annelise
Hej!

Har läst här och blivit så inspirerad, så nu har jag skaffat mig tre pallisar själv att prova med! Det ska bli jättespännande!

Dock undrar jag lite om inte pallkragarna kan vara impregnerade med något? Kan det t ex vara något i små doser som inte är skadligt för vuxna, men kan vara det för mycket små barn?

Egentligen verkar ju pallkragar himla användbart till en massa saker... funderar på om man inte skulle kunna göra en liten lekstuga av dem också... wink.gif fast då är det väl det där med impregneringen som blir ännu viktigare... någon som vet?

// Nybörjarmamsen
KURT
Jag har sett pallkragar som är gröna, men de allra flesta är inte inpregnerade. Men även om de vore det så avger de knappast några farliga halter av kemikalier.
mulle
Jag har behandlat mina med järnvitriol. Det finns åsikter om det också, det vet jag, men vitriolen är i alla händelser betydligt mindre giftig än ren impregnering. Vissa hävdar att den inte är giftig alls.
Jag har haft mina kragar i sex år nu. De fleråriga växterna har inte tagit skada av vitriolen.
Jag har också komposten i pallkragar som har behandlats med järnvitriol. Ingen nyplanterad växt som fått av komposten har protesterat.
Mulle
gammelnalle
Lekstuga???

Personligen tror jag att riskerna är för stora--- och då snackar vi inte impregnering...

SÅ tunga är de inte att ett barn inte skulle kunna (av misstag eller med vilje) lyfta någon eller några... och vad KAN hända då?? när de viker sig??

beslagen KAN vara rätt vassa.

och hur gör du dörr och fönster??

MEN som vanligt kan jag ha fel!!!

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon