Helen i Skåne

Varför valde du som du gjorde?
Fialotta
Vill att det ska vara ljust o lätt...här i världen...men tyvärr så är det inte det alltid...och det är där min bild kommer in...jag blir glad o lätt av den...hoppas ni blir det oxå! wub.gif
Louise i Göteborg
Jag valde det vakraste i min trädgård. När magnolian (sparbanksek-stor) blommar avstannar allt. Arbetet försummas. Släkt och vänner hittar på ursäkter att komma på besök. Främlingar stannar på gatan.
Helen i Skåne
Roligt att läsa hur alla har tänkt! laugh.gif

Helen i Skåne
Britt-Marie i Bohuslän
Hittade inget bättre just då laugh.gif ska försöka ändra mellan varven har jag tänkt. Det är ingen riktig katt utan en målad gråsten med öron av keramik. Rätt go där den ligger mellan krukorna.
Eva i Skåne
Mystiskt, mystiskt.
Det står du har röstat när jag öppnar detta inlägg, men det har jag inte. Jag var inne och tittade på det först och tryckte på visa, ej röstning, eller hur det nu stod, men dit kommer jag inte nu utan direkt till resultaten där det alltså står att jag har röstat. Detta får jag nog ta på supporten också, men vad det gäller att välja bild så valde jag mumintrollet för att jag känner mig sån, ibland åtminstone.
Berith
Eva! Man kan tydligen inte kolla på röstningen och sen backa, fick detta förklarat för mej av Ingemar häromdan! Det var visst för att man inte skulle fusktitta och sen rösta... tongue.gif
bettan
MJAU
man vill väl visa det käraste man har....
Susanne i Linköping
Min "figur" (maskrosen mot persiljan) gjorde jag för att jag hoppades att den skulle glädja någon... och för att det ibland känns just så här! Fast det kan hända att jag byter ut den om den inte lyckas nå det målet. Min första signaturbild var en enkel, men i mitt tycke vacker, blomma.

Om någon har förslag på någon roligare animation (ingen från nätet eller så, här snickras det egna! smile.gif ), så tar jag tacksamt emot! Min "humor" anses ibland lite underlig...
yla
jag valde min bara för att jag ville visa blomman jag ville ha hjälp med att få veta vad de t är men nu ska jag snickra ihop en rörlig bild bara för at de e kul o jag tror att ,jag kommer att byta ibland ocks bara för att de e kul
måste fixa en nu snart starx rolleyes.gif biggrin.gif smile.gif wub.gif
Berith
CITAT (Susanne i Linköping @ 06-11-2002, 22:32)
Min "figur" (maskrosen mot persiljan) gjorde jag ---- här snickras det egna! smile.gif ----

(Såg att någon mer använde din signaturbild - men du har kanske gett bort den...? blink.gif )
Ewa L
Jag valde 2/3 av mina små älsklingar. Fick inte plats med alla 3 på den frimärksstora bilden.
(Dock finns hon med i mitt just påbörjade album.)
Ingrid på Västkusten
Och jag har i mina foruminställningar valt att inte se signaturbilder alls.

Själv har jag en rosa plastflamingo - för att vara lite 'emot' ;-))
och s ä rdet en lång historia bakom ;-P

Hälsar ingrid
Marit vid Julita
Jag hittade denna bild som jag tycker passar utmärkt eftersom masken är vår bästa vän i detta forum.
Utan mask - inga vackra blommor och inga goda grönsaker.
Cilla
Min signaturek är den jag ser framför mitt fönster varje dag. Jag har klättrat på flera ställen i den, legat under den i timmar och sett den slå ut, fälla löven, bli snö- och frostklädd i åtta år.

Det är en glad och fri ek. Behöver inte slåss med alltför näraliggande grannar, ihoptrampad jord eller beskärare... Ändå står den inte helt ensam, där finns en och annan granne som den vida överträffar, och som istället måste slåss med den.

På somrarna och vintrarna kastar grenverket skuggor upp över ängen som är lika spännande som eken själv. Och på somrarna böljar ljusreflexer upp i lövverket nedifrån - den solbelysta sjön bildar våglika ljusblänk igenom den.

Så här jag kan hålla på i evigheter... Jag gillar verkligen ekar, och särskilt denna.
abborrmaster
hehe hur kommer det säj att denna tråd joxades upp igen ohmy.gif nån måste ha varit rastlös hehe... Fast jag har oxå varit påväg att göra det....

Jämt rastlös... MEN IKVÄLL E DET KONSERT.... Och jag har fet nackspärr svårt o headbanga...

/Simon
Berith
CITAT (abborrmaster @ 21-02-2003, 15:39)
hehe hur kommer det säj att denna tråd joxades upp igen

Det var jag. Borde väl skickat ett pm till Susanne istället... unsure.gif
CITAT (Berith @ 21-02-2003, 08:41)
CITAT (Susanne i Linköping @ 06-11-2002, 22:32)
Min "figur" (maskrosen mot persiljan) gjorde jag ---- här snickras det egna! smile.gif ----

(Såg att någon mer använde din signaturbild - men du har kanske gett bort den...? blink.gif )



Simon, ha kul på konserten! Du kan bli av med nackspärren om du lossar lite på rätta skruven... tongue.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Berith @ 21-02-2003, 08:41)
(Såg att någon mer använde din signaturbild - men du har kanske gett bort den...?  :blink: )

Nix, här har inte givits bort någon bild, han har snott den. Men han är ju inte så gammal, det där med upphovsrätt tar lite tid att lära sig för somliga. Han tar nog bort den nästa gång han loggar in och ser mitt PM.
*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 21-02-2003, 19:30)
Nix, här har inte givits bort någon bild, han har snott den.

Nyfiken - Har du gjort Baltic Mission själv wink.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Felix matte @ 21-02-2003, 19:44)
Nyfiken - Har du gjort Baltic Mission själv wink.gif

Nu är det min tur att bli nyfiken! Hur 17 kunde du gissa det? (Fast "själv" är något överdrivet.)
*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 21-02-2003, 19:53)
CITAT (Felix matte @ 21-02-2003, 19:44)

Nyfiken - Har du gjort Baltic Mission själv wink.gif

Nu är det min tur att bli nyfiken! Hur 17 kunde du gissa det? (Fast "själv" är något överdrivet.)

En ren gissning när jag läste att du skrev om upphovsrätt tongue.gif
och den fanns på din sida.
Pratbubblorna på resan till Polen(?) var lite för snabba
jag hann inte läsa allt.
Duktigt tycker jag det är att fixa sånt.
Susanne i Linköping
Jaså, ligger den kvar där. Ja, där ser man. Kolla in Bullshit Bingo istället, den har jag gjort helt själv. I Baltic Mission är jag bara skyldig till halva programmeringen. rolleyes.gif Dessvärre kan jag inte skylla ifrån mig när det gäller pratbubblorna, de är mitt fel. sleep.gif
Susanne i Linköping
...och efter en dryg halvtimme kommer fröken Trögfattad äntligen på vad Felix matte menade, nämligen att man inte får ha andras material på sin egen hemsida (eller, i mitt fall, snarare hemsideutrymme, det är ju bara en massa lösa filer). Baltic Mission-demot borde nog inte ligga där längre, så nu har jag plockat bort det. Men brott mot upphovsrätten var det i alla fall knappast. rolleyes.gif
Hannele
NÄR jag hade bild, valde jag min älsklingsblomma - men
nu tycker jag att det är gôrtjôtigt med alla bilder!
*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 21-02-2003, 20:25)
...och efter en dryg halvtimme kommer fröken Trögfattad äntligen på vad Felix matte menade, nämligen att man inte får ha andras material på sin egen hemsida (eller, i mitt fall, snarare hemsideutrymme, det är ju bara en massa lösa filer). Baltic Mission-demot borde nog inte ligga där längre, så nu har jag plockat bort det. Men brott mot upphovsrätten var det i alla fall knappast. rolleyes.gif

Men snälla du, då är du mycket smartare än jag.
Inte tänkte jag på sånt.
Min hjärna kopplade bara ihop upphovsrätt med att jag hittade persiljan på
din sida och "på köpet" också det andra.
Inte tror jag väl att du skulle behöva plocka bort något biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 21-02-2003, 20:32)
NÄR jag hade bild, valde jag min älsklingsblomma - men
nu tycker jag att det är gôrtjôtigt med alla bilder!

Vad jag förstått så kan du ju välja bort bilderna så du slipper se dem
Din blomma (med röd överdel) var väl inte så dum smile.gif
Tyr
Har du inte copyright skyddat eller på annat sätt meddelat att du inte tillåter kopiering av en bild eller text du själv skapat och lagt ut på en hemsida så ser jag inte några hinder för att man skulle få kopiera och använda den själv. Isåfall bryter alla andra mot upphovsrättslagen som använder bilder andra än dom som erbjuds på sidan eller som dom ej själva skapat.

Men det skadar ju inte att be om lov först.
Hannele
Så Felix Matte ligger pyrt till - för hon har kopierat mej?!? tongue.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 22-02-2003, 09:35)
Så Felix Matte ligger pyrt till - för hon har kopierat mej?!?  :P

Nähä! För hon citerar - och det är inte samma sak! tongue.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Tyr @ 21-02-2003, 21:49)
Har du inte copyright skyddat eller på annat sätt meddelat att du inte tillåter kopiering av en bild eller text du själv skapat och lagt ut på en hemsida så ser jag inte några hinder för att man skulle få kopiera och använda den själv.

Tyvärr Tyr, det är tvärt om. Om det klart framgår att man FÅR kopiera är det tillåtet, inte annars.

För den som orkar läsa: Lagen om upphovsrätt

Småbilder som t ex min signaturbild är kanske inte straffbart att sno, men det är för den skull inte tillåtet. Jämför med att gå mot röd gubbe.

Och man kan ju som sagt gärna fråga först. Hade den person som knyckte min bild gjort det hade jag blivit väldigt smickrad och troligen gjort en ny, lite annorlunda, version åt honom, för att fortfarande ha min som min egen.
Berith
Konstigt egentligen att inte fler spärrar bilderna på sina hemsidor. Man kan hitta en och annan som har gjort det men dom är inte många!
Tyr
På internet är mycket redan kopierat och ”stulet” om man vill kalla det så. Det är som med hybrider i växtvärlden, man vet knappt hur moderplantan såg ut eller var den kommer ifrån ursprungligen. Jag kan förstå att man inte vill ha sina egna alster kopierade och framställda på ett ibland negativt eller i vinstsyfte syfte.
Och man har visserligen stöd av lagen om upphovsrätt



8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.
Verket anses utgivet, då exemplar därav med upphovsmannens samtycke förts i handeln eller eljest blivit spridda till allmänheten.

19 § När ett exemplar av ett litterärt eller musikaliskt verk eller ett konstverk med upphovsmannens samtycke har överlåtits, får exemplaret spridas vidare


Man kan vara väldigt byråkratisk i denna fråga men om man har handlat i god tro och särskilt genom internet så tycker jag att lagen är tämligen gammalmodig och borde nyanseras.

T ex så sätter man ju sin signatur på en tavla man har målat och då får kopiering ej ske, men har man glömt eller struntat i att signera så finns det ingen lag som styrker att man har egenrätt till verket.
Och jag vet inte om man kan styrka att det är du som har gjort bilden i fråga eller om den ligger på en domän som direkt kan härledas till dig. Men det är inte det intressanta i denna fråga.


Missförstå mig rätt, jag står helt bakom lagen om upphovsrätt och tycker det är nonchalant att stjäla något för att använda i eget syfte men eftersom detta handlar om en offentlig plats som internet och allt vad det innebär så kan man inte benhårt hävda sin rätt och vara så naiv och tro att alla vet om eller respekterar detta.
Susanne i Linköping
Nejdå Tyr, jag vet att det är lite si och så på Internet.

Det var mest att det kändes obehagligt att se min bild under någon annans namn. Synd att han inte frågade först, snäll som jag brukar vara hade jag sannolikt fixat lite med animationen (t ex bytt färg på den gula brickan och bytt ut persilja mot morot eller något annat), och så hade han haft en alldeles egen version av bilden. Det var trots allt kul att han gillade den så mycket att han ville ha den själv!

Nu har jag lagt in mitt namn i bilden så nu har jag min alldeles egen igen, den gamla fanns tydligen spridd lite varstans redan.

Och bevisa att jag gjort bilden själv är kanske svårt, men jag har i alla fall källfilerna att visa upp om någon skulle misstänka mig för att ha stulit något.

Men jag tycker i alla fall att det är kul att min bild är uppskattad! Annars skulle väl ingen sno den? rolleyes.gif
Hannele
Det handlar också om att tjäna pengar på andras bilder... "kommersiellt syfte". Jag kan sitta här vid datorn och titta på hur mycket bilder som helst med en kompis, men skickar jag bilder till henne, blir jag olaglig...!?
Vad har jag för nytta/glädje att lägga ut bilder, om ingen vill se dem...? blink.gif
Alexandra
Jag tycker också det är obehagligt att se "min" signaturbild under någon annans namn.... sad.gif Men jag är faktiskt rätt så lik min signaturbild.... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon