Full version: Igelkottsmöte
Caprice
Var ute på en promenad idag i det sköna vädret..

Plötsligt kommer det en igelkott gående emot mej... wub.gif


Visst är den söt...?


Caprice
lolo
Vilken liten sötnos! wub.gif Har själv lyckan att ha en igelkott under altanen, och på kvällen blir den aktiv och går över granntomterna. Nu var det ett tag jag såg den, men jag misstänker att den träffat på "grannens" större igelkott. Den bor så den kan "se" vår altan. Kanske väntar småkottar snart? När kommer igelkottens ungar?
groowymama
Här på våran bakgård finns 2 igelkottar.
Tjosan
Vi fick besök av en kotte idag på dagis... Vi döpte den till Pigge och gav han ost att mumsa på.. Synd att jag inte hade kameran med mig..
zaaritha
Kottar är alltid trevliga! Förutom deras löss o fästingar......
kantarell
"Vi fick besök av en kotte idag på dagis... Vi döpte den till Pigge och gav han ost att mumsa på.. Synd att jag inte hade kameran med mig.. "

Jag har för mig att man inte bör ge igelkottar mjölkprodukter, att de far illa av det på något vis. Jag kommer dock inte ihåg exakt varför det skulle vara dåligt, kanske någon annan vet mer? Fiskrens eller annat som mer liknar deras naturliga diet borde kanske vara bättre om man nu ska mata dem överhuvudtaget.

Hur som helst är det alltid roligt att titta på dessa djur! smile.gif
KURT
CITAT (kantarell @ 30-06-2005, 08:50)
"Vi fick besök av en kotte idag på dagis... Vi döpte den till Pigge och gav han ost att mumsa på.. Synd att jag inte hade kameran med mig.. "

Jag har för mig att man inte bör ge igelkottar mjölkprodukter, att de far illa av det på något vis. Jag kommer dock inte ihåg exakt varför det skulle vara dåligt, kanske någon annan vet mer? Fiskrens eller annat som mer liknar deras naturliga diet borde kanske vara bättre om man nu ska mata dem överhuvudtaget.

Hur som helst är det alltid roligt att titta på dessa djur! smile.gif

Inga vuxna djur är anpassade att att äta mjölk, endel människor har efter några 1000 år med boskapasskötsel anpassat sig så att vi även i vuxen ålder producerar enzymet laktamas, som bryter ned mjölksockret.

http://www.news.cornell.edu/stories/June05...erding.ssl.html
yla
underbara e dom rolleyes.gif
karjo
CITAT (lolo @ 23-06-2005, 00:33)
Vilken liten sötnos!  :wub: Har själv lyckan att ha en igelkott under altanen, och på kvällen blir den aktiv och går över granntomterna. Nu var det ett tag jag såg den, men jag misstänker att den träffat på "grannens" större igelkott. Den bor så den kan "se" vår altan. Kanske väntar småkottar snart? När kommer igelkottens ungar?

Enligt en bok jag läser i har de parningstid april-augusti, sedan dräktiga i 5-6 veckor och sedan tar den ca 6 veckor innan ungarna är sjlävständiga. De kan få två kullar per år oxå tydligen.

Om detta stämmer borde den först kullen ungar vara "klara" och själständiga nu ungefär, ca 6 v gamla. Du får väl hålla koll på om de plötsligt blir fler i trädgården! tongue.gif

Jag hade ett häftigt igelkottsmöte förra våren! Jag stod stilla och tittade/lyssnade för jag hörde något som prasslade i buskarna och gräset. Plötsligt kom det ut en igelkott och den var framme ända vid mina tår och nosade innan den vände om. Vinden måste ju legat på så att den inte kände min doft eller nåt, förrns den kom fram till mina tår rolleyes.gif Undrar vad det betyder?? laugh.gif
SaraS
CITAT (KURT @ 30-06-2005, 09:29)
Jag har för mig att man inte bör ge igelkottar mjölkprodukter, att de far illa av det på något vis. Jag kommer dock inte ihåg exakt varför det skulle vara dåligt, kanske någon annan vet mer? Fiskrens eller annat som mer liknar deras naturliga diet borde kanske vara bättre om man nu ska mata dem överhuvudtaget.

Inga vuxna djur är anpassade att att äta mjölk, endel människor har efter några 1000 år med boskapasskötsel anpassat sig så att vi även i vuxen ålder producerar enzymet laktamas, som bryter ned mjölksockret.

Det finns VÄLDIGT lite laktos i ost och andra feta och/eller syrade mjöklprodukter. I en syrad mejeriprodukt bryts mjölksockret ner och det bildas mjölksyra istället. Ju fetare produkt destå mindre laktos "ryms" det dessutom
En lagrad ost är i princip fri från laktos. Ingen fara att ge kottar ost alltså, men låt bli att ge mjölk. Precis som med katter.
Gossen Ruda
Sen finns det laktosfri mjölk att köpa. Jag använder sån numera. Jag testade den när jag fick magproblem för att se om jag hade laktosintolerans men så var det inte. Jag har dock fortsatt eftersom ag använder så lite mjölk, bara till såser och i the. Den håller nämligen längre, 2 månader i oöppnad förpackning, och säkert en vecka i öppnad.
Tjosan
CITAT (SaraS @ 30-06-2005, 10:11)
Det finns VÄLDIGT lite laktos i ost och andra feta och/eller syrade mjöklprodukter. I en syrad mejeriprodukt bryts mjölksockret ner och det bildas mjölksyra istället. Ju fetare produkt destå mindre laktos "ryms" det dessutom
En lagrad ost är i princip fri från laktos. Ingen fara att ge kottar ost alltså, men låt bli att ge mjölk. Precis som med katter.

Låter bra, för Pigge kom tillbaka igår och han fick massa ost att mumsa på igen.. smile.gif
Tjosan

Under våra middagar ute de senaste dagarna har vi fått besök..
Inte Pigge denna gång, utan den här är döpt till Kotte laugh.gif
Han har blivit så tam med oss att han numera till och med ligger ner och äter sin mat som man kan se på bilden...(den till höger)
Just idag kom ytterligare en gäst.. Och han blev döpt till Igel rolleyes.gif
Det blev lite fräsandes mellan dem.. Men tillslut förstod de att våfflarna gott räckte åt dem båda..
Hannele
Underbara igelgottsbilder!
(Jag hade möte med en padda i går kväll. smile.gif )


CITAT (SaraS @ 30-06-2005, 10:11)
En lagrad ost är i princip fri från laktos. Ingen fara att ge kottar ost alltså, men låt bli att ge mjölk. Precis som med katter.

Ohomogeniserad mjölk (=vispgrädde, långfil), där fettet inte är sönderdelat,
funkar bättre på djur & människor.
*Felix matte*
Har bara sett kotte en enda gång.. söta små varelser som jag gärna hade som matgäster wub.gif
Lars-Olof Arvids
Visst är igelkottar söta! Sent i söndags kväll var en framme vid min uteplats och nosade runt efter ätbara kryp i det höga gräset. Det är bara andra gången sedan jag flyttade in för tre år sedan som jag ser en igelkott hemma. Men vem vet - de kanske smyger omkring ute på min äng på nätterna när jag sover. Igår eftermiddag räddade jag en liten kopparödla som dumt nog hade lagt sig mitt på grusvägen när jag kom cyklande. Och i morse satt en stor padda vid min källardörr när jag skulle hämta ut cykeln. Jag hade sedan inte cyklat särskilt långt förrän en söt liten harunge sprang en bit framför mig på vägen. Det är mycket som rör sig i markerna nu på sommaren! wub.gif

Olle
KURT
CITAT (Tjosan @ 30-06-2005, 19:52)
Låter bra, för Pigge kom tillbaka igår och han fick massa ost att mumsa på igen.. smile.gif

Igelkottar kan röra sig över ganska stora områden, så även om man tror att det är en och samma igekott som kommer tillbaka så kan det i sjäva verket vara flera olika. Men naturligtvis lär de sig vart de kan finna mat.
Diabolique
CITAT (kantarell @ 30-06-2005, 08:50)
Jag har för mig att man inte bör ge igelkottar mjölkprodukter, att de far illa av det på något vis. Jag kommer dock inte ihåg exakt varför det skulle vara dåligt, kanske någon annan vet mer? Fiskrens eller annat som mer liknar deras naturliga diet borde kanske vara bättre om man nu ska mata dem överhuvudtaget.

Hur som helst är det alltid roligt att titta på dessa djur! smile.gif

Ja, igelkottar är känsliga för laktos, men om de får i sig lite, någon gång ibland så är det ingen större fara. De kan bli lite lösa i magen.

Min tama afrikanska pygméigelkott Nibbler får små bitar ost som godis ibland (stora som två knappnålshuvuden). Det är en av hans favoriter.

Kattfoder är ett mycket bra alternativ om man vill ge igelkottar mat.
Vissa igelkottar är däremot finsmakare och äter bara vissa sorters kattmat, och det verkar skilja mycket från kotte till kotte vad de föredrar.
Min gillar bara Purinas och Iams kattungefoder.

Om man ger torrfoder för katt så kan man antingen blöta upp den lite eller så är det bra att erbjuda vatten eller laktosfri mjölk att dricka till.

Om man råkar ha mjölmask eller zofobaslarver hemma så kan man prova med det. De flesta igelkottar ÄLSKAR det (utom min som bara gillar mjölmask och verkar avsky zofobas).


karjo
Jag hade ingen aaaning om att man kunde ha igelkottar som husdjur!!!?? ohmy.gif smile.gif

Var fick du tag på den? Mysigt! wub.gif
Diabolique
CITAT (karjo @ 07-07-2005, 23:13)
Jag hade ingen aaaning om att man kunde ha igelkottar som husdjur!!!?? ohmy.gif smile.gif

Var fick du tag på den? Mysigt! wub.gif

Jodå, man kan ha igelkottar som husdjur, men de kräver stort utrymme och passar inte alla.

Jag köpte honom av en kvinna som heter Bodil.
Hon har alla möjliga djur, en hel minicirkus också som hon reser runt med. Igelkottarna är däremot inte dresserade. Jag är osäker på om det ens går att dressera dem. Däremot så har hon ju dresserat katter, vilket iof också verkar helt omöjligt...

De är inte så roliga husdjur som man kan tänka sig eftersom de inte är sociala, utan ensamlevande och oberoende av sällskap. Dessutom sover de hela dagarna så man ser honom bara sent på kvällen eller på natten om man är vaken då. Och jag är ju nattmänniska så jag har nog mer glädje av honom än de flesta andra skulle ha.

Men han är bara SÅÅÅÅ söt!
Han bor i köket där han rusar runt på golvet och i ett stort ekorrhjul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon