Full version: Jag är hungrig..
yenny
Finns det någon som har nått snabbt enkelt matförslag såhär mitt i midagstiden??
Boxer
Det är ju svårt att säga utan att veta vilka ingredienser du har. Kanske denna:

snabb lasagne

INGREDIENSER
(4 portioner)
1 paket färska lasagneplattor
2 1/2 dl lagalätt (mini mat-grädde) 5%
1 ask/burk passerade tomater
300 g rökt skinka eller rökt kalkonbröst (eller hälften av varje)
3 dl riven ost (det går bra med en mager ost)
oregano
svartpeppar
salt
olja eller margarin, för att smörja formen

Så gör du:
1. Skär skinkan i strimlor. Dela lasagneplattorna om så behövs, så de passar till formen.
2. Smörj en ugnsfast form och slå lite lagalätt i botten.
Börja med ett lager lasagneplattor och varva sedan skinkstrimlor, passerade tomater, lagalätt och lasagne. Krydda med salt, peppar och oregano mellan varven.
Avsluta med ett lager lasagne och lagalätt. Toppa med den rivna osten.
3. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, cirka 20 minuter eller tills osten fått lite färg. Njut med en grönsallad.
Boxer
Pepparrotssoppa

4-6 personer
2 msk smör
3 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
125 gr. pepparrotsost (t.ex. Cantadou)
1 dl creme fraiche
2 krm. salt
hackad persilja

Smält smöret i en kastrull, rör ner smöret med mjölet och fräs en stund. Häll på vatten under vispning och tillsätt buljongtärningarna. Koka upp. Vispa sen ner osten och creme fraichen. Låt sjuda i 3-5 min. Strö över persiljan och servera
yenny
hade allt det hemma förutom färska lassagneplattor... undra om man kan förkoka lasagneplattor unsure.gif

Till soppan hade jag inte ens hälften... men vivo ligger runt hörnet...
Boxer
Rårakor
Ingredienser:

2-3 relativt stora potatisar
1 krm salt
vatten


Gör så här:

Skala potatisen och riv den grovt, det smartaste sättet är att riva den i matberedare. Blanda ner den rivna potatisen med salt och eventuellt lite vatten om smeten verkar tjock. Låt inte smeten stå, den mörknar då!
Lägg i 3 klickar smet åt gången, ungefär ½ dl smet per råraka. Bred ut smeten så att rårakorna blir tunna och frasiga i kanterna. Stek dem svagt ljusbruna på båda sidor.

Att ha till: t.ex. lingonsylt och stekt fläsk.
yenny
CITAT (Boxer @ 19-08-2005, 17:35)
Rårakor
Ingredienser:

2-3 relativt stora potatisar
1 krm salt
vatten


Gör så här:

Skala potatisen och riv den grovt, det smartaste sättet är att riva den i matberedare. Blanda ner den rivna potatisen med salt och eventuellt lite vatten om smeten verkar tjock. Låt inte smeten stå, den mörknar då!
Lägg i 3 klickar smet åt gången, ungefär ½ dl smet per råraka. Bred ut smeten så att rårakorna blir tunna och frasiga i kanterna. Stek dem svagt ljusbruna på båda sidor.

Att ha till: t.ex. lingonsylt och stekt fläsk.

oj va hungrig jag blev... det var länge sedan jag gjorde...
HippieSpellan
Supergoda rätter
Boxer
Hur har det gått? Fick du nåt i magen?

Jag gjorde rårakor. smile.gif
yenny
ja jo... det fick jag... fast det blev inga rårakor (det ska jag nog göra i morgon)... jag koka lite tortilini som jag sedan fräste med lite paprika och skinka och hade lite riven ost o svartpeppar på.

Helt okej... mätt blev jag i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon