Muguet
Jag ska i helgen anlägga ett pallkrageland.
Men undrar bara när jag ser era kragar; vad odlar ni i 1-vånings respektive 2-vånings kragar.
Det ser ut som Maria i HBG har bara 2-vån. medan Pissangorneg har både och.
Jag ska främst har kryddor och örter i mina.
Tänkte lägga tidningspapper direkt på gräset och ställa pallkragar på det, då kanske man måste ha 2-vån???
wink.gif unsure.gif wink.gif
Maria i Helsingborg
Hej Muguet!

Vi har 3X2 på höjden och 2X1 enkel pallkrage beroende på vad vi odlar och det rotsystem detta har. Somliga rötter, tex. dem från rädisor, rucola och bönor/ärtor behöver inte alls lika djup jord som tex. tomater och olika rotfrukter.

Kryddor och örter behöver vanligen inte mer plats än vad en enkel pallkrage ger.

Tänk bara på vad du har för slags ogräs i gräsmattan. Man vill inte ha det bland grödorna.

Lycka till!
smile.gif
Muguet
CITAT (Maria i Helsingborg @ 15-06-2005, 11:52)
Tänk bara på vad du har för slags ogräs i gräsmattan. Man vill inte ha det bland grödorna.

Undviker jag inte att ogräs och gräs kommer upp om jag lägger tidningspapper i botten? Eller måste det till plast?
Maria i Helsingborg
Vanligt gräsmatte-gräs förtvinar och ruttnar medan vissa andra verka ta utmaningen med än större beslutsamhet och tar sig gladeligen igenom både jordmassor och asfalt(har man ju sett) för att nå solen. Tidningspapper blir vått och löses upp rätt snabbt. Plast eller täckduk ger bra skydd men tar också bort möjligheten hör nyttodjuren att "do their thing" och det är ju synd!

Varför inte bara ta bort grässvålen och rensa rent? smile.gif
Ylva i Dalarna
Lägg i daggmaskar i kragarna om ni har täckduk under, dom förökar sig själva (hmm tongue.gif ) så får men dessa små arbetsdjur också! smile.gif

Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon