Sidor: 1, 2
ejjan
...hur ska man orka göra nånting?

32,5 på norrsidan... Är det lika varmt överallt i Sverige??

Hurra för sommaren (och en nystartad semester) biggrin.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (ejjan @ 09-07-2005, 15:02)
...hur ska man orka göra nånting?

32,5 på norrsidan... Är det lika varmt överallt i Sverige??

Hurra för sommaren (och en nystartad semester) biggrin.gif biggrin.gif

Så länge det finns vatten i slangen så kan det gott få vara medelhavsvärme för min del. Att köra på vattenspridaren och låta gräsmattan och blomstren få sitt är helt okay för min del. Jag njuuter nu när min semester börjat. tongue.gif
kristerh
jag tycker att det börjar bli lite tjatigt med den här värmen wink.gif
jag vill ha lite regn o åska, sedan kan det få bli varmt igen wink.gif
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 09-07-2005, 15:14)
jag tycker att det börjar bli lite tjatigt med den här värmen wink.gif
jag vill ha lite regn o åska, sedan kan det få bli varmt igen wink.gif
krister

Det optimala vädret är ; Medelhavsvärme på dan och blixt, dunder och skyfall på natten. rolleyes.gif
Blomstertanten
Här i Glanshammar är det varmare än i hel..... ! sleep.gif

Blev glad i går när det började mullra ! smile.gif

mad.gif Men det kom ungefär 10 droppar regn ! wacko.gif

Sitter här inne med nerfällda persiener och stängda fönster för att försöka få det lite svalare. Fiskarna i akvariet är snart kokta ! huh.gif

Kan ingen ge oss lite regn och svalka ?
Reserv
Blomstertanten, isbitar i akvariet är ingen dum idé just nu. Släng nån då och då när tempen börjar bli lite väl hög. huh.gif
råse-marie
Jag svettas men njuter av att inte behöva sätta på sig en massa kläder smile.gif
nåja sleep.gif lite har man väl på sig ibland laugh.gif

Sa just idag att vi sparat 17. 000 :- det är precis vad ett par kompisar betalat för att åka till spanien.

Och idag var jag på ICA och köpte lite tapas ........ så vem behöver Spanien laugh.gif

Synd att sommaren är SÅ kort men varje årstid har ju sin charm och jag gillar ALLA wub.gif
susan.e
Det är just det som är det fina, att man inte kan göra någonting när det är så här varmt ~ förutom att ligga och plaska i närmaste vattenhål. Det är ju skönt ju smile.gif
lavendel2
Inte skulle jag klaga på värmen om jag vore ledig...men nu blink.gif blink.gif ...hade tänkt åka och bada efter jobbet idag...men insåg att jag antagligen skulle svimma av utmattning på stranden...så jag åkte hem och försöker vila inför en ny het arbetsdag i morgon!!!!
Lavendel
Elihe
Håller med Kristerh o Reserv! Lite blixt o dunder, gärna på natten så luften blir lättare att andas o REGN . Men man ska inte klaga efter den ganska kyliga vår o fösommar som vi hade. Då frös rosorna , nu torkar de! Hej o HÅ!
32,8 grader här !
MVH blink.gif blink.gif unsure.gif tongue.gif
*Felix matte*
+29,7 på skuggsidan... jag trivs wub.gif sitter under parasollen och har en oscillerande golvfläkt intill... blåser skönt biggrin.gif

Vi är ute från morgon till kväll... får passa på så länge värmen varar... tids nog kommer kylan och man får sitta inomhus månad efter månad och längta till sommar och sol tongue.gif
Åskan har hälsat på flera dagar i rad men lika varmt och kvavt ändå... regnskuren som kommer gör varken till eller från.
Inga från Närke
Ja, hur ska man orka. Jag lider förskräckligt av denna värme, har inte orkat just något idag. Fast jag tänkt göra så mycket.

Just nu är det +31,7 på skuggsidan och bara +35 på solsidan men då skuggar våra buskar solen så den inte kommer mot termometern. Det går inte att vara där ute trots att vi bara har takad altan.
Min sambo har jobbat hela dagen i denna värme från klockan 07,00 och har inte kommit hem ännu, så han är nog helt slut.

Har liksom Felix matte haft ett oscillerande golvfläkt gått hela dagen i det rum jag mest har vistats i. Sedan har jag varit i källaren för där är det svalt och skönt. Passade då på att sätta på några maskiner med tvätt för det är ju bra torkväder.

En liten stund ute i trädgården och klippt av alla vissna pioner och fröhusen på syrenen, men det var jobbigt så jag fick gå in igen.

Ska väl ut lite senare och vattan så inte allt vissnar ner.
anna_rispan
när jag är ledig försöker jag att uppskatta värmen. alla blir lika svettigt o det känns semestrigt o vara allldeles rödblommig o svettblank. bara glida omkring o titta på allt runt omkring...

men o jobba i denna värmen e kämpigt.

nu har det precis åskat o regnat lite här där jag bor. känns lite friskare i luften.
Blomstertanten
Blev överlycklig vid 18-tiden när åskmolnen drog ihop sej här.
Dansade en regndans ! tongue.gif

Gissa hur mycket regn det kom ! Mindre än igår ! sad.gif
Knappt fem droppar !
Och nu är alla moln borta och solen skiner igen ! sleep.gif

Jag får värmeslag ! huh.gif

(Fiskarna har fått isbitar så nu är vattentemperaturen nere på 29 grader )
*Felix matte*
Här mullrade några gånger men inte en droppe regn... "bara" 24,5 plusgrader i skrivande stund.... fläkten snurrar och ger skön svalka biggrin.gif
Rossi
Jag lider definitivt av värmen. Det hjälper inte att sitta under parasoll. Idag har dessutom sytrådarna (tripsen) slagit till och kryper överallt på kroppen och irriterar.

Jag blev så matt och däst av värmen idag så jag var tvungen att gå och lägga mig och sova mitt på dagen ......

Men NU, tio i tio på kvällen, så är det jätteskönt! Vi sitter och slötittar på TV och vid kvart i elva ska vi kolla in Morden i Midsomer på dansk TV.
renate
Sommar Sol och Värme,underbart,men det kan ja blir lite väl varmt ibland.Vid middagstiden kom åskan med regn,ca 7mm.Sedan sken solen igen men det var lite svalare.Nu är det 18° och solen går ner. tongue.gif
Snöflinga
Varför denna överdrift blink.gif Kall vår och försommar och sen, hoppsan, som idag 32,4 unsure.gif

Lider definitivt av värmen (lilla hjärtat) Morgonen är skön, genomvattnar rabatterna m.m. Vid lunchtid blir det siesta rolleyes.gif

Kl.21.00 är det aktivitetsdags igen och framåt natten avslutas dagen med tända ljus och relax i trädgår´n eller på en blomstrande balkong smile.gif

Haenbrasommar......
AndreasBlomquist
Idag var hemsk. Gick upp vid 05:30 och satte mig med en kopp te på altanen som låg i skugga just då. +22 grader redan så tidigt förvarnade mig ju om en kommande varm och het dag och att det var helt vindstilla gjorde ju inte saken bättre. Vid lunchen så hade temperaturen stigit till 33,9 i skuggan på altanen, medan den soliga delen där bland annat min Zilga står hade "behagliga" +52,4 grader.

Som tur är kom det på eftermiddagen lite mer vindar och dessa förde med sig ett efterlängtat skyfall så på ungefär 1,5 timme kom det 23 mm regn! Härligt och riktigt friskt men fortfarande väldigt varmt efteråt..

Hoppas morgondagen inte blir riktigt lika varm...
Castea
Här i Västerås har det varit stekhett i flera dagar nu. Vid + 30-strecket ungefär.

Igår hade vi ett kraftigt åskväder som mullrade på flera timmar. Och ett skyfall utan dess like! Oj, oj, så skönt för oss och för naturen! Satt på balkongen och såg på det. Luften blev som fuktig regnskog. Mina balkongväxter diggade vätan.

Vi har ju Power Meet i stan just nu, d v s stor veteranbilsträff så skyfallet igår ställde nog till det för alla cabrioleter utan suffletter. laugh.gif

Idag var det lika varmt igen. Tog båten ut till en ö här i Mälaren. Promenad, bad. Oh, så varmt det var i vattnet! Underbart!

Lyckades "bara" bränna upp näsan faktiskt. Får passa mig, är som en irländska i skinnet - ljus och fräknig.

Åskan drog in över Västerås även idag. Mycket blixtar men inga droppar.

I morgon ska jag till Helsingfors, värmeprognosen lär vara likartad där. wub.gif
Ciczi
Här i Trelleborg hade vi cirka 28 grader i går men vid sex-tiden när vi skulle börja grilla då öppnade himmeln sig och det var bara till att slänga köttet i stekpannan istället.

Det kom cirka 7 mm regn igår iform av ett sjutusans slagregn mad.gif. Jag gillar inte dessa slagregn. De knäcker allt i trädgården. Till och med rosorna slokade av behandlingen sad.gif För att inte tala om mina sommarblommor och blåklinten och allt det andra på späda stjälkar...
Det kan väl regna lite lungt och sakta istället för dessa slagregn?

Fågelbadet i trädgården brukar bli påfyllt av regnskurarna men igår så hade kraften i regnet slagit ur vattnet istället för att fylla på. mad.gif

Ciczi
Reserv
Har vi en jädra tur nu så får vi regn, det åskar, blixtrar och blåser halv storm. jag slår av tills det lugnat ner sig. Håll tumarna för det härliga regnet! rolleyes.gif
Reserv
Ett välbehövligt regn har vi nu haft, hur mycket vet jag inte så en regnmätare ska nog införskaffas. Gradantalet sjönk tyvär drastiskt från 28.5 till 20.5 sad.gif Men det kommer nog tillbaka värme till i morron, luften känns i alla fall skönare nu. rolleyes.gif
*Felix matte*
Bara 25 - 26 plus idag och mest mulet sad.gif
Betty
Kring 28 - 29° varmt idag på dan, "bara" +24° just nu... Min trädgård längtar efter regn!!! Vattentunnan är kruttorr... huh.gif
forsta
I förmiddags klippte jag gräset, en svettig upplevelse i den 30-gradiga kvalmiga värmen.
Strax efter kl 14 kom en åskknall följd av en rejäl hagelskur. Sedan vräkte regnet ner. 15 mm.
Efter det var luften fortfarande obehagligt tryckande. Men några timmar senar kom ett nytt
åskväder med störtregn, denna gången 5 mm.
Nu har vi 20 grader och luften känns härligt frisk.
Blomstertanten
24 grader i skuggan och klockan är snart 21.00 !!!!!!! ohmy.gif
Inne har jag "bara" 27 grader och fiskarna har det varmt och "mysigt" i 29 gradigt vatten !

Inte ett regnmoln så långt ögat når !
sad.gif
kerstin z5-6
och tack o lov ska värmen fortsätta i morron med laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Jag får väl klippa in en kommentar också. Kom hem från sommarstugan idag vid 19-tiden, skall börja jobba igen i morron. Hade onda aningar som tyvärr besannades, 31 grader inomhus. Hjälper knappt att öppna alla fönster när det är 26 grader utanför. Och jag som sover dåligt när det är över 25 grader. Nu har dock utomhustempen börjat krypa neråt. Fiskarna hade 35 grader så där var det lite värre.
ingrid fuxwall
Man får bara anpassa sig och har man semester är det ju inga problem. Jobbar man kanske det finns klimatanläggning ?

Går upp extra tidigt, rastar hundarna innan den värsta hettan men varför klaga ! Hade väll varit värre om det varit ett minustecken framför grandantalet, så tycker jag.

Sedan satte jag på vattenspridaren och lag mig och gallrade morötter, var nästan som att vara på stranden - solen gassade och vattnet kylde.

Fast lite regn vore ju bra för svampen
Rossi
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-07-2005, 22:02)
Man får bara anpassa sig och har man semester är det ju inga problem.

Hur menar du då? Jag har semester och tycker att hettan är ett problem. Lider riktigt av den.

Bor i Skåne och vi har haft närmare 30 grader idag + 5 mm regn.
Blomstertanten
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-07-2005, 22:02)
Man får bara anpassa sig och har man semester är det ju inga problem. Jobbar man kanske det finns klimatanläggning ?

Klimatanläggning ??????? huh.gif

Inte finns det sånt på dagis och fritids där jag städar ! sleep.gif
Finns nog inte på såååå värst många förskolor vad jag vet.
mulle
Vart tog de "normala" somrarna vägen? De senaste åren har det antingen varit alldeles för hett och torrt eller för regnigt och kallt. Eller blåsigt.
Jag saknar hederliga dagar med 22 graders värme och lite regn nu och då.
Dagar då man absolut inte fryser men inte heller flämtar utmattat som nu.
Mulle
liv
rolleyes.gif Här är det omväxlande regn och sol .
Allting växer så det knakar
biggrin.gif Livet är härligt.
rutis
Å jag försöker måla mitt hus i den här hettan. Men igår när jag försökte vara ute och få lite gjort så var det minst 46 grader (i solen då så klart), efter jag uppmätt det tog jag med mig termometern och gick in, den gick bara till 50 och jag ville inte spränga den.
kristerh
CITAT (Blomstertanten @ 09-07-2005, 20:39)
Dansade en regndans ! tongue.gif

Gissa hur mycket regn det kom ! Mindre än igår ! sad.gif
Knappt fem droppar !
Och nu är alla moln borta och solen skiner igen ! sleep.gif

Fel steg i regndansen? biggrin.gif dansa åt andra hållet så ska du se, eller be någon annan dansa wink.gif
krister
Blomstertanten
CITAT (kristerh @ 11-07-2005, 13:15)
Fel steg i regndansen? biggrin.gif dansa åt andra hållet så ska du se, eller be någon annan dansa  ;)
krister

Nu har jag provat att dansa åt andra hållet, men det verkar bara ge motsatt effekt ! Ännu varmare i dag ! sleep.gif
Lars-Olof Arvids
Ett litet tips: Min mamma var på en bussresa i Österrike i förra veckan, där det var kallt och regnigt större delen av tiden. Igår när de skulle börja hemresan var det nio grader på morgonen! Här i Stenungsund har det varit över 30°C varje eftermiddag i över en vecka nu, vilket är jobbigt. I torsdags kväll kom visserligen en ganska hyfsad åskskur, men det behövs mer!

Olle
Credo
Jag tycker faktiskt att det är helt okej att klaga på värmen. Jag har faktiskt aldrig förstått varför det är okej att klaga på snö och regn men inte när solen gassar dag ut och dag in så både människor och natur mår dåligt. unsure.gif

Det är en himla tur ändå att det inte går att påverka vädret. Hua, vilka konflikter det skulle bli mellan olika viljor! biggrin.gif
olsson a
Vi har haft tropisk värme 1 vecka här inte 1 droppe regn. Hundarna ligger som döda sillar. Kan ni inte blåsa hit lite regnmoln på nätterna ni som har fått lite regn. (bor i södra Dalarna) ohmy.gif
kryddan
Klimatanläggning existerar inte där jag jobbar heller Hettan riktigt dallrar i korridorerna sad.gif Men hemma kör jag min hemgjorda variant: isklampar i sängen, svalkar lite iallafall tongue.gif
noora
Vi har en portabel luftkonditioneringsapparat på rummet på jobbet. Den har stått på hela dagen och sänkt temperaturen från 29 grader till 27... Den är nog lite liten för ett rum på 40 kvadratmeter sad.gif Tur att vi bara är två i rummet just nu, och inte sex stycken som det brukar vara när det inte är semestertider.

I går tog vi en sväng förbi Ikea och köpte en madrass. Nu sover vi i källaren på gästsängen respektive den nyinköpta madrassen. Ikea kan för övrigt rekommenderas så här års. Svalt och lugnt och inga köer biggrin.gif
pejori
CITAT (olsson a @ 11-07-2005, 16:58)
Vi har haft tropisk värme 1 vecka här inte 1 droppe regn. Hundarna ligger som döda sillar. Kan ni inte blåsa hit lite regnmoln på nätterna ni som har fått lite regn. (bor i södra Dalarna) ohmy.gif

*blåser så jag blir blå i nyllet* wub.gif wub.gif
Blomstertanten
CITAT (olsson a @ 11-07-2005, 16:58)
Vi har haft tropisk värme 1 vecka här inte 1 droppe regn. Hundarna ligger som döda sillar. Kan ni inte blåsa hit lite regnmoln på nätterna ni som har fått lite regn. (bor i södra Dalarna) ohmy.gif

sleep.gif Finns inte minsta regnmoln att blåsa till Dalarna !
Och hade det funnits några här så inte hade jag blåst bort dom ! sleep.gif

I vanliga fall är jag nog en ganska generös person , men inte när det gäller regnmoln just nu ! tongue.gif
lavendel2
En önskedröm rolleyes.gif
Imorgon när jag åker till jobbet så fullkomligt öser regnet ner...regnjacka och kanske en extra tröja är det som gäller!!!!!!
Men jag vet att det inte blir så...det blir tio timmars(12 med restider) försök att få verksamheten att fungera...trots att både kroppen och hjärnan håller på att smälta bort blink.gif blink.gif !!
Tre dagar kvar till semestern....och regnar det då ett tag så känns det helt okey!!!
tongue.gif Lavendel
*Felix matte*
Svalare idag... bara 22plus men det har lovats bättring till imorron biggrin.gif
minst 25 -28 vill jag ha tongue.gif wub.gif
pejori
här får det gärna fortsätta smile.gif ÄLSKAR VÄRME
fick mitt kök skurat från golv till tak. smile.gif
det som var värst var att tömma det så jag kunde få bort all gammal bonvax sad.gif sad.gif sad.gif
sen tvätta golvet rent tre gånger och sedan bona om det igen wacko.gif wacko.gif undertiden skurade jag alla skåpdörrar och föster, så sen var det bara alla lister och torkskpå kvar,,,till ok micoron blev skinande unsure.gif unsure.gif unsure.gif men nu är det tillbommat tills imorgon när allt ska bäras på plats igen...PUSt nu är jag trött, men nöjd. wub.gif wub.gif wub.gif
imorgon är det vardagsrummets tur... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ingrid fuxwall
Oj oj ! Här verkar finnas regler som jag inte förstod !

Att man ska tycka som andra.

Tycker någon att det är för varmt så får man inte ha avvikande åsikt.

Är det samma fenomen på de övriga delarna av odla ? Måste man tycka samma om jordmån osv ?
brittmarie
Nu är det nog någonting du har missuppfattat Ingrid.
Visst får man tycka olika. En del tycker om värmen och andra inte och det har de skrivit om. Men det är ingen som skrivit något om att det bara finns ett sätt att tycka och att det är det enda rätta.
Människor är olika och har olika uppfattningar om en massa saker och det bör man kunna respektera. Det blev ganska tråkiga diskussioner om alla skulle tycka precis lika om allting.
Rabatterna blev inte lika roliga då heller, om alla skulle ha lika jordmån så blev det ju likadana växter som trivdes hos alla.
Så du Ingrid behöver inte vara rädd för att framföra både lika och avvikande åsikter. Ingen försöker påtvinga dig sina egna åsikter och några regler om vad man får tycka finns inte.
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-07-2005, 23:16)
Oj oj ! Här verkar finnas regler som jag inte förstod !

Att man ska tycka som andra.

Tycker någon att det är för varmt så får man inte ha avvikande åsikt.

Är det samma fenomen på de övriga delarna av odla ? Måste man tycka samma om jordmån osv ?

Men inte var väl det en korrekt slutsats egentligen.
Huruvida det finns klimatanläggning eller inte på en arbetsplats är väl inte en åsikt?
Inte många arbetsplatser har det.
Ska väl vara om man jobbar i en matvaruaffär då. Men hur många procent gör det?
Jag har aldrig under 30 års tid jobbat på en arbetsplats med klimatanläggning.

Jag lider som FAN av värmen och har värmeutslag på både armar och ben.
Så när du skriver "bara man anpassar sig så är det inga problem" så tycker jag att det är det förbanne visst det.

Det handlar inte om att tycka som alla andra,
men det var ju du som tyckte att som som har problem med värmen borde "anpassa" sig.
Alla kan inte sitta under en vattenspridare och rensa morötter på dagarna.
Det vore ju idealiskt, men så ser ju inte livet ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon