Full version: Det där med staket
Bettson
Dåliga staket häckar avgränsingar behöver ju bytas ses över ibland.

Vi hade knappt flyttat in i vårt renoveringsobjekt förrän första grannen började hoppa på oss om nytt staket.

Vi svarade då att visst skulle vi kunna ordna det men det stod inte så högt upp på prioriteringslistan eftersom vi knappt hade så vi kunde bo invändigt.

Efter två års tjat så gav vi upp och gick med på att renovera staketet. Drog igång och jobbade. Grannen blev överlycklig och eftersom vi gjorde träjobbet så tog de målningen. Vi delade därmed på kostnaden och arbete. Vi har bästa relationer med grannen.

Nästa granne önskade att vi tog ner häcken mellan tomterna och satte upp staket för "han " ville ha likvärdig inhägnad på hela sin tomt.

De kostar ju en del, så först försökte vi skrämma igång häcken. Det misslyckades. Själv vill jag gärna ha en ny häck men maken vill inte propsa på det och stöta sig med grannen.

I år fick vi ganska grininga kommentarer om staket. Vi har fortfarande halva fasaden att återställa efter branden så hela semestern är inbokad i år också. Maken jobbar mer än de flesta och mina krafter är ganska begränsade.

Nåväl maken säger att vi för väl färsöka klämma in ett staket också.
Han har sprutat ihjäl häcken, började att gräva upp stubbar och rötter och det är inte lite. Han har fraktat hem grus för att lägga under slipersen.

Vi har varit och kostnadscheckat material. Nu har maken ägnat två arbetsdagar åt att ta bort häcken, Gräva rensa osv. Grannen kommer hem och tittar och hör och häpna och går in i huset. Kommer inte ut och hjälper till.

Nu undrar jag.Rim och reson säger mig att grannen som propsat på nytt staket både borde hjälpa till med jobbet och kostnaden. Eller finns det andra juridiska aspekter på det hela.

Hade jag promt velat ha ett nytt staket men grannen av någon anledning inte hade tid eller ork så skulle jag sagt att vi delar på kostnaden men jag vill ha staketet gjort nu därför gör jag jobbet. I annat fall så hade jag väntat tills grannen har tid.

Nu verkar det som om vi skall göra jobbet och ta kostnaden. wacko.gif
Hannele
Vi hade tur. Förra grannarna satte upp staket, urtan att diskutera med oss andra. Dom målade och skötte om det, alal år. De flyttade och de nya grannarna frågade, hur det är. Vi sa, att förra grannen har satt upp den och skött den hela tiden (på deras mark dessutom). OK, sa den nya grannen och fortsätter att sköta det.
Skönnt, för själva skulle vi inte satt upp staket.
Bettson
Ja men här är det grannen som vill ha staketet, men han vill tydligen att vi skall göra jobbat och ta kostnaden.

Är vi skydiga till det?

Vi har både annat att lägga tiden på och annant att lägga pengarna på . Dessutom så kommer ett staket att bi dubblet så dyrt som en häck.

Jag vill hellre ha en häck.

VI vet inte riktigtk hur vi skall göra men vi måste fråga honom om staketet skall stå på vår mark eller hans.

Jag menar skall vi stå för kostnaden och jobbet så är det bättre att staketet står på vår mark så att vi gör som vi vill med det.
Reserv
Vill grannen ha ett staket så är det okay för honom att sätta upp ett, på sin sida häcken . Om du flyttar dit och det står en häck som du tycker är duglig så är det upp till den missnöjda grannen att sätta upp nåt han är nöjd med. Inte heller behöver du betala nån kostnad på staketet han väljer att sätta upp. Sen är det upp till dig om du om några år inte vill ha nån häck längre, då har du ett färdigt staket när du river häcken. tongue.gif
Rossi
Ring kommunen och hör vad som gäller just i er kommun när det gäller det juridiska.

Man skiljer t.ex. på regler vad gäller staket och plank.
Bettson
Att häcken dessutom är dålig är grannens förtjänst. Hans ex satte upp kycklingnät tätt innanför häcken som var gemensamt ägt. Det gjorde att gräset kvävde häcken som egentligen var fin från början. VIlken häck kan växa i meterhögt gräs med skav mot kycklingnät.

Det gjorde de för att de vill ha bort häcken.
pisanggoreng
Bygg inget staket till grannen om ni inte själva vill ha det!!!

Vill han ha staket får han väl fixa (köpa, betala, bygga) det själv!

Vill ni ha en häck så står det såklart i er frihet att plantera en sådan (på er sida tomtgränsen, och inte just i tomtgränsen, kanske).

Med tanke på att ni har så mycket annat att göra, hade jag inte gjort något alls med staketet/häcken just nu...
Anma
Jag håller med... varför ska man bygga staket/ta bort häcken för att grannen vill det? På ens egen mark gör man väl som man vill, nästan... En av mina grannar vill att vi ska ta ner våran jättefina tall "för att den skräpar ner på deras tomt" Men det kan dom glömma, sträckte mig till att ta ner den längsta av grenarna som hängde över till deras sida. Inte begär jag att de ska ta ner björken för att löven blåser in till oss...

Man behöver ju inte bli osams för det, de får lov att respektera att ni prioriterar annat... sen kan man ju ge dem lov att bygga staketet om dom vill.

Men det verkar ju som att ni redan satt igång med projektet... då kan man ju inte heller bara lägga ner... Plantera en häck på er sida om gränsen ni, det skulle jag ha gjort...
Inga från Närke
CITAT (pisanggoreng @ 13-06-2005, 14:12)
Bygg inget staket till grannen om ni inte själva vill ha det!!!

Vill han ha staket får han väl fixa (köpa, betala, bygga) det själv!

Vill ni ha en häck så står det såklart i er frihet att plantera en sådan (på er sida tomtgränsen, och inte just i tomtgränsen, kanske).

Med tanke på att ni har så mycket annat att göra, hade jag inte gjort något alls med staketet/häcken just nu...

Håller helt med.

Står gamla häcken i tomtgräns så äger ni halva var samma sak med staket. Då skall man gemensamt rusta upp måla m.m. när så behövs.
Så om ni vill ha häck så får ni plantera den en bra bit in på sin egen tomt för den kommer ju att växa men då kan grannen inte säga något. Samma sak med staket. Men som sagt kolla med kommunen också.
gunvor
det känns skönt att ha en häck - 5-6 meter hög vildvuxen gran och inga "vägg-i-vägg- grannar"

Att folk bara orkar vara så jobbiga!!!
Säkert en utmaning med ett renoveringshus - men att ha tjatiga grannar dessutom måste vara påfrestande.
pejori
det finns ingen som helst anledning, att ni ska bygga och betala hans staket blink.gif blink.gif
vill han ha ett staket, så får han fixa det själv blink.gif blink.gif
att häcken är gemensam har ingen betydelse, då får han väl såga bort den del som står på hans tomt wink.gif wink.gif
så låt du häcken vara kvar wub.gif
Anki på Öland
CITAT (Bettson @ 13-06-2005, 11:55)
Nu har maken ägnat två arbetsdagar åt att ta bort häcken, Gräva rensa osv. Grannen kommer hem och tittar och hör och häpna och går in i huset. Kommer inte ut och hjälper till.

Nu undrar jag.Rim och reson säger mig att grannen som propsat på nytt staket både borde hjälpa till med jobbet och kostnaden. Eller finns det andra juridiska aspekter på det hela.

Kan ni inte bara tala om för grannen nästa gång någon av er ser dom att -"nu har vi tagit bort häcken så nu kan ni sätta upp staketet när ni vill".
Sen kan ju du sätta en ny häck när huset är klart och du tycker det är dags att ägna sig åt det.
Anki
farbror B

Fann detta på Vi i Villas hemsida, där man hade samlat frågor av denna art och låtit jurister svara.
Ha tålamod när du läser bara, det kommer relevant information så småningom....

Grann(o)sämja
Vår granne tycker att våra träd och buskar är planterade för nära tomtgränsen - han kan inte komma åt att underhålla sitt staket, som täcker en del av tomtgränsen. Sedan planerar han att sätta upp ett nytt staket mellan tomterna.

Finns det något som ger honom stöd för hans uppfattning att vi planterat våra träd och buskar för nära tomtgränsen? Behöver han ha vårt godkännande att sätta upp ett nytt staket på tomtgränsen eller räcker det med att han placerar staketet på sin tomt?

Tråkigt när vi bott bredvid varandra i tretton år och aldrig tidigare funnits tillstymmelse till osämja.

Svar:
De enda bestämmelser av grannelagsrättslig natur som finns i jordabalken (JB) och som är relevanta på denna fråga är stadgandet i 3 kap 1 § att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall ta skälig hänsyn till omgivningen samt stadgandet i 3 kap 2 § om rätt för fastighetsägare att under vissa förutsättningar ta bort rot eller gren som tränger in på fastigheten från angränsande område.

Om grannen behöver underhålla sitt staket, vilket jag tolkar som att det med vissa mellanrum behöver målas om, får ni vid dessa tillfällen se till att han får åtkomst till staketet genom att klippa rent framför det i tillräcklig omfattning.
Om träd och buskar i övrigt inte hindrar grannen att nyttja sin tomt ser jag inget stöd för grannens uppfattning.

Beträffande grannens staket skall det i första hand vara så placerat att det står hans tomt och inte "tränger in" över tomtgränsen till er tomt.

Staketet kan då sättas upp utan ert medgivande.
Observera dock att reglerna för exempelvis höjd på staket varierar bland landets kommuner. Det är därför viktigt att ta reda på vilka regler som gäller i hemkommunen.
Hannele
CITAT (Bettson @ 13-06-2005, 11:55)
Vi hade knappt flyttat in i vårt renoveringsobjekt förrän första grannen började hoppa på oss om nytt staket.

Han passade på - och hoppas att ni nappar.
Nej, låt han bygga själv på sin sida (som vår granne gjorde).
Bettson
Tänkte jag skulle ge er en rapport om hur det går med staketbygget.

Jodå, maken har ju lovat grannen att vi skulle bygga ett GEMENSAMT staket och maken håller alltid vad han lovar. Det skulle möjligtvis vara dödsfall eller egen begravning som skulle få honom att ändra sig på den punkten.

Efter att han huggit ner häcken och sprutat rötterna så att de skulle dö av, så behövde vi vänta några veckor efter den behandlingen att göra nytta.

Då kommer grannen och gnatar på mig för att det inte händer något och att det tar för lång tid. Jag förklarade för honom att det är lättare att hugga bort döda rötter än att dra bort de levande och att behandlingen tar tre veckor.

Så hade maken planeringssamtal med grannen om hur staketet skulle byggas. Grannen hade en hel del åsikter om hur det skulla vara. Det skulle läggas grov slipers mellan tomterna och vägas av, sedan skulle staketet monteras ovanpå detta.

Maken har transporterat bort allt det gamla häckmaterialet. Han har hämtat hem grus till att grusa under slipersen. Han ägnade nästan två hela arbetsdagar att dra bort alla gamla rötter, sträckan är trettiosju meter.

Nu är det så att på måndag börjar makens semester och vi har byggnadsställning bokad som kostar pengar för varje dag. Alltså vill vi ha staketet klart innan dess vilket vi talat om för grannen också.

Förra veckan påbörjades grävningen för läggning av slipersen. Nu fick sonen ta över eftersom vi hade bråttom att bli klara. Har har tillbringat ett par varma svettiga dagar med att gräva och väga av. Vi frågade grannen om han kunde ta hand om en del jord för det blir ju en hel del. Svaret blev nej, den får ni transpotera bort. Nu ligger det ett par kubikmeter jord på vår tomt som vi måste ta hand om
Varje kväll när grannen kommit hem från jobbet och sonen stått och grävt har han kommit som någon sorts arbetsledare och inpekterat jobbet. Så har han avslutat med att nu skall han gå in och duscha och äta efter en lång dags jobb. Det skall bli skönt att få ta igen sig.

Både sonen och jag har blivit ursinniga över hans både retsamma och nedvärderande attityd. Vi har tom grälat med far i huset för vi vill säga ifrån. Men maken vill inte. Vi tycker det känns som om han hellre låter grannen slänga skit på oss än att säga ifrån vilket vi är besvikna på.
Han säger att han skall säga ifrån ifall grannen vägrar att betala sin del, innan dess vill han inte säga något.

Nu börjar maken driva på riktigt rejält eftersom grannens arbetskraft han räknat med uteblivit och att byggnadsställningen som är beställd till måndag kostar pengar / dag. Så även midsommarafton jobbade sonen och maken.
Nu var allting avvägt och sedan hade de grusat botten för att inte slipersen skulle ruttna. De började på morgonen med att lägga slipersen och väga av på nytt. Grannen kommer och inspekterar och går därifrån igen. Nu fällde äntligen maken en kommentar om att han tyckte att grannen borde hjälpa till. Svaret blev att han brukade åka bort midsommarafton och tänkte göra så i år också.

Men inte åkte de bort inte. När sonen stod tre meter från deras altan och jobbade så fäller deras tonåriga barn kommentarer att där ute går dom och jobbar och vi sitter och har det bra. Hela familjen svarar med ett hånfullt gapskratt på det yttrandet. Familjen satt kvar på altanen hela dagen skrattade och fällde retsamma kommentarer.Klockan två på eftermiddagen var all slipersen lagd och nu tog min familj midsommar. Då går grannen ut och kopplar på sin husvagn och åker bort.

Idag är mina jobbare iväg och köper staket. Fömodligen kommer staketet att vara monterat innan kvällen. I morgon skall vi göra i ordning en räkning till grannen på hans materialdel. Jag är mycket tveksam till om vi får några pengar av honom.,

Ursäkta om jag gnäller men idag är jag arg. Mest på grannen och lite på gubben min, som jag tycker är för snäll. mad.gif
pejori
HM...om han inte vetalar sin del, så hade jag baske mej tagit ner stacketet igen mad.gif mad.gif mad.gif
sen kunde grannen göra vad katten han vill, bygga eget eller låta det vara öppet sad.gif sad.gif
pisanggoreng
Vilken idiot till granne! ohmy.gif mad.gif

Tyvärr tycker jag din man varit alltför "snäll"...

Ge grannen en saltad nota, som inkluderar alla arbetstimmar!
Reserv
Material?? blink.gif Ta för fasiken bra betalt för arbetstiden också. Det är inte mer än rätt att eran granne betalar hela kalaset. Tur att det inte var min granne mad.gif
andersen
Ta bort allt låt det vara ett gapande hål där!
pejori
han har lovat att sätta upp det, men inte sagt något om att inte ta ner det igen om han inte betalar rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Bettson
Nu tror jag inte att lilla gubben skulle känna för att ta ner det när han jobbat så infernaliskt med att sätta upp staketet.

Fast det kommer att gå på ungefär femtusen kronor och vi har ju redan lagt ut de pengarna.

Utöver det har vi lånat lastmaskin, vagn att transportera slipersen för den var attans tung. Släpkärra för hemtransport av staket. Lån av laser osv. Några kronor blir vi väl tvungan att betala för det, en del kanske kan bytas mot någon vinflaska eller så.

Sedan blir det lån av kärra för bortforsling av jord.

Jag har bara aldrig träffat någon som betett sig så här. Och det är så frustrerande att maken tolererar det. sad.gif
Bettson
Kan ni tänka er.

Jag betraktar mig som en civiliserad människa. Försöker alltid medla i omgivningen, ljuta olja på vågorna, försöka få folk att se saker från flera håll och komma till en kompromiss.

Nu har jag mest lust att slå nån på käften.........., så mycket var det bevänt med den civilisationen. Om jag inte vore så förbannad så skulle jag nog skratta åt det, så fånigt det känns. tongue.gif
Reserv
Jag lovar, gå över och dra på grannen en rejäl smäll på käften så känns det genast mycket bättre tongue.gif
Bettson
Det som retar mig mest är att tokgrannen lyckas få gubben och mig oense.

Det är det inte värt. Ingen tokgranne som helst är värd att gubben och jag blir oense. Min lilla gubben ändrar sig aldrig, så på något sätt måste jag pysa min ilska så att jag inte exploderar över min familj, som absolut inte förtjänar det.

Få väl gå ner och bita i köksbordet kanske. Den skivan är 5 cm tjock. wacko.gif
pejori
LÅT BLI VINBÄRSBUSKARNA!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ta äppelträden denna gången istället biggrin.gif biggrin.gif
Bettson
CITAT (pejori @ 26-06-2005, 17:15)
LÅT BLI VINBÄRSBUSKARNA!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ta äppelträden denna gången istället biggrin.gif biggrin.gif

Vilka äppelträd då?

Grannens eller? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Blir bara så förbannad på att varken sonen eller jag får försvara oss mot en sådan idiots dumheter som grannens. Jag menar sonen känner sig utnyttjad. Han hjälper gärna sin far med det han måste göra men han vill inte gratis gå och göra grannens del. Speciellt inte när grannen sitter och hånskrattar när han gör det.

Att då inte få säga till grannen vad han tycker om hans beteende och vara beordrad av sin far att göra grannens jobb är faktiskt inte juste. Sonen är ledsen förbannad och arg och då blir jag det också för jag tycker faktiskt han har rätt. sad.gif mad.gif wacko.gif
pejori
visst har sonen rätt wub.gif wub.gif wub.gif
fattar inte heller varför han inte får be grannen dra åt h...ete smile.gif smile.gif smile.gif
Bettson
Därför att far vill tänka på grannsämjan. Men skall inte grannen tänka på den då.

Halva staketet är satt nu och nu kommer grannen hem. Hälsar inte en gång utan gick ut och inpekterade arbetet och startar med att plocka ut sin husvagn.

Deras son som är två år yngre än vår sitter och åker runt tomten på en minimotorcykel. Sonen och far i huset fortästter att montera staket, de har ungefär femton meter kvar nu. De har betsämt attvara klara i kväll eftesom byggnadställningen för fasadbygget kommer i morgon.

Ursäkta uttrycket men j***a granne. mad.gif
Ewa L
Jag förstår inte hur en människa kan vara så funtad! mad.gif

Och då menar jag inte din "gubbe", även om han verkar för snäll i detta fallet. Jag förstår att han tänker på grannsämjan och hellre vill fria än fälla.

Men den dj-a grannen!! Hur kan en människa, egentligen en hel familj, agera på det viset. Själv skulle jag släpa mig ut även om jag hade bägge benen gipsade. Visserligen vara mest i vägen tongue.gif men åtminstone visa min goda vilja till att försöka hjälpa till.

Ledsen Bettson, men något gott kan nog aldrig komma ur det förhållandet med grannen. Ni borde ha satt upp ett elektriskt stängsel istället, med starkström!
ingrid fuxwall
Vill inte vara dum men ... Din gubbe är för snäll och då blir man utnyttjad och utskrattad, så är det och inte är grannsämjan värd att man jobbar häcken av sig och att det till på köpet blir osämja innom familjen !

ingrid
Bettson
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-06-2005, 20:21)
Vill inte vara dum men ... Din gubbe är för snäll och då blir man utnyttjad och utskrattad, så är det och inte är grannsämjan värd att man jobbar häcken av sig och att det till på köpet blir osämja innom familjen !

ingrid

Vad gör man med snälla personer då?

NÄr jag försöker få honom att förstå detta så reagerar han argt mot mig som han tycker "sviker" honom.

Jag föröker få honom att inse att han inte behöver göra allt åt andra. Han kräver att vi skall stötta honom till att göra allt åt andra.

Det är som om det inte går in, och jag som är vännen blir fienden. wacko.gif
MrNorth
I detta fallet skulle jag nog faktiskt kört över din "gubbe" och gett grannen en rejäl utskällning. För sådär beter man sig inte, och i detta fallet verkar det inte som om det finns nån grannsämja att prata om? Varför vill ni vara vän med en sån skitstövel? Jag skulle sagt mitt hjärtas mening och struntat i honom sen. För ni verkar ju inte direkt vara "goda grannar" nu? Då hade det varit en annan sak...

Jag har grannar som jag är god vän med, och när de säger nåt "märkligt" så antingen bryr jag mig inte, eller så förklarar jag min sida av saken, lungt och sansat. Och när nåt av våra gemensamma saker (häckar) skall göras nåt med så frågar jag alltid om de vill ha hjälp,,, om det inte funkar så så är man inga goda grannar...

Hoppas planket är 2 m högt så ni slipper både se och höra dem???

/henrik
Ewa L
CITAT (MrNorth @ 28-06-2005, 10:55)
I detta fallet skulle jag nog faktiskt kört över din "gubbe" och gett grannen en rejäl utskällning. För sådär beter man sig inte, och i detta fallet verkar det inte som om det finns nån grannsämja att prata om? Varför vill ni vara vän med en sån skitstövel? Jag skulle sagt mitt hjärtas mening och struntat i honom sen. För ni verkar ju inte direkt vara "goda grannar" nu? Då hade det varit en annan sak...

Där håller jag faktiskt inte med dig. Grannen är iofs mer än väl värd värsta utskällningen etc., men som han agerar kommer han att skita fullständigt i det. Troligtvis står han bara och hånskrattar öppet. Vad har Bettson då vunnit? Blivit rejält ovän med sin man till ingen som helst nytta.

Nej, avvakta tycker jag. Hämndens stund kommer att komma, och hämnd skall precis som champagne avnjutas iskall. "Hut går hem" stämmer väldigt ofta.
Kakaduan
Instämmer med föregående talare! Hut går hem! Förr eller senare kommer det vara den grannen som behöver be er om något och då får ni er stund...

Nu har ni ju redan lagt ner tid och pengar på staketet, så gläds över det färdiga, fina resultatet och skit i grannen. Låt inte detta komma mellan er.

Fast visst får man lust att gå över med en blomma och ett kort "Tack för all hjälp" - ha, ha!

PS Kan ni inte sätta upp hälften av staketet och lämna resten till honom? Säg "Så, nu är vår halva klar - vi kommer över med räkningen lite senare".

Kakaduan
Fialotta
Håller med här...inte värt att bli osams inom familjen för en idiot till granne, han får nog sitt straff i någon form...lämna det åt högre makter att utföra du.
Uppskatta varandra inom familjen i stället och njut av att du har en såna duktiga o härliga killar du smile.gif
Grannen ska ju skämmas och det lär han göra till slut smile.gif
Kramis till dig Bettson var stolt över din familj wub.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 13-06-2005, 11:55)
Nu verkar det som om vi skall göra jobbet och ta kostnaden. wacko.gif

Och målas ska det också, vart och varannat år. sad.gif
Bettson
CITAT (Kakaduan @ 28-06-2005, 11:31)
Fast visst får man lust att gå över med en blomma och ett kort "Tack för all hjälp" - ha, ha!

Den var bra laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (Bettson @ 13-06-2005, 11:55)
Nästa granne önskade att vi tog ner häcken mellan tomterna och satte upp staket för "han " ville ha likvärdig inhägnad på hela sin tomt.
---------------------------------------------------------------------
Själv vill jag gärna ha en ny häck men maken vill inte propsa på det och stöta sig med grannen.
---------------------------------------------------------------------
I år fick vi ganska grininga kommentarer om staket.
---------------------------------------------------------------------
Nåväl maken säger att vi för väl färsöka klämma in ett staket också.
---------------------------------------------------------------------


Nu verkar det som om vi skall göra jobbet och ta kostnaden. wacko.gif

Bettson, jag fattar inte riktigt det här ...
Lovade ni grannen att ni utan hans medverkan skulle ta bort den gamla häcken och sedan ersätta den med ett staket på tomtgränsen? Gick ni med på att ha staket mellan era tomter även om du hellre vill ha en ny häck? Varför, för att inte stöta sig med grannens önskemål? Ditt önskemål då, var det mindre viktigt?

Jag hoppas verkligen att grannen går med på att dela hela kostnaden, inte bara kostnaden för materialet.
För ni tog väl inte på er att bära hela kostnaden med?

Synd att ni blir osams när du försöker ta upp detta till diskussion med maken, jag antar att han blir arg för att han känner sig trängd. Tyvärr verkar han inte bara vara snäll utan alltför godtrogen och jag hoppas verkligen att han får sig en lärpenning av detta så att han inte låter sig utnyttjas igen.

OBS! Jag menar absolut intet illa med mitt inlägg, jag bara funderar ikring hur det kunde bli som det blev...

wub.gif
Bettson
Grannen har propsat på staketet.

Att vi ensidigt skulle bygga ett staket och betala själva har det överhuvudtaget inte varit fråga om. Vem sjutton uppför sig så illa att man går till grannen och kräver att han skall bygga ett staket, göra hela jobbet och ta hela kostnaden

Sedan så struntade han i att hjälpa till trots påstötningar. Dessutom fäller han hånfulla retfulla kommentarer.

På grund av hans knepiga beteende så frågade vi en gång extra innan vi påbörjade uppsättningen. Jag krävde fakstiskt att min man skulle göra klart det dom emellan. Jag får ju gudbevars inte säga något.

Frågan från mig var att: skall staketet stå på vår tomt eller skall det vara i tomtgränsen. Alltså i klarspråk, vill han inte betala ville jag hellre att staketet står på vår tomt för då gör vu ju vad vi vill med det.
Skall det stå i tomtgränsen så får han vackert vara med och betala.

Grannen ville absolut ha det i tomtgränsen.

Nu är staketet färdigmonterat och inte ens att granngubben kunde säga att det var snyggt gjort utan " så där rakt är det bara ett tag sedan skruvar det sig".

Förmodligen väntar hän på en räkning och vill försöka pruta. Nu har vi hört att gubbskrället är ute och lägger bud på andra hus. Kanske vill han ha upp staket för att det skall höja värdet på hans hus om det ser prydligare ut. Men han skall väl inte slippa betala för det. Det är ju han som har propsat på staketet skall byggas.

Jag är bara så förbannad, ledsen och arg så jag jobbar inte riktigt som jag skall och får ingenting gjort. Ser ju grannhuset så fort jag lyfter blicken från datorn och så är det kört med den koncentrationen. Därför försöker jag få gubben att gå över med räkningen men han drar sig bara undan.

Nåväl, gör han det inte i kväll så gör jag det själv. 5800 har det gått på och då ör det inte räknat lastmaskiner, vagnar, frakter och transporter av olika slag. ja gruset glömde jag förresten. Det skall på det också.
Betty
Så jättetrist att det ska behöva vara så här, så du inte ens får arbetsro p.g.a. hela stakethistorien!
CITAT
5800 har det gått på och då ör det inte räknat lastmaskiner, vagnar, frakter och transporter av olika slag. ja gruset glömde jag förresten. Det skall på det också.
Ni ska naturligtvis även ta med alla era kostnader för staketuppsättningen! Din man verkar inte riktigt ha din mentala styrka så det är kanske bäst att du går över med räkningen själv.
Hoppas det hela slutar bra så ni får era pengar och mest av allt håller jag tummarna för att sure grannen sedan flyttar så ni får lugn och ro och förhoppningsvis nya trevligare grannar.
Bettson
Prydligt osm attan är staketet i alla fall. Jag har försökt fixa ett albumoch lägga in en bild men tekniken,tekniken.
pisanggoreng
CITAT (Bettson @ 28-06-2005, 14:26)
Nu har vi hört att gubbskrället är ute och lägger bud på andra hus.

Då kanske ni blir av med honom en gång för alla! smile.gif
Bettson
CITAT (pisanggoreng @ 28-06-2005, 17:08)
CITAT (Bettson @ 28-06-2005, 14:26)
Nu har vi hört att gubbskrället är ute och lägger bud på andra hus.

Då kanske ni blir av med honom en gång för alla! smile.gif

Mm......... wink.gif
ingrid fuxwall
Hur går det ? Har Ni fått några pengar ?

Du måste hålla oss uppdaterade
Bettson
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-06-2005, 21:49)
Hur går det ? Har Ni fått några pengar ?

Du måste hålla oss uppdaterade

Jag har fått gubben att göra en räkning där ALLA kostnader finns med utom arbetet. Dvs även lån av lastmaskin, laser, hyra av kärra, resor för inhandlande av material mm. Det gör att grannens andel av det hela skulle bli 3700 i stället för 2900.

Men jag har inte fått gubben att gå åver med räkningen ännu, han drar sig för det hela. OCh inte har granngubben kommit och erbjudit sig att betala heller men det hade jag inte vänat mig efter den tidigare behandlingen.

Forstättning följer............. tongue.gif tongue.gif
Fialotta
Tycker din gubbe det är jobbigt att gå över med räkningen...så skicka den som faktura och sista betaldag rolleyes.gif
pejori
jag börjar fundera på varför din gubbe är så konflikträdd. wub.gif wub.gif
har han aldrig kunnat ta konflikter, eller är det något som har börjat nu? wub.gif
att han inte kommer iväg med räkningen, eller ställer några krav på grannen, visar stor rädsla, som han döljer med "att tänka på grannsämjan"
du får tala om för honom att konflikter inte är farligare än dom konflikter som uppstår hemma hos er när han "offrar" er för grannens skull wub.gif wub.gif
hoppas ni får era pengar
Bettson
CITAT (pejori @ 01-07-2005, 10:24)
jag börjar fundera på varför din gubbe är så konflikträdd. wub.gif  :wub:
har han aldrig kunnat ta konflikter, eller är det något som har börjat nu? wub.gif
att han inte kommer iväg med räkningen, eller ställer några krav på grannen, visar stor rädsla, som han döljer med "att tänka på grannsämjan"
du får tala om för honom att konflikter inte är farligare än dom konflikter som uppstår hemma hos er när han "offrar" er för grannens skull wub.gif  :wub:
hoppas ni får era pengar

Felet är nog att han är uppvuxen i ett mycket kärlekslöst hem, där allt var bra på ytan. Jag tror han söker föräldrakärleken och försöker kompensera den på annat håll genom att vara populär. Han försöker alltid arbeta ihjäl sig för att på det viset få uppskattning.

Vår familjen känner han sig älskad och trygg med. Därför slarvar han med den relationen för att han litar på att den finns i alla väder. Men tyvärr så är familjens kärlek aldrig nog. Han söker mera. Jag tror han kommer att vara så här så länge han inte inser att föräldrarna aldrig kommer att visa någon kärlek. Eller förmodligen till hans föräldrar dör.

Tyvärr är det nog inte så mycket jag kan göra, utom att "älska lite till". wub.gif
pejori
så sant. wub.gif wub.gif
men då är det bättre att du tar smällen med grannen så din gubbe slipper smile.gif smile.gif
gjort är gjort så om han blir sur, så går det över efter ett tag. wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon