Full version: Guldfiskar
Kicki
[FONT=Courier]
Hej!
Undrar bara, hur djupt/brett måste det vara för att en/flera
guldfisk ska trivas?
Det är ju många som har små glaskupor till sina fiskar inomhus.
Jag vill ha det i min lilla damm ute...

unsure.gif
Anders zon III
Beror förstås på en hel del saker. Om fiskar leker brukar det vara ett tecken på att de trivs, det kan guldfiskar göra i några få liter om temperatur och mat är de rätta. Men är det verkligen en mini-minidamm bara för guldfiskar du vill ha? Inga vattenväxter? Soligt?
Hans i Mälardalen
Hej

Jag har en damm på ca 330 liter, det största djupet där är 50 cm. Förra sommaren hade jag tre guldfiskar och en koi där och det gick bra.
För att det ska fungera krävs förstås att man har bra syresättning och vattenrening. T.ex. genom att sätta vattnet i rörelse med en pump som leder vattnet i ett vattenfall eller i en fontän. Om man köper en detalj som delar slangen i två slangar så kan man "slå två flugor i en smäll" genom att leda den andra slangen via ett filter.
Om du dock bara vill ha en slang så kan man ytterligare förenkla det hela genom att först leda den genom filtret och sedan ner i dammen igen som ett vattenfall.

Om dammen är så liten så att du inte vill ha någon vattenpump så är det ett alternativ att köpa en luftpump bara, de är små och behändiga. Då kan du ju förstås inte utnyttja fördelarna med ett filter, det innebär att du blir tvungen att städa dammen ganska ofta.

Om du inte har ett stort djup på dammen så blir du tvungen att ta in fiskarna på vintrarna som jag. jag har ett akvarium inomhus som är på 350 liter där de övervintrar.

Kom ihåg att fiskarna behöver något inslag av växter i dammen för att må bra.

Ps. Titta gärna in i mitt fotoalbum Ds

MvH
Kicki
Hej och tack för svaren!
Jag har en pump som cirkulerar vattnet som jag måste ta in på vintern. Djupet är bara 20 cm! Jag hade tänkt ha lite flytväxter och mini näckrosor. Tänkte bara att det skulle vara trevligt med lite fiskar i också. Soligt läge nästan hela dan.


rolleyes.gif Kicki
Anders zon III
Låter som om vattnet kan bli ansträngande varmt för dem... Och att de kommer att ha svårt att fly undan en hungrig katt eller kråka...

Hmm...inte kul att vara ett neggo...men....
Hans i Mälardalen
instämmer.... unsure.gif

MvH
Kicki
Det är ingen fara biggrin.gif
Jag för nöja mej med växter i "dammen", och ha fiskarna inne i stället biggrin.gif
KURT
I tidigare diskussioner om dammväxter har det varnats för att plocka "vilda vattenväxter" pga att man kan få med fiskar! Tex rudor, de övergöder dammar, men de kan också spridas med fåglar (som ägg/larver).
Ålänningen
kommer det inga att komma måsar och trutar och annat jävelskap och nafsa i sig guldfiskarna? Ursäkta franskan förresten. Går det att ha fiskar i en damm gjord på en tunna som jag tänkte göra i sommar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon