rutis
Hej!

Jag brukar läsa här en del, men nu kommer mitt första inlägg. Jag var på trädgårdsmässan i helgen som var och handlade givetvis en massa rötter som jag ska gräva ner ute på landet så fort det går att göra det. Min fråga är, hur ska jag förvara dessa tills jag kan gräva ner dem utan att de förstörs? Jag undrar även hur länge jag måste vänta innan jag ska gräva ner dem. Min sommarstuga ligger i Östergötland i zon3-4. Jag bor i lägenhet med balkong. Skall jag paketera rötterna och förvara dem på balkongen, eller finns det risk att det blir för kallt? Inne känns det som att de kommer torka pga av värme och torr luft.

blink.gif

/Hälsningar

En osäker
Gunvor Nilsson
Har du kyl-o-sval? I såfall kan du förvara dom längst ner i svalen och i påse med torv. Kolla lite då och då så att det inte blir mögel i påsen. Annars kan du lägga påsen i en kylväska på balkongen och lufta varje dag, stoppa i en termometer så ser du om det inte blir för varmt eller för kallt. Idealtempen bör väl vara runt +5 till 8°C annars börjar dom växa i påsen.
Gossen Ruda
Det beror väl framför allt på vad det är för rötter. Är det växter som normalt klarar övervintring i marken så tål dom att frysa på balkongen.
Cilla
Det är väl lökar och knölar som menas här? Hur tåliga de är för uttorkning och kyla varierar. Säkraste sättet att förvara dem är i lätt fuktad sand eller sandblandad jord ute på balkongen. Så snart det går att gräva i marken och den inte är alltför blöt kan man stoppa ned dem.
rutis
Ja, det är stockrosor, akleja, kejsarkrona, pioner, liljor, mirabillis och säkert nåt mer som jag har glömt bort nu.

/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon