Full version: Humle
mimmi
Hej

Behöver råd när det gäller Humle i zon 6. Planterade förra våren en humel mot en vägg, med klätter trådar som stöd. Plantan tog sig bra och växte, men helt plötsligt fick den en massa "kottar" och i samband med det slutade den att växa.
Vad ska jag göra? jag vill ha en Humle som växer och täcker väggen, inte en massa "kottar" blink.gif Tacksam för tips!!

Hälsningar mimmi
Kristina zon 3
Ingen aning egentligen, men kan man inte lura den och plocka bort kottarna. Så gör jag när mina kryddor börjar blomma.

Kristina unsure.gif
Berith
Det är en honplanta du har - kottarna är honblommorna.
KURT
Det är honblommorna (d v s "kottarna") man använder som tex te. Generellt så brukar de flesta växter bilda mer bladmassa och mindre blommor om de får lite mera näring. Men humle brukar inte vara så näringskrävande, i detta fall så tror jag att den kommer att bli större år 2 . Den har nu hunnit skaffa sig större rotsystem och kan ta upp mera näring.
kerstin z5-6
Tror inte du behöver oroa dig -detta är 2 plantor på var sida-nu i sommar kommer den att växa som attan laugh.gifhumle
Kristina zon 3
Det här var ju intressant. Honblommor? unsure.gif Menar ni att det är olika honplantor och hanplantor. Vad blir det av barnen? unsure.gif Det fanns en humle när trädgården blev min. Småplantor som har kommit upp har jag satt på tillväxt. Är det då också honplantor, den stora har kottar. Men hur kan det bli nya eller har jag någon hanplanta som jag inte vet om? blink.gif Oj vad rörigt det blev.

Kristina
KURT
Nåja, det är ju ganska vanligt med skildkölnade organismer här på jorden! Läs på virituella floran

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cannaba/hu...ul/humulup.html
Adri-Anne
Ingen fara på torpet. Humlen växer trots kottar.
Jag tycker mycket om kottarna, ursnyggt att torka i långa lianer.
Girlander på spismuren med torkade eterneller, uppe på ett skåp, runt ett fönster. Ursnyggt tongue.gif tongue.gif
Förresten skall humlekottar vara lugnande. Förr gjorde man kudde med kottarna i och då skulle man sova så sött. Te på svartvinbärsblad, temynta, hallonblad,citronmynta och humlekottar och honung, är ett saligt hopkok, men mycket gott te.
Christine
Jag har åxå en humle, men den får varje år en uppsjö med löss. Hur blir man av med lössen, utan att spruta på en massa gifter, går det att göra ekologiskt?? huh.gif
KURT
CITAT (Christine @ 03-04-2003, 14:22)
Jag har åxå en humle, men den får varje år en uppsjö med löss. Hur blir man av med lössen, utan att spruta på en massa gifter, går det att göra ekologiskt?? huh.gif

Fågelholkar, kallt vatten (hårt tryck) är det mest ekologiska man ha. Kommer lössen tillbaka mycket fort (nästa dag!) så kan man misstänka att det är myror som sköter om dem och bär tillbaka dem (myrorna är mycket flitiga lubrukare!). Kan man då få bort myrorna så minskar man också lusproblemet.
Åsa, mälardalen zon 2
De plantor som säljs ute i handeln brukar vara honplantor för folk brukar vilja ha kottarna, sår man så kan man få både han och honplantor.

Var inte orolig Humlen lär växa ordentligt i framtiden, ibland så växer de inte så enormt kraftigt de första åren, sedan kan man knappt inte bli av med dem ifall man så skulle vilja. Humlen brukar vissna ner varje höst och sedan kommer en massa nya och friska skott från marken på våren.
e_sedell
Humle kan bli ett riktigt ogräs, men visst är det en härlig växt. Vill man ha någonting starkväxande är det rät växt, men de ska vara svåra att bli av med och sjuter en del rotskott har jag hört.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon