Maria i Helsingborg
Kattälskare är jag men har inte haft katt på många år då ett av barnen blev/var allergisk.
Nu börjar det bli dags känner jag........

Siames är drömkatten wub.gif
Jag har förvisso aldrig haft en siames, men har hört om denna kloka (det är väl alla katter!), smäckra och pratiga ras.
Inbillar mig att det måste finnas någon här med en liten sia-kise.......har jag fel?

Någon i Skåne t.o.m? smile.gif
Nutten
Jag har ingen siames, men jag tänkte tipsa om rasringar! Via dem kan du hitta ett antal uppfödare i Skåne om det var det du var ute efter.

Siames- och orientalgruppen

Siameslinjen

Svenska Siamessällskapet
Anma
Ja, raskatter i alla ära, men egentligen tycker jag att det är lite dumt att slösa massa pengar på en raskatt när man kan hitta en stackars bondkatt för bara några tior. Om man ändå bara har den som sällskap spelar det ju inte så stor roll.
Har en kompis som valde katt efter mentalitet, hon ville ha en gosig och sällskapssjuk katt men den hon fick är den skyggaste och mest osällskapliga katt jag någonsin har skådat. Så kan det gå...

Minns inte vad det är för ras, men det är någon långhårig sak, har inte sett den så ofta då den mest trycker under sängen när någon kommer hem till dom. När det bara är familjemedlemmar hemma ligger den i fåtöljen, aldrig i någons knä.
Sylvia
Och så sitter det en massa kärleksstörstande stackare i De Hemlösa Katternas Värnlöshetshem (=olika Katthem, kolla telkat tongue.gif ) runt om i landet och önskar inget hellre än att någon skulle ta hem en och ge en kärlek! wub.gif
Där kan du ofta välja färg/ras/mentalitet/ålder från kattunge till äldre, lugna katter.
m-l södra halland
Instämmer med förre talare (kan inte ha katt p g a allergi i familjen men har hundar i knät istället!) Min bror skaffade katt i ett katthem, en skygg katt som redan varit i flera hem och nu hamnade i en småbarnsfamilj där frun i huset inte ville ha katt utan hund. Det tog ett tag, det fungerade inte alls i början (men det är väl som ungar, vilka gillar att skyfflas runt?) Men nu går det jättebra, katten har blivit kelig och svägerskan har blivit väldigt fäst vid den.
Sen vill jag framföra en sak om kattor. Ni alla som har kattor: GE INTE bort kattungar till vemsomhelst, avliva hellre ungarna än skicka ut dem till ett ovisst öde som sommarkatt eller liknande eller sterilisera katthonorna. Jag har många gånger blivit tillfrågad om jag inte vill ha en katt av vilt främmande personer som vill bli av med kattungar och vår familj (när jag var barn) hade alltid kattor och gav nästan aldrig bort och gjorde vi det så var det till sådana vi kände och visste var stabila. Inte såna som tröttnar efter ett halvår och "blir allergiska", avlivar för katten "blev jobbig" eller ungarna ville ha hund istället eller något annat idiotiskt!!
kristerh
Om du vill ha en katt som diskuterar med dig så skaffa en birma, då kan ni ha långa diskussioner biggrin.gif och du får alltid svar, kloka är de oxså,
hälsar krister och birman Greta.
Nimbus
Instämmer med katthemsförespråkarna! Har själv fyra underbara före detta hemlösa eller vanvårdade katter!

Ville bara säga en sak angående sterilisering med. Kastrera i stället! Annars finns stor risk för livmoderscancer. smile.gif
Rossi
Lycka till både med siamesen och den gula pionen!

Min man är allergisk mot pälsdjur så vi får nöja oss med grannens katt och släktingarnas hundar.

Men en gul pion skulle man ju kunna ta och fixa endera dagen! smile.gif
Rossi
CITAT (m-l södra halland @ 07-07-2005, 10:06)
Sen vill jag framföra en sak om kattor. Ni alla som har kattor: GE INTE bort kattungar till vemsomhelst, avliva hellre ungarna än skicka ut dem till ett ovisst öde som sommarkatt eller liknande eller sterilisera katthonorna.

Jag tror säkert att Maria hade varit en underbar kattmatte och hoppas att det finns någon som vill skänka en kisse till henne. smile.gif
Zanna
CITAT (kristerh @ 07-07-2005, 10:16)
Om du vill ha en katt som diskuterar med dig så skaffa en birma, då kan ni ha långa diskussioner biggrin.gif och du får alltid svar, kloka är de oxså,
hälsar krister och birman Greta.

Birma är jätte vackra katter, skulle själv vilja ha en. För några år sedan var jag hem till en dam som hade tre stycken, innan dess hade jag nog aldrig sett någon annat än på bild.

Katthem är ju ett bra alternativ när man skaffar katt. Även om många vill ha katten från det den är unge så finns det många mysiga äldre katter.
Caprice
På A: svarar jag gul svavelpion


På B: svarar jag Birma


biggrin.gif wub.gif


Caprice
Rossi
CITAT (Caprice @ 07-07-2005, 12:26)
På A: svarar jag gul svavelpion

Jag trodde först att det kanske var din egen pion och tänkte tigga lite fröer .... biggrin.gif .... men sen såg jag på länken att du har tagit bilden från Odla. Där smög det sig. smile.gif Fin är den i alla fall!
Fenja
Bra önskningar Maria, jag hoppas att du hittar både en pion och en siames. Siameser är underbara katter, så skaffa dig absolut en sådan om du känner för det!
Mvh
Fenja
Caprice
CITAT (Rossi @ 07-07-2005, 12:29)
CITAT (Caprice @ 07-07-2005, 12:26)
På A: svarar jag gul svavelpion

Jag trodde först att det kanske var din egen pion och tänkte tigga lite fröer .... biggrin.gif .... men sen såg jag på länken att du har tagit bilden från Odla. Där smög det sig. smile.gif Fin är den i alla fall!

Du hade fått om den varit min... smile.gif

Den står på min önskelista med..
Såå tjusig!

Katten är dock min! biggrin.gif


Caprice
Rossi
CITAT (Caprice @ 07-07-2005, 12:32)
[
Katten är dock min! biggrin.gif

Den var också fin! smile.gif
Airamya
Mmm, siameser är underbara! Birmorna oxå. Men burman är bäst! wink.gif

Jag har erfarenhet av alla tre, men det är ju individuellt det där, vad man fastnar för, men burmakatterna är de som stulit mitt hjärta fullkomligt. Påminner i mångt o mycket om siameserna. Kan kanske vara bra att ha i åtanke ifall du skulle snubbla över en skånsk burma, men ingen siames... smile.gif
Maria i Helsingborg
Tack för länkar, tips och uppmuntrande ord! Urtjusig pion och fager Greta + Caprice´s kisse smile.gif wub.gif

Är inte detta med att skaffa katt lite som att adoptera barn?
I båda fallen kan man faktiskt VÄLJA om/vad man vill betala, ras/nationalitet och kön.

Visst är det en "god sak" att ta en katt som är kanske både hemlös och oönskad. Min familj (mamma & styvfar) har gjorde det två gånger. Men i detta fallet har jag en bestämd önskan och jag tänker inte skämmas för att jag har den. Visst är det mycket pengar, men vi väljer alla vad vi vill lägga pengarna på. Jag röker t.ex. inte sleep.gif ........men det är klar, om någon har en siames över så tar jag gärna emot *hoppas Rossis ídé om att skänka liten unge hörsammas* tongue.gif rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 07-07-2005, 19:56)
Visst är det mycket pengar, men vi väljer alla vad vi vill lägga pengarna på. :

Jag vet inte vad en siames kostar men jag har en bekant som köpte en sibirisk katt (tror jag det var) för 8000 kronor .... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon