Full version: Behandla korgen?
kaaedo
Har en oval flätad korg som bara står i förrådet och tänkte att jag skulle plantera ngt i den. Behöver jag behandla den på något vis? Ska den kläs invändigt med plast el liknande eller är det bara att fylla med jord och plantera?
Hannele
CITAT (kaaedo @ 26-06-2005, 15:18)
Ska den kläs invändigt med plast el liknande

Rotting är starkt som det är.
Jag klipper upp säckarna till 50 liters Kogödsel och klär korgen med.
(Dom är ju ofta svara innuti; man ska inte slösa. biggrin.gif)
Inte botten, för vattnet ska rinna.

dammkillen
om man har i jord direkt i korgen så kanske det blir för öppet och torrt åt jorden så det är kanske bra att ha typ en plast på sidorna med ett hål i botten så att vattnet kan rinna ut och inte står och surnar som om man skulle ha en tät plastpåse i korgen.

problemet är att det rinner vatten under korgen när man vattnar.

alternativet är att sätta en tät plast i korgen och sedan sätta en innerkruka i korgen, fast då måste man ju hitta en innerkruka som passar till den form av korgen man har. det blir lite samma princip som en krukväxt inne, att man har en innerkruka med hål i botten och en tät ytterkruka och att man då får en luftspalt mellan inner och ytterkrukan, för att ge syre åt rötterna.
Tirre
Jag fick jättefina gamla vedkorgar av min mamma förra året. I år har jag ställt dem i växthuset och planterat mina tomatplantor i dem. Tomaterna verkar trivas finfint, så det funkar tydligen att göra så här:

Klädde varje korg på insidan genom att helt enkelt sätta ner en svart sopsäck - som när man sätter plastpåse i sophinken, liksom.
Gjorde typ 10-12 fingerstora hål i säckens botten för dräneringens skull.
Lade ett 5 cm lager med Leca-kulor i botten och fyllde på med köpt ekologisk plantjord, hemmagjord kompost och köpt kogödsel i en salig blandning. wink.gif
Planterade tomaterna.
Eftersom jag har jordbäddar i mitt lilla växthus och inte vill att korgarna på en säsong ska ruttna på undersidan av att stå i blöt jord, så satte jag varje korg på en stenplatta, så att överflödigt dräneringsvatten kan rinna undan, ner i jordbädden, utan att förstöra korgen.
Slipper förhoppnigsvis också därmed att plantorna skickar ut rötter genom dräneringshålen och "rotar fast" korgen i jordbäddarna.

// Tirre
Hannele
CITAT (Tirre @ 01-07-2005, 14:22)
Eftersom jag har jordbäddar i mitt lilla växthus och inte vill att korgarna på en säsong ska ruttna på undersidan av att stå i blöt jord, så satte jag varje korg på en stenplatta, så att överflödigt dräneringsvatten kan rinna undan, ner i jordbädden, utan att förstöra korgen.

Bra tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon