Full version: PPM
AndreasBlomquist
Jag tänkte bara kolla ifall ni har gjort ett medvetet val i premiepensionsdjungeln eller ifall ni har lämnat pengarna hos 6:e AP-fonden eller vilken det nu är som det automatiskt hamnar i om man inte gör något val..?

Hur har det gått för era pengar?

Själv så startade jag med 2 fonder hos SEB som efter 2 års tid bara gått upp 7%. Fick för ungefär 3 år sedan förslaget från en kompis som jobbar på Acta att satsa mina PPM-pengar hos ett fondföretag som heter East Capital.

Sagt och gjort, bytte mot 2 av deras fonder, Baltikum och Östeuropa.. Den ena har ökat värde 199,7% sen dess och den andra 102.3%! Otroligt skönt med denna ökningen då det ger mig massor med mer pengar när jag blir pensionär, under förutsättning att framtida fonder inte sjunker massor i värde dock! Båda har i år gått upp mellan 20-30%!
Airamya
Ehh... kan jag få hans eller hennes telefonnummer?? Jag gjorde ett aktivt val, men helt o hållet utifrån etiska regler o det har ju inte gått så bra... Å andra sidan vill jag gärna hålla mig där...

*lägger ner ekonomin här o nu*
AndreasBlomquist
Nu är ju Acta ett rådgivningsföretag.. De rådgiver om vilka fonder man bör välja för att få bäst avkastning... så inget oetisk i det!

Acta
Monica M zon 4
Jag gjorde inget aktivt val alls. Är inte ett skvatt intresserad av börsen och sånt och orkade inte sätta mig in i det heller. Så jag tillhör en av förlorarna! sad.gif
KURT
CITAT (AndreasBlomquist @ 09-06-2005, 00:34)
Själv så startade jag med 2 fonder hos SEB som efter 2 års tid bara gått upp 7%. Fick för ungefär 3 år sedan förslaget från en kompis som jobbar på Acta att satsa mina PPM-pengar hos ett fondföretag som heter East Capital.

Sagt och gjort, bytte mot 2 av deras fonder, Baltikum och Östeuropa.. Den ena har ökat värde 199,7% sen dess och den andra 102.3%! Otroligt skönt med denna ökningen då det ger mig massor med mer pengar när jag blir pensionär, under förutsättning att framtida fonder inte sjunker massor i värde dock! Båda har i år gått upp mellan 20-30%!

Dessa är högriskfonder, det kan vara OK om man är mycket aktiv och hela tiden bevakar. Annars kanske just pensionspengar skall förvaltas lite mera försiktigt! Generellt så är det ju så att det som stiger fort också kan falla fort, det finns sällan genvägar.
AndreasBlomquist
CITAT (KURT @ 09-06-2005, 06:39)
Dessa är högriskfonder, det kan vara OK om man är mycket aktiv och hela tiden bevakar. Annars kanske just pensionspengar skall förvaltas lite mera försiktigt! Generellt så är det ju så att det som stiger fort också kan falla fort, det finns sällan genvägar.

Absolut, de är högriskfonder så det heter duga! Jag har dels min kompis som kollar utveckling och framtida prognoser sen så kollar jag själv ett par gånger i veckan. Det är ju alltid kul att se hur mycket pengarna ökat, eller i värsta fall minskat i värde.

Jag har 35 år kvar till pensionen så om de faller är det inte hela världen men så länge tendensen pekar spikrakt uppåt så håller jag fast vid dem!
Rossi
Jag är ganska intresserad av sådana här saker och har gjort ett aktivt PPM-val och ändrat ett flertal gånger bara i år. Är inne på sidan varje dag och kollar mina investeringar och barkar det åt fel håll så byter jag fördelning eller byter fonder helt och hållet.

På samma sätt har jag koll på mina ITPK-pengar och ändrar och fördelar de investeringarna vid behov.

Satsar en hel del i fonder för övrigt också och har daglig koll på hur det går.

Vad är det de säger?: Man får vara om sig och kring sig för att ha i sig och på sig.
kristerh
jag bytte till East kapital lite senare än du, min fond har bara gått upp 70%
fast de fonder jag hade tidigare låg på ett kraftigt minus så totalt ligger jag back 7%
krister
AndreasBlomquist
CITAT (kristerh @ 09-06-2005, 10:03)
jag bytte till East kapital lite senare än du, min fond har bara gått upp 70%
fast de fonder jag hade tidigare låg på ett kraftigt minus så totalt ligger jag back 7%
krister

Krister, vad var det för fonder du hade innan om du har gått back så förfärligt mycket?

Skönt med East Capital är det i alla fall... upp senast jag kollade också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon