Full version: Grannens träd
mamamaggan
Vi har en granne vid sommarstugan som har flera stora döda träd. Vi har på flera sätt försökt att få honom att ta ner dem eftersom de skulle falla över vårt uthus och stuga om de faller. När Gudrun härjade blåste delar av dem ner bl a på vårt uthustak men ställde inte till med någon större skada. Nu börjar fler av hans stora träd att se sjuka ut ( antar att det är någon sjukdom som sprider sig) och vi blir då mer och mer oroliga. Visserligen är det väl någon försäkring som täcker , har hört att det skulle vara hans men vi vet inte ens om han har någon .

Kan någon ge mig tips/råd?
kristerh
Kan du inte hota med att han får betala om de faller över ert hus wink.gif
krister
mamamaggan
Jo visst men han är lite om sig och kring sig så vad händer om han vägrar betala?

Helst vill vi kunna lösa det på ett smidigt sätt. När vi övriga i vår sommarstugeförening tog ner stora träd på våra tomter gick vi samman och tog dit en erfaren " skogshuggare"och grannen blev då erbjuden att vara med . Men han tackade nej med motiveringen att han behövde ingen ved!

Det har också , förutom att vi har pratat direkt med honom, tagits upp av en annan medlem att vi ska tänka på sådana här saker just därför att det kan bli dyrt för trädägaren men han reagerade inte.

Kan man på något sätt mer eller mindre tvinga honom? Har pratat med vårt försäkringsbolag och de säger att eftersom vi sagt till så får hans försäkringsbolag stå för det hela. Men vi vet ju som sagt var inte ens om han har försäkring.
snofsan
Men i så fall blir han ju personligen ansvarig och då kan han dömas till att betala skadorna och det kan stå honom dyrt. Ditt försäkringsbolag kommer nog att hjälpa er med den saken, tror jag. För ni skall ju hållas skadeslösa.

Om det föreligger fara för att trädet skall krossa huset kan det ju hota er till livet om ni befinner er i huset just då.

Nu vet jag att vi har några jurister här på forumet så jag hoppas du får lite bättre svar så småningom. smile.gif
Lars-Olof Arvids
I det här sammanhanget är det värt att veta att stora, döda träd faktiskt kan vara väldigt värdefulla. Många fåglar, skalbaggar, vedsvampar, lavar m m är helt beroende av sådana och har därmed blivit sällsynta eftersom död ved så ofta städas bort. Ju större krav de har, desto värre utsatta är de - en art kan t ex kräva död ved av en viss grovlek som dessutom måste stå solexponerat. Det är alltså inte fel att spara något grovt dött träd, om det är möjligt. Jag kräver inte att just de här aktuella träden ska sparas, för om det hotar hus eller sprider sjukdomar bör de förstås tas bort. Men att det kan röra sig om ett unikt ekosystem är ändå en aspekt värd att ta med. Vet du vad det är för sjukdom de sprider?

Olle
andersen
Jag tycker att efter som han är ägare till sin fastighet så är det upp till honom om han vill ha döda träd på sin tomt, om inte vad är då ägarerätten till om det är så att grannar ska få forma andras tomter?
kristerh
CITAT (andersen @ 10-06-2005, 16:44)
Jag tycker att efter som han är ägare till sin fastighet så är det upp till honom om han vill ha döda träd på sin tomt, om inte vad är då ägarerätten till om det är så att grannar ska få forma andras tomter?

men tänk efter lite, hur skulle du tycka om du hade en granne vars träd riskerar att krossa ditt hus wink.gif
krister
mamamaggan
Jag kan till viss del förstå ditt inlägg andersen men om du riskerar att få grannens träd i huvet eller över ditt hus varje gång det blåser ( det kanske inte ens behöver blåsa så dåliga är träden) så känns det inte så bra. Och nu pratar vi om stora träd sädår 12-15 meter höga. Tror också att en del skogsägare kan bli skyldiga att ta bort sjuka träd för att sjukdomen inte ska sprida sig.

Om vi tar det här med häckar så får du väl inte ha en häck som skymmer sikten för trafiken för att det är farligt har jag för mig. Så det får du inte bestämma över som enskild ägare.

Olle vet inte vilken sjukdom men det rör sig om granar och aspar som är angripna.
andersen
CITAT (kristerh @ 10-06-2005, 17:03)
CITAT (andersen @ 10-06-2005, 16:44)
Jag tycker att efter som han är ägare till sin fastighet så är det upp till honom om han vill ha döda träd på sin tomt, om inte vad är då ägarerätten till om det är så att grannar ska få forma andras tomter?

men tänk efter lite, hur skulle du tycka om du hade en granne vars träd riskerar att krossa ditt hus wink.gif
krister


Jag tar bort det jag skrev du har rätt Krister.
Cilla
Vad är huvudfrågan som du vill ha hjälp med mamaggan?

Det tar lite olika tid för olika trädarter att bli riskträd när de dött, men alla blir det så småningom. Ansvarsfrågan för det man har på tomten är som du redan talat med försäkringbolaget om - det man har på tomten ansvarar man för, också då det skadar grannen. Om träden redan börjar fälla grenar av större tyngd på er har hans träd redan börjat åsamka skada och om det är betydande grenfall borde ni kunna föreslå att han ser till att ta bort det problemet. Om han behåller träden för att han känner till betydelsen av döda träd (insekter till fåglar mm) finns flera alternativ än att utsätta grannen för risker. Han kan ta ned dem tikll högstubbar, han kan ta ned dem och låta dem ligga på marken mm.

Vilka trädarter är det, hur länge har de stått döda, vad har de dött av, vilken stamdimeter har de och vilket avstånd till er tomtgräns?
mamamaggan
Cilla, huvudfrågan är att vi vill att han tar ner sina döda träd eftersom de hotar vårt uthus och hus om de faller ( det känns lite oroligt överhuvudtaget att vistas på tomten eftersom det nu har börjat falla grenar ). Träden , granar och aspar, har varit döda i flera år. Och nu ser vi att det är fler träd som angripits men vi vet inte av vilken sjukdom.

Träden står bara högst 0,5 -1,5 meter från tomtgränsen och har ingen annan stans att falla än över vår tomt. Stamdiametern på de redan döda och de som börjar bli angripna är c:a 40- 50 cm.

Vi , och även andra, har pratat med honom men han tar inte ner träden och någon bra förklaring till varför får vi inte. Han bara svarar ungefär " jaha " .

Nu tycker vi att det börjar bli riktigt otäckt och undrar om man på något sätt ev. kan tvinga honom att ta ner träden.
Ophelia
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 14:36)
Vi har en granne vid sommarstugan som har flera stora döda träd. Vi har på flera sätt försökt att få honom att ta ner dem eftersom de skulle falla över vårt uthus och stuga om de faller. När Gudrun härjade blåste delar av dem ner bl a på vårt uthustak men ställde inte till med någon större skada. Nu börjar fler av hans stora träd att se sjuka ut ( antar att det är någon sjukdom som sprider sig) och vi blir då mer och mer oroliga. Visserligen är det väl någon försäkring som täcker , har hört att det skulle vara hans men vi vet inte ens om han har någon .

Kan någon ge mig tips/råd?

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom
taga skälig hänsyn till omgivningen.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill
denna och
medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten
eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv
utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för
honom.


Vill du läsa vidare kan du ju läsa i Jordabalken. Finns säkert någonannan förordning m.m. Säkert även nåt rättpredjudikat.

biggrin.gif
Cilla
Jag känner inte till några tvångsmetoder utöver att man ökar trycket genom att göra samlade grannbesök, skriver ett brev, stämmer via advokat, polisanmäler osv. Upprepade eller ideliga påminnelser, kanske tom skylt utanför egna häcken med "varning för grannens träd" mm.

Sjukdomar på asp och gran är svårt att tänka sig är densamma om det inte gäller torka, RoundUp eller andra växtgifter.
mamamaggan
Tack för hjälpen allihop!

Nu har vi lite nya idéer att ta tag i. Hoppas att något hjälper och att vi trots allt slipper " ta i med hårdhandskarna".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon