Ammari
Nu ska jag till att fixa iordning mina kragar för tomaterna och gurkorna. Ska ställa dem intill en husvägg i söderläge, tror ni det blir för varmt för gurkorna där? Läget är skyddat men har inga fönster ikring.

Ska täcka marken och kragarna med marktextil (eller vad det heter) och sedan fylla....ja, med vad? Funderar på hästgödsel (skit och halm) och sedan matjord/lerjod blandad med plantjord. Blir det bra tro? huh.gif

Jättetacksam för tips smile.gif
Susanne i Linköping
Om hästgödseln är färsk kommer den att brinna och bli väldigt varm, så då måste du vänta med att plantera tills den lugnat sig. Såvida du inte tar ett ganska tunt lager. Jag hade knappt 10 cm färsk dynga underst och det gick bra, jorden blev inte för varm, men då hade jag också minst 20 cm annat material och jord ovanpå.

Sen är det en annan sak att solen värmer. Någon annan får svara på hur gurkor trivs i solgass, jag har aldrig odlat gurka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon