stina
Jag var på trädgårdsmässan och inhandlade (som säkert många fler än jag) massor av lökar, knölar och rotbitar. Fick rådet av försäljaren att lägga alltihopa i en låda och ställa ner det i min källare.

Igår kväll fick jag en konstig känsla och gick ner i källaren för att titta till dom små. Eländes, elände! Mina 4 astillbe hade vuxit massor. Mängder av 2 dm långa, tämligen bleka skott. Det var tydligen för varmt i källaren.

Vad göra? Upp med alltihop i lägenheten, språngmarsch till kvällsöppna Konsum för att inhandla jord. Fyllde den gamla sockerlådan med jord och pillade ner allt utom astillben där och sedan ut på balkongen med lådan.

Men vad skulle jag göra med mina stackars astillbe???? Inget stort att plantera i hade jag heller. Tassade ut i badrummet och offrade fotbadet!!!
Maken fick spader vill jag lova!

Tänkte dra plast över baljan och ställa ut den på balkongen. Men det var ju så himla kallt så fotbadet med astillbe står nu i vårt vardagsrum. Hoppas på lite mildare väder så att jag kan få ut eländet på balkongen.

Kommer dom att klara sig tror ni? Eller är det kört?
Hjälp mej!!!!
Hannele
Källare är väl bättre än vardagsrummet...??
Ingrid på Västkusten
Ut på balkongen med alltihopa! Täck med fiberduk - det blir bara värre av vardagsrum & källare(marginellt bättre kanske)

Hälsar Ingrid
stina
Tack för rådet. Jag hade inte tänkt ha kvar det i vardagsrummet annat än i natt när det var -8 grader ute. Källaren är nog inget bra alternativ när det börjat växa för det är kolmörkt där.

Jag får chansa med balkongen. Fryser skotten så kanske i alla fall rötterna klarar sig.

suck...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon