Full version: Valeriana
Palmen
Min katt ålar och kryper för en valeriana rot.
Att det är för luktens skull förstår jag, men
vad innehåller den eftersom han blir som galen?
Kajsa
Palmen
I boken "Örtmedicin och växtmagi" står detta om Vänderot, att dess oangenäma lukt utövar en sällsam dragninskraft på hankatter, kattens pupiller vidgas, och växten kallades förr för "katteleeka och ögneört".
Vänderot har använts mot nervösa hjärtbesvär, oro, sömnbesvär.
I dag köper vi "Valerina Forte" på apotek, hälsokosten, mot sömnsvårigheter. Har själv provat detta,( det lär vara en storsäljare)
Innehållsämnen
1% valepotriater, acevaltratum, didrovaltratum,eterisk olja med bornylisovalerianat, terpenkolväten, seskviterpener, bornylformiat.
Här får man kanske vara kemist, inte så lätt!
Växten kom till Europa under medeltiden och ansågs ha övernaturliga krafter, en häxört. Din katt blir "förtrollad" får vi gissa.
Kajsa
Jag läste i en annan bok jag hade om Läkeväxter, och det som ger den
karakteristiska lukten heter "isovaleriansyra", det gillar hankatter.
Mettan
Jag tror att Valerianan innehåller något, som katten reagerar på ungefär som på Kattmynta.
Titta in på webbtidningen Spinns Forum. Där brukar alltid finnas någon som kan svara. Spinn finns under www.katt.nu/, eller sök bara på Spinn, så hittar Du sidorna.
Mvh
Mettan
Alpiner i Halmstad
Växten innehåller valeriansyra ett för oss illaluktande ämne som också finns i tåbira.
Isovaleriansyra finns i frö av valeriana-arter och används vid parafymtillverkning.
Vi har planterat kattmynta på några strategiska ställen i tomtgränsen. Växtens dofter drar till sig kvarterets katter.
m.v.h. Bernt
Eva i Skåne
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 01-04-2003, 14:59)
Växten innehåller valeriansyra ett för oss illaluktande ämne som också finns i tåbira.

Usch då laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Då är det inget att rekommendera, för de som störs av grannens katter, att glömma sina sura strumpor ute laugh.gif
Palmen
Tackar för edra uttömmande svar, Vincent katt hälsar så gott.
Ina
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 01-04-2003, 14:59)
Växten innehåller valeriansyra ett för oss illaluktande ämne som också finns i tåbira.

AHA! Nu fattar jag varför våra katter är på fötterna på en när man har gått med stövlar på hela dan... En av dom gnager på mina tår så fort hon kommer åt.... wacko.gif
Christoffer
Valerianan ska innehålla en organisk syra som ska ha likhet med honkatternas feromoner rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon