Full version: 3*3 m gräsmatta
ina76
För tillfället finns inget mer på den än ett plommonträd som har en stam som är böjd samt saknar grenar på en sidan.

Det tar mig emot att ta bort saker som växer, men jag har nästan bestämt mig att byta ut plommonträdet mot något annat.

Frågan är dock vad.
Det handlar om en gräsmatteplätt på 3*3 meter som är entresidan på ett hus.

Jag har funderat antingen på en schersminbuske eller sätta dit ett nytt träd med bättre form och färg. Kanske med någon klematis som klättrar
under.

Det kliar i mina planteringsfingrar så alla förslag och ideer på hur jag gör min entre roligare tages tacksamt emot

Läge Nord-Väst i Stockholmsregionen.

Så vad tror ni?
Hannele
"Kanske med någon klematis som klättrar" plommonträdet...??
ina76
Jag hade tänkt mig att plantera en klematis under plommonträdet. Trodde i min enfald att dessa klättrar. Men det kanske är vansinne?
Hannele
Det var det jag försökte förslå...
Summer Snow är ganska stor och fin, täcker bra, växer fort.
Du kanske behöver hjälpa till och binda lite.
ina76
Har du en färg på denna?
Och kanske ett förslag på ett bra plommonträd?

Jag är tyvärr helt lost. Har läst så mycket trädgårstidningar att jag blir alldeles yr. Tyvärr känns det väldigt konstigt att börja göra saker live och inte bara i huvudet.
Hannele
Summer Snow har små vita blommor, blommar länge.
Du har ju redan ett plommonträd...?
Jag får idéer mest live, planerar bäst krypandes där på alla fyra.
Jag tittar, går runt och funderar...


Man ska ha 2-3 st klematis, som blommar olika tider.
ina76
Plommonträdet stod där när vi flyttade in. Det är ca 2 m innan det börjar komma grenar. Det saknas grenar på halva sidan av trädet och stammen är böjd som ett C.

Det ser mao lite konstigt ut. Fast det går kanske att åtgärda?
Hannele
Nej, gamla plommonträd kan inte sågas ner radikalt, det växer inga nya grenar på gammalt ved. Egentligen behöver inte plommonträd beskäras... Men unga träd kan man forma som man vill, på hösten.

Är det goda söta plommon, får du avväga, om du vill behålla trädet.
Louise i Göteborg
Clematis i det befintliga plommonträdet tycker jag låter som en bra idé. Men plantera inte ett nytt träd och clematisar samtidigt. Detta har jag gjort - inte bra.
Det nya trädet kommer snart att se minst lika tokigt ut, clematis är en stark lian.
Befintligt, krokigt, träd. Ett par olika clematis. Nån' blommig marktäckare (geranium?) med vårlökar i. =en trevlig liten välkomstplätt.
Cilla
Plommonträd blir inte lika gamla som äpple och päron, men de blir ofta knotiga och just så krumma som du beskriver, Ina. Att de blir assymetriska beror ofta på att de någon gång burit så mycket frukt att en eller ett par grenar fläkts av.

På vissa ställen kan de verkligen ge karaktär, på andra tycker man inte om dem. Är det en liten trädgård där allt annat är nytt, formklippt och välordnat kan det ses som en befrielse att där också får stå en gammal plommongumma. Men mest beror det npg på om man gillar blommen och plommonen som kommer på trädet. Gör man inte det kan det vara dags att byta träd!

Vill man ha fler sorters plommon kan man ympa in nya sorter.
Om det är ett gammalt plommonträd och 2 meter upp till krongrenarna kan man plantera clematis. Trädet går antagligen att sköta ändå (utan att man bryter av klätterväxten) och säkert behöver det inte beskäras så mycket.

Klätterväxter i fruktträd som man bryr sig om är annars inte så lyckad idé. Ofta måste man akta den kortlivade klätterväxten och kommer inte åt att sköta det mer långlivade fruktträdet, och dessutom tar många klätterväxter över och skuggar ihjäl trädets blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon