Killensomvillhagrönafingrar
Håller som bäst på att lägga 140 kvm plattor.
Skall jag vara ärlig så vibrerar armarna ännu av paddan. biggrin.gif

På dessa 140 kvm kommer det bli 12 st 1,5*1,5 meters upphöjda bäddar (samt att jag byggt in en berså, en bärbuske och två komposter)

Hittills ser det bara ut så här, 1,5*1,5 meter hål i plattläggningen.
Botten är geotextil samt 5 cm grus så inget ögräs bör komma nerifrån wub.gif

Jag har tänkt att slå ner tryckimpregnerade reglar i hörnen på fyrkanten och sätta tryck impregnerade plankor mellan. För att få lite klass på det hela lägger jag en rödmålad ram upptill som man kan sitta på.

Då jag byggt allt väldigt fyrkantigt vill jag även ha höjden på bäddarna lika.
Hur höga de skall vara är däremot inte helt lätt tycker jag.

Efter att ha läst lite har jag förstått följande
Kryddor 1 krage
grönsaker 2 kragar
sparris 3 kragar

Så jag har tänkt mig bygga 3 kragar höjd rätt över, detta borde väl vara runt 60 cm?
Är det här bra tänkt eller inte?
pisanggoreng
Det blir säkert jättebra, men tänk på att det kommer krävas mycket jord för att fylla dem...
Killensomvillhagrönafingrar
Så sant som sagt, men jag bor på en åker och har en hästgård som granne så både jord och gödsel finns det gott om.

Men man kanske inte borde lägga i jord från åker då man ev får med ogräs?
KURT
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 27-07-2005, 13:05)
Så sant som sagt, men jag bor på en åker och har en hästgård som granne så både jord och gödsel finns det gott om.

Men man kanske inte borde lägga i jord från åker då man ev får med ogräs?

Ogräsfröna passerar även hästens mage! Så det kan man inte komma ifrån. Odlar man i en pallkrage så kommer man i alla fall lätt åt att rensa.
Lena N
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 27-07-2005, 11:54)
För att få lite klass på det hela lägger jag en rödmålad ram upptill som man kan sitta på.

Detta avgör väl höjden = bekväm sitthöjd för odlingsarbete. smile.gif
Dulcamara
Vi har fyra lådor med fyra pallkragar i höjd i varje - sedan har vi klätt dem utvändigt med ohyvlat virke som vi laserat i olika färger. Både estetiskt tilltalande och mycket bekväm arbetshöjd! De var nya för i år och vi har skördat massor - sallad, mangold, sockerärter, morötter mm.
Killensomvillhagrönafingrar
Tyvärr går det väldigt mycket saktare med bygget än vad jag tänkt sad.gif

Men virket är nu beställt och kommer levereras vilken dag som helst.
Blev en hel del faktiskt 216 löpmeter!!!

Men så snart väder och fritiden tillåter så blir det masstilverkning.

12 st pallkragar a 1,5*1,5* meter de blev 0,4 höga till sist.

Till en början blir de utan ramen runt om pga tidsbrist, samt att dessa ramar kostar runt 2000 i material (virke, byggbeslag samt färg).

Vi kom även på att det kanske blir snyggare utan, men vi får se nästa sommar.
Killensomvillhagrönafingrar
Idag kl 13 blir det fint väder och barnpassning så då blir det serie tillverkning av fasta pallkragar.

De blir av 145x22 tryckimpregnerat och 3 st på höjden dvs 45cm högt ungefär.

Nu är det snart dax att börja fylla dem med jord, gödsel, torv och tång.

Då jag kommer ha 12 st så kommer det vara väldigt olika saker i dem.

Det jag har tänkt hittills är
Kryddor- Dill, rosmarin, timjan, thaibasilia, basilika, mynta, lipstika, oregano.
Blommor-både perenna och icke perenna
Jordärtskockor, tidig potatis, mandelpotatis, sparris, kronärtskocka
Rabarber
Gräslök, vitlök, luftlök
Elefant gräs eller liknande högt gräs
Smultron, jordgubbar
Ärtor
Squash (för att de blir så roligt stora samt är perfekt mat till mina fiskar)
tomat, chili
(ge mig gärna mer inspiration)

Som synes så kräver dessa olika jord och olika förhållande.
För de mer ljuskrävande har jag tänkt bygga om två av kragarna till små växthus(av överblivna rutor)
Men jag tror ändå att de kräver lite olika jordblandningar så jag vill gärna ha tips innan jag lägger ner allt för mycket jobb med skott kärran.

Ps kommer bygga en ramp så att man kan köra upp skottkärran på pallkragen och tömma rätt i då det blir 13 kubik jord jag måste flytta blink.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Svettig och relativt produktiv helg, nu strår fyra upphöjda odlingsbäddar färdiga och 4 till är nästan klara.
Räknande dock fel wacko.gif så materialet räcker inte.

44 millimeter fel på 72 plankor gör 3,1 meter och det hade jag inte räknat in i felmarginalen.
Men de sista plankorna kan jag ta på taket så med lite tur är jag klar om nån vecka.

Några foton kommer imorgon.

Min fru har fått i uppdrag att sätta fast plast i dem så att de håller en massa år.
Killensomvillhagrönafingrar
Så är det nån som har en massa jord över för en billig peng i Gbg/kungsbacka området så hör av er till mig.

Har insett vilket jobb det blir att fylla dem med jord
AndreasBlomquist
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 19-08-2005, 07:29)
Som synes så kräver dessa olika jord och olika förhållande.
För de mer ljuskrävande har jag tänkt bygga om två av kragarna till små växthus(av överblivna rutor)
Men jag tror ändå att de kräver lite olika jordblandningar så jag vill gärna ha tips innan jag lägger ner allt för mycket jobb med skott kärran.

Mitt tips är att köra den rätta jordblandningen till de fleråriga växterna som du ska ha i respektive pallkrage, sen köra en "universalblandning" till de övriga pallarna. Det är ju ingen hit att optimera jorden för till exempel baljväxter (ärtor, bönor) i den ena pallen för år 2 så bör man ju ändå byta odlingsplats, och det blir ju kostsamt att byta ut all jord i dem varje år. Växelbruk är ju att föredra istället...
fruberglund
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 22-08-2005, 09:42)
Några foton kommer imorgon.

Vill gärna se bilder när det är klart, låter fint smile.gif
timjantove
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 19-08-2005, 07:29)
Det jag har tänkt hittills är
Kryddor- Dill, rosmarin, timjan, thaibasilia, basilika, mynta, lipstika, oregano.
Blommor-både perenna och icke perenna
Jordärtskockor, tidig potatis, mandelpotatis, sparris, kronärtskocka
Rabarber
Gräslök, vitlök, luftlök
Elefant gräs eller liknande högt gräs
Smultron, jordgubbar
Ärtor
Squash (för att de blir så roligt stora samt är perfekt mat till mina fiskar)
tomat, chili
(ge mig gärna mer inspiration)

Som synes så kräver dessa olika jord och olika förhållande.

Mycket intressant läsning om ditt slit. Men få svar har du fått på din jordfråga. Jag odlar allt det där i samma jord men tänker hela tiden på att sköta om jorden. Växelbruk är ju ett tips du redan fått. Jag täckodlar (med gräs, löv, ogräs, kompost, gammalt hö) för att hålla jorden skyddad och tillföra organiskt material. Då trivs "di sma under jordi" - myllret som gör att jorden lever och reglerar sig själv. Detta gör att växterna frodas.
Killensomvillhagrönafingrar
Äntligen har jag fått mitt alum att fungera tongue.gif

Här har jag lagt 50*50 plattor samt byggt en upphöjd bädd. Min tanke var att bygga 11 till men jag har nog ändrat mig till att det blir totalt 9 st.


Min dotter uppskattar verkligen att få hjälpa till. Om inte annat så sprider hon glädje wub.gif


Här står hon och funderar på vad som är kvar att göra med just denna pallkrage.
Hon komm fram till att då vi har geotextil samt 5 cm grus i botten är det bara kvar att plasta sidorna samt lägga tidningar i botten innan vi fyller på en kubik med jordblandningen vi fått tips av från AndreasBlomquist ocn timjantove
Killensomvillhagrönafingrar
Kul att det äntligen funkar, lägger in lite bilder på min framsida med.


Då vi har ganska stor tomt har vi bestämt oss för att framsidan skall vara lättskött.
Min fru gjorde då denna "falukorv" av kullersten


16 ton sten gick åt, men vi är nöjda med resultater så då spelar svetten mindre roll


En berså för morgonsolen är gjord i mitten av "falukorven" dock så har ligusterhäcken inte vuxit till acceptabel höjd ännu. Till nästa år skall den kapas ner till ca 35-40 cm så sakta men säkert tar den sig


Lite jobb är sådan här färgprakt värd tycker jag så några Dahlia lökar har jag satt i en av "hålorna" i kullerstenen. I just denna håla är det enbart lökar samt dahliaknölar.
pisanggoreng
Snyggt! Och vilket härligt pallkrageland det blir! Ser fram emot fler bilder. smile.gif

(Och visst är det skönt att ha en hjälpreda/glädjespridare i allt kaos; min treåriga dotter hjälper också mer än gärna till...)
silos
Du är verkligen duktig! Och vilken jättesöt dotter och vackert hem wub.gif
"Falukorven" av stenar är sååå fiiin;jag gillar stenar väldigt mycket!

Lycka till med fortsättningen wub.gif
AndreasBlomquist
Jättefina bilder! Ska bli kul att få se lite bilder nästa sommar då dina pallkragar är fyllda till bredden med diverse godheter!
fruberglund
Schysst!

Lite väl mycket jobb för en lat kvinna som mig tongue.gif men väldigt fint blev det, jag hade nog hållt nivån liiiiite lägre biggrin.gif

Gillade också "limpan", där får ni nog många mysiga stunder i bersån sen.
Cinafina
Inte för att jag vill verka negativ men tryckimpregnerat virke i samband med odling av sådant man ska äta tycker inte jag är att rekommendera. Det är tåligt mot röta just för att det är impregnerat med gift som sedan lakas ut. I hemträdgårdar som inte är ekonomiskt beroende av odlingen tycker jag att man så långt det är möjligt ska hålla nere användningen av sådant som i längden inte är så bra för marken.
/Cina
Killensomvillhagrönafingrar
Cinafina, jag känner till att tryckimpregnerat innehåller sådant man ej vill ha i sig och har därför klätt dem med byggplast på insidan.
På detta sätt kommer inte jorden i kontakt med virket samt virket ruttnar inte lika snabbt.

Självklart skulle jag kunna ha byggt dem av vanligt virke men då jag försöker få en lättskött trädgård ville jag ta bort oljningen som då skulle behövas göras vart tredje år.
Killensomvillhagrönafingrar
Så nu har jag änstligen tagit lite mer bilder


Rätt nöjd med resultatet om jag skall vara ärlig.

Till nästa sommar blir det att fortsätta med en altarn med pergola och berså i förlängningen och lite mer gräsmatta.

Men nu är det byggnation av övervåning istället över vinterhalvåret.
pisanggoreng
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 12-10-2005, 13:23)
Rätt nöjd med resultatet om jag skall vara ärlig.

Det har du ju all rätt att vara!

Ser riktigt fint ut- kanske en av de finaste privata köksträdgårdarna. smile.gif
Susanne i Linköping
Jättesnyggt, skulle aldrig passa mig! tongue.gif rolleyes.gif Något så prydligt skulle jag aldrig kunna leva upp till.

Hur gör du med bevattningen? I år körde jag med dubbla pallkragar, och mina jordärtskockor har slokat stup i ett. Det är vattna, vattna hela tiden (och eftersom jag måste dra slang genom hela lägenheten + öppna badrumsfönstret och dra ut slangen genom det till vattenutkastet på framsidan är det liiite tjatigt). När jag planerade hade jag tänkt lägga tät plast eller presenning i botten för att få ett vattenmagasin à la vattenbädd, men det glömde jag bort när jag fyllde kragarna.
Killensomvillhagrönafingrar
pisanggoreng: tackar och bockar. Kommer matcha huset bättre nästa somm när de blivit lite gråa. Då är det dag att lägga på Järnvitriolen så att de matchar perfekt.

Susanne i Linköping: Jo vatten kommer bli ett problem det inser jag. Platsen är dessutom rejält varm och då vi bor 3 km från havet så har vi mycket sol.
Jag har lagt plast ca 50% av botten samt ca 3-4 cm med papper som stoppar vattnet ganska bra tror jag.
Dessutom har jag dragit vatten till en avpallkragarn så i den kommer det ligga en slang av den där modellen som rullar ihop sig själv.
Den med vattnet kommer ha vita singelstenar i ett lock så att slangen ej syns.

Och jag håller med om att det är rejält prydligt, men vår tomt ligger mitt på en åker och något måste vi har för att bryta av mot resterande och vi har valt det prydliga.
fruberglund
Vilket jobb du har lagt ner! Är riktigt imponerad smile.gif

Kom ihåg att lägga in bilder när det växer i dem nästa år också biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Pryydligt - oj så hade jag ahft lite svårt att ha den (ase annars i mitt album inte mkt med nitto grader i mina bäddar!).

Jag saknar en häck runtikring Marcus......vinden kommer att pina Dina kragar alldeles våldsamt. Fruktträdshäck vinbär vadsomhelst - spaljerat, y'name it. Nånting :-)

Kasta ett öga på Botaniskas Köksträdgård den gluttar jah på då och då.

är det Erat hus man ser i bakgrunden?

Hälsar Ingrid
Killensomvillhagrönafingrar
Ingrid på västkusten:Ganska prydligt är det allt tongue.gif
Jag går emot de flesta och kör med rakalinjer och perfekt symetri, troligtvis helt fel enligt de flesta trädgårdsdesignböckerna man kan hitta.
Men på just pallkragelandet blev det faktiskt riktigt läcker. När man står på övervåningen och kollar ner på kvällen så ligger alla kuggor i perfekta rader.
Om jag haft ork att underhålla och bygga en rejäl mängd till hade nog det geometriska mönstret blivit ännu läckrare.

Häcken kommer komma men jag tar små myrsteg i taget. I vår blir det en altan med pergola och berså som komma skydda rejält (tar dock några år att växa till sig)
Inne i bersån har jag tänkt mig att inte vara lika prydlig, men det faller sig ganska natuligt för mig att hålla mig till den mer strama designen så det komemr säkert sluta så där med biggrin.gif

Jo det är vårt hus (rätt nöjd med det med)
Ingrid på Västkusten
Näru - raka linjer är allt modernt i Köksträdgården. Jag ahr William Lawson's bok ifrån 1600-talet (finns i nytryck! A new Orchard and Garden, och så A Country housewife's Garden) och dte är ju en av de böcker som influerat själva historien runt Köksträdgården någe alldeles enormt.
Om dte är ingen som hört talas om William Lawson så är det han som isnpirerat Rosemary Verey :-)

Men för att anlägga en formell köksträdgård så krävs det utrymme!
Villandry är ju ett praktexempel;

http://www.valdeloire.org/?SectionId=4&PubliId=154

http://www.castles-france.net/vacation-ren...ion-tourism.htm

Raka linjer!

Vet hur jobbigt det är å bygga bädd :-) bättre hälften bygger å jag gräver å kånkar jord!
Vår 'nya' Köksträdgård är ju inte med pallkragar utan permanenta bäddar. Vi har ju ett pallkrageland med - det växer ;-)

Hälsar Ingrid
pialotta
hej killensomvillhagrönafingrar, hittade din gamla tråd och ville bara stämma in i kören; va´fint du gör! Huset med det häftiga fönstret går ju inte av för hackor heller
Killensomvillhagrönafingrar
Tackar o bockar
Har 4,5 mil till jobbet och stereon är paj så nu blir det mycket trädgårdsplanerande i huvudet tongue.gif
Så planeringen av de ytorna som ligger intill är nästan klara.
Nu är det "bara" några timmars jobb kvar.
Konsigt att det är så mycket lättare att skissa på jobbet med ett glas rött i handen framför en öppen brasa än att spotta i näven och få det gjort

Har lagt in mina tankar här om nån känner för hjälpa mig med fler ideer

Kommande storverk alternativt pannkaka wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon