Full version: Husmorstips önskas
Däkan
Jag har köpt ett jättefint gammalt skåp. Problemet är att det stod i en modern stuga som luktade mögel. Det finns ju en mögeldoft som tränger sig in i alla material som hushållspapper, handdukar, böcker - ja, allt - till och med folk som bor i sådana hus luktar mögel.

Jag håller på att ta bort färgen med värmepistol. Tyvärr. Skåpet var målat så många gånger att dörrarna inte gick att stänga och alla vackra trädetaljer var bara feta sträck. Men jag ska måla det igen.

Nu har skåpet stått utomhus i över en månad, men doften går inte att vädra bort. Kan det vara så att mögelsporer har sugit sig in i träet? Jag måste nog tvätta det med nått. Vad skulle ni föreslå?
Betty
Hej Däkan! smile.gif Jag kommer inte på nåt lämpligt att tvätta bort mögellukten med men föreslår att du målar om skåpet både in- och utvändigt. Lukten bör försvinna om du "förseglar" hela skåpet med ny inomhusakrylfärg.
pejori
tvätta ur det med klorin, eller med ättika 24% wub.gif wub.gif wub.gif
Betty
Om du inte vill måla skåpet utan hellre vill behålla det "träfärgat" så kan du klarlacka det in- och utvändigt. Jag funderar om det kanske går att bli av med lukten om du linoljebehandlar skåpet, men är inte riktigt säker på det. Tror inte att det räcker att bara avluta skåpet.
*Felix matte*
Den försvinner nog inte med mindre än att du målar eller klarlackar hela möbeln in i minsta skrymsle, men jag är inte säker på att den blir helt luktfri ändå.

Mögellukt har en tendens att tränga fram även genom målat materiel... säger jag som är mögelallergiker och har "nosat" fram begynnande mögelskador som husägare inte visste om.
kristerh
Kan du inte ställa in en burk med ättika eller ammoniak i skåpet ett tag wink.gif
jag är en sån där som inte vill förstöra gamla möbler med ommålning,lackering eller hemska tanke avlutning wink.gif
kan du inte fråga i någon proffsfärghandel eller museum där de har lite erfarenhet av sånt här, men det viktigaste gör inget förhastat.
krister
Caprice
Har en kompis som fick en byrå som luktade mögel..

Hon blandade ättika och vatten 50/50, och tvättade av möbeln överallt..
Den luktade hemskt i två dagar, sedan var både mögel och ättikalukten borta..


Caprice
netaave
Ser att Caprice redan skrivit om ättika, det är det enda som tar bort mögel ordentligt, har du möjlighet så ställ det ute under tak när det är lite svalare ute (10gr) så både ättika och allt annat vädras ut ordentligt. Låt det stå 2-3 dagar.
Måla eller lacka inte förrän lukten är borta. Den kommer igen då.
Däkan
Tack för tips!

Skåpet har ännu inte fått komma in i huset. Dels luktar det så mycket mögel dels tar jag bort färg utomhus med värmepistol. Men jag kommer inte att ha skåpet i "avlutat" skick, utan jag kommer att måla det med linoljefärger av god kvalitet (http://www.ottossonfarg.com/). Invändigt vill jag inte måla det då där finns de gamla ursprungliga, icke övermålade, färgerna kvar.

Trä ska ju inte blaskas med vatten i onödan, men jag ska försöka med ättiketipsen, för här finns inget alternativ, doften måste bort.

Återkommer med resultat!
Tack än en gång!
SannaLasso
För en del år sedan köpte jag en liten skinnväska (på ett unket secondhandställe i London) som visade sig lukta mögel.

Eftersom jag bara hade att välja på att kasta väskan eller försöka bli av med lukten så provade allt möjligt: sprayade överallt både ut- och invändigt med ättika, med klorin, med såpa, med Ajax mm.mm. Ingenting hjälpte.

Sen kom jag på att mögellukt ju kommer av mögelSVAMP så då köpte jag en sprayflaska med fotsvampmedel som jag sprayade med och sedan fick väskan torka ute i det fria. Mögellukten försvann nästan meddetsamma men kom tillbaka en eller två gånger (med ny sprayning och utetorkning som följd) för att sedan försvinna helt. Konstigt nog tog väskan ingen direkt skada och hänger med än.
kristerh
Jag är nyfiken, vad är det för skåp? Hur gammalt är det?
har du ingen bild?
krister
netaave
CITAT (SannaLasso @ 25-06-2005, 19:00)
För en del år sedan köpte jag en liten skinnväska (på ett unket secondhandställe i London) som visade sig lukta mögel.

Eftersom jag bara hade att välja på att kasta väskan eller försöka bli av med lukten så provade allt möjligt: sprayade överallt både ut- och invändigt med ättika, med klorin, med såpa, med Ajax mm.mm. Ingenting hjälpte.

Sen kom jag på att mögellukt ju kommer av mögelSVAMP så då köpte jag en sprayflaska med fotsvampmedel som jag sprayade med och sedan fick väskan torka ute i det fria. Mögellukten försvann nästan meddetsamma men kom tillbaka en eller två gånger (med ny sprayning och utetorkning som följd) för att sedan försvinna helt. Konstigt nog tog väskan ingen direkt skada och hänger med än.

Kom på att då kanske det skulle kunna tvättas med algtvätt!
Vi har det och gör rent tältduken med när det blir en grön beläggning efter mkt regnande m.m.
Används ju även till båtar!
*Felix matte*
CITAT (Däkan @ 25-06-2005, 14:15)
Tack för tips!

Skåpet har ännu inte fått komma in i huset. Dels luktar det så mycket mögel dels tar jag bort färg utomhus med värmepistol. Men jag kommer inte att ha skåpet i "avlutat" skick, utan jag kommer att måla det med linoljefärger av god kvalitet (http://www.ottossonfarg.com/). Invändigt vill jag inte måla det då där finns de gamla ursprungliga, icke övermålade, färgerna kvar.

Trä ska ju inte blaskas med vatten i onödan, men jag ska försöka med ättiketipsen, för här finns inget alternativ, doften måste bort.

Återkommer med resultat!
Tack än en gång!

Kom att tänka på att det numera görs Ozonbehandling vad gäller branddrabbad egendom.. kanske kunde du fråga Räddningstjänsten på din ort om råd utifall du inte får bort lukten.
Jill-Ulrika
CITAT (Däkan @ 25-06-2005, 00:46)
Jag har köpt ett jättefint gammalt skåp. Problemet är att det stod i en modern stuga som luktade mögel. Det finns ju en mögeldoft som tränger sig in i alla material som hushållspapper, handdukar, böcker - ja, allt - till och med folk som bor i sådana hus luktar mögel.

Jag håller på att ta bort färgen med värmepistol. Tyvärr. Skåpet var målat så många gånger att dörrarna inte gick att stänga och alla vackra trädetaljer var bara feta sträck. Men jag ska måla det igen.

Nu har skåpet stått utomhus i över en månad, men doften går inte att vädra bort.  Kan det vara så att mögelsporer har sugit sig in i träet? Jag måste nog tvätta det med nått. Vad skulle ni föreslå?

Har du kollat så att inte skåpet i sig är mögelangripet blink.gif
Jill-Ulrika
Mögel växer där det är fuktigt och luften står stilla. Om inte möblen i sig är angripen borde det väl räcka att lufta skåpet ordentligt, ha skåpsdörrar och lådor öppna på ett torrt ställe. Är skåpet angripet kommer däremot inte lukten inte försvinna *juh*sad.gif
Däkan
Fotsvampmedel? Algtvättmedel? Kanske Atamon? (tänkte jag på själv nu) För att inte tala om ozonbehandling - hur nu sånt skulle gå till.

Det vill jag lova är rediga husmorstips!

Jag vet inte om skåpet är angripet av mögel - syns inte sånt? Skulle då inte mögelsporerna dö av värmebehandling? Ja, som värmepistolen utgör?

Vet nån om det finns nån sån där chattsida för möbelrenoverare?

Till kristerh - jag skulle så gärna visa bild om jag hade nån. För tillfället har jag inte ens en kamera. Det som har visat sig - och som jag inte har kunnat tolka - är de nedre dörrarnanas utseende nu när färgen är borta. Det står sirliga siffror på dem, målade i svart: No 15 på den ena och No 25 - 26 på den andra. Kan det vara att man har tagit gamla kyrkbänksdörrar? Många delar i skåpet är återanvända delar. Fantastiskt! Det hade jag ju inte haft en susning om, om jag inte hade tagit bort denna tjocka smet av färglager. Dessutom har jag fått fram att skåpet har varit målat i olika färger - men det anade jag redan. För gör man ett skåp med så mycket snickarglädje avser man ju inte att måla det i en enda färg. Det har nog inte varit någon "fästmansgåva" för då skulle det varit mera "krusidullmålat" - tror amatörkonservatorn.

PS Mitt bidrag till skåpets historia i framtiden är att jag på baksidan med blyerts skriver allt jag vet om det - bland annat att det var meningen att det skulle slängas!
*Felix matte*
Restaureringssajten

Konsthantverk
kristerh
CITAT (Däkan @ 26-06-2005, 21:07)
Det står sirliga siffror på dem, målade i svart: No 15 på den ena och No 25 - 26 på den andra. Kan det vara att man har tagit gamla kyrkbänksdörrar? Många delar i skåpet är återanvända delar.
PS Mitt bidrag till skåpets historia i framtiden är att jag på baksidan med blyerts skriver allt jag vet om det - bland annat att det var meningen att det skulle slängas!

Hur spännande verkar inte det här bli wink.gif
Ganska typiskt att de har återanvänt delar, man tar vad man har, var lite av filosofin på gamla dar, de hade ju inte så mycket pengar så då passsade återanvändning bra.

Ditt bidrag till historien verkar mycket förnuftigt o bra.
krister
Kakaduan
Eftersom risken finns att mögelsporerna sitter i träet skulle jag INTE måla över - då stänger man ju in dem mellan två lager fukthållande färg och förvärrar det hela i värsta fall.

Jag skulle köpa Boracol (eller likvärdigt) - det använder man när man bekämpar mögel på/i trä. Jag använde det när jag hade fuktproblem på vinden. Först rättade jag till problemet med dålig ventilation, men sedan måste jag döda de sporer som redan fanns på plats. Penslade på Boracol.

Kakaduan
Boxer
Tips


När jag ändå är igång... Här kommer "pappas" bästa husmorstips också: Har man fått fläckar i kalsongerna så vänder man dem ut och in. Har man redan gjort det, så vänder man dem bak och fram, och sedan ut och in igen. På så sätt kan man klara sig med tre par kallingar i månaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon