Jala42
Hej,
Jag har tittat på Odla.nu innan, men nu registrerade jag mig. Har pallkrageodling, så klart, men kör oxå med täckodling. Best of two worlds! ;-)
Har lagt upp några foton om det är någon som vill kika in.
Mvh,
Helena
Malvia
Hej och välkommen hit! Du kan säkert bidra med råd och tips när det gäller odling. Berätta gärna om din täckodling.
För mig är det första året med 5 pallkragar. Har en del erfarenheter redan som jag ska försöka komma ihåg till nästa säsong.
T.ex att inte ha så långt att gå med vatten denna varma sommar!
gammelnalle
Hej och Välkommen hit Helena...

Kombinationen av pallkrage och täckodling verkar intressant....


men inte är det väl HÖ??? (bild 3) nog är det Halm väl??


eller som tomten sa:

hö hö hö smile.gif
krellus
Välkommen hit!
Ina
Välkommen hit! Underbara rödbetor!!! Vitlöken med... wub.gif

Kanske ska testa med lite täckodling i kragarna jag med - det ser ju ut att vara superbra! smile.gif
Jala42
Tack - tror nog jag kommer tycka detta är ett givande forum!

Hö eller halm - jag lyckas aldrig hålla ordning på det. Men, nog tror jag det är hö, dvs slaget ängsgräs typ. Halm är väl det som blir över efter spannmål har skördats??!! I så fall så ÄR det hö...

Pallkrage o täckodling funkar jättebra, i alla fall för oss. Och eftersom det e svårt att hitta tillräcklgit m täckmaterial så körde vi o köpte 16 balar m hö. Så nu ska vi nog klara oss detta året. Blir perfekt att kunna täcka över allt inför vintern, så hinner maskarna dra ner ganska mkt under vinterhalvåret och det blir mycket lättare att jobba m jorden till våren.

Täckodling är ngt vi sysslar med främst för att jag tidigare har erfarenhet från det, det är pallkrageodlingen som är ny för oss. Dessutom är vår trädgård ganska ny för oss oxå, detta är bara andra somamren, och förra året var det gräsmatta överallt i princip, så det har hänt mycket må ni tro!!

Man märker direkt att täckodlingen håller kvar fukten i marken mycket mycket bättre än utan täckning, så det är nog ett av de främsta skälen till att vi håller på med det, kombinerat med att det tar död på ogräsen och ser ganska mysigt ut! Dessutom får ju jordgubbar och squash och pumpor och sånt fint bäddat åt sig så de slipper ligga direkt på jorden.

Hälsningar,
Helena
Lena N
I en tidigare trädgård körde jag med halm som täckodling ca 10 år. När jag efter den tiden grävde en djupare grop i köksträdgården upptäckte jag till min häpnad att mull-lagret växt med drygt 2 dm. biggrin.gif Där fanns inte så mycket matjord från början.
Ciczi
CITAT (Jala42 @ 21-07-2005, 15:08)
Hö eller halm - jag lyckas aldrig hålla ordning på det. Men, nog tror jag det är hö, dvs slaget ängsgräs typ. Halm är väl det som blir över efter spannmål har skördats??!! I så fall så ÄR det hö...

Ett enkelt sätt att hålla reda på vad som är hö och vad som är halm är att halm är gult och hö är grönt. Häpp! tongue.gif
Ett annat sätt är att halmen brukar vara raka strån utan axen från spannmålen kvar. Hö är gräs rätt upp och ner och har således blommor och annat kvar.

På bilden ser det ut som halm tycker jag.

Ciczi
Jala42
Tack för tipset om hö/halm. Det ÄR hö, även om det är ganska gult.

Ja, täckodling förbättrar ju jorden på det viset, och maskarna älskar det. Peppar peppar att vi lyckas undvika allt för stora snigelangrepp så vi kan fortsätta med täckodlingen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon