Kristina zon 3
Hej

En fundering som kanske inte passar här, men ändå. I morgon ska jag "bli ve" en massa smågatsten. Hade tänkt att lägga dem runt rabatterna som avgränsning mot gräsmattan. Någon som vet hur man lämpligen gör för att gräset inte ska växa över. Ska man gräva ut djupare än vad de är, lägga sand eller grus eller...fast gräset växer kanske mellan stenen också.

Kristina
Åsa K, zon 1
Hm...lyckost wink.gif

Att få en massa gatsten.
Gör så mycket jobb du tycker du har lust och ork till. Men eftersom de skall avgränsa rabatten så skall de inte ner så djupt wink.gif

Så, gräv ett smalt dike och sätt ner stenarna, någon sand tycker inte jag är lönt. Jag la cementplattor 30 x 30 cm runt min gräsmatta för några år sedan och då grävde jag bort jord och la sand under. Men nu är det dags att plocka upp plattorna och lägga dit mer sand för gräsmattan har "höjd" sig sad.gif Kanske gjorde jag fel underarbete wacko.gif
Eva i Norrköping
Jag säger det också...vilken lyllos!
Sätt dem så att de sticker upp ovanför gräskanten, då kan det inte växa över. Däremot är det ju alltid ett pyssel att hålla gräset kort invid stenkanten, det får man räkna med, eftersom gräsklippare etc inte kommer åt intill.
Ylva i Dalarna
Hejsan!

Jag tar hellre jobbet med det överväxande gräset än pysslet med kantklippningen, alltså föreslår jag:
Lägg gatstenen i nivå med gräsmattan så kan du köra med ett hjul på stenarna med gräsklipparen. När gräset börjar växa sig över så tar man bara en mycket vass kniv eller annat bra redskap och skär av grässvålen utanför gatstenen.
Jag har det så här på mitt sommartorp och det fungerar utmärkt om jag dessutom inte slarvade med beskärningen av grässvålen som jag gör nu så skulle det inte vara så betungande. Sand under, ska du ha dessutom tycker jag, för att kunna reglera höjden på ett lätt sätt.
Ylva
Ingrid på Västkusten
Utmärkt! Skulle själv göra precis som Ylva i Dalarna föreslår!

Hälsar ingrid
Alpiner i Halmstad
Vi har inte gatsten till alla gränser, däremot försöker vi undvika gränslösa övergångar mellan olika odlingsytor. Runt alla rabatter gräver vi en ränna 10 x 10 cm. I rännan lägger vi en syntetduk som inte gräset kan växa igenom.Vi använder småsten som vi täcker med singel.
Jag föreslår att Du lägger Dina gatstenar i en sådan bädd. Vill Du ha gräs mellan stenarna kan Du välja en svagväxande sort eller någon annan svagväxande art.
Skisser i vårt album:Så gör vi.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon