Elizabeth
Pust, lite varmt hemma, svårt att somna och så sover man inte så jättebra heller.

Med andra ord funderar jag på att köpa en fläkt. Inte en takfläkt, snarare en bords- elelr golvmodell. Börjar allt mer fastna för en golvmodell (lätt att flytta och ställa var som helst i lägenheten).

Något man ska tänka på innan man slår till. Någon modell som är särskilt bra?

Mycket tacksam för alla tips.
pejori
jag har takfläkt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
helt omordern och gräsligt ful, MEN fullständigt underbar på sommaren laugh.gif laugh.gif
den går på dygnet runt, så jag har just nu 24 gr. rolleyes.gif rolleyes.gif
på natten går det ner till 22 wub.gif wub.gif
köpte den på loppis för en hundring. wub.gif wub.gif
Elizabeth
ja, det är säkert bra med en takfläkt också, fast då har man fläkten fast i taket...

Jag tänkte mig något mer mobilt faktiskt.

Det finns olika modeler på marknaden ,billiga och lite dyrare, vad skiljer dem???
KURT
CITAT (Elizabeth @ 11-07-2005, 14:19)
ja, det är säkert bra med en takfläkt också, fast då har man fläkten fast i taket...

Jag tänkte mig något mer mobilt faktiskt.

Det finns olika modeler på marknaden ,billiga och lite dyrare, vad skiljer dem???

Möjligtvis så kan de billiga ha sämre lager så att de börjar föra oväsen lite fortare. Men det finns ingen garanti att dyrare=bättre, så jag skulle nog köpa en billigare ändå (det kan skilja MYCKET i pris).
Caprice
Såg att Bauhaus säljer golvmodeller för 199:-, en sån skulle jag välja...

Vi har luftvärmepump, den fläktar bra... Dessutom går det att köra på aircondition med..!


Caprice
SannaLasso
Jag tänker köpa en bordsfläkt. För tillfället har jag solfjäder, den funkar bra den också - om man har en hand fri.
Elizabeth
Är det någon som har en golvmodell hemma? jag undrar hur mycket en fläkt låter? Vissa modeller beskrivs som tystgående. Kan man lita på det?
Reserv
Står det tystgående på dom så är det inte mycket mer än vinden som hörs, sen beror det juh på vilken hastighet du sätter fläkten på också. Orkan låter juh självklart mer än lite sommarbris. tongue.gif Men det kan juh kanske räcka med den lägre hastigheten på natten, det viktigaste som den ska ha är en svepande funktion så den inte bara står och blåser åt ett och samma håll. rolleyes.gif
tullmejs
Om det gäller nattsömn i första hand är det rätt effektivt att ställa en fläkt direkt i själva fönstret, eller så nära det går, så fort det svalnar lite (vid halv niotiden?). Är det blåsigt behövs det förstås inte :-)

Själv är jag så kinkig med ljud att jag inte skulle kunna (nåja) ha en fläkt i sovrummet när jag ska somna... men här vid datorn har jag en liten rackare (typ datorfläkt) som gör det uthärdligt (nästan) dagtid och snabbt kyler ner när det väl finns någon svalka att blåsa in.

Men en käck golvmodell kan knappast vara fel. Bara det att luften rör på sig är ju skönt och svalkar det med.
netaave
Tänk bara på att fläkten bara rör om luften, den minskar inte temperaturen ett dugg.
Korsdrag kan vara lika effektivt.
Vi har en kombinerad lampa/fläkt i sovrumstaket, ställbar i tre lägen och helt tystgående.
Reserv
CITAT (netaave @ 11-07-2005, 18:26)
Tänk bara på att fläkten bara rör om luften, den minskar inte temperaturen ett dugg.
Korsdrag kan vara lika effektivt.
Vi har en kombinerad lampa/fläkt i sovrumstaket, ställbar i tre lägen och helt tystgående.

Korsdrag är skitbra..........finns bara en stor nackdel, det är inte flyttbart rolleyes.gif Men har man en arbetsplats som man lyckas få mitt i korsdraget så är det underbart tongue.gif Takfläkten är juh en annan typ av fast korsdrag, det blåser bara under den, min är så vind och skev så det låter som en helikopter håller på att gå in för landning när man kör igång den. Därför står den mest still och samlar damm sad.gif
*Felix matte*
En sån här har jag... toppenbra och svalkar skönt biggrin.gif Alla fläktar låter litegrann.. ett svagt susande.. men inget motorljud eller knackande.
Rekommenderas wub.gif

pejori
CITAT (Reserv @ 11-07-2005, 19:10)
, min är så vind och skev så det låter som en helikopter håller på att gå in för landning när man kör igång den. Därför står den mest still och samlar damm sad.gif

har du inte en knapp upptill så du kan ändra gången på dom.
om dom vänder går dom åt andra hållet.
det kanske inte låter lika mycket wub.gif wub.gif
netaave
Jag sitter här och riktigt anstränger mig för att höra min, men jag gör det inte. tongue.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 11-07-2005, 22:19)
CITAT (Reserv @ 11-07-2005, 19:10)
, min är så vind och skev så det låter som en helikopter håller på att gå in för landning när man kör igång den. Därför står den mest still och samlar damm sad.gif

har du inte en knapp upptill så du kan ändra gången på dom.
om dom vänder går dom åt andra hållet.
det kanske inte låter lika mycket wub.gif wub.gif

Jag kan ändra både hastighet och åt vilket håll det ska blåsa, men likt förbenat så är det helikopterlandning i vardagsrummet. Antingen så låter den bara, eller när man vänder blåset så börjar hela skiten att svaja olycksbådande blink.gif sad.gif Näe, den får allt fortsätta samla damm. rolleyes.gif
netaave
Det är inte så att den behöver smörjas?
Reserv
CITAT (netaave @ 11-07-2005, 23:42)
Det är inte så att den behöver smörjas?

laugh.gif laugh.gif Näe, det har vart obalans i den sen vi köpte den, spelar ingen roll vart vi än bott så är det helikopterlandning som gäller. Kan eventuellt va´nåt som fattas i den sen starten wink.gif Den gnisslar inte, den låter..........bara fördjä.........ja, just det, gör den. rolleyes.gif
Christoffer
Jag har en "Bionaire" som är väldigt bra, och låter mindre än de av plast.
har den intill datorn så den svalkar mig, och på under natten när jag sover.
Jätteskönt.
Elizabeth
Det blev en golvmodell från Bauhaus till slut...

399 kr är rätt mycket men med tanke på vad jag fått för pengarna så var det nog ganska prisvärt i alla fall. (och med tanke på hur mycket man får betala på andra ställen) Den har 3 hastigheter samt 3 "program" (bl a nattprogram, då pausar den ett par sekunder innan den sätter igång igen). Sedan finns det timer med följande inställningar: 1, 2, 4 och 8 timmar så den stänger av sig efter den inställda tiden. och bäst av fall så finns det en fjärrkontrol. Låter kanske lite överkurs men är faktiskt mycket praktiskt.

Den låter inte specieltt mycket, dock är rätt plastisk...

Nåja, det var i alla fall skönt att sätta på den när jag till slut lyckades sätt ihop den. tongue.gif tongue.gif tongue.gif Pust!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon