Full version: Sandlådor!
noora
Mina föräldrar köpte sexkantiga sandlådor på rea på Bauhaus för ett år sedan och har i år odlat grönsaker i dem. Det gick så bra för dem att jag tänkte prova samma sak till nästa år. Så nu har jag inhandlat 8 st sandlådor (i byggsats) för 99 kr styck wub.gif

Frågan är bara hur farlig impregneringen kan tänkas vara (sandlådorna är tryckimpregnerade). Det sägs ju att det är giftigt... Hjälper det om man sätter plast på insidan? Det kanske t.o.m. är bra att sätta plast i vilket fall, för att hålla kvar fukten?
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har just byggt egna "pallkragar" av tryckimpregnerat och valt att sätta plast i dem.
Du slipper då risken att gifterna tas upp av grönsakerna och hamnar i din kropp samt att de kommer hålla bra mycket längre.
I mitt fall använder jag byggplast, dvs åldersbeständig (hade en rulle stående hemma)

Jag har ochså hört att folk använder säckarna de köpt jorden i
noora
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 22-08-2005, 11:13)
Jag har just byggt egna "pallkragar" av tryckimpregnerat och valt att sätta plast i dem.
Du slipper då risken att gifterna tas upp av grönsakerna och hamnar i din kropp samt att de kommer hålla bra mycket längre.
I mitt fall använder jag byggplast, dvs åldersbeständig (hade en rulle stående hemma)

Jag har ochså hört att folk använder säckarna de köpt jorden i

Tack! Byggplast låter bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon