noora
Hur djup ska jorden vara för rotgrönsaker som morötter och sådant? Jag vill nog inte gräva så mycket i lerjorden för att nyanlägga köksträdgård, så upphöjda land, pallkragar eller liknande låter lockande. Frågan är bara hur högt det behöver vara smile.gif
KURT
ca 20 cm för morötter, minst 50 cm för t ex svartrötter. Gör man en upphöjd bädd så kommer den också att sjunka ihop endel med tiden, b l a efter regn och eftersom mullämnen bryts ned. Men blanda gärna in endel lera i jorden också. Endel lera i jorden ger både bra buffrande förmåga och gör att jorden håller fuktighet bättre.
noora
Tack! Då kanske det skulle vara en bra strategi att ta bort grässvålen och sedan gräva upp så mycket lera man orkar (kanske 5 cm eller så...) och blanda i matjorden, så att odlingsbädden börjar c:a 10 cm under markytan och går upp ett par decimeter ovanför?

Är pallkrage det enklaste sättet att fixa kanter till odlingsbädden? Var får man i så fall tag på sådana? Hur länge håller de?
telli
Du kan ju alltid ställa fler kragar på varandra för att få bra djup till rötterna.

Annars kan du ju snickra en ram och på det sättet få en upphöjd kant.
Hannele
CITAT (noora @ 18-07-2005, 14:42)
Hur djup ska jorden vara för rotgrönsaker som morötter och sådant?

Man kan ju köpa frön på coop till runda morötter. tongue.gif
Yin o Yang
Hurra för pallkragar! För första gången har jag lyckats odla morötter biggrin.gif . När jag försökt i det vanliga grönsakslandet har jag fått morotsfluga direkt mad.gif , men i min nya pallkrage (2 kragar hög) har jag fått fram jättefina och goda morötter wub.gif . Allt annat i kragarna växer också kanonbra tongue.gif
noora
CITAT (Yin o Yang @ 25-07-2005, 14:50)
Hurra för pallkragar! För första gången har jag lyckats odla morötter biggrin.gif . När jag försökt i det vanliga grönsakslandet har jag fått morotsfluga direkt mad.gif , men i min nya pallkrage (2 kragar hög) har jag fått fram jättefina och goda morötter wub.gif . Allt annat i kragarna växer också kanonbra tongue.gif

Det låter ju bra smile.gif Det ska nog bli pallkragar eller annat upphöjt till nästa år. Pallkragar verkar ju onekligen bekvämt smile.gif
Hannele
Jag har bara en pallkrage på höjden, räcker till sallad, kryddor och sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon