Full version: Eldlus?
Gossen Ruda
Har för mig att jag fotograferade ett sånt här kryp förra året men jag hittar inte nån bild. Möjligen var det någon annan här som fotat. Minnet är inte vad det aldrig varit.

Ophelia
Hmm..undrar om inte jag har sett sådana där i en hög som gjorde flera. smile.gif
Gossen Ruda
Jo, grupp6 är vanligt i dom kretsarna. Den är vanligast på ostkusten och i mälarlandskapen, här i väster är den sparsam.
Ophelia
Aha...ja det var verkligen grupp6. Såg dem på en väg i Eskilstuna. Det var väldigt många tillsammans. Skulle få vilken kinky grupp6grupp att bli avundsjuka. smile.gif
Berith
Ett par bilder från förra veckan... rolleyes.gif



... och så här ser den ut på sidan/undersidan.

Gossen Ruda
Den varierar lite som synes, ditt exemplar har mer svart.
Snöflinga
Väldigt vacker, men frågan är: är de elakingar som tuggar på trädgårdsväxter huh.gif
yenny
Är de här samma? Jag undrar också om de gör nån skada på trädgårdsväxterna?

Gossen Ruda
Japp, det är samma. Dom vuxna djuren suger "bara" växtsafter och gillar lindfrön. Larvernas matvanor känner jag inte till men jag misstänker att dom också lever av växtsafter. Vid massuppträdanden kan givetvis växter ta skada.
yenny
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2005, 22:18)
Japp, det är samma. Dom vuxna djuren suger "bara" växtsafter och gillar lindfrön. Larvernas matvanor känner jag inte till men jag misstänker att dom också lever av växtsafter. Vid massuppträdanden kan givetvis växter ta skada.

Så det är ingen fara då om man bara har några stycken? eller vad händer med växterna om dom suger saft av dom? Dom i min trädgård håller mest till vid mina taklökar.
Gossen Ruda
Dom är inte så stora i maten så det är nog ingen fara. Kan kanske bli lite skador just där dom suger men du ser det inte i det stora hela.
Lars-Olof Arvids
Eftersom ingen har nämnt något namn får jag väl tala om att det rör sig om riddarskinnbagge (Lygaeus equestris), eller "körkmack" som den kallas på Gotland där man kan se den i massor på soliga kyrkväggar på våren. Att den är särskilt vanlig just på Gotland och Öland beror på att dess huvudsakliga värdväxt, tulkörten, också är vanlig där.

Olle
Gossen Ruda
Tyvärr Olle, det är en eldlus. Riddarskinnbaggen är ganska lik men den har bl.a. en vit prick där bak. Den finns dessutom inte här på Västkusten.
Lars-Olof Arvids
OK, du har nog rätt även om en presentation med namn hade varit på sin plats. Jag får väl skylla på att insektsboken jag brukar använda är utlånad och att eldlusen inte fanns med i den småkrypsbok som jag kollade i istället rolleyes.gif

Olle
yenny
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 07:46)
Dom är inte så stora i maten så det är nog ingen fara. Kan kanske bli lite skador just där dom suger men du ser det inte i det stora hela.

Aha! så bra, tack! då behöver jag inte oroa mej för dom då utan kan fortsätta tycka att dom är fina smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon