Full version: Nya lagar 1 juli
Pirum
Finns kanske nån tråd för det här...

Men, 1 juli, datumet då det alltid blir värre.

Idag verkar det som att diskriminering pga kön blir olagligt.
Bra.
Men knappast kul om jag (som vem som helst klipper på under 10 minuter) ska behöva pröjsa mer för min klippning. Nån på Aftonbladet säger att killar idag har lika konstiga frisyrer som tjejer, så det är bara rätt att vi ska betala lika mycket. Kan de inte införa avgifter pga tid? Det måste ju vara det mest rättvisa?

Sen är det numera förbjudet med nedladdning av kopieringsskyddat eller kopieringsrättsskyddat material, såsom filmer och musik. Som tur är betalar jag troget min piratkopieringsavgift på mina CD och DVD som jag köper i Sverige. Så jag kan fortsätta kopiera bra musik och film utan dåligt samvete. Med tanke på dagens musik och film blir det iofs inte så mycket.

Några mer stolliga lagar? Åldersgränser på krogen, det är ju bra att de blir rättvisa, men själv kvittar de ju numera. När jag var ung diskriminerades jag för att en del jämnåriga män var idioter och att vi som grupp var fattigare och mindre profitbringande än äldre män och yngre snygga tjejer. Värsta jag sett var "26 för killar, 18 för tjejer".

Vad gäller tjejrabatt på taxi så är det ju bra för tjejer, men där ser jag det som svårare att (i lagens mening) tillåta skillnader i pris. Möjligen skulle man kunna ta ut pris per kilo passagerare eller nåt...Då skulle ju män oftast få betala mer.
zaaritha
Tja--bra att karlar inte ska klippas billigare, längre!! smile.gif
Men--för övrigt: ett stort "jaha"............. huh.gif
Hannele
CITAT (Pirum @ 01-07-2005, 23:48)
Värsta jag sett var "26 för killar, 18 för tjejer".

Jag och maken kunde aldrig gå ut tillsammans,
eftersom han är många år yngre än jag. laugh.gif
Skönt att såna grejer försvinner.
Pirum
CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 23:50)
Tja--bra att karlar inte ska klippas billigare, längre!! smile.gif

smile.gif

Håller jag helt med om. Det är ju frisyren som ska avgöra priset, inte kromosomuppsättningen hos objektet. smile.gif

Korta snaggade tjejer ska såklart inte betala mer än korta snaggade killar, medan såklart långhåriga stylade killar ska betala lika mycket som långhåriga stylade tjejer.

Jag borde klippa mig snart, men det känns som bortkastade pengar. Får väl leta upp nån tjej som vågar sig på att harva runt med saxen.

Klippte mig tidigare hos gedigna damer som enbart klippte herrar, de var herrfrisörer och stolta över det. Moderna frisyrer hade de inget till övers för smile.gif
Numera är väl damerna pensionerade, även om de hade många år kvar inom yrket enligt min ringa mening.

Hannele skrev:
CITAT
Jag och maken kunde aldrig gå ut tillsammans,
eftersom han är många år yngre än jag.
Skönt att såna grejer försvinner.

Ja, sånt är onekligen diskriminerande. Varför skulle din make straffas för att ett litet fåtal av hans manliga jämnåriga vill bråka när de blivit serverade för mycket öl? Den typen av fördomar går inte att ta hänsyn till i en lagstiftning. Alla ska vara lika inför lagen.
zaaritha
Ja--då får vi väl se positivt på en del nya lagar!! rolleyes.gif
ejjan
Läste i nån tidning att de flesta troligen kommer att förlora på de nya lagarna (säg nån gång man vinner...)
Krogägarna vill troligen inte få in yngre killar, så de höjer istället gränsen för alla, då får ungdomar ännu färre ställen att gå till - å hänger på stan...

Tjejtaxi är oerhört synd att det blir olagligt. Samma taxa kan jag betala - det är helt ok. Men på tjejtaxan följde chauffören en till porten (jättebra säkerhet) å det är det väl slut me nu.

Klippning borde vara olika pris för kort resp lång frisyr. Konstigt nog brukar det vara dyrare att klippa långt hår, trots att korthår tar längre tid!!!

Det är ju även ny lag på ok för lesbiska att insemineras. Det tycker jag är bra smile.gif
Hannele
CITAT (ejjan @ 02-07-2005, 14:37)
Tjejtaxi är oerhört synd att det blir olagligt.

Det heter solotaxi nu och alla ensamma får åka billigare på natten, även ensamma killar.
(Bra, med tanke på att ensamma killar är lika mycket offer som tjejer idag.)
anna_rispan
frisörerna här i min stad har pratat om att ta betalt för tid helt enkelt, andra att ta betalt för frisyr.
*Felix matte*
Går aldrig till frisören eller krogen eller åker tjejtaxi och inte heller laddar jag ner vare sig musik eller filmer så för mig har de nya lagarna ingen som helst betydelse. tongue.gif biggrin.gif
zaaritha
Felix matte: klipper du dej själv??
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 23:39)
Felix matte: klipper du dej själv??

Nej det gör maken och döttrarna (toppar)... jag har långt hår sedan rökstoppet i augusti 2001 biggrin.gif

men jag klipper maken... har så gjort í nästan fyrtio år tongue.gif
zaaritha
rolleyes.gif
Sulawesii
CITAT (Hannele @ 02-07-2005, 14:43)
Det heter solotaxi nu och alla ensamma får åka billigare på natten, även ensamma killar.
(Bra, med tanke på att ensamma killar är lika mycket offer som tjejer idag.)

Superbra!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon