Sidor: 1, 2, 3, 4
birgitek
Nu skall ju "präktiga" ICA möta konkurrensen från "förfärliga" LIDL med tjeckisk H-mjölk,
Undrar varför det inte finns svensk H-mjölk i butikerna, (finns ute i skärgården på sommaren till ett vansinnigt pris)
Tycker att det är jättepraktiskt med lång hållbarhet, bruka köpa 10 liter åt gången på Lidl och det räcker en månad. Behöver inte åka till butiken så ofta och behöver heller inte slänga en massa gammal mjölk.
Sparar alltså både miljö och pengar.
Birgit Ek
andersen
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 09:56)
Nu skall ju "präktiga" ICA möta konkurrensen från "förfärliga" LIDL med tjeckisk H-mjölk,
Undrar varför det inte finns svensk H-mjölk i butikerna, (finns ute i skärgården på sommaren till ett vansinnigt pris)
Tycker att det är jättepraktiskt med lång hållbarhet, bruka köpa 10 liter åt gången på Lidl och det räcker en månad. Behöver inte åka till butiken så ofta och behöver heller inte slänga en massa gammal mjölk.
Sparar alltså både miljö och pengar.
Birgit Ek

Birgit hur tänker du nu?när du säjer att Tjeckisk mjölk är en seger för miljön? Den skall transporteras på lastbil hit det kan inte vara bra för miljön!

Spara pengar hur tänker du då? om alla handlar på LIDLså lär alla få jobba på samma sätt som folk arbetar på LIDL =5timmars arbets dag utan rast ska du då betala hyran så blir du tvungen att arbeta på två jobb=10timmar utan rast hur går det då för barnen på dagis?skall dom vara där i så lång tid?.
mayababy
sen kan man väl undra vad dom gjort med mjölken så att den håller så länge.......?
Pirum
Eftersom den inte kyls så kan den sägas spara energi, men den smakar ju inte gott alls. Och den bör väl kylas innan man dricker den. Men hur mycket billigare blir den? Man måste väl vara extremkonsument om det ska handla om mer än några tior i veckan. Jag förstår att familjer med många barn gör av med mycket mjölk, men det är mycket annat i kundvagnen som brukar kosta mer än mjölken.

Själv föredrar jag den ekologiska mjölken, jag köper hellre mindre kött eller struntar i chokladkakan om jag behöver spara pengar.
andersen
CITAT (mayababy @ 17-08-2005, 10:22)
sen kan man väl undra vad dom gjort med mjölken så att den håller så länge.......?

Den värms till 135-140°C i 2-4 sekunder och blir därmed hållbarare, vad man kan fråga sig är hur går det med vitaminerna?och hur nyttig blir den mjölken?

Glömde vanlig mjölk värms till 72 grader i 16 sekunder.
MrNorth
Det är väldigt egendomligt att alla handlar på såna skitställen som lidl o netto (och även ica och willys har ju sina lågpris varor som euroshopper o eldorado)... Jag är verkligen ingen högavlönad individ men jag handlar så mycket jag kan på coop forum, och då väljer jag närhelst det är möjligt änglamarks ekologiska varor, gärna de med rättvisemärket också!!! Visst det är några kronor dyrare men hellre det att hälla i sig osunda varor från diverse lågpriskedjor... snålheten bedrar visheten, heter det ju.

Dessutom får jag dubbla påäng på alla ekologiska varor på coop, alltid nåt.
Fram för miljön, bort med hemska företag som lidl!!

(sen är ju coops "extra" sortiment ingen höjdare heller, men man har iaf ett val...)

/henrik
birgitek
Så här menar jag! Jag har ca en mil till affär, om jag köper mjölk 2 ggr/ vecka så blir det 4 mils bilkörning/vecka, 16 mil/månad osv. det är väl bra för miljön att minska bilkörningen.
Sparar både tid och pengar, billigare mjölk, mindre spill, mindre bilkörning etc.
Naturligtvis skulle jag lika gärna köpa svensk mjölk om H-varianten fanns i butikerna till bra pris.
Birgit Ek

P.s. Nu är jag iofs ingen stor mjölkkonsument, en skvätt till kaffet och till viss matlagning, aldrig som dryck - då är vatten både godare och nyttigare tycker jag. Tio liter per månad bruka räcka och jag tycker att det är praktiskt att kunna lägga upp ett lager och slippa att åka till affären bara för en liter mjölk. D.s
MrNorth
Jag köper alltid arlas ekologiska mjölk, och de håller sig (om man inte har den ståendes ute i solen i flera timmar) ca 1 vecka efter bäst före datum utan problem...

/henrik
Rossi
Och jag dricker inte mjölk alls! laugh.gif
Pirum
Ja, åtminstone om man har 2-3C i kylen, vid +8 är det inte mycket färskmjölk som håller sig efter "bäst-före" visade nån undersökning häromdagen. Tror att nån snubbe på Arla sade att för varje 3 grader man sänkte temperaturen så fördubblades hållbarheten...eller nåt sånt. Det är stor skillnad på +2 och +8.
( http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=228597 Testet tar också död på myten att mjölk är färsk dagar efter att bäst före datumet passerats. Två dagar efter utsatt bäst före datum hade alla fabrikat med två undantag så höga bakterievärden att de var otjänliga att dricka, enligt Livsmedelsverkets gränsvärden. Mjölk från Wapnö var otjänlig på bäst före dagen. )

Bra att Coop äntligen gett dubbla poäng på änglamarksvaror, jag föreslog för några år sedan att de borde ge dubbla poäng på alla ekologiska varor, men eftersom jag inte är medlem så tror jag inte att de lyssnade på mig laugh.gif

Mjölk med lång hållbarhet är säket utmärkt för bak osv, det var mest när det gällde att dricka mjölk till mat som jag menade att den var usel (för det är den).
MrNorth
Jag har +7 och jag drack senast igår mjölk som var 4 dagar gammal, den luktade helt okej och smakade helt okej. Har smakat lidls mjölk en gång, spyvarning.... söt och otäck. Funkar förmodligen till bak och matlagning, men inget man dricker som det är....

Testade för skojss kull willys yoghurt (gjord i tyskland). Smakade inte speciellt gott, den var mycket sötare än arlas, samt att den hade en otäck kemikalie-bismak...

Är kvalitet inget som räknas längre??? Är det bara lågpris som gäller?


/henrik
netaave
Vill ni ha lång hållbarhet på mjölken så köp svensk minimjölk, ju mindre fett i mjölken ju längre håller den.
Vet iofs inte hur den är att dricka eftersom jag inte dricker mjölk men i kaffet är den helt ok.
kristerh
Vilket löjligt trams om Lidl o de andra lågprisaffärerna wink.gif
äter o dricker ni inget när ni är utomlands, tror inte de tillhandahåller svensk mat o dryck där wink.gif låt folk handla var de vill, en stor del av lidls mjölk o youghurt, köttvaror o annat kommer från finland, o de varorna är det definitivt inget fel på wink.gif enda anledningen till att handla svensk mjölk är väl att gynna de svenska bönderna allt annat är bara snack, visst det är kanske inte så bra för miljön att frakta matvaror långa vägar, men de ville ju köpa in svensk mjölk i sina affärer men mäktiga Arla ville inte låta mjölken säljas i Lidls egna förpackningar (med sitt eget namn på), därför tvingas de köpa in mjölken långt ifrån, jag tycker att det är bra att någon tar kamp mot de som är emot konkurrens och vill sätta vilka priser som helst. Och vad tror ni det serveras för mat på restauranger o lunchrestauranger?
Och vill man betala dubbelt på coop jämfört med andra "normalprisaffärer" och få några fjuttiga poäng så är väl det ok.
kan tilläggas att jag inte handlar speciellt mycket på Lidl o de andra affärerna eftersom jag inte har bil, men det händer ibland.
krister
mekare
jag betalar gärna nån krona mer för att behålla de få svenska mjölkbönderna som finns kvar. Jag tycker att det handlar om man vill ha kvar några mjölkproducenter här eller om det är ok att allt ska flyttas till billigare länder.

Äter endast svenskt kött då jag vill stödja svensk djurhållning och öppna landskap. Jag tycker det är synd att många endast ser till sin egen plånbok och inte till helheten. Om vi inte köper svenskproducerad mat blir bönderna arbetslösa och får då bidrag som vi får betala via högre skatt.
Magdis
Lidl har nyligen kommit till Norrtälje och min bror hade varit där och handlat en gång. Han sa att kassorna var jättekonstigt utformade så att personalen var tvungna att stå i konstiga obekväma ställningar. Kassabandet var jättekort och slutade rakt ut i tomma intet så att om man handlar mycket så är man är tvungen att antingen vara två eller springa som en tätting och ta emot grejerna....annars ramlade de rakt i golvet. Detta var för att Lidl ville ha ut folk så fort som möjligt efter att de betalat.

Jag säger bara...de kan gott slippa ha kunder alls om de har den inställningen till folk. Aldrig att jag kommer att sätta min fot där iallafall.

Och när man är utomlands är man ju tvungen att äta det som finns...men att jag brukar vaccinera mig mot kolera innan jag åker säger ju en del om vad jag skulle tycka om att behöva äta sånt varje dag.
AnitaO
CITAT (mekare @ 17-08-2005, 12:30)
jag betalar gärna nån krona mer för att behålla de få svenska mjölkbönderna som finns kvar. Jag tycker att det handlar om man vill ha kvar några mjölkproducenter här eller om det är ok att allt ska flyttas till billigare länder.

Äter endast svenskt kött då jag vill stödja svensk djurhållning och öppna landskap. Jag tycker det är synd att många endast ser till sin egen plånbok och inte till helheten. Om vi inte köper svenskproducerad mat blir bönderna arbetslösa och får då bidrag som vi får betala via högre skatt.

Exakt så tänker jag.
Jag köper bara svenskt kött och svenska mejerivaror.
Jag anser att vi behöver våra svenska bönder, och köper vi då tysk mjölk och brasiliansk oxfilé så kan inte bönderna fortsätta sin verksamhet.

Då får det väl kosta några kronor då, för den goda sakens skull smile.gif
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-08-2005, 12:33)
Kassabandet var jättekort och slutade rakt ut i tomma intet så att om man handlar mycket så är man är tvungen att antingen vara två eller springa som en tätting och ta emot grejerna....annars ramlade de rakt i golvet. Detta var för att Lidl ville ha ut folk så fort som möjligt efter att de betalat.

Om du har varit i Tyskland och shoppat någon gång så kanske du har sett att det är så det ser ut på varuhusen där. Det är inte meningen att man ska stå och packa varorna i sina kassar där bakom bandet som man gör i Sverige utan när varorna kommer ut på bandet och har registrerats i kassan ska du direkt lägga dem i vagnen/korgen igen. Packa dem i dina kassar får du gå bort vid ett bord och göra så att du inte stoppar tempot för de andra i kön.

"Zack, zack!" som man säger i Tyskland. smile.gif Tempo!

Måste ju få tillägga att det även finns varor från svenska producenter/företag på Lidl. Har köpt vanlig Port Salut-ost där av precis samma märke som finns på Coop och Ica men 20 kronor billigare per kilo.
Gillan
CITAT (mekare @ 17-08-2005, 12:30)
jag betalar gärna nån krona mer för att behålla de få svenska mjölkbönderna som finns kvar. Jag tycker att det handlar om man vill ha kvar några mjölkproducenter här eller om det är ok att allt ska flyttas till billigare länder.

Äter endast svenskt kött då jag vill stödja svensk djurhållning och öppna landskap. Jag tycker det är synd att många endast ser till sin egen plånbok och inte till helheten. Om vi inte köper svenskproducerad mat blir bönderna arbetslösa och får då bidrag som vi får betala via högre skatt.

mad.gif Du kan ju betala en och annan krona mer om du vill och kan.
Men jag har faktiskt inte råd att tänka som du även om jag vill.
Vi finns faktist, vi som inte har mer än sex tusen kronor i månaden
som ska räcka till allt.Då är det faktiskt inte bara att handla på det sätt som man kanske skulle vilja wacko.gif
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-08-2005, 12:33)
Lidl har nyligen kommit till Norrtälje och min bror hade varit där och handlat en gång. Han sa att kassorna var jättekonstigt utformade så att personalen var tvungna att stå i konstiga obekväma ställningar. Kassabandet var jättekort och slutade rakt ut i tomma intet så att om man handlar mycket så är man är tvungen att antingen vara två eller springa som en tätting och ta emot grejerna....annars ramlade de rakt i golvet. Detta var för att Lidl ville ha ut folk så fort som möjligt efter att de betalat.

Jag säger bara...de kan gott slippa ha kunder alls om de har den inställningen till folk. Aldrig att jag kommer att sätta min fot där iallafall.

Och när man är utomlands är man ju tvungen att äta det som finns...men att jag brukar vaccinera mig mot kolera innan jag åker säger ju en del om vad jag skulle tycka om att behöva äta sånt varje dag.

kan hålla med om att kassorna är konstigt utformade wink.gif men att varorna hamnar på golvet är väl en överdrift wink.gif de stoppar ju bandet om det är fullt, dessutom finns en kant, men utrymmet är litet, samma sak kan ju även hända på tex ica, kassörskorna bara matar på med nya varor fast det är fullt, man får skrika åt dem att stoppa bandet eftersom varorna kläms sönder, i just Norrtäljes Lidl har de jättetrevlig personal som tom hjälper till att fylla kassarna om man behöver, iallafall i somras.
Jag tycker gott du kan testa Lidl, de är inte så farliga biggrin.gif men utbudet är ju inte så stort, men det vet man ju när man går dit o handlar, de har dessutom jättefin frukt o frächa grönsaker.
krister
Rossi
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!
mulle
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:47)
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
Välj i stället mineralvatten med så låga halter som möjligt!
Mulle
Pirum
Lidls kassor är ... kassa ja. Vanligt i Tyskland tydligen, och nån tysk kedja som expanderade i USA körde med samma koncept där, men där hade de speciell personal som direkt packade ner i påsar tror jag. De säger att det är för att vara mer effektiva vad gäller utrymmet i butiken, men det handlar såklart om att stressa upp kunderna och personalen.

Willys Nära, eller vad den nu heter, har ungefär likadant där jag bor. Det får plats ungefär en halv "papperskasse" med mat i vardera "facket", så det finns åtminstone möjlighet att packa i lugn och ro om man handlar lite...

Jag vill ha ostressade kassörskor, och gott om plats. Och så bojkottar jag alla nya såna där koncept att man själv ska registrera allt man köper.

Snart får man väl var tvungen att behålla kassakvittot också, så man är säker på att få komma ut ur butiken utan att anklagas för snatteri.
Rossi
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:54)
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:47)
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
Välj i stället mineralvatten med så låga halter som möjligt!
Mulle

Säger du det! Det var ju illa. Som tur är har vi bara handlat det vid ett par tillfällen. Annars håller vi oss till Coop Forums eget märke för 3,90 för 1,5 liter. Vet du om det är OK salthalt i den sorten? Jag dricker nämligen mycket av det.
kristerh
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:54)
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:47)
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
Välj i stället mineralvatten med så låga halter som möjligt!
Mulle

man dricker väl inte bara mineralvatten, vilken affär det än kommer ifrån wink.gif
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 12:58)
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:54)
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:47)
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
Välj i stället mineralvatten med så låga halter som möjligt!
Mulle

man dricker väl inte bara mineralvatten, vilken affär det än kommer ifrån wink.gif
krister

Nej, såklart inte. Det var bara ett exempel Helge! smile.gif
mulle
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:56)
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:54)
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:47)
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
Välj i stället mineralvatten med så låga halter som möjligt!
Mulle

Säger du det! Det var ju illa. Som tur är har vi bara handlat det vid ett par tillfällen. Annars håller vi oss till Coop Forums eget märke för 3,90 för 1,5 liter. Vet du om det är OK salthalt i den sorten? Jag dricker nämligen mycket av det.

Tyvärr så kan jag inte de svenska varumärkena. Men för att njurarna inte ska ansträngas ska du kolla att natriumhalten är under 2mg.
Vi har ett som heter Vichy Noveau med en natriumhalt på 0,7, kanske det säljs hos er?
Det finns mineralvatten med natriumhalter upp till 7 mg och det är rena saltbomberna.

Min källa är min bror som är professor i patologi och forskar i njurarnas funktion.(Han är skarpt kritisk till min konsumtion av saltlakrits men där har jag än så länge lyckats slå dövörat till... sleep.gif ...)
Mulle
kristerh
Hur halkade helge in i denna diskussionen huh.gif laugh.gif
krister
mulle
Och förresten så är Lidls Expressokaffe både billigt och jättegott och har dessutom vunnit första pris i en obunden tysk kvalitetstest...
Mulle
Rossi
CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 13:31)
Hur halkade helge in i denna diskussionen huh.gif laugh.gif
krister

Kärt barn har många namn! laugh.gif
LadyG
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 10:30)
CITAT (mayababy @ 17-08-2005, 10:22)
sen kan man väl undra vad dom gjort med mjölken så att den håller så länge.......?

Den värms till 135-140°C i 2-4 sekunder och blir därmed hållbarare, vad man kan fråga sig är hur går det med vitaminerna?och hur nyttig blir den mjölken?

Glömde vanlig mjölk värms till 72 grader i 16 sekunder.

De tillsätter inget D-vitamin, vilket är jätteviktigt i mörka Sverige. Vi behöver d-vitamin i kosten eftersom vi får mindre sol häruppe. Utan det kan vi inte tillgodogöra oss kalcium och då drabbas vi av benskörhet.

Tack men nej tack. Jag har barn, de konsumerar stora mängder standardmjölk och det får vara bra med det. Barn behöver både fettet och vitaminerna i standardmjölk. Börja jämför arlas standardmjölk med lättmjölk och minimjölk så ser ni att standardmjölken innehåller mer av allt, även vitaminer.

Man måste nog dricka enorma mängder mjölk för att det ska spela någon roll vilken mjölksort man dricker, om man är orolig för vikten.

Då är nog läsken, bullarna, kakorna, glassen och godiset större bovar i det specifika dramat.

Jag håller mig till det jag känner till, och de butiker jag är van vid. Lidl och Willys ger jag inte mycket för efter att ha försökt handla där. De butiker jag besökt har varit stora, stressande och inte speciellt mycket billigare än min lokala Vi-butik där jag känner personalen och känner till utbudet.

Men åt var och en sitt.
farbror B
[B][COLOR=purple]
Jag tycker vi skulle vara mer protektionistiska, dvs skydda det jordbruk vi har.

EU borde byggas om, så att alla i unionen främst använder sina lokala råvaror, för bästa miljötänkande.
Allt det här skiten med att jag i Sverige ska kunna köpa billig mjölk från ett land 200 mil bort är ju idiotiskt!
Jag spar ( inte tjänar förresten!!)en krona litern, men vad kostar utsläppen/liter? Lastbilar från bonden till mejeriet, paketen till central, central till ICA central, ICA-central till alla handlarna... några hundra mil extra.. är det bra?

Dessutom vill jag att mjölkbönderna i Sverige ska finnas kvar som yrkesgrupp och garant för fria kor, frisk luft, gröna ängar och kulturarv!!
AnitaO
CITAT (Evgeni @ 17-08-2005, 12:39)
mad.gif Du kan ju betala en och annan krona mer om du vill och kan.
Men jag har faktiskt inte råd att tänka som du även om jag vill.
Vi finns faktist, vi som inte har mer än sex tusen kronor i månaden
som ska räcka till allt.Då är det faktiskt inte bara att handla på det sätt som man kanske skulle vilja wacko.gif

Så kan ju livet vara ibland, och det kan man ju inte rå för.
Men om man har möjlighet att lägga upp den där extra kronan så tycker jag också att man ska göra det.
Tesa
Och jag är ju jättepartisk då eftersom jag är mjölkbonde...
Skulle aldrig fall mig in att köpa tysk mjölk i Sverige...köper helst Arlas varor eftersom det är det mejeriet jag lämnar mjölk till och är medlem i...alltså är deras lönsamhet av stoooor vikt för mig...men jag handlar mejerivaror från andra svenska mejerier också...
De varorna produceras med i sort sett samma krav och förutsättningar som Arlas...
Att Arla inte ville sälja vår mjölk till Lidl är jag dem evigt tacksam för....Fy fasen för att ens bli förknippad med Lidl...det ger INTE goodwill precis..
Däremot säljer Arla mjölk till andra med egna varumärken...
Och man kan ju säga också i sammanhaget att det är ICA-Aaholdt (Holländsk multinationell varuhuskedja) som har strypgrepp på Arla och inte tvärtom...
Som mjölkbonde kanske jag får 2.50 för en liter mjölk...skulle Arla höja i butiken med 50 öre skulle vi kanske få 10...och risken att konsumenterna väljer ett annat märke ökar...
Jag är sååå less på att bara få sämre och sämre betalt för en produkt och ett jobb som det bara ställs mer och mer krav på samtidigt som det importeras friskt både kött och mjölk som inte alls är producerade med samma förutsättningar....

Glada djur som betar på pampas fraktas i flera dygn utan att rastas i ett betydligt hetare klimat än här....men det är fin biff det....fy faan...
Anki på Öland
Har ingen av lågprisaffärerna här nere på södra Öland men är ibland inne på Netto i Kalmar och köper mineralvatten. (står inget om salt alls på dom flaskorna, bara filtrerat vatten, kolsyra, cirtus/lime-essenser) som jag dricker mycket av. Handlar inte så mycket annat där, men har tänkt på just priserna på frukt och grönt. Det kan väl inte vara fel för barnfamiljer att köpa sånt på lågprisvaruhusen - det är ju 1/3 av priserna och bananerna är ju inte svenska på Coop heller. Och åtminstone gick det åt MYCKET frukt och grönt när mina barn var små - gör fortfarande när dom kommer hit.

Annars håller jag med kristerh, låt folk handla var dom vill och där deras ekonomi tillåter utan att fördöma. Både tjecker, tyskar och finnar överlever galant att äta och dricka sin egen tillverkade mat och dryck - och beträffande smaken så är den ju som bekant delad.
Anki
kristerh
CITAT (Tesa @ 17-08-2005, 14:05)
köper helst Arlas varor eftersom det är det mejeriet jag lämnar mjölk till och är medlem i...alltså är deras lönsamhet av stoooor vikt för mig...
Att Arla inte ville sälja vår mjölk till Lidl är jag dem evigt tacksam för....Fy fasen för att ens bli förknippad med Lidl...det ger INTE goodwill precis..

Har du handlat ofta på lidl eftersom du har så starka känslor mot dem wink.gif
Arla är väl ett typexempel på stora jättar som ger bonden dåligt betalt, fast du får väl utdelning av dem eftersom du är delägare wink.gif unsure.gif
jag tror att om vi hade ett flertal mellanstora uppköpare av mjölk o andra produkter så skulle bönderna få bättre betalt wink.gif en stor del av pengarna försvinner nog i div byråkrati i dessa jätteföretag,detsamma gäller scan mm
krister
netaave
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 13:31)
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:56)
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:54)
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:47)
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
Välj i stället mineralvatten med så låga halter som möjligt!
Mulle

Säger du det! Det var ju illa. Som tur är har vi bara handlat det vid ett par tillfällen. Annars håller vi oss till Coop Forums eget märke för 3,90 för 1,5 liter. Vet du om det är OK salthalt i den sorten? Jag dricker nämligen mycket av det.

Tyvärr så kan jag inte de svenska varumärkena. Men för att njurarna inte ska ansträngas ska du kolla att natriumhalten är under 2mg.
Vi har ett som heter Vichy Noveau med en natriumhalt på 0,7, kanske det säljs hos er?
Det finns mineralvatten med natriumhalter upp till 7 mg och det är rena saltbomberna.

Min källa är min bror som är professor i patologi och forskar i njurarnas funktion.(Han är skarpt kritisk till min konsumtion av saltlakrits men där har jag än så länge lyckats slå dövörat till... sleep.gif ...)
Mulle

Jag dricker också mycket av Quelle mineralvatten som finns på Lidl, men varken på den flaskan eller på Vichy noveaus flaskor är natriumhalten utskrivet.
Var har du fått de här uppgifterna ifrån?
Kan man ta del av dom på nätet?
Jag har kollat om det finns något på nätet om att njurproblemen skulle vara större i Tyskland än här men fallet verkar vara precis tvärt om.
Om natriumhalterna i Tyskt mineralvatten är så farliga borde det ju inte vara så.
kristerh
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 14:22)
håller vi oss till Coop Forums eget märke för 3,90 för 1,5 liter. Vi har ett som heter Vichy Noveau med en natriumhalt på 0,7, kanske det säljs hos er?
Jag dricker också mycket av Quelle mineralvatten som finns på Lidl, men varken på den flaskan eller på Vichy noveaus flaskor är natriumhalten utskrivet.
Var har du fått de här uppgifterna ifrån?

Det är nog samma kranvatten i de flesta flaskor, man kan ju undra hur stora källor det finns wink.gif och de verkar aldrig sina wink.gif unsure.gif biggrin.gif
krister
mulle
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 14:22)
Jag dricker också mycket av Quelle mineralvatten som finns på Lidl, men varken på den flaskan eller på Vichy noveaus flaskor är natriumhalten utskrivet.
Var har du fått de här uppgifterna ifrån?

Det är lag hos oss att skriva ut halterna så det står på flaskan.
Och alla dricker ju inte Lidls mineralvatten i Tyskland, de har också vatten med låga halter precis som vi.
Det italienska mineralvattnet har generellt låg natriumhalt.
Det är faktiskt ganska intressant då man börjar kolla..
smile.gif
Mulle
liv
tongue.gif Inte dricker jag mjölk , och handlar på Lidl det gör jag .

Har vi röstat in EUi Sverige skall vi väl ha några fördeler av det .
Inte bara betala stora, sura medlems avgifter .
För visst är det billigare på Lidl , och mycket gott som inte finns i våra Ica och Coop affärer .

Vi skall även få en Netto affär hit snart , jag ser framemot det med spänning.
Danskarna har ju super goda ostar bl.a tongue.gif

Soliga hälsningar
Liv
Tesa
Svenska mejerier är medlemsföreningar...
Det finns mellanstora uppköpare av våra varor...men eftersom det är så hård konkurrens utifrån så finns det inte utrymme för mer betalt till oss producenter heter det...
Arla var mellanstora innan de gick ihop med MDfoods i danmark...hade de inte gjort det så hade vi förmodligen fått ännu sämre betalt eftersom Arla då inte haft den utländska marknad som de har idag...
Sen är det väl inte snack om att finnarna lever väl av sin mjölk och sina ägg...men deras höns har det sämre än våra...
Och tyskarna mår säkert bra av sin mjölk men deras kor har det inte lika bra som våra svenska...
Och om vi skall ha våra öppna landskap och de jobb som jordbruket genererar kvar här så måste det finnas djur och bönder...och då måste nån köpa våra produkter...
"Den gröna näringen" står för 10 % av BNP...men det är väl inget att bry sig om...det är ju bara bônnar...
Och faktum är att vi producerar nåt som alla människor behöver...MAT...man kan inte överleva på tjänster eller äta mobiltelefoner....
Fast ärligt talat så skiter jag snart i det här för jag orkar snart inte längre....men JAG kommer att köpa svensk mat så länge det går...sen får jag väl svälta eller fixa min egen...
Och Lidl kan jag acceptera den dan de beter sig som folk...
Inbillar ni er att Lidl pysslar med välgörenhet eller?
Nä...det handlar snarare om att blunda riktigt hårt....för jag tror att varochen faktiskt VET men inte vill...
kristerh
CITAT (Tesa @ 17-08-2005, 14:40)
Och Lidl kan jag acceptera den dan de beter sig som folk...
Inbillar ni er att Lidl pysslar med välgörenhet eller?
Nä...det handlar snarare om att blunda riktigt hårt....för jag tror att varochen faktiskt VET men inte vill...

Jag vet inte wink.gif tala om för mig, trodde de sysslade med affärer som andra företag.

krister
Magdis
CITAT (Tesa @ 17-08-2005, 14:40)
men JAG kommer att köpa svensk mat så länge det går...sen får jag väl svälta eller fixa min egen...

Samma här. Borde vara en självklarhet att man gynnar de svenska producenterna.
andersen
CITAT (liv @ 17-08-2005, 14:38)
tongue.gif Inte dricker jag mjölk , och handlar på Lidl det gör jag .

Har vi röstat in EUi Sverige skall vi väl ha några fördeler av det .
Inte bara betala stora, sura medlems avgifter .
För visst är det billigare på Lidl , och mycket gott som inte finns i våra Ica och Coop affärer .

Vi skall även få en Netto affär hit snart , jag ser framemot det med spänning.
Danskarna har ju super goda ostar bl.a tongue.gif

Soliga hälsningar
Liv

Fördelar med LIDL jo pytsan vill du jobba 5timmar utan rast?.
Elvina
Såklart att man väljer Ica och svenska produkter framför Lidl och tyska. Jag dricker mycket mjölk, men absolut inte mjölk från Lidl. Den smakar inte som riktig mjölk! Arlas mjölk däremot.. wub.gif
birgitek
CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 14:17)
CITAT (Tesa @ 17-08-2005, 14:05)
köper helst Arlas varor eftersom det är det mejeriet jag lämnar mjölk till och är medlem i...alltså är deras lönsamhet av stoooor vikt för mig...
Att Arla inte ville sälja vår mjölk till Lidl är jag dem evigt tacksam för....Fy fasen för att ens bli förknippad med Lidl...det ger INTE goodwill precis..

En tredjedel av vad mjölken kostar går alltså till bonden, var tar resten vägen undrar jag.
På tal om Lidl så tycker ju Arla att det är OK att sälja till dem i Danmark. För min del tycker jag att det ger Arla BADWILL att inte sälja sina produkter till en av aktörerna på livsmedelsmarknaden.
Jeansjätten Lewis fick böta ganska stora summor för ett par år sedan för att de vägrade sälja sina jeans till lågprisbutiker.
Birgit Ek
Anma
Lidls varor är helt kassa enligt mig. Vet ni att dom drygar ut glassen med vetemjöl! Hur ofta finns vetemjöl i glass? Vi som har glutenallergi i familjen blev inte så glada... Dom drygar ut allt möjligt med vetemjöl. Bojkottar lidil bland annat av detta skäl. Jag kallar det inte konkurans när man konkurerar med varor som inte ens i närheten motsvarar andras produkter. Det kallar jag bedrägeri. Netto har åtminståne en hel del bra produkter.
Magdis
CITAT (Anne R @ 17-08-2005, 14:52)
Lidls varor är helt kassa enligt mig. Vet ni att dom drygar ut glassen med vetemjöl! Hur ofta finns vetemjöl i glass? Vi som har glutenallergi i familjen blev inte så glada... Dom drygar ut allt möjligt med vetemjöl.

Ytterligare än orsak att bojkotta dem då....jag är också glutenintolerant.
andersen
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 14:52)
CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 14:17)
CITAT (Tesa @ 17-08-2005, 14:05)
köper helst Arlas varor eftersom det är det mejeriet jag lämnar mjölk till och är medlem i...alltså är deras lönsamhet av stoooor vikt för mig...
Att Arla inte ville sälja vår mjölk till Lidl är jag dem evigt tacksam för....Fy fasen för att ens bli förknippad med Lidl...det ger INTE goodwill precis..

En tredjedel av vad mjölken kostar går alltså till bonden, var tar resten vägen undrar jag.
På tal om Lidl så tycker ju Arla att det är OK att sälja till dem i Danmark. För min del tycker jag att det ger Arla BADWILL att inte sälja sina produkter till en av aktörerna på livsmedelsmarknaden.
Jeansjätten Lewis fick böta ganska stora summor för ett par år sedan för att de vägrade sälja sina jeans till lågprisbutiker.
Birgit Ek

Jag tycker att det ger goodwill till ARLA att inte sälja till ett bolag som dumpar den synsättet som vi har på anställda här i Sverige.
birgitek
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 14:58)
]
Jag tycker att det ger goodwill till ARLA att inte sälja till ett bolag som dumpar den synsättet som vi har på anställda här i Sverige.

Men varför i all världen är det då OK av Arla att leverera till LIDL i Danmark?
Birgit Ek
andersen
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 15:00)
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 14:58)
]
Jag tycker att det ger goodwill till ARLA att inte sälja till ett bolag som dumpar den synsättet som vi har på anställda här i Sverige.

Men varför i all världen är det då OK av Arla att leverera till LIDL i Danmark?
Birgit Ek

Det säjer jag inte att det är.men jag kan inget trots mitt namn om den danska arbetsmarknaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon