Sidor: 1, 2
groowymama
Är det för Gud som det görs som min muslimsk väninna säger eller hur är det ohmy.gif

För mig verkar det hemskt i alla fall mad.gif sad.gif mad.gif
GoSatta
i koranen står ingenting om kvinligomskärelse så det är enbart kulturellt. Existerar varken i arabasiak världen eller i asien så det är enbart ett problem i vissa delar av afrika = kulturellt.
*Felix matte*
Om det vore för Gud... varför skulle han då skapt kvinnan som hon är?
Nej det hela är männens verk... de vill inte att kvinnan ska ha någon sexuell njutning.... själv ska de få gå till både en och fem kvinnor... Fyyy!!! säger då jag. mad.gif mad.gif mad.gif
Reserv
CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:08)
Är det för Gud som det görs som min muslimsk väninna säger eller hur är det ohmy.gif

För mig verkar det hemskt i alla fall mad.gif  :(  :angry:

För att en muslimsk kvinna inte ska känna njutning av sexakten. Om hon kan känna njutning så kan hon juh vänstra, det beror nog på att muslimerna är extremt svartsjuka. tongue.gif Nä, skämt åsido, det är inte roligt. Jag vet faktiskt inte riktigt ingående, men det här är vad dom muslimska kvinnorna själv berättar. Dom får helt enkelt inte känna njutning av sexet, att inte männen inser vad dom berövar sig själva då dom inte kan ta sin kvinna till orgasm, och känna egen njutning bara i det. huh.gif
groowymama
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:12)
Om det vore för Gud... varför skulle han då skapt kvinnan som hon är?
Nej det hela är männens verk... de vill inte att kvinnan ska ha någon sexuell njutning.... själv ska de få gå till både en och fem kvinnor... Fyyy!!! säger då jag. mad.gif mad.gif mad.gif

Det är precis mina tankar mad.gif mad.gif mad.gif
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:12)
Om det vore för Gud... varför skulle han då skapt kvinnan som hon är?
Nej det hela är männens verk... de vill inte att kvinnan ska ha någon sexuell njutning.... själv ska de få gå till både en och fem kvinnor... Fyyy!!! säger då jag. mad.gif mad.gif mad.gif

Dessutom är det ett lagbrott i Sverige.
Anki
GoSatta
och det har ingenting med religion att göra det är BARA kultur. ingen religion förespråkar kvinlig omskärelse.
Reserv
CITAT (Anki på Öland @ 28-06-2005, 23:13)
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:12)
Om det vore för Gud... varför skulle han då skapt kvinnan som hon är?
Nej det hela är männens verk... de vill inte att kvinnan ska ha någon sexuell njutning.... själv ska de få gå till både en och fem kvinnor... Fyyy!!! säger då jag. mad.gif  :angry:  :angry:

Dessutom är det ett lagbrott i Sverige.
Anki

Det är därför dom tar sina barn till Afrika "för att träffa släkten" och passar då på att könsstympa sina stackars flickor. sad.gif
Anki på Öland
CITAT (Reserv @ 28-06-2005, 23:15)
Det är därför dom tar sina barn till Afrika "för att träffa släkten" och passar då på att könsstympa sina stackars flickor. sad.gif

Även det kan bestraffas, man får inte göra det utomlands heller.
Men vem kan skvallra utom den stackars flickan......
Anki
mamamaggan
Det är så mycket konstigt som görs i Guds namn. Könsstympning är ett sätt för männen att kontrollera kvinnans sexliv. De kan vara säkra på att hon är oskuld, inte har sex för njutnings skull och att hon lider långt utöver vad hon ska behöva när hon föder barn. Det vill väl GUD , eller vad tror ni?

Nej det är bara ett påhitt för att ha makt och kontroll över kvinnor!
Själva kan männen njuta av sex med så många partners de vill . Varför skulle GUD vilja ha det så?
groowymama
En muslimsk kvinna får till ex. inte gå ut och visa sig med våt hår och vet ni varför ohmy.gif
Eftersom en muslimsk kvinna alltid måste duscha efter samlag så om hon då går ut med våt hår kan andra människor se att hon har haft samlag ohmy.gif

Detta berättade en kurdisk kvinna för mig.
GoSatta
också en fördom, står ingenting om det i koranen. Finns otroligt många fördomman mot islam i väst efter som ingen har läst koranen.

Läs bibeln och kolla hur anorlunda dom "kristna" lagarna är det är samma sak med islam. Religion och kultur passar säland ihopp tyvärr. Islam är enligt mig en väldigt vacker religion (om man ser till texten) enligt mig får den oss kristna att se ut som barbarer MEN det är enbart enligt texten och den dagen en religion börjar följa sin text fryser väll helvetet till is.
groowymama
Jag skall nog ta och börja läsa Koranen igen för att bättre kunna förstå mina muslimska väninnnor.
Reserv
CITAT (GoSatta @ 28-06-2005, 23:20)
också en fördom, står ingenting om det i koranen. Finns otroligt många fördomman mot islam i väst efter som ingen har läst koranen.

Läs bibeln och kolla hur anorlunda dom "kristna" lagarna är det är samma sak med islam. Religion och kultur passar säland ihopp tyvärr. Islam är enligt mig en väldigt vacker religion (om man ser till texten) enligt mig får den oss kristna att se ut som barbarer MEN det är enbart enligt texten och den dagen en religion börjar följa sin text fryser väll helvetet till is.

Och enligt "den vackra koranen" så får väl inte ens ni kvinnor beträda kyrkans golv. Kvinnorna är förpassade till det bakre utrymmet och får inte beträda det heliga golvet, var ser du det vackra i den könsdiskrimineringen? unsure.gif blink.gif Och vadå kristendomen är barbarisk? Människorna är juh barbariska, varför har vi annars krig och elände för? unsure.gif
GoSatta
den är väldigt tung, speciell efter som arabasikan är svår översatt å då speciellt koranen. Men läs den och efter finns det en tre gånger så tjock bock som heter "meningen med koranen" eller något liknande som öppnar väldigt många dörrar. Det är tungt och det tar månader men det var en bra upplevelse.
Reserv
Jag tycker att det börjar lukta hjärntvätteri! sleep.gif Sen finns det juh stackare som är sökare och faller för sånt skit. mad.gif
GoSatta
försåelse för religion och troende av religion är två skilda saker, den första tror jag är väldigt viktig för att förstå vårt samhälle / värld.
groowymama
Jag vill gärna kunna förstå och det utan att döma.
Pirum
När man "bedömer" en religion så kan man ju vara så nitisk att man för Islam enbart läser Koranen, och för Kristendomen enbart läser bibeln (eller enbart nya testamentet). Och struntar i vad alla påvar, biskopar, kungar, profeter, etc säger eller har sagt. Och om man enbart fokuserar på valda delar av det som skrivits om de olika religionerna så kan de säkert framstå som fina. Alla Hadditer från Islam, eller påve"rekommendationer" är ju inte i sig essensen i religionen, även om de spelar väldigt stor roll.

Hur som helst, jag håller med flertalet andra här, kvinnlig könsstympelse är ingen del av Islam. Däremot är manlig stympelse en del av Judendom och Islam. Denna stympning (omskärelse) är dock inte lika skadlig, och sannolikt inte heller lika smärtsam. Men givetvis bör den inte få utföras på barn (undantaget tonåringar som behöver det av medicinska skäl).

Kvinnlig könsstympelse är helt klart ett manligt maktmedel för att bättre kunna kontrollera reproduktionen. Patriarkatet i sin värsta uppenbarelse. Historiskt sett har ju kvinnan varit den enda som "säkert" kan veta vem som är far till eventuella barn, män har nog varit mer än lovligt paranoida där. Idag behövs ju inte denna kontroll, dels har vi preventivmedel som alla vettiga människor använder vid behov, i synnerhet vid otrohet kantänka, och så har vi den allt vanligare DNA-tekniken. Det enda rimliga är att snarast börja fastställa faderskap (och moderskap!) på alla barn när de föds för att barnen ska undvika att obehagliga sanningar överraskar dem i framtiden (för sånt kommer fram, förr eller senare).

Folk som har flytt hit från Afrika bör väl inte heller skicka sina barn dit, bör vara reseförbud till Afrika för flyktingbarn.
*Felix matte*
CITAT (Pirum @ 28-06-2005, 23:49)
Folk som har flytt hit från Afrika bör väl inte heller skicka sina barn dit, bör vara reseförbud till Afrika för flyktingbarn.

Säg det till våra myndigheter och vår regering... då får du säket till svar att man inte får "kränka den personliga integriteten"... Det är ett "kännemärke" för just Sverige.
groowymama
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:54)
CITAT (Pirum @ 28-06-2005, 23:49)


Folk som har flytt hit från Afrika bör väl inte heller skicka sina barn dit, bör vara reseförbud till Afrika för flyktingbarn.

Säg det till våra myndigheter och vår regering... då får du säket till svar att man inte får "kränka den personliga integriteten"... Det är ett "kännemärke" för just Sverige.

Men så hemskt;skall människor göra hur hemska saker som helst inom den personliga integritetetns namn ohmy.gif
*Felix matte*
CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:56)
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:54)
CITAT (Pirum @ 28-06-2005, 23:49)


Folk som har flytt hit från Afrika bör väl inte heller skicka sina barn dit, bör vara reseförbud till Afrika för flyktingbarn.

Säg det till våra myndigheter och vår regering... då får du säket till svar att man inte får "kränka den personliga integriteten"... Det är ett "kännemärke" för just Sverige.

Men så hemskt;skall människor göra hur hemska saker som helst inom den personliga integritetetns namn ohmy.gif

I Sverige är det så sad.gif
shiva
CITAT (GoSatta @ 28-06-2005, 23:10)
i koranen står ingenting om kvinligomskärelse så det är enbart kulturellt. Existerar varken i arabasiak världen eller i asien så det är enbart ett problem i vissa delar av afrika = kulturellt.

Definiera den -Arabiska världen!!!! Nej, det står säkert inget om kvinnostympning, hedersmord eller noll rättigheter för kvinnor i koranen. Det sker bara i Afrika säger Du, Typ dom delar som araberna besatte för ett antal hundra år sedan, eller? Serien Rötter som jag inte vet sanningshalten i visar att Allah redan satt sina spår på 1600 talet. Ska vi definiera araber som dom med handdukar och hucklor på skallen, eller efter nomadlivet dom levde frår början eller hudfärg? I Darfur slaktas det vilt, kvinnor har absolut inga rättigheter utan betraktas snarast som krigsbyten som man kan göra vad man vill med! Vilka begår brotten??? Arabiska män! Som på alla sätt försöker utrota den svarta, eller som Du säger Afrikanska befolkningen. Var Fick den Afrikanska befolkningen, som var naturmänniskor, sina ideer från början? Det var väll aldrig det arabiska "korståget", eller ? Har Afrikanerna missförstått det hela eller är det kulturellt/muslimskt eller? Att hänvisa till koranen är obildat, eftersom den missbrukas så mycket, och rättfärdigar så många feltolkningar.
Magnus

Magnus
shiva
CITAT (GoSatta @ 28-06-2005, 23:20)
också en fördom, står ingenting om det i koranen. Finns otroligt många fördomman mot islam i väst efter som ingen har läst koranen.

Läs bibeln och kolla hur anorlunda dom "kristna" lagarna är det är samma sak med islam. Religion och kultur passar säland ihopp tyvärr. Islam är enligt mig en väldigt vacker religion (om man ser till texten) enligt mig får den oss kristna att se ut som barbarer MEN det är enbart enligt texten och den dagen en religion börjar följa sin text fryser väll helvetet till is.

Nu ska vi tolka skrifter som är flera hundra år gamla! Dom är säkert lika "vackra", men varför tolkas dom så totalt olika? Bibeln är enligt mig gammaldags och följs till det extrema endast av "Guds befrielsefront" i norra Uganda och kanske ett par ställen till. Medans feltolkningarna av koranen är världsomfattande i olika former. Vill bara tilläga att jag tycker Gosatta är totalt insnöad, och på gränsen till rubbad!!!!!
Bettson
Utan att peka ut någon speciell kultur för det gäller flera länder kan jag berätta om följande erfarenhet.

Jag arbetade på ett hotell för ett antal år sedan. VI hade stora problem med en manlig städare av utländskt ursprung. Städarna jobbade två och två. Denne städare ofredade sina kvinnliga arbetskamrater sexuellt vid i stort sett varje arbetsdag.

När kvinnorna fredade sig mot honom så blev kommentaren, va har di inga p-piller eller?

VId samtal med mannen kom fram att enligt hans kultur så om en kvinna gick in i samma rum som en man, så var det hans rättighet att ha sex med henne. Vi förklarade att hans kultur inte rådde i Sverige och att han begick ett lagbrott. Men se det brydde han sig inte om. För det var bara "kvinnliga chefer" som hävdade sådana lögner. Det hela slutade med att jag kallade in hans fackliga representant, som var man, att förklara samma sak för honom.

Då först lyssnade han men brydde sig inte om. Hans kultur var starkare enligt honom. Jag hade ett nytt samtal med honom och nu visade jag en hel del humör. Jag var så arg att jag studsade och fräste. Då såg han helt plötsligt förskräckt ut. Efter det upphörde ofoget helt. Jag fick höra på omvägar att han trodde jag skulle sätta onda ögat på honom. Dvs att jag var besatt av onda andar och att han kunde smittas.

Av andra länders inflyttade har jag hört om den hårda kontrollen av flickor som inte får gå ut. Männen säger helt frankt att den kvinna som går ut ensam är tillåtet byte att våldta.

Vad jag förstår så är det utifrån den aspekten att det är fritt fram att utnyttja ensamma kvinnor sexuellt som man låser in, bevakar, omskär kvinnor flickor. Inte för att kvinnorna skall vänstra utan för att de själva anser att det är OK att utnyttja ensamma kvinnor sexuellt.

Ibland är det tur att manbesitter kraften av det onda ögat
andersen
CITAT (shiva @ 29-06-2005, 03:06)
CITAT (GoSatta @ 28-06-2005, 23:20)
också en fördom, står ingenting om det i koranen. Finns otroligt många fördomman mot islam i väst efter som ingen har läst koranen.

Läs bibeln och kolla hur anorlunda dom "kristna" lagarna är det är samma sak med islam. Religion och kultur passar säland ihopp tyvärr. Islam är enligt mig en väldigt vacker religion (om man ser till texten) enligt mig får den oss kristna att se ut som barbarer MEN det är enbart enligt texten och den dagen en religion börjar följa sin text fryser väll helvetet till is.

Nu ska vi tolka skrifter som är flera hundra år gamla! Dom är säkert lika "vackra", men varför tolkas dom så totalt olika? Bibeln är enligt mig gammaldags och följs till det extrema endast av "Guds befrielsefront" i norra Uganda och kanske ett par ställen till. Medans feltolkningarna av koranen är världsomfattande i olika former. Vill bara tilläga att jag tycker Gosatta är totalt insnöad, och på gränsen till rubbad!!!!!

Nu har det hänt igen!!! varför skriver du att Gosatta är insnöad och på gränsen till rubbad, jag tycker att det är tråkigt att det skrivs något sådant om andra här på forumet sedan spelar det ingen roll vem som skriver det det har inget här att göra det skall vara trevligt för alla att vara här.

andersen.
Reserv
Jag förstår Shivas svar, även om man skulle kunna omformulera orden så dom skulle få samma innebörd ändå. Hur man kan se koranen som en vacker bok, det är för mig obegripligt. Det finns många synonymer för ord passande dom som stöder koranens innehåll, förmodligen så passar inte dom synonymerna in här. rolleyes.gif
pisanggoreng
@ GoSatta: vilken tur att du håller lite ordning på denna diskussion! Annars hade det kunnat spåra ut helt och hållet i en enorm fördomsorgie! Det är sant att koranen är tungläst och att arabiskan är svåröversatt. Den bok du tänker på är nog Knut Muhammad Bernströms koranöversättning, som heter "Koranens Budskap". Han har en rejäl notapparat med ordentliga förklaringar (tagna i huvudsak från Muhammad Asads koranöversättning). K.M. Bernström var tidigare diplomat någonstans i Mellanöstern (kommer inte ihåg i vilket land), men konverterade till islam tidigt och tycks vara mycket kunnig. Han är numera pensionerad.

@ groowymama: att bära slöja hänger nog oftast inte ihop med påbudet att duscha efter samlag! Det är sant att både muslimska män och muslimska kvinnor måste duscha innan de förättar bön efter de haft sex. Det räcker alltså inte med den vanliga rituella tvagningen (wudu), utan ett bad behövs (ghusl). Då sex inte är något skamligt eller förbjudet för gifta par inom islam är detta inget konstigt. Det finns många koranverser som påbjuder sex för gifta par.

@ Reserv: när du skriver att muslimska kvinnor inte får beträda "kyrkans" golv, menar du då moskéns? För visst får de det! I många moskéer har kvinnorna en speciell plats längst bak, medan de i andra har en avdelning till vänster. Men eftersom det finns en profetisk tradition som säger att den bästa platsen för kvinnor är längst bak i en moské, söker de flesta kvinnor sig så långt bak de kan. En annan sak är att segregering alltid innefattar två parter- kvinnor skiljs från män, men man glömmer ofta att män också skiljs från kvinnor. I moskéerna är det en rituell segregation för att underlätta utförandet av bönen.

@ Reserv: hjärntvätteri....?

@ Pirum: ska man inte få åka tillbaka till sitt ursprungsland..,.???

@ Shiva: dina inlägg orkar jag inte ens kommentera (just nu i varje fall- jag måste åtminstone äta frukost först...). Men att de är väldigt otrevliga står ju utom alla rimliga tvivel.
Reserv
Jag tycker att Pirum har en poäng där. Om dom nu lämnat sitt land hals över huvud för att det inte går att vistas där, varför återvänder dom så fort dom fått permanent uppehållstillstånd, och åker på semester till det land dom flytt ifrån? blink.gif Och vad det gällde kyrkan så menar jag naturligtvis moskén, jag säger juh det att dom är hänvisade till bakre delen av moskén, inte för att det skulle vara för kvinnornas skull utan för att dom inte får vara inne i själva moskén. Dom anser att kvinnorna är "orena". Det är muslimer själva som säger detta, inte bara kvinnor utan männen, som dessutom har en ordentligt snedvriden bild av kvinnor i största allmänhet.
pisanggoreng
@ Reserv:

Du som undrar så hur man kan betrakta koranen som en vacker bok, måste vara väldigt beläst för att ha så många andra åsikter om den...?

Saker och ting ändras i sitt hemland (politisk utveckling, osv.), och det är inte säkert att barnen är i samma utsatta situation som föräldrarna var när de flydde. Att förbjuda resor till 'hemlandet' verkar inte vara någon bra idé.

Kvinnor FÅR vara INNE i moskén. Självklart finns det muslimska män som tycker kvinnor är "orena", men det finns också kristna, hinduiska osv män som har samma åsikter. Idioter finns det överallt. Däremot får menstruerande muslimska kvinnor inte förätta bön (vare sig i moskén eller hemma).
Reserv
CITAT (pisanggoreng @ 29-06-2005, 09:19)
@ Reserv:

Du som undrar så hur man kan betrakta koranen som en vacker bok, måste vara väldigt beläst för att ha så många andra åsikter om den...?

Saker och ting ändras i sitt hemland (politisk utveckling, osv.), och det är inte säkert att barnen är i samma utsatta situation som föräldrarna var när de flydde. Att förbjuda resor till 'hemlandet' verkar inte vara någon bra idé.

Kvinnor FÅR vara INNE i moskén. Självklart finns det muslimska män som tycker kvinnor är "orena", men det finns också kristna, hinduiska osv män som har samma åsikter. Idioter finns det överallt. Däremot får menstruerande muslimska kvinnor inte förätta bön (vare sig i moskén eller hemma).

Om människor fortfarande idag flyr från samma länder av samma orsaker så betvivlar jag att det är annorlunda i det politiska klimatet. Men "Sverige är fantastiskt", det ryktet går långt bortom våra gränser. Det är nästan bara i Sverige som en flykting kan få överskott av pengar som dom sen kan skicka ner till sitt hemland, det är för jävligt tycker jag, för mina skattepengar dessutom. Men dom flyktingar som har en gedigen utbildning och verkligen vill jobba, dom får en spark i arslet och utvisas.

Om du med inne i kyrkan menar på den bakre platsen så är vi juh överens, det är endast där kvinnorna har tillträde, varför skulle dom ljuga om en så kvinnoförnedrande sak för oss svenskar? Är vi inte tillräckligt rasistiska utan att muslimerna själva måste spä på lite extra? sleep.gif
solkatten
Judiska kvinnor måste renas av prästen innan hon kan ha sex med sin man. Menstration är smutsigt.
Fy Faan för religion, det är ett kvinnoförtryck utan ände...
Reserv
CITAT (solkatten @ 29-06-2005, 09:29)
Judiska kvinnor måste renas av prästen innan hon kan ha sex med sin man. Menstration är smutsigt.
Fy Faan för religion, det är ett kvinnoförtryck utan ände...

Nej, nej, nej, där har du missförstått allt, det har inget med religion att göra, det var väl det kulturella lilla inslaget bara. tongue.gif Är det inte det dom försvarar sig med, dom som förskönar koranen? sleep.gif
pisanggoreng
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 09:27)
Är vi inte tillräckligt rasistiska utan att muslimerna själva måste spä på lite extra?

Jo, vissa är det uppenbarligen.

Och om det nu är en korandebatt du/ni vill ha (emot de/oss som "förskönar" den), så får ni väl hänvisa till speciella koranverser som är kvinnoförnedrande eller vad det nu kan vara.
Reserv
Uppenbarligen så finns det många olika sorters sökare i världen, varför inte hålla tillgodo med den religion vi har i sverige, det är ändock den vi fötts till. sleep.gif Och nej tack, jag har inget som helst intresse av att få citat från en uråldrig kvinnoförnedrande bok. Du får gärna behålla både citaten och koranen för dig själv. sleep.gif
pisanggoreng
Den religion vi har i Sverige...? Den vi har fötts till....?

Du lever tydligen kvar i den uppfattningen att Sverige består av "etniskt rena" svenskar av kristen börd....?? Dags att vakna i så fall. Islam är numera en "svensk" religion, oavsett om du gillar det eller ej.

Sen tycker jag det är märkligt hur du hela tiden häver ur dig saker om koranen, men att du ändå inte vill diskutera den...
GoSatta
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 09:46)
Uppenbarligen så finns det många olika sorters sökare i världen, varför inte hålla tillgodo med den religion vi har i sverige, det är ändock den vi fötts till. sleep.gif Och nej tack, jag har inget som helst intresse av att få citat från en uråldrig kvinnoförnedrande bok. Du får gärna behålla både citaten och koranen för dig själv. sleep.gif

Koranen var inte kvinnoförnedrande när den skrev, den gav kvinnorna på den tiden en frihet som var otroligt före sin tid.

Men hela den här disskusionen är ju tyvärr omöjlig att föra efter som ni är så bestämda på er sak att hata något ni ens inte vet vad det är. man behöver inte gilla Islam eller koranen men innan man fördömmer den som kvinnoförnedrande, mördande och fruktansvärd borde man iallafall ta reda på lite fakta och inte basera sina åsikter på osanningar.

"varför inte hålla tillgodo med den religion vi har i sverige, det är ändock den vi fötts till"

jag läser lika mycket om kristendom, judendom, hinduism etc. efter som jag tycker religion är väldigt intressant och för att man kan få en otrolig förståelse för både folk och kulturer den vägen, det handlar inte om vilken religion man är "född" till.
Reserv
Jag har fortfarande inte fått nåt svar på min fråga: Varför skulle muslimska kvinnor och män påstå att deras religion inte tillåter kvinnan att beträda det mittersta golvet i moskén, utan att dom får stå bakom en avgränsning i bakre delen av moskén? Visst koranen kan säkert uppfattas som en vacker bok, sagobok, som tusen och en natt. Bibeln är bara en bok den med, med väldigt lite realistiskt innehåll, den blir till vad läsaren gör den till. Jag är uppvuxen i ett alkoholisthem, far i huset drack jämt och ständigt och spöade upp familjen i parti och minut. Men min mor lärde oss alla barn att man inte ska behandla kvinnor och barn på det sättet som far gjorde. Dom skulle behandlas med respekt och kvinnan som en jämnlike med mannen. Jag har för det vidare i min uppfostran av barnen, skulle nån av flickorna komma hem och påstå att koranen är en vacker bok som man ska följa, jaa, då har jag sannerligen misslyckats i min uppfostran. Det finns svenska flickor/kvinnor som konverterar till islam, har dom pantsatt sin sista hjärncell eller vad? blink.gif Vad har dom fått för uppfostran? Bryr sig inte deras föräldrar om dom? Hur kan en kvinna frivilligt lämna sig till denne religion av total kvinnoförnedring, att behöva bära huckle och ha täckta armar och ben. Att aldrig få bada utomhus i närheten av andra män än sin egen make? Sånt är svårt att förstå, och jag vill inte ens försöka förstå det heller. Jag tycker bara synd om dom som är sökare och faller för en "vacker bok", för det är det enda den är, "en vacker bok". Att leva i det och med det är allt annat än vackert. huh.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:17)
Att aldrig få bada utomhus i närheten av andra män än sin egen make?

Får de inte? I Malmö badar de med huckle och särkar i vattnet och där är ju både andra män och kvinnor i närheten. Sen går de och försöker torka i solen ..... Ser inte bekvämt ut.

Bara en undran.
Reserv
CITAT (Rossi @ 29-06-2005, 10:26)
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:17)
Att aldrig få bada utomhus i närheten av andra män än sin egen make?

Får de inte? I Malmö badar de med huckle och särkar i vattnet och där är ju både andra män och kvinnor i närheten. Sen går de och försöker torka i solen ..... Ser inte bekvämt ut.

Bara en undran.

Jag menar juh naturligtvis i badkläder tongue.gif Inte i nattsärken heller laugh.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:27)
Jag menar juh naturligtvis i badkläder tongue.gif Inte i nattsärken heller laugh.gif laugh.gif

Aha!

Nä, i badkläder har jag aldrig sett dem förstås. smile.gif

Vad jag vet i alla fall.
limen
CITAT (GoSatta @ 29-06-2005, 09:58)
Koranen var inte kvinnoförnedrande när den skrev, den gav kvinnorna på den tiden en frihet som var otroligt före sin tid.

Vad spelar det för roll ca. 1500 år senare??? Då boken skrevs var väl boken så jättebra som ni vill framhäva men idag så är väl såna saker som att man ska behandla sin kvinna som sin åker mm. ganska stenålders. Visst, jag förstår att det är en gammal bok och inte ska tolkas nu som då och det är jag säker på att ni också gör. Men dom dumma muslimerna (nej jag drar inte alla över en kam) gör ju uppenbarligen inte det.

GoSatta och pisanggoreng rubriken på detta inlägg är "Varför görs könsstympning på muslimska flickor?" och ingen av er har ännu svarat på denna fråga utan bara skrytit om hur duktiga ni är på religion, att ni läst koranen och att det är en vacker bok.
Vad tycker ni egentligen om könsstympning av kvinnor?
Magnolia
Tack GoSatta och pisanggoreng för att ni håller er sansade (och nu vet ni andra var jag står i diskussionen smile.gif ).

Det eviga problemet med sådana här diskussioner är att de blir så svepande. Det är intressant att påståenden om hur tex "muslimiska afrikaner" eller "araber" ÄR (miljoner människor!), samtidigt som vi har diskussioner i forumet om hur stockholmare är i förhållande till skåningar osv... Jag känner en kille från Blekinge som berättat att för att få kompisar när han var tonåring var han tvungen att dricka hembränt. Betyder det att alla blekingar dricker hembränt (del av deras kultur)? Eller kanske alla svenskar? Eller varför inte slå till med all kristna européer?!?
GoSatta
Självklart är kvinnlig omskärelse fel! men det var itne det det handlade om det handlade om VARFÖR det sker och det svarade jag på i början. Det är kulturellt inte religiöst. Det förekommer även bland icke muslimer i Afrika så det har ingenting med Islam att göra.

Sen att disskusionen spårade ur är en annan femma men det gör det väl nästan alltid på forum.
Reserv
CITAT (Magnolia @ 29-06-2005, 10:35)
Tack GoSatta och pisanggoreng för att ni håller er sansade (och nu vet ni andra var jag står i diskussionen smile.gif ).

Det eviga problemet med sådana här diskussioner är att de blir så svepande. Det är intressant att påståenden om hur tex "muslimiska afrikaner" eller "araber" ÄR (miljoner människor!), samtidigt som vi har diskussioner i forumet om hur stockholmare är i förhållande till skåningar osv... Jag känner en kille från Blekinge som berättat att för att få kompisar när han var tonåring var han tvungen att dricka hembränt. Betyder det att alla blekingar dricker hembränt (del av deras kultur)? Eller kanske alla svenskar? Eller varför inte slå till med all kristna européer?!?

Kan du åtmistånne hålla dig till ämnet eller kanske svara på nån av frågorna? blink.gif Om jag har bekanta av båda könen som både är afrikaner och även svenska kvinnor som varit bosatta i Afrika under många år, så väljer jag faktiskt att tro på vad dom säger än att tro på såna som anser koranen vara "en vacker bok". Dom har själva upplevt det, inte hört förnekelser som ni verkar ha gjort. Det är som jag säger, varför skulle muslimerna själva, både män och kvinnor ljuga om hur dom behandlar sina kvinnor? Det skulle juh inte ställa dom i bättre dager direkt. wink.gif
Pirum
CITAT (pisanggoreng @ 29-06-2005, 09:19)
Saker och ting ändras i sitt hemland (politisk utveckling, osv.), och det är inte säkert att barnen är i samma utsatta situation som föräldrarna var när de flydde. Att förbjuda resor till 'hemlandet' verkar inte vara någon bra idé.

Jag vill givetvis inte förbjuda folk att besöka sina hemländer. Men om nu föräldrarna flyr från förtryck (religiöst, politiskt, kulturellt, whatever) så är det väl självklart att de som ansvarstagande föräldrar inte skickar sina barn dit? Tycker det är helt naturligt att exempelvis chilenska barn vill turista i Chile, nu efter att diktatorn Pinochet trillat ner från tronen. I många afrikanska och asiatiska länder är dock det politiska läget idag knappast mycket bättre än det var för några år sedan.

Jag menade för övrigt bara att barnen skulle förhindras att resa tillbaks till hemlandet när de är just barn, vill de åka dit som vuxna är det såklart ok oavsett hur det politiska läget ser ut, Sverige tillämpar inte reseförbud.
Magnolia
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:41)
CITAT (Magnolia @ 29-06-2005, 10:35)
Tack GoSatta och pisanggoreng för att ni håller er sansade (och nu vet ni andra var jag står i diskussionen  :) ).

Det eviga problemet med sådana här diskussioner är att de blir så svepande. Det är intressant att påståenden om hur tex "muslimiska afrikaner" eller "araber" ÄR (miljoner människor!), samtidigt som vi har diskussioner i forumet om hur stockholmare är i förhållande till skåningar osv... Jag känner en kille från Blekinge som berättat att för att få kompisar när han var tonåring var han tvungen att dricka hembränt. Betyder det att alla blekingar dricker hembränt (del av deras kultur)? Eller kanske alla svenskar? Eller varför inte slå till med all kristna européer?!?

Kan du åtmistånne hålla dig till ämnet eller kanske svara på nån av frågorna? blink.gif Om jag har bekanta av båda könen som både är afrikaner och även svenska kvinnor som varit bosatta i Afrika under många år, så väljer jag faktiskt att tro på vad dom säger än att tro på såna som anser koranen vara "en vacker bok". Dom har själva upplevt det, inte hört förnekelser som ni verkar ha gjort. Det är som jag säger, varför skulle muslimerna själva, både män och kvinnor ljuga om hur dom behandlar sina kvinnor? Det skulle juh inte ställa dom i bättre dager direkt. wink.gif

Vad bra att du har sådan benhård koll att du vet exakt vilka frågor som ställts och ska besvaras! Själv tyckte jag att diskussionen spårade ut för länge sedan, men då hade jag tydligen fel.

Svar på lite frågor:

1. Könsstympning är en grym sedvänja som bör utrotas. Den föreskrivs inte av någon religion. Personligen gillar jag inte att hänvisa saker till "kultur" eftersom begreppet används på så konstigt sätt. Det är lika fel att påstå att vi måste godta alla sorters sjuka idéer för att det hör till någons "kultur", som att vi tex inte kan tro på en person som säger att han/hon tex inte tycker att könsstympning är bra eftersom vi "vet" att människor från hans/hennes kultur TYCKER att könsstympning är bra. Jag tror inte att vi obönhörligt är fast i något beteende/någon åsikt. Kanske behöver vi sätta in upplysningskampanjer mot konsstympning eller hårdare straff. Det MÅSTE upphöra. Sedan skulle jag vilja se siffror på hur vanligt det är bland invandrare i Sverige att könsstympning genomförs - vet vi att det är ett utbrett problem (även om det är fruktansvärt om det så bara skett en gång).

2. Jag vet inte vilka regler som gäller för kvinnor i en moské så det kan jag inte svara på.

3. Kvinnoförtryck finns över hela världen. Hedersmord är ett extremt grovt uttryck tex, men det är också ett allmänt uttryck för ett samhälle med liten respekt för individens rättigheter. Allt förtryck är givetvis förkastligt.

4. Vad det gäller klädsel så finns det en del som tycker att den muslimska klädseln är mindre förtryckande än den västerländska eftersom muslimska kvinnor inte bedöms som kroppsliga objekt på samma sätt som vi mer lättklädda kvinnor gör. Jag tycker att det är lite långsökt, men om någon vill ha slöja på sig så stör det inte mig. Däremot ska ingen tvingas att ha på sig något de inte trivs med. Samtidigt är det ju så att olika kroppsdelar är tabu i olika delar av världen. I delar av Afrika ses inte bröst som något sexuellt, men försök gå på stan i Sverige som kvinna utan att dölja brösten! Där tvingas ju vi kvinnor skyla oss.
Pirum
CITAT (shiva @ 29-06-2005, 02:55)
Var Fick den Afrikanska befolkningen, som var naturmänniskor, sina ideer från början?

Är "naturmänniskor" oförmögna att själva komma på idéer om hur man ska jävlas med varandra? Jag tror inte att det behövs inflytande från Bibeln, Koranen, eller Kalle Anka för att hitta på sattyg. Finns mängder av exempel på kulturer som inte bygger på judendom/kristendom/islam, men som "trots detta" varit extremt våldsamma och brutala.
Jill-Ulrika
CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:08)
Är det för Gud som det görs som min muslimsk väninna säger eller hur är det ohmy.gif

För mig verkar det hemskt i alla fall mad.gif  :(  :angry:

Jag kan inte låta bli att fundera över frågan som inledde hela den här diskussionen.

Hur kommer du och din "muslimska väninna" in på frågor som könstympning och koranen, berättar hon självmant eller är det du som frågar?
groowymama
CITAT (Jill-Ulrika @ 29-06-2005, 12:16)
CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:08)
Är det för Gud som det görs som min muslimsk väninna säger eller hur är det ohmy.gif

För mig verkar det hemskt i alla fall mad.gif  sad.gif  mad.gif

Jag kan inte låta bli att fundera över frågan som inledde hela den här diskussionen.

Hur kommer du och din "muslimska väninna" in på frågor som könstympning och koranen, berättar hon självmant eller är det du som frågar?

Jag frågade själv efter att jag kännt kvinnan under en tid så att jag kände att jag kunde fråga och andra kvinnor har själv berättat saker och ting för mig.

Koranen har dessa kvinnor alltid själv berättat om när vi har diskuterat olika saker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon