Full version: Pelagonum iocastum
e_sedell
Jag har 60 frön av dena art, jag kommer inte behöva alla så om det är någon som vill byta så går det bra!
tulle
Vad är det för pelargonfrö du har? Har försökt att finna bild på den men inte lyckats. Kan du berätta.
Och vad vill du byta till.
tulle
e_sedell
Här är 2 bilder på den;

Bild 1

Bild 2



Jag vill byta mot något av följande;

Olika änglatrumpeter
Vit + rosa lavendel
Olika Saintpaulior
Buxbom
Homalocadium Platycladum ”Twiggy” <------den här vill jag allra hälls ha
Olika pelargoner
Olika Fuchsior
Andra ovanliga växter


Jag har även;

Brokbladig Benjaminfikus
Vanlig Benjaminfikus
Hängfikus
3 sorters saintpaulior (rosa, blå, blå m vit kant)
Brokbladig ampellilja
Vanlig ampellilja
En röd-grön nässla
Mor och dotter (Kalanchoë daigremontiana)
2 Sorters vandrande jude
Och en hel del mer, fråga
tulle
Jag vill gärna byta. Maila dina mailadress till mig. Jag kan inte sända mail via denna adress.
tulle
e_sedell
Okej, jag skickar adressan...
Åsa, mälardalen zon 2
Den pelargonen hade fina blad jag vill gärna byta till mig några frön jag skickar en lista imorgon vad jag har att byta med.
Eva St
Skulle också gärna byta till mig några frö. Hör gärna av dig
Eva St
tulle
e sedell jag menade att du skulle sända ett mail till thulfors@yahoo.se.
tulle
e_sedell
ja, men nu har du ju min mail....

Eva, vill du ha frön av pelagonen i stället för sticklingar från Fuchia-begonan? De hade slutat att föröka den, den tog slut 2 dagar innan jag han köpa någon, typiskt. Jag kanske kan fixa en liknande fast med andra blommor, från skolan....
Eva St
Ja tack jag tar gärna frön av Pelargonen. Du får gärna ge mig lite odlingstips om den också.
Eva St
e_sedell
Tyvärr vet jag inte själv mera än att de ska blötläggas innan sådd. Kanske man ska lägga ut en fråga här på forumet. Men jag tror inte att de är så krongliga, de är ju en typ av vildpelagon.
tulle
Jag var den första som svarade på ditt inlägg om pelargonen, men jag kan inte maila till dig från denna sida och du vill tydligen inte byta med mig eller vill inte maila din adress till mig på den adress jag givit dig så att jag kan skriva till dig vad jag har av det du önskade byta med.
tulle
e_sedell
Tulle, du är garanterad frön så du behöver inte vara orolig. Varför kan du inge göra det? Någe fel? Jaja, duger inte PM då? Jag skickar adressen den vägen....
e_sedell
Jag väntar tills det blir lite varmare med att skicka fröna...
olublanseflor
Jag, Monica Lilja Ingelmark, i Båstad, är Fröbank i Svenska Pelargonsällskapet, och välkomnar alla fröer på vildarter på pelargoner. Är du medlem, och sänder frön till mig, får du köpa många olika sorter för fem kronor påsen, eller nyimporterade från Sydafrika för mellan 8 till 15 kronor påsen.
Hälsningar Monica i Båstad
e_sedell
jasso rö! Jag tänkte ta och ställe några exemplar i växthuset för att få en ren sort. Utav det fröet kan du få. Föreslå sort.... Vad kostar det att bli medlem då? Jag vet inte om jag vill lägga ner några större summor för pelagoner är inte mitt största intresse.

Föresten har ni inte den här sorten? Jag tycker du ska gå in på pirkum.nu, eller vad de har, och ta en titt på deras pelagonlista. De har lite bilder på vilda pelagoner... Visst är de fina, jag tycker bättre om dem än de förädlade.
olublanseflor
P.iocastum, tillhör de fröer vi tagit in från Silverhills Seeds i Kapstaden i Sydafrika i vår. Jag har inte så många. För att bli medlem, kostar det 150:-- per år, och man får en fin färglagd intressant tidning fyra gånger per år.Pg 137 35 68-3. Jag har 29 olika sorters frö från botaniska pelargoner på min lista. De flesta till det facila priset av 5:-- påsen. Några ovanligare från 8:-- till 15:--. Vi har endast vildpelargoner, för de blir sortäkta. Vanliga t.ex. zonalpelargoner, blir sällan som moderplantan.
Får du frö över, kommer dom till nytta här!
Hälsningar Monica i Båstad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon