Full version: Testa din intelligens
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2005, 10:18)
Glöm inte det enkla rådet:
Öppna inte munnen förrän hjärnan är inkopplad. Gäller även vid skrivning. rolleyes.gif

Vågar du testa dej. tongue.gif http://www.mensa.se/

Att man får höga poäng, betyder förstås inte automatiskt att man är "smart":
De flesta inom vår förening tycker att hög IQ inte är det samma som att vara ”smart”.
Det finns medlemmar som röker, andra har erfarenheter av att vara kär i definitivt fel person.
MrNorth
Detta testet är ganska "lätt" om man jämför med andra mensa test....

/henrik
Hannele
CITAT (MrNorth @ 14-06-2005, 10:46)
Detta testet är ganska "lätt" om man jämför med andra mensa test....

/henrik

Fortsätt att klicka, så hittar du: Klicka här för att göra provtest III — ett extra svårt test.

Det gäller att vara smart för att hitta dit? tongue.gif
farbror B

Gjorde testet förra veckan, men lyckades inte sääärskilt bra får jag nog lov att erkänna.
wub.gif
groowymama
Blir alldeles för stressad för att göra det.
Ewa L
Jag vågade:

Du fick totalt 13 rätt av 18 möjliga!

Du slutförde testet på
13 minuter och 34 sekunder.



Du presterar högt. Tipsa en kompis, och du skall se att denne har svårt att matcha dig

Kan jag gå in till chefen och försöka använda detta vid löneförhandlingar tro? tongue.gif
Pirum
Orsaken till att Mensas "reklamtest" är så lätt är såklart att de vill locka många att ta det riktiga testet, som sannolikt är mycket svårare.

Fördomsfull som jag är så tror jag dessutom att Mensa i huvudsak är en klubb för inbördes beundran.

Tillägg : de har ju inte ens klarat att göra en websida som funkar 100% i Opera rolleyes.gif
Tjosan
16 rätt av 18 på 7,30.
Stod nåt om att jag nog skulle spika provet om jag tänkte till lite på de 2 frågorna jag missade..
ungefär så smile.gif

Jag instämmer helt med Pirum att Mensa nog mest är till för inbördes beundran.
Snakis
Jag hade alla rätt på det svåraste testet...........eller skojar jag nu? tongue.gif tongue.gif
pejori
15 rätt av 18, på 4,6 min. wub.gif
MrNorth
beklagar, gjorde testet för typ 2 år sen, då fanns det (mig veterligen) bara ett allmänt test... wink.gif Kanske har så många klagat så de har lagt ut ett till....

/henrik
Anma
Ash... kan väl skryta lite jag med! laugh.gif

Resultat


Du fick totalt 17 rätt av 18 möjliga!

Du slutförde testet på
10 minuter och 57 sekunder.



Du är en av de allra bästa, och antagligen nöjer du dig inte förrän du lyckats överlista alla uppgifterna. Det är en ynka uppgift kvar. Knäck den med vetja.
Pirum
CITAT (MrNorth @ 15-06-2005, 09:09)
beklagar, gjorde testet för typ 2 år sen, då fanns det (mig veterligen) bara ett allmänt test... wink.gif Kanske har så många klagat så de har lagt ut ett till....

Jag tror de har haft detta test i ca 5 år, eller så blandar jag ihop det med den amerikanska sidan... hur som helst så verkade testet lättare nu, jag tror att de vill nå en större publik, man har kunnat se detta test i ... Expressen tror jag... eller någon annan dagstidning för ett tag sedan. Men då var det kanske 12 frågor...kommer ej ihåg.

Hur som helst tycker jag att dessa sammanslutningar verkar väldigt konstiga. Jag känner inga genier, tror jag, men det sägs ju att det är svårt att umgås med folk som har en IQ som är 30 enheter lägre eller högre än en själv.... Det hävdade nån finsk IQ-forskare iaf.
Så slutsatsen man kan dra är att dessa "smartingar" inte klarar att umgås med "vanligt folk" så att de därför måste umgås med varandra, för att få bra konversationer etc?
Anma
Sådana här test anser jag inte mäta intelligens, bara förmågan att tänka logiskt... Intelligens är något annat, iallafall i min värld! tongue.gif
*Eko*
CITAT (Hannele @ 14-06-2005, 10:44)
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2005, 10:18)
Glöm inte det enkla rådet:
Öppna inte munnen förrän hjärnan är inkopplad. Gäller även vid skrivning. rolleyes.gif

Vågar du testa dej. tongue.gif http://www.mensa.se/

Att man får höga poäng, betyder förstås inte automatiskt att man är "smart":
De flesta inom vår förening tycker att hög IQ inte är det samma som att vara ”smart”.
Det finns medlemmar som röker, andra har erfarenheter av att vara kär i definitivt fel person.

För mig ter sig detta med intelligenstest och endast för högintelligenta medlemmar både som elitistiskt och rasistiskt!!!!
Eko rolleyes.gif

Jag glömde nämna att det också är kvinnonedvärderande tack vare åsikten om att hjärnans storlek påverkar intelligensen....om de nu hyser den åsikten!!!
Anma
CITAT (Eko @ 15-06-2005, 19:02)
Jag glömde nämna att det också är kvinnonedvärderande tack vare åsikten om att hjärnans storlek påverkar intelligensen....om de nu hyser den åsikten!!!

tongue.gif biggrin.gif Då måste jag ha en vääääldigt stor skalle, fast jag är kvinna! laugh.gif
tror jag iaf.... hehe Om det nu är intelligens man mäter här... hehe
AndreasBlomquist
www.mensa.dk har de ett onlinetest som är inte långt från identiskt med det som man gör vid ansökan till Mensa. Bra mycket svårare än det svenska testprovet...

EDIT: Exakt URL till testet är: http://mensa.dk/iqtest/index.html
Magdis
Jag har gjort det där testet, fast på engelska och det påstod att jag har en IQ på 134. Vad är egentligen medel-IQ:n?
AndreasBlomquist
Intelligenskvoten är ett tal framtaget genom standardiserade IQ-tester, vilka mäter en persons kognitiva förmåga (intelligens) i förhållande till personens åldersgrupp. Den normaliserade intelligenskvoten för en population eller statistisk grupp är alltid 100, vilket ger att t.ex. ett individuellt testresultat på 115 är över medel jämfört med åldersgruppen.

Kvoten är normalfördelad, så att 99% av populationen hamnar i intervallet 55-145. Det finns inte tillräckligt många personer i världen med resultat lägre eller högre än detta för att statistiskt kunna säkerställa sådana kvoter. Vanligtvis anges standardavvikelsen till ±15 poäng, så att den som exempelvis får resultat 129 på ett IQ-test har en statistisk intelligenskvot på 114-144.
AndreasBlomquist
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-06-2005, 23:04)
Jag har gjort det där testet, fast på engelska och det påstod att jag har en IQ på 134. Vad är egentligen medel-IQ:n?

Mensas krav är att du måste ha minst 131 i IQ för att komma in där!
Magdis
Jag kommer alltså in där men jag vill inte. Kan inte se någon mening med det, jag vill hellre vara ute och gräva i jorden.
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-06-2005, 01:50)
Jag kommer alltså in där men jag vill inte. Kan inte se någon mening med det, jag vill hellre vara ute och gräva i jorden.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif klokt val
Reserv
Jag är stresstålig, i vanliga fall, men med en klocka som tickar i turbofart så funkar det liksom inte. wacko.gif blink.gif Jag avbröt innan hjärtat la av, ska det där föreställa att va hälsosamt? wink.gif Jag har nog noll i simultanförmåga. sad.gif
Magdis
CITAT (Felix matte @ 16-06-2005, 06:10)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-06-2005, 01:50)
Jag kommer alltså in där men jag vill inte. Kan inte se någon mening med det, jag vill hellre vara ute och gräva i jorden.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif klokt val

Javisst är det! Det roligaste med det där testet är att jag fick 4 poäng högre än min man och sen att höra hans bortförklaringar varför han inte fick högre. Att jag är stresstålig har nog mycket med saken att göra, är man inte det får man antagligen lägre poäng än man skulle haft om man haft all tid i världen på sig.
inglan
Ser det mest som en kul grej, gjorde ett litet IQ-test på Illustrerad vetenskaps hemsida för ett tag sen. Tycker det är kul att klura och fundera på lite knepigheter ibland, men nu ska jag ut i landet och rensa ogräs. Det försvinner inte av sig själv vare sig jag har 85 eller 130 i IQ tyvärr.....
laugh.gif
Ha de´!
smile.gif Inglan
*Eko*
CITAT (inglan @ 16-06-2005, 15:30)
Ser det mest som en kul grej, gjorde ett litet IQ-test på Illustrerad vetenskaps hemsida för ett tag sen. Tycker det är kul att klura och fundera på lite knepigheter ibland, men nu ska jag ut i landet och rensa ogräs. Det försvinner inte av sig själv vare sig jag har 85 eller 130 i IQ tyvärr.....
laugh.gif
Ha de´!
smile.gif Inglan

Visst kan man se det som en kul grej - men ni med så hög intelligens - ta er en funderare!, Det är vad jag önskar om jag får önska något! wub.gif
Hannele
Det gäller också att veta, hur man ska använda sin intelligens. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon