yla
nää de e ingen test de e bara som du tycker
själv e jag nog mest som snusmumriken
gillar o gå för mej själv o oki jag har ingen flöjt o spela på men jag nynnar små visor istället där jag knallar fram i skogen o folk blir oftast glad då jag kommer nynnandes

o vem identifierar du dej mej rolleyes.gif
Reserv
Det finns väl inte så många manliga att välja på sad.gif huh.gif
farbror B
CITAT (Reserv @ 07-08-2005, 00:29)
Det finns väl inte så många manliga att välja på sad.gif huh.gif

smile.gif
Muminpappan å Hemulen då?
Å mumintrollet själv?=)
Magdis
Jag är inte så hemma på det programmet men det torde väl vara Lilla My! Eller vad heter de där sakerna som är elektriska?
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-08-2005, 00:32)
Jag är inte så hemma på det programmet men det torde väl vara Lilla My! Eller vad heter de där sakerna som är elektriska?

Elektriska?? ohmy.gif blink.gif wacko.gif Och jag som trodde att det var ett barnprogram, vad är en Hemul då? unsure.gif
zaaritha
Snusmumriken, definitivt!
Magdis
CITAT (Reserv @ 07-08-2005, 00:34)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-08-2005, 00:32)
Jag är inte så hemma på det programmet men det torde väl vara Lilla My! Eller vad heter de där sakerna som är elektriska?

Elektriska?? ohmy.gif blink.gif wacko.gif Och jag som trodde att det var ett barnprogram, vad är en Hemul då? unsure.gif

Hemulen är nåt läskigt tror jag. Det är nog inte så barnvänligt. Min dotter råkade se det en morgon och hon ropade på mig och sa "det här är jäskigt, jag blir jädd!"
Ja, det är några sparrisliknande grejer som är elektriska, det blir hål i golvet efter dem.
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-08-2005, 00:37)
CITAT (Reserv @ 07-08-2005, 00:34)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-08-2005, 00:32)
Jag är inte så hemma på det programmet men det torde väl vara Lilla My! Eller vad heter de där sakerna som är elektriska?

Elektriska?? ohmy.gif blink.gif wacko.gif Och jag som trodde att det var ett barnprogram, vad är en Hemul då? unsure.gif

Hemulen är nåt läskigt tror jag. Det är nog inte så barnvänligt. Min dotter råkade se det en morgon och hon ropade på mig och sa "det här är jäskigt, jag blir jädd!"
Ja, det är några sparrisliknande grejer som är elektriska, det blir hål i golvet efter dem.

Jaha, inga vilsekomna massageapparater då med inbyggd turbo rolleyes.gif
Jag är nog en Hemul tongue.gif
yenny
lilla my har jag blivit kallad för vid något tillfälle... liten o ilsk tror jag hon var om jag mins rätt huh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 07-08-2005, 00:39)
Jaha, inga vilsekomna massageapparater då med inbyggd turbo rolleyes.gif

*fnissar våldsamt* frust frust! Ja jag tror dig...du är nog en hemul! laugh.gif
HippieSpellan
absolut lilla my för det mesta, liten och elak bara för att världen inte accepterar min ärlighet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men det är ju olika för olika humörer=D ibland är man som muminmamman och bara accepterar hela världen som de är=)
Zazu
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-08-2005, 00:32)
Jag är inte så hemma på det programmet men det torde väl vara Lilla My! Eller vad heter de där sakerna som är elektriska?

de elektriska sakerna heter hattifnattar. laugh.gif
jag själv är nog lite lik mumintrollet, eller ibland så är det mårran tongue.gif
Vicke
Finns väl flera manliga karaktärer där; Sniff, Mumin, Muminpappan, det där lilla trollet, Snusmumriken, han gråa med lila kläder... smile.gif

Jag är finlandssvensk så jag identifierar mig med alla tongue.gif
yla
fniss spelar väl ingen roll om dom e manliga eller kvinnliga som sagt snusmumriken e ju manlig o jag e kvinna men jag gillar iallafall hans sätt o dra lando rike kring o koma o hälsa på då o då precis som en strykarkatt va

lilla my e ju fin också men hon e för skrikig för o kunna vara jag
lilla knyttet e en gullig liten varelse som är rädd för de mesta o behöver nån som e lugn o fin som håller henne i handen
hemulen e väl egentligen inte så farlig som man kan tro eller har jag missuppfattatt de han e go bara man kommer innanför skalet

nå jag jag gillar mumindalen o visst kan den va läskig för småttingar så de e klart mamma eller pappa ska vara me o kolla o förklara
Magdis
CITAT (oldwolfie @ 07-08-2005, 10:00)
hemulen e väl egentligen inte så farlig som man kan tro eller har jag missuppfattatt de han e go bara man kommer innanför skalet

I så fall tror jag att Reserv prickade väldigt rätt när han trodde han var hemulen!! smile.gif
farbror B
Får jag vara mumintrollet? smile.gif
Magdis
Får du väl...men du är inte så lik mumintrollet. Jag tror du är mer en snusmumrik! biggrin.gif
yla

de e ju jaaag ju
yla

hemulen ute o söker växter
farbror B
Snusmumriken...
hmm hur ska jag ta det? laugh.gif
Magdis
CITAT (farbror B @ 07-08-2005, 11:36)
Snusmumriken...
hmm hur ska jag ta det? laugh.gif

Det får du lista ut själv!! wink.gif

(För jag har nämligen ingen aaaaaaning) laugh.gif
farbror B
ookej laugh.gif
pejori
lilla my smile.gif smile.gif
TROR jag biggrin.gif
pejori
CITAT (HippieSpellan @ 07-08-2005, 02:44)
absolut lilla my för det mesta, liten och elak bara för att världen inte accepterar min ärlighet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men det är ju olika för olika humörer=D ibland är man som muminmamman och bara accepterar hela världen som de är=)

konstigt hur man uppfattar en karaktär olika ohmy.gif
lilla my är väl en liten osäker sak som är rädd att inte passa in, så hon döljer sin osäkerhet genom att spela över och skrika smile.gif smile.gif
tror hon behöver social träning laugh.gif laugh.gif
Anki på Öland
Har aldrig varken läst eller tittat på Mumintrollen, tror jag hörde dom på radion när jag var liten, så jag vet hur dom låter smile.gif - har aldrig gillat dom - så jag identifierar mig inte med någon wink.gif
Anki
Tesa
Jag vet ju inte vad han heter...men han jagar fjärilar och letar växter och tittar på saker i teleskop och förstoringsglas...Jag är nog en korsning av honom och lilla My...
yla
CITAT (Tesa @ 07-08-2005, 14:12)
Jag vet ju inte vad han heter...men han jagar fjärilar och letar växter och tittar på saker i teleskop och förstoringsglas...Jag är nog en korsning av honom och lilla My...

jamen de e ju hemulen de ju eller???
Tesa
jamen då e ja en Hemyl...
nilla
När jag var yngre var jag nog mycket Snorkfröken - fåfäng och romantisk. Nu är jag nog mer som Filifjonkan ... ständigt på vakt mot alla katastrofer som kan hända smile.gif

Fast jag har en knappsamling precis som Råddjuret ... och en strävan efter att bli mer som Muminmamman - svårt det här, tror att många av figurerna passar in på de flesta av oss. Tycker Muminböckerna blev mycket roligare att läsa som vuxen, det finns mycket i dom som inte riktigt kan uppfattas av barn.
silos
Jag gillar Muminmamman men vet inte om jag är lik henne.
farbror B
CITAT (Anki på Öland @ 07-08-2005, 12:23)
Har aldrig varken läst eller tittat på Mumintrollen, tror jag hörde dom på radion när jag var liten, så jag vet hur dom låter smile.gif - har aldrig gillat dom - så jag identifierar mig inte med någon wink.gif
Anki


Ojojoj!
Här låter det som om vi måste göra en insats!! laugh.gif
HippieSpellan
CITAT (pejori @ 07-08-2005, 12:05)
CITAT (HippieSpellan @ 07-08-2005, 02:44)
absolut lilla my för det mesta, liten och elak bara för att världen inte accepterar min ärlighet  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
men det är ju olika för olika humörer=D ibland är man som muminmamman och bara accepterar hela världen som de är=)

konstigt hur man uppfattar en karaktär olika ohmy.gif
lilla my är väl en liten osäker sak som är rädd att inte passa in, så hon döljer sin osäkerhet genom att spela över och skrika smile.gif smile.gif
tror hon behöver social träning laugh.gif laugh.gif

hehe, men jag var väl kanske 12 senaste gången jag frivilligt såg något med dem(läst har jag inte gjort på flera flera år)

Men jag håller nästan med anki, gillar dem inte så värst, jag är mer av en millimu person... Jag tror att ganska många i min generation inte tycker om mumin för att det är finlandssvenskt tal. på något sätt så trivs jag inte med den accenten... Sitter lite i ryggraden som att inte klappa främmande hundar och sånt=)

På tal om dumma fördommar(som min dumma känsla är) är en kompis som har blivit itutad sen hon var liten att brunögda människor ljuger och man ska inte lita på dem... inte mörkhyade, utan brunögda=). hon har dock insett aldeles själv att det är korkat=)
Pia mitt i Skåne
Det är länge sedan jag läste mumintrollen, men vad jag kommer ihåg är det ingen figur där som jag identifierar mig med, kanske var det därför som jag inte var så förtjust i boken.
Som jag känner mig själv är jag mer besläktad med Ior, han i Nalle Puhböckerna...
HippieSpellan
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 09-08-2005, 07:31)
Det är länge sedan jag läste mumintrollen, men vad jag kommer ihåg är det ingen figur där som jag identifierar mig med, kanske var det därför som jag inte var så förtjust i boken.
Som jag känner mig själv är jag mer besläktad med Ior, han i Nalle Puhböckerna...

jag med=)

eller hubbe i bumbibjörnarna
Someone2
CITAT (Reserv @ 07-08-2005, 00:39) *
Elektriska?? ohmy.gif blink.gif wacko.gif Och jag som trodde att det var ett barnprogram, vad är en Hemul då? unsure.gif
Hemulen är nåt läskigt tror jag. Det är nog inte så barnvänligt. Min dotter råkade se det en morgon och hon ropade på mig och sa "det här är jäskigt, jag blir jädd!"
Ja, det är några sparrisliknande grejer som är elektriska, det blir hål i golvet efter dem.
Jaha, inga vilsekomna massageapparater då med inbyggd turbo rolleyes.gif
Jag är nog en Hemul tongue.gif



De där "Elektriska" sakerna är Hatti-Fnattar. De bor på en ö och väntar på åska tror jag... de är spök-liknande varelser. Hemulen är bara ett namn så vitt jag vet. Han är väl väldigt snäll? ohmy.gif Det är Morran som är läskig och "farlig". Alltså, när man tänker efter så är Mumindalen inget bra program! Det är ju helt skumma karaktärer! Morran är ensam, och vill bara ha kompisar, men alla springer alltid ifrån henne i skräck. Lilla My har typ aggritions problem. Och det är bara hemskt egentligen!

Någon som kan komma på vad "den-där-saken-men-hår-ner-till-vaderna-som-aldrig-pratar" heter?! Jag och en kompis stör oss väldigt mycket på att vi inte kommer på det!
Pia L
Kan det vara Stinky du menar?
*Stintan*
Det kanske är Förfadern du är ute efter. Han bor bakom kakelugnen i muminhuset, är minst 100 år och pratar aldrig.
[attachment=23885:Forfader.jpg]
Boxer
Mumindalens figurer flirting.gif
MayaLisa
Då tor jag att jag är Too-ticki: "TooTicki har fötterna stadigt förankrade på jorden, och hennes kommentarer och förnuft återställer ofta ordningen i dalen. Hon är aldrig sysslolös, är mycket praktisk och kan reparera nästan vad som helst. Hon har förmågan att alltid finnas till hands där hon behövs och hjälper familjen ur deras värsta galenskaper."

(snacka om att dra upp gamla trådar )
/Maya
Aqvakul
Känner migen mig rätt mkt i mumintrollet.
Chamomille
Lilla My har nån kallat mig angry.gif
Noak
Misan...
Farbror Blå
vad heter han som flummar runt med förstoringsglas å pladdrar om naturen?
haan e jag =)
MayaLisa
Hemulen!?
Ingrid Zon3
CITAT (Anki på Öland @ 07-08-2005, 12:23) *
Har aldrig varken läst eller tittat på Mumintrollen, tror jag hörde dom på radion när jag var liten, så jag vet hur dom låter smile.gif - har aldrig gillat dom - så jag identifierar mig inte med någon wink.gif
Anki

Håller med och känner igen mig. Jag är ganska neutral till Mumintrollen. Hade turen att ha många vuxna högläsare omkring mig som barn men Tove Jansson var nog ingen favorit för dem. Jag ska nog läsa dom nu.

Däremot älskar jag att lyssna på finlandsvenska, härlig dialekt och mycket vackrare än många andra. Får bli ljudbok tror jag.

Efter att ha läst på lite tycker jag att jag är en blandning av Snusmumriken och Muminpappan, det där med whisky och udda bekantskaper speciellt biggrin.gif
Pia L
Jag såg mumintrollen då det gick på TV för evigheter sedan, men jag känner mig så opersonlig så jag kan inte känna att jag är som någon i serien, annars så var det ju ganska starka karaktärer nästan allihopa, t.o.m. den mesiga mamman
Piccante
Jag gillade hattifnattarna när jag var liten, men om de är som jag vet jag inte. Jag är nog mer en hemul i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon