tullmejs
Halloj; jag har blivit upphöjdbädd-odlare (ännu inte upphöjd bädd-odlare) mer eller mindre av misstag. Hade några kubikmeter "jord" som måste bort, så jag fyllde en för ändamålet byggd 1,2*3*0,8 meters fodrad låda (ram, egentligen, ingen botten).

Jorden, gammal gårdsplan, är grus, sand, lite lera, sågspån och en hel del revsmörblomma, en smula kvickrot, annat gräs, maskros och accenter av annat fint. Med lite tur åkerfräken också.

Det kommer antagligen att bli ett helsike att odla i(?). Så nu funderar jag.

Jag skulle kunna täcka över det hela med en presenning, men ovanpå den lägga grunt med jord (typ 20 cm, helst mindre) att odla i ett par säsonger - så rötterna hinner dö ut. Det är ett nollbudgetprojekt, så ingen geotextil kommer att inhandlas för ändamålet. Möjligen kunde man prova med glasfiberväv (sån till tapetsering), presenningens täthet ställer väl till det.

Hur låter det? Hur grunt är tillrådligt? (det beror ju på vad jag ska odla, men i viss mån är jag beredd att anpassa detta efter möjligheterna.) Kommer ogräsrötterna at dö ordentligt? Finns det månne andra, mycket bättre sätt att handskas med läget?
kerstin z5-6
Tidningar våta i botten är ok-hela ej utvikta ,flera lager -sen skulle jag nog satsa på 5 påsar för en 100-rings jord i stället för den du har-tex påskogödsel -det tar två år med täckning att bli av med de typer av rotogräs du har ,.....
tullmejs
Ja, tidningar kan man ha förstås! I och för sig är nog de också en bristvara, töntigt nog. Men de kan få ligga kvar, vilket utan tvekan är smidigt. Bra idé.

Sån här grå lumppapp man har under golv, borde inte det funka fint? Tror jag provar med det.
Lena N
Tidningar mjuknar när de blir blöta. Enligt min erfarenhet håller de undan rotogräs bara en säsong, sedan tar rotogräsen ny fart om man missar att förnya tidningarna. Då har jag haft tidningarna täckta av ett lager halm. Med odlingsjord över och grönsaker som vattnas är risken stor att rotogräsen besegrar tidningarna på mindre tid än en säsong.

Jag skulle vilja råda dig till att börja med täckning av t ex lumppapp och över den lägga hela påsar med kogödsel. Gör sedan planteringshål i plastpåsarna och plantera förgrodda grönsaker den första odlingssäsongen. Glöm inte dräneringshål på undersidan av påsarna!

Våren efter tar du bort säckarna med kogödsel och lägger på ett nytt lager av lumppapp/tidningar och över det en blandning av den gamla kogödsen och kompost eller nyinköpt kogödsel.

Glöm inte att berätta här hur du gjorde och dina erfarenheter. Alltid lärorikt att ta del av andras erfarenheter. Lycka till! smile.gif
tullmejs
Aha, åhå. Smart :-) vi får se hur det blir!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon