Pesco
Nästa helg ska jag bjuda jobbarkompisarna på grillkväll i trädgårn, håll tummarna för vackert väder!

Är det nån som har tips på bra recept? Vi är ganska många, så jag tänkte göra flera olika sorters kött med kallt tilltugg. Är lite trött på grekiska/italienska varianten med tzatsiki, ljummen potatissallad o dyl. Har ni några bra asiatiskinspirerade idéer?

Har käkat youghurtmarinerade kycklingklubbor nån gång, sen finns det ju satay...vad mer och hur?
Ophelia
Något med jordnötssås kanske...och chiliaktigt??
wolkenkrabber
RECEPTAVDELNINGEN
Pesco
Jaså tycker du?

Jag hade inte tänkt att grilla trädgårdssniglar...
LadyG
Annars kan du kanske botanisera bland de indiska kryddblandningarna på ICA? De flesta är superenkla, bara blanda med matlagningsyoghurt, och jättegoda. Inte så vansinnigt starka som man kan tro. Naan-bröden man äter till är smaskens smile.gif
GoSatta
grillad thaimat bygger igentligen bara på en sak, marinaden och den är lätt.

Köp Nam pla (thailändsl fisksås) thai soya (ljusare än vanlig soya) lite lime, vitlök, vitpeppar och chili.

50/50 nampla soya
liite lime bara
mycket vitlök peppar å chili efter smak man kan runda av med lite socker sen ska det marineras ett antal timmar i kyl. godast blir fläsk men fungerar lika bra på nöt som kyckling och så vidare.

äter jag "kraftigare" kött som typ nöt eller häst brukar jag även lägga i mörk öl i marinaden och lite mer smakstarka kryddor som stjänanis, muskotnöt kanel
Pesco
mm, det där sista lät bra! Jag som redan gått och köpt några påsar... jag får göra flera spett!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon