Full version: Snuskiga tandborstar
kristerh
jag tänker iaf börja byta tandborste oftare efter den här artikeln, de kan vara skitigare än en diskborste wink.gif

äckelborste
krister
wolkenkrabber
lägg den i diskmaskinen?
kristerh
Jag har redan en i diskmaskinen wink.gif brukar ha den till att rengöra småsaker, min klocka mm
krister
AnitaO
Äckligt wacko.gif
Lite förvånad över att man i genomsnitt byter tandborste 2 gånger per år ! ohmy.gif
Det är ju rejält snuskigt !
Ett enkelt sätt vore väl kanske att doppa den i kokande vatten en gång om dagen.
Borde väl få död på dom värsta bakterierna.
kristerh
2 gånger om året wink.gif det missade jag, kan inte vara många strån kvar på dem wink.gif
krister
pejori
hade heller inte en aning om att den kunde vara hälsofarlig smile.gif smile.gif
kommer också att byta oftare i fortsättningen smile.gif smile.gif
det där med kokande vatten var en bra idé wub.gif wub.gif
Reserv
Då är det alltså en inre varningsklocka som gjort att jag kokar allas tandborstar en gång i veckan, separat, var och en för sig. Jag har en fruktansvärd bacillskräck......usch och fy, nu skäms jag sad.gif huh.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 19-08-2005, 18:07)
Då är det alltså en inre varningsklocka som gjort att jag kokar allas tandborstar en gång i veckan, separat, var och en för sig. Jag har en fruktansvärd bacillskräck......usch och fy, nu skäms jag sad.gif huh.gif

måste vara det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
det är inget att skämmas för rolleyes.gif rolleyes.gif
alla har vi lik i garderoben laugh.gif laugh.gif
yenny
Jag bytte min förra veckan.... men innan dess unsure.gif det var nog ett bra tag seda... skärpning skulle jag tro behövs huh.gif
Sulawesii
De tandborstar de testade hade används i två månader och "provresultaten var alarmerande".
Hm.... jag använder nog mina tandborstar i snitt i två månader.... ändring där alltså.....
pejori
HM... min är nog äldre än två månader ja wacko.gif wacko.gif
får byta oftare i fortsättningen smile.gif
Diabolique
Överdriven renlighet kan försvaga imunförsvaret har jag hört.
Jag tänker nog byta lika ofta som förr. Var annan månad ungefär.

Bakterierna på tandborsten kommer ju ifrån munnen som jag har fattat det. Vad är det som säger att man inte har samma mängd bakterier på tandborsen efter en veckas användning, eller kanske första dagen man använder den?

Kokande vatten är bra.
Dessutom finns det bakteriedödande munskölj som man kan doppa tandborsten i. Men jag tror som sagt inte att våra egna bakterier är så farliga för oss.
Snöflinga
Här kokas det också då och då tongue.gif
zaaritha
Jag är väl knäpp--byter tandborste varannan månad!!??
Hannele
"Du kan bli allvarligt sjuk av din tandborste. Laboratorietester avslöjar att tandborsten på badrumshyllan
kan vara lika skitig som en gammal disktrasa.

- Hos patienter med hjärtinfarkt har man hittat samma bakterier i blodet som i munnen, säger Birgitta Söder,
tandhygienist och universitetslektor på Karolinska institutet."



Visst ska vi byta tandborste, men fara för livet är det knappast.
Alltför förenklat, kvällstidningsskriveri, det är ju inte alla som drabbas, "bara" de med fel i klaffen:

"För att endokardit ska uppstå behövs det vanligen två nödvändiga betingelser:
bakterier i blodomloppet och klaffel eller något annat strukturellt hjärtfel."
pejori
det blir ju betydligt svårare att byta så ofta om man hhar el-tandborste
unsure.gif unsure.gif wink.gif
anncharlotte
Nåja , ska vi gå efter vad tidningarna skriver kan vara livsfarligt, kan vi nog lika gärna sluta leva !
Berit
Har haft el-tandborste säkert 10-15 år. Medföljer 4 st borstar vid inköpet som jag lätt byter ut. Refiller finns att köpa.
Jag byter tandborste varje vecka, lika ofta som jag kokar disktrasan. smile.gif
amaira
CITAT (pejori @ 19-08-2005, 18:10)
alla har vi lik i garderoben laugh.gif laugh.gif

Inte jag! Jag har liv i garderoberna sleep.gif blink.gif unsure.gif
Kan vara ett himla liv ibland i mina inre garderober biggrin.gif .

"Samma bakterier i blodet som i munnen" står det i artikeln.
Nämen, kära nånn då blink.gif , så konstigt!


Om man inte är speciellt överkänsllig, tror jag att man klarar alldeles utmärkt av, ifall man snuttar på diskborsten - bara det är samma gamla vanliga bakterier som man är van vid. Och förstås inte finns t.ex. rått fläskkött eller kycklingkött i diskborsten. (läs rätt nu, om "rått" köttet, alltså det råa köttet rolleyes.gif )


Det är de "nya" bakterierna som kroppen inte bildat någon antikroppsmedel mot, som gör oss sjuka. Därför är vi också ofta mer utsatta, ju mer vi försöker hålla oss borta från bakterier.
Att få i oss bakterier i små doser, gör oss faktiskt friskare.

Nu försöker jag inte rättfärdiga "snusk" - men ... ja här kommer återigen en av mina klichéer:
CITAT
För mycket och för litet skämmer allt
biggrin.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 20-08-2005, 01:54)
det blir ju betydligt svårare att byta så ofta om man hhar el-tandborste
unsure.gif unsure.gif wink.gif

Varför då? det är väl bara att köpa nya wink.gif iofs blir det dyrare wink.gif
jag byter varje månad, fast det är man ju tvungen till med eltandborste, tycker borsten slits så fort wink.gif
krister
Gerre
Läs inte det här om du vill ha bacillskräck:

Någon större bakterietillväxt på tandborsten lär det inte bli om man använder tandborsten dagligen. Självklart finns det bakterier överallt i vårt samhälle. Vi består ju av bakterier och atomer om man hårdrar det. Fäll däremot ner dasslocket om du förvarar tandborsten (och handdukar) i närheten (ovanför) av toalettstolen. Så slipper duschen från spolningen skita ner handduken du torkar (torkar du ansiktet?) dig på. Toalettlocket hindrar även flugor och andra insekter för att sprida avföringsbakterier (för bakterierna finns där ändå hur mycket man än försöker städar muggstolen) från toaletten till köket. Du vet väl aldrig vart flugan som buklandar på din nybredda macka har varit. Tvättar man händerna varje gång man kommer hem eller när man gjort toalettbesök så slipper man bli sjuk. Det finns många exempel på personer som inte tvättar händerna efter ett toalettbesök. Det är ju rent ut sagt ÄCKLIGT. Även om man inte pissar på händerna så kan man väl respektera sina arbetskamrater osv. genom att tvätta händerna. Speciellt om de senare sitter och knappar framför på din dator där du brukar fika med kaffe och macka. Vad tror du att du får i dig då? Jag tycker att min kompis som aldrig brukar tvätta händerna efter ett toalettbesök är jätte äcklig. Speciellt äckligt är det när vi ska fika och denne kör ner sina 3 nerpissade fingrar i de tre muggarna med ett enkelt handgrepp I MUGGARNA för att bjuda på fika. Eller om du är på en offentlig toalett och ska ta dig ut med dina rentvättade händer? Du måste ju först ta i vredet för att låsa upp och sen trycka ner dörrhandtaget. Hur mycket bakterier tror du att du fått på händerna då?
pejori
såg ett program om städning sad.gif
en mycket välvårdad och välutbildad kvinna, hade 7000 e-coli bakterier på köksbordet wacko.gif wacko.gif wacko.gif
snacka om att glömma tvätta händerna wink.gif
amaira
Ja, att tvätta händerna efter toabesök, och före matlagning, osv, är ett av de bästa sätten att vara sunt hygienisk! wub.gif



Och så kommer jag också med något som inte ska läsas av känsliga personer rolleyes.gif :

Att flugorna "buklandar" är en sak. Att vissa av dem äter alla möjliga olika saker är en annan. Och att de bara kan inta flytande föda är en tredje.

Då kan det bli såhär:
En fluga slörplar i sig lite avföringsbakterier (från människa eller djur) eller något annat smockfullt av bakterier som man inte ska stoppa i munnen, sedan kommer den till matbordet och vill ha lite socker, en bit ost eller något annat som serveras, men som inte är flytande.
Då spyr den upp lite matsmältningsvätska som fräter på sockret/ osten/osv och gör det flytande så den kan slörpla i sig det också.

Det är på det viset en del sorters flugor (den vanliga husflugan t.ex.) kan sprida sjukdomar.

För att gå från tandborstar till flugor unsure.gif
pejori
yäääck!!!! wacko.gif wacko.gif wacko.gif
här skadödas flugor, jag har två inne nu smile.gif smile.gif
amaira
CITAT (pejori @ 21-08-2005, 09:30)
yäääck!!!! wacko.gif  :wacko:  :wacko:
här skadödas flugor, jag har två inne nu smile.gif  :)

laugh.gif laugh.gif För en gångs skull är vi ense!!! Yäck wacko.gif , slå ihjäl de äckelpäcklarna!

(Edit, tillägg: "ense" vad gäller "döda flugor" alltså biggrin.gif , annars är jag väldans ense med dig wub.gif )
Gillan
CITAT (amaira @ 21-08-2005, 06:15)
Ja, att tvätta händerna efter toabesök, och före matlagning, osv, är ett av de bästa sätten att vara sunt hygienisk! wub.gif



Och så kommer jag också med något som inte ska läsas av känsliga personer rolleyes.gif :

Att flugorna "buklandar" är en sak. Att vissa av dem äter alla möjliga olika saker är en annan. Och att de bara kan inta flytande föda är en tredje.

Då kan det bli såhär:
En fluga slörplar i sig lite avföringsbakterier (från människa eller djur) eller något annat smockfullt av bakterier som man inte ska stoppa i munnen, sedan kommer den till matbordet och vill ha lite socker, en bit ost eller något annat som serveras, men som inte är flytande.
Då spyr den upp lite matsmältningsvätska som fräter på sockret/ osten/osv och gör det flytande så den kan slörpla i sig det också.

Det är på det viset en del sorters flugor (den vanliga husflugan t.ex.) kan sprida sjukdomar.

För att gå från tandborstar till flugor unsure.gif

Det är en av anledningarna till att jag använder såna där
små nätparaplyn som man fäller upp och ställer över maten biggrin.gif
jättebra tycker jag.Bor tyvärr så till att om jag skulle slå ihjäl
dem, skulle det bli ett heltidsjobb laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Gerre @ 20-08-2005, 22:20)
Du måste ju först ta i vredet för att låsa upp och sen trycka ner dörrhandtaget.
Hur mycket bakterier tror du att du fått på händerna då?

Man måste ju kunna leva också utan att gripas av panik och överdriven basillskräck.
(Vi människor behöver 14 dagar för att vänja oss vid nya sorters bakterier.
Den tiden har vi ju inte, när vi reser på semester.)
Den enklaste och bästa regeln fortfarande är att tvätta händerna före maten.
Reserv
CITAT (amaira @ 21-08-2005, 06:15)
Då kan det bli såhär:
En fluga slörplar i sig lite avföringsbakterier (från människa eller djur) eller något annat smockfullt av bakterier som man inte ska stoppa i munnen, sedan kommer den till matbordet och vill ha lite socker, en bit ost eller något annat som serveras, men som inte är flytande.
Då spyr den upp lite matsmältningsvätska som fräter på sockret/ osten/osv och gör det flytande så den kan slörpla i sig det också.

Och så klagar folk på katter i sandlådor i bostadsområden blink.gif Huvva wacko.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 21-08-2005, 09:54)
Man måste ju kunna leva också utan att gripas av panik och överdriven basillskräck.

Den enklaste och bästa regeln fortfarande är att tvätta händerna före maten.

ja lite måtta på det, får det vara biggrin.gif biggrin.gif
tror också att ett sunt förnuft och god handhygien i samband med mat, räcker långt wub.gif
AvalonC
Då ligger jag bra till med fem egna tandborstar i min mugg, tre i reseväskan och två i mammas och pappas husvagn... *ler*

Älskar borsta tänderna....


(Tandkrämssmaken tar bort suget från godis, det var så det började)
Biggan_
CITAT (pejori @ 20-08-2005, 01:54)
det blir ju betydligt svårare att byta så ofta om man hhar el-tandborste
unsure.gif unsure.gif wink.gif

Det går bra att koka, inte hela tandborsten utan bara huvudet, på tandborsten alltså laugh.gif
pejori
tur att du förtydligade där biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon