groowymama
Jag undrar vilken tvål är bäst att använda när man vill tänka på miljön?
Är det vanligt tvål eller är det flytande tvål?

Jag har börjat använda vanligt tvål eftersom den tar inte så fort slut som flytande tvålen gör.
anna_rispan
jag skulle nog säga hårdtvål. om man till och med väljer en miljövänligare sort så har man gjort vad man kan. det är ju som du säger att den hårda räcker längre, i den flytande är det ju massa vatten som späder ut.

såpnejlika ska funka också. växer som ett ogräs.....
Hannele
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 08:47)
Jag har börjat använda vanligt tvål eftersom den tar inte så fort slut som flytande tvålen gör.

Från miljösynpunkt kvittar det.
Det är mer hygieniskt med flytande tvål (om man är många i familjen).
groowymama
CITAT (Hannele @ 26-06-2005, 09:38)
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 08:47)
Jag har börjat använda vanligt tvål eftersom den tar inte så fort slut som flytande tvålen gör.

Från miljösynpunkt kvittar det.
Det är mer hygieniskt med flytande tvål (om man är många i familjen).

Det är bara jag som använder tvålen.
anna_rispan
jaha, det hade jag missat. vad händer på hårdtvålen som är ohygieniskt??? jag trodde tvålen va ren... ohmy.gif
Caprice
CITAT (anna_rispan @ 26-06-2005, 09:59)
jaha, det hade jag missat. vad händer på hårdtvålen som är ohygieniskt??? jag trodde tvålen va ren... ohmy.gif

Man tar ju tvålen och "rullar runt" i handen...
Eller gnider över kroppen, klart det finns baskelusker då på den då, även om den sköljs av...

Det är väl därför det finns minitvålar på hotell...


Caprice
groowymama
CITAT (Caprice @ 26-06-2005, 10:23)
CITAT (anna_rispan @ 26-06-2005, 09:59)
jaha, det hade jag missat. vad händer på hårdtvålen som är ohygieniskt??? jag trodde tvålen va ren...  :o

Man tar ju tvålen och "rullar runt" i handen...
Eller gnider över kroppen, klart det finns baskelusker då på den då, även om den sköljs av...

Det är väl därför det finns minitvålar på hotell...


Caprice

Jag tror att vi behöver en hel del av bacukkuskerna.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 26-06-2005, 09:38)
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 08:47)
Jag har börjat använda vanligt tvål eftersom den tar inte så fort slut som flytande tvålen gör.

Från miljösynpunkt kvittar det.
Det är mer hygieniskt med flytande tvål (om man är många i familjen).

Så har jag aldrig tänkt... vi har varit sex personer och ingen har blivit sjuk av att samma tvål använts.
Hemma... där jag växte upp var vi 17 personer och ingen blev sjuk av tvålen... i bastun hade vi rysstvål.
Tror att vi svenskar är alltför bacillrädda sad.gif
anna_rispan
ja men oftast så tar man väl ett varv till efter att all smust är borta, jag lägger inte tillbaka tvålen jordig eller så.
andersen
Fast det hjälper inte anna för att det finns sprickor i tvålen som bakterierna kryper in i, inom livsmedels industrin,sjukvård mm är det förbjudet med vanliga tvålar pga att det är ohygieniskt.
anna_rispan
vilken tur då att det är i mitt hem jag har hård tvål o inte äter jag av tvålen heller.. rolleyes.gif tongue.gif .

så länge huden är hel så är det ju inget problem. har man fått ett sår kanske man tvättar med bara vatten eller desivon eller vad det finns att välja på.

varför ska man släpa hem vatten fån affären, i tvål då alltså??
Reserv
Nu är det juh inte så att det bara är sprickor på huden som problemen med bassiluskerna kommer in, det är för t.ex. magsjukebakterier (salmonella). Även om man tvättar händerna med tvålen och sköljer av den sen så kan det finas sprickor i tvålen som det samlats magsjukebakterier i.

Okey, ett litet tillägg kanske behövs här då. Inte för att bassiluskerna skulle vara farliga bara för att man äter av nåt. Hur tror du att man får salmonella på en restaurang, Anna? tror du att personalen skiter i maten? Näe, det är för att dom varit dåliga med handhygienen när dom varit sjuka.
Bettson
Att man i offentlig miljöanvänder flytande tvål ur hygienisk synpunkt är väl självklar.

Började själv använda flytande tvål hemma med just det argumentet. Fast jag tycker inte att jag känner mig speciellt ren av den flytande tvålen. har alrdig haft så mycket hudproblem sedan jag började med det. Satte det dock inte i samband med tvålen.

Flytande tvål på flaska tycket jag mest känns som lödder med parfym inte som rengöringsmedel.

Jag gick tillbaka och köper idag hederlig gammaldags tvål. Ingen annan i familjen använder fast tvål så nu tänker jag minsann "passa på" och köpa lite finare damtvålar för nu har jag en chans att få ha dom i fred. laugh.gif laugh.gif
andersen
Man kan göra sin egen tvål det finns en bok som beskriver hur man görgöra sin egen tvål
netaave
För några år sen gick det en dokumentär på tv om två bröder som levde "efter gammalt" på sitt föräldrahem.
Dom tog reda på allt vad naturen gav och gjorde bl.a. tvål av lindblommor.
Jag har försökt hitta receptet, men hittar bara med lindblomsoljor.
Dom plockade lindblommor på försommaren, och gjorde något med dom, ev bara lade dom i blöt.
Sparde sen för att tvätta sig i.
Någon annan som såg programmet och kanske kommer ihåg lite mer.

Sen undrar jag om inte programmet "Gubben i stugan" visade något liknande.
anna_rispan
såpnejlika ta jordstam/rot torkad, riv
1 msk riven rot
5 dl vatten

koka upp vatten blanda i rotriv. tvålvatten. kan tvätta hår eller ömtåliga kläder

om du vill ha det till shampo så kan man ha i torkade växter, ex kamomill för blont hår
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 26-06-2005, 09:59)
jaha, det hade jag missat. vad händer på hårdtvålen som är ohygieniskt???
jag trodde tvålen va ren... ohmy.gif

Nej, tvålen kanske är ren, men dina händer är inte rena
och bakterierna kan ha fest på den fasta tvålen.

(Har du någon sommarsjuka eller annat,
så är det flytande tvål och byte till rena handdukar som gäller.
Det lärde sej läkarna för ett par hundra år sedan och färre patienter dog. tongue.gif)
Hannele
CITAT (Felix matte @ 26-06-2005, 12:12)
vi har varit sex personer och ingen har blivit sjuk av att samma tvål använts.
Hemma... där jag växte upp var vi 17 personer och ingen blev sjuk av tvålen... i bastun hade vi rysstvål.
Tror att vi svenskar är alltför bacillrädda sad.gif

Lite rätt har du, Felix matte. Läkarna säger ju nu, att föräldrar till allergibarn inte ska vara alltför renliga, för det är inte heller bra. (På grund av säljs det massa bakteriedödan produkter. Supersnuskigt att sälja bakteriedödande diskmedel, för det förstör mikroorganismer i våra Reningsverk. wacko.gif )

Att ni 17 personer inte var sjuka, beror på, att det tar ca 14 dagar för människan att vänja sej vid en bakterieflora. Att vi tar med oss massa magsjukepiller på semestern, beror på att vi inte har lust att sitta sjuka 7 dagar på hotellrummet, innan vår kropp har vant sej vid det lokala vattnet.
anna_rispan
måste bara säga en sak nu, angående bakterie härdar. hur fräsch är då handtaget till kranen eller tryckdelen till den flytande tvålen. jag tror inte att det är så farligt.

om det inte är så att man har någon sjuka, då är det ju fräschast att byta till rent.
Bettson
Så känner man ingen sjukvårdspersonal på en offentlig toalett.

De tvättar sina händer stänger inte av vattenkranen utan låter den rinna . Så tar de en pappershanduk och torkar händerna. Efter det tar de samma pappershanduk emellan när de stänger av vattenkranen.
Hannele
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:32)
De tvättar sina händer stänger inte av vattenkranen utan låter den rinna .
Så tar de en pappershanduk och torkar händerna.
Efter det tar de samma pappershanduk emellan när de stänger av vattenkranen.

De flesta ställen har väl kranar man kan stänga med armbågen?
(Jag tänkte på sjukhus.)
Annars blir det väldig akrobati att stänga av kranen med dessa tygrullar. laugh.gif
Bettson
CITAT (Hannele @ 26-06-2005, 18:39)
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:32)
De tvättar sina händer stänger inte av vattenkranen utan låter den rinna .
Så tar de en pappershanduk och torkar händerna.
Efter det tar de samma pappershanduk emellan när de stänger av vattenkranen.

De flesta ställen har väl kranar man kan stänga med armbågen?
(Jag tänkte på sjukhus.)
Annars blir det väldig akrobati att stänga av kranen med dessa tygrullar. laugh.gif

jag tänkte nog på en vanlig hederlig pappershandduk.

Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda. De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.
anna_rispan
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:32)
Så känner man ingen sjukvårdspersonal på en offentlig toalett.

De tvättar sina händer stänger inte av vattenkranen utan låter den rinna . Så tar de en pappershanduk och torkar händerna. Efter det tar de samma pappershanduk emellan när de stänger av vattenkranen.

oj då. känner igen mig, har arbetat lite i den branschen. en del toaletter får jag dålig magkänsla av (ha ha) o då använder jag precis den tekniken.
pejori
jag använder bara flytande tvål smile.gif smile.gif smile.gif
tycker det är bra och man slipper kladdiga tvålkoppar och kladdigt tvättställ varje dag smile.gif smile.gif
visst är det lite större åtgång, men det är det värt wub.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 26-06-2005, 16:28)
CITAT (Felix matte @ 26-06-2005, 12:12)
vi har varit sex personer och ingen har blivit sjuk av att samma tvål använts.
Hemma... där jag växte upp var vi 17 personer och ingen blev sjuk av tvålen... i bastun hade vi rysstvål.
Tror att vi svenskar är alltför bacillrädda sad.gif

Lite rätt har du, Felix matte. Läkarna säger ju nu, att föräldrar till allergibarn inte ska vara alltför renliga, för det är inte heller bra. (På grund av säljs det massa bakteriedödan produkter. Supersnuskigt att sälja bakteriedödande diskmedel, för det förstör mikroorganismer i våra Reningsverk. wacko.gif )

Att ni 17 personer inte var sjuka, beror på, att det tar ca 14 dagar för människan att vänja sej vid en bakterieflora. Att vi tar med oss massa magsjukepiller på semestern, beror på att vi inte har lust att sitta sjuka 7 dagar på hotellrummet, innan vår kropp har vant sej vid det lokala vattnet.

Faktiskt så har vi även flytande tvål i både badrum och toalett... detta för att de som har bacillskräck ska kunna vaska händerna tongue.gif

Angående allergibarn... jag har nästan fyrtioårig erfarenhet och har under tidens gång lärt mig att det jag fick lära mig på 60 -80-talet inte var så där alldeles bra. Till exempel så fick vi våttorka barnens rum varje dag... inte ha några krukväxter för det kunde finnas allergener i blomjorden (det rådet nonchalerade vi för inte ville vi kassera alla vi hade) och tänka sig... barnen överlevde.

Om jag var på resa (hotell el. annat boende) så skulle jag så klart använda flytande tvål... där går skillnaden mellan hemma och borta.


Förresten så har huddoktorn sagt att "hårdtvål" är att föredra vid dusch eftersom den flytande ofta torkar ut huden.
Hannele
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Då akn du nog inte torka dej på hotellhanddukar heller?
Ska man vara så djup, är det inte mycket man kan göra... unsure.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 26-06-2005, 22:08)
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Då akn du nog inte torka dej på hotellhanddukar heller?
Ska man vara så djup, är det inte mycket man kan göra... unsure.gif

Skillnaden mellan hotellhanddukar och "torkrullen" på muggen är att hotellhanddukarna är nytvättade när man checkar in. Torkrullen på muggen vete gudarna när dom tvättas eler hur ofta blink.gif wacko.gif sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 26-06-2005, 22:08)
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Då akn du nog inte torka dej på hotellhanddukar heller?
Ska man vara så djup, är det inte mycket man kan göra... unsure.gif

Nämen... det är väl skillnad på tygrullar på offentliga toaletter och handdukar... har du hotellrum så är ju handdukarna rena och bara du och ev. sällskap som använder dem... eller?
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 26-06-2005, 22:11)
CITAT (Hannele @ 26-06-2005, 22:08)
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Då akn du nog inte torka dej på hotellhanddukar heller?
Ska man vara så djup, är det inte mycket man kan göra... unsure.gif

Skillnaden mellan hotellhanddukar och "torkrullen" på muggen är att hotellhanddukarna är nytvättade när man checkar in. Torkrullen på muggen vete gudarna när dom tvättas eler hur ofta blink.gif wacko.gif sad.gif

ser att vi skrev samtidigt och hade samma åsikt tongue.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (Felix matte @ 26-06-2005, 22:13)
ser att vi skrev samtidigt och hade samma åsikt tongue.gif  :D

Aj, aj, aj, det kan sluta med att nån kopplar ihop oss som samma person tongue.gif Det är inte nyttigt att ha samma åsikter som mig, men vad gör väl det? rolleyes.gif Jag känner mig inte ensam i mina åsikter om många saker här på forat, det är skönt det, jag som skulle sluta skriva i småprat tongue.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Hurdå, det kommer ju nytt och rent hela tiden, när man drar? unsure.gif
Sulawesii
Bakterier stannar ju ej kvar på samma ställe, utan förökar och förflyttar sig.
Hannele
CITAT (Sulawesii @ 28-06-2005, 11:14)
Bakterier stannar ju ej kvar på samma ställe, utan förökar och förflyttar sig.

Vad heter de bakterier som klarar sej i torka?
Spriger i torrt underlag?
Jag menar, fukt är bra hem för bakterier och mögel,
men inte, när det är torrt.
(Därför har jag inte förstått, varför man sprutar vatten på frukt i affären?
Fast nu är det i och för sej förbjudet.)
groowymama
CITAT (Hannele @ 28-06-2005, 11:31)
CITAT (Sulawesii @ 28-06-2005, 11:14)
Bakterier stannar ju ej kvar på samma ställe, utan förökar och förflyttar sig.

Vad heter de bakterier som klarar sej i torka?
Spriger i torrt underlag?
Jag menar, fukt är bra hem för bakterier och mögel,
men inte, när det är torrt.
(Därför har jag inte förstått, varför man sprutar vatten på frukt i affären?
Fast nu är det i och för sej förbjudet.)

Torrbollar hi hi hi biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Bettson
CITAT (Hannele @ 28-06-2005, 10:49)
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Hurdå, det kommer ju nytt och rent hela tiden, när man drar? unsure.gif

Jag vet inte exakt hur dessa tygrullar fungerar.Men det finns undersökningar gjorda och de säger att de är riktiga baktierihärdar.

Man har alltså mera bakterier på händerna efter torkning än man hade innan tvättning när tygrullarna är igång.
groowymama
Inte har jag blivit sjuk av min tvål och den doftar så gott dessutom smile.gif
Hannele
CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:06)
Inte har jag blivit sjuk av min tvål

Nej, man kan väl inte smitta sej själv? unsure.gif
Allis
jag använder en antistress tvål från Palmolive. Den luktar lavendel och räcker länge
*Felix matte*
CITAT (Allis @ 28-06-2005, 23:33)
jag använder en antistress tvål från Palmolive. Den luktar lavendel och räcker länge

jag har en vanlig Palmolivetvål i badrumsskåpet och varje gång jag öppnar det så luktar det "skunk".. Palmolives parfymering måste ha hamnat lite snett unsure.gif mad.gif

Igår så skickade jag två st pumpflaskor med flytande tvål till Dove/Fabergé
den blåvita hade så stark parfymering så jag fick sveda i näsa och svalg... väntar på svar från deras provning.
Chrihanna
En liten tanke slog mig nu när jag läste igenom denna tråd...

Jag tänkte på pumpen till den flytande tvålen, borde det inte samlas massa goa bakterier där oxå...? smile.gif
groowymama
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2005, 14:10)
En liten tanke slog mig nu när jag läste igenom denna tråd...

Jag tänkte på pumpen till den flytande tvålen, borde det inte samlas massa goa bakterier där oxå...? smile.gif

Jåra;när man kolla är den bra skitig och måste sköljas länge för att bli rent igen.
Reserv
CITAT (Hannele @ 28-06-2005, 10:49)
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Hurdå, det kommer ju nytt och rent hela tiden, när man drar? unsure.gif

Det va´menat som ett skämt va? unsure.gif Om inte så undrar man var du lagt de fungerande delen av hjärnan idag då. rolleyes.gif
groowymama
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 14:13)
CITAT (Hannele @ 28-06-2005, 10:49)
CITAT (Bettson @ 26-06-2005, 18:49)
Tygrullarna som finns på vissa toaletter skulle det inte falla mig in att använda.
De skall visst vara riktiga bakteriehärdar.

Hurdå, det kommer ju nytt och rent hela tiden, när man drar? unsure.gif

Det va´menat som ett skämt va? unsure.gif Om inte så undrar man var du lagt de fungerande delen av hjärnan idag då. rolleyes.gif

Är du säker att Du har alla dina delar där de skall vara ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon