Full version: Yyyyyyl!
Kana
Gnäll och gny! De eländiga fuchsiatsticklingarna jag inte kunde låta bli på Plantagen i lördags har fört med sig massor av bladlöss! Waaaah!!! sad.gif Jag har klämt och klämt... vad tror ni om såpvatten?

K.
lolo
Hej! Usch, de där illbattingarna.... mad.gif Men försök duscha växten med såpvatten med upprepade gånger. Det brukar funka. Utomhus på sommarhalvåret kan man ju använda vattenslangen ex vis om rosorna fått detta otyg på sig. Borde funka även för fuchsior och andra växter. För att undvika bladlöss/förebygga bladlöss kan man sätta insektspinnar i jorden, t.ex. Provado. Du kanske även kan ta nya sticklingar av fuchsiorna?

Lycka till!
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
Eva i Skåne
Fy så trist för dig sad.gif Har du dessutom fått dem med dig hem från plantskolan får man bli både ledsen och arg sad.gif mad.gif
Jag hoppas de inte hunnit sprida sig till andra växter hemma hos dig.
Kana
Jag har haft näsan under vartenda litet hjärtblad på plantorna och klämt allt jag hittat, som tur var såg jag dem bara på ett mindre antal plantor. Och nu har jag kommit efter med såpvattnet så det är bara att hoppas att jag fick med allt... unsure.gif

Men visst blir man lite ledsen på plantskolan.... ohmy.gif

K.
Betty
CITAT (lolo @ 10-04-2003, 19:49)
Men försök duscha växten med såpvatten med upprepade gånger.

Jag brukar göra iordning en hink med såpvatten, sen doppar jag hela plantan, uppochner alltså, håll kvar jorden genom att sätta krukan i en plastpåse.
Eva i Skåne
Vilket underbart tips Betty wub.gif Det ska jag försöka minnas till jag behöver det. Det är alltid så svårt att komma åt överallt när man duschar växterna.
Cilla
Visst kan alla butiker drabbas av bladlöss, men Plantagen (iallafall den vid Bergianska i Stockholm) är ett höjdarställe om man vill ha hem svampar, insekter och sjukdomar...

Jag funderar på att förlägga en del av en trädkurs där någon gång, just under avsnittet som handlar om sjukdomar. Fruktträden där i år har bättre kvalitet än vanligt, men det finns en och annan med kräfta, grenskorv, felaktiga beskärningar och lite annat så att man kan visa hur det ser ut.

Rosorna är inte dåliga de heller. Ska man lära sig om rossjukdomar - gå till Plantagen med trädgårdsboken i hand och se alla sjukdomar i verkligheten samlade på ett enda ställe!
Betty
CITAT (Cilla @ 10-04-2003, 22:42)
Plantagen (iallafall den vid Bergianska i Stockholm) är ett höjdarställe om man vill ha hem svampar, insekter och sjukdomar...

Vad tråkigt med såna ställen... Det är såna som kan få en glad nybörjare att byta hobby... sad.gif
Posse
CITAT (Kana @ 10-04-2003, 19:35)
Gnäll och gny! De eländiga fuchsiatsticklingarna jag inte kunde låta bli på Plantagen i lördags har fört med sig massor av bladlöss! Waaaah!!!  :(  Jag har klämt och klämt... vad tror ni om såpvatten?

K.

Ett förträfflig (och för lasten avskräckande) metod är att trä en plastpåse över den bladlössbemängda växten och be en rökare blåsa ut röken en stund i påsen. wacko.gif
Strax nog är alla bladlössen stendöda! sleep.gif
Eva i Skåne
Överlever växten? unsure.gif
lolo
Betty, vilket bra tips du hade! Ska också prova detta när det handlar om inte alltför klumpiga växter. Hoppas man slípper att behöva testa.........

wink.gif

mvh

Ann-Louise smile.gif
Posse
CITAT (Eva i Skåne @ 10-04-2003, 22:55)
Överlever växten? unsure.gif

När jag fick gaskammarmetoden demonstrerad för mig på en av husets växter så överlevde (åtminstone) den.
Det var åtskilliga år sedan, men jag tror "receptet" var att låta växten stå i gaskammaren ca en ½-timme.
Palmen
Om man inte har lössen på grönsakerna så rekommenderar jag ett
bra medel som heter Provado. Det finns i sprayform och i stora tabletter.
Sprayen är inte så bra för små sticklingar då det kyler med spray.
Jag krossade tabletter och löste upp i vatten och vattnade ut.
Provado fungerar bra på Trips, bladlöss och sköldlöss i viss mån.
Ullöss kommer tyvärr tillbaka efter en tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon