar och inte riktigt fått svar på det jag undrar. Om man har "vanligt" trädgårdsland, vad är vitsen med att odla i pallkragar?
Är det att det växer snabbare eller växer det sig större också, det man odlar?
Det ser så prydligt ut tycker jag när jag sett en del bilder, men jag är inte övertygad om det är något för mig. unsure.gif
Någon som vill skriva och berätta om fördelarna med pallkragar framför vanligt trädgårdsland?
Har de flesta bägge delarna, eller är det av utrymmesskäl?

Hälsningar Ingan smile.gif
Lilla Selma
Hej!

Jag har pallkragar och även större, längre odlingslådor som vi snickrat Fridolf och jag. För vår del är det perfekt - vi har styv lerjord i backen här. Dessutom blir jorden varmare och inte heller så tilltrampad eftersom man inte går i den. Vi planterar betydligt tätare än i vanliga trädgårdsland och har mest komposterad kogödsel i kragar/lådor, så det växer mycket bättre också. wub.gif laugh.gif Vi har lite dåliga ryggar/knän båda två och har satt en sittkant typ sandlåda runt våra pallkragar, då kan vi sitta och pyssla med grönsakerna! biggrin.gif

Egentligen tycker jag bäst om de stora odlingslådorna som är cirka tre meter långa!

Men pallkragar är bra och man slipper snickra...

Hälsar Selma
KURT
Fördelen med en ram runt (typ pallkrage) är att man får en upphöjd bädd som är lagom bred (så att man når hela bädden uta att behöva trampa i den). Man kan mycket väl ha upphöjd bädd utan ram också, men är den då smal så torkar den lätt ut i kanterna och jorden riskerar att falla ner.
kerstin z5-6
och ogräsen .. de minskar ...
stina
Och man kan vika ihop och stuva undan dom om man vill....
mulle
och rotexpansiva växter håller sig inom ramen....
Mulle
Pixi
jag planterar i pallkrage tidigt om våren, sallad mm
sen häftar jag med häftpistol fast spänd fiberduk kragarna (en och en) och
solen och regn kommer in, men inte kylan och inget regn slår sönder småplantor

sen ser man igenom när det börjar bli för stort där under
Betty
CITAT (inglan @ 07-06-2005, 09:26)
Har de flesta bägge delarna, eller är det av utrymmesskäl?

För min del är det definitivt av utrymmesskäl att jag odlar i pallkragar. Vi har en liten radhustomt. Det fanns ett litet grönsaksland bakom huset när vi flyttade in, fullt av rötter från ett par stora björkar, men det tog vi bort. Nu står både en liten redskapsbod + mina pallkrageodlingar på den platsen. smile.gif
Gabi
...och det är lättare att kontrollera sniglarna...

Gabi
Lene i Fredrikstad (Norge)
Og hunden rekker ikke opp, så han tisser (kissar) ikke i grønsakene.
Og så ser det pent ut.
Reserv
När man lessnat på ogräset (Kirskålen bl.a.) så lägger man ett tjockt lager av uppblötta tidninagr på det, sen lägger man en täckduk på det. Sen ställer man ut pallkragarna där man vill ha dom, fyller med lite kodynga och jord, vips......så vart man av med ogräset och visserligen en bra bit av gräsmattan också, förståss unsure.gif
cultura
Hej!
Jag tycker det var en fantastisk bra ide´ med pallkragar. Har aldrig fått det att växa så bra förut. Jag har redan plockat sallad och rädisor i några veckor. Det växer så det knakar. Det blev verkligen en nytändning för odling för mej.
inglan
TACK!!! För alla svar och idéer! smile.gif
Det får nog bli ett par pallkragar för mig också låter det som. Men nu kanske det är sent iår, ska skaffa så jag har tidigt nästa vår istället kanske... ?


Hälsningar Inglan
gammelnalle
Nej NU!!!!!

Nästa är kommer ALLA att vilja ha pallkragar och priset kommer att skjuta i höjden...

(Men man måste inte köpa "pallkragar" man kan spika i hop av vanligt plank med.. men det är SÅÅÅ enkelt med "platta paket".. TÄNK att inte IKEA säljer odlingspallkragar..????)

smile.gif smile.gif smile.gif
inglan
Tack för det tipset, i mitt pannrum ligger en hög gamla brädor som var tänkta till ved....
Innan dess så kan de ju få fungera som odlingslåda i några år så får jag testa! rolleyes.gif
Ska ta och snickra ihop en låda endera dagen tror jag!

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon