Full version: Överblommad Allium
Mallan
Tulpaner ska man ju knipsa av men allium? De är ju så vackra med sina fröställningar. Jag har hittills bara låtit de vara. Men de gamla är klart mindre än mina nyplanterade. Har det någon betydelse?
Blomstertanten
Bladen på alium brukar ju vissna ner när den börjar blomma, så det kan inte vara något problem att låta fröställningen sitta kvar. unsure.gif
Så är ju inte fallet med tulpaner, utan där vissnar ju blomman före bladen. Och bladen hjälper ju till att skicka näring till löken.
kerstin z5-6
fröställningen kan sitta kvar o pryda hela sopmmaren smile.gif
Biggan_
Det går bra att låta fröställningen sitta kvar. Det har jag gjort. Vet inte om löken blir utarmad så småningom, om fröbildningen tar kraft från löken år efter år. Annars så skulle man ju kunna tänka sig att skära av med lite skaft och hänga upp och ner på tork. Dekorativt i eternellbukett. smile.gif
eml
Det blir myriader av små alliumstrån runt om året efter om man låter fröställningen sitta kvar...
kristerh
Det låter bra, då får mina vara kvar wink.gif
krister
renate
Jag klipper av mina överblommade Allium numera,de har förökat sig enormt,nu vill jag inte ha fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon