Caiza
Ser att det även går att odla jordgubbar i pallkrage, undrar hur man gör för att övervintra dom. Bor långt uppe i norr med mycket snö!

Har odlat potatis, röd lök, morötter och sallad i de pallkragar jag har, allt växer så det knakar.

Mvh Catta
Margith
Jag har erfarenhet av övervintring av jordgubbar i pallkrage i zon 6.
Jag gjorde ingenting, de övervintrade och kom så fint till våren. Men det tinar fortare i pallkragen... så när det sen kom några frostnätter i maj frös de ihjäl. Täck de alltså med växtväv på våren, så fort snön har tinat bort, så går det säkert jättebra!
Lycka till!
Caiza
CITAT (Margith @ 02-08-2005, 14:08)
Jag har erfarenhet av övervintring av jordgubbar i pallkrage i zon 6.
Jag gjorde ingenting, de övervintrade och kom så fint till våren. Men det tinar fortare i pallkragen... så när det sen kom några frostnätter i maj frös de ihjäl. Täck de alltså med växtväv på våren, så fort snön har tinat bort, så går det säkert jättebra!
Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar. Bor själv också i zon 6. Tänker nog testa detta med jordgubbar nästa år.

Hälsn Catta rolleyes.gif
lewisia
Heisann !
- fra sone 6/7 i Nord-Norge

Jeg har hatt jordbær i pallekrager i 2 vintre, og de har klart seg fint.
Jeg dekker dem ikke, men det ligger godt med snø der om vinteren.

Det jeg har gjort feil, er at jeg har plantet for mange jordbærplanter i hver pallekrage. De ser jo så små ut til å begynne med..
Når plantene vokste til, ble det for tett, så jeg skal flytte over i enda en pallekrage til våren. Tror det er nok med 6 planter i hver.

Aase G.
Hannele
Vi har haft jordgubbar i stor flätad tvättkorg några år.
Här på Hisingen kan vi ha -15° C utan skyddande snö, det går bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon