Full version: Stulen cykel....grrr
Fialotta
Blir så för...b....nu börjar skolan och pojken fick en cykel när han fyllde år för två månader sen...sprillans ny...han var glad som en lärka för den och
nu började han i en ny skola och skulle använda cykel för att slippa åka buss...efter 2 dagar så snor nån den i skolan...den va låst.
Pojken är 10 år och jag undrar ju hur något barn kan komma hem med en sprillans ny cykel utan att föräldrarna reagerar...skulle jag gjort direkt.
Vet att det händer överallt och nästan varje dag...men jag blir så ini fanders arg!!!!! mad.gif
Fenja
Fy vad trist Maudan! Många ungar är så förslagna att de målar om och säljer dem tyvärr. Hoppas att pojken får tillbaka sin cykel!
Mvh
Fenja
Hannele
Maudan, ni ska prata i skolan om det, fler kanske drabbas.

Hos oss samlade dom tydligen cyklar på lastbilar för några år sedan på fotbollsklubben.. inte alltid andra barn som stjäl. Det är begagnat som gäller, tyvärr. Eller man får måla sin cykel med ovanlig färg.

Minns, när de var tjuvar i hockeypojkarnas omklädningsrum; shampooflaskor, klockor, allt försvann ur väskor och fickor. Match för vuxna och dörren var öppen en kort stund. sad.gif

Ny ståltermosflaska försvann, under skridskoåkning. Allt möjligt har blivit stulet..
I träningslokalen hade dom gjort sönder låset och tagit sonens pengar han tjänat ihop själv.
Maken blev av med sitt bälte i simhallen!! blink.gif
Listan är lång, fortsätter en annan gång.
Jag har lärt mej att hålla i sakerna, ledsamt, när det gäller barn.

Minns 15-åringar, som fick praktisera på Volvo på sommaren.
De tog cigaretter ur fickan hos personalen där.
I skolan rycker man på axlarna åt sådant, men inte i företagsvärlden.
Pojkarna fick gå direkt och förlorade 1000 kr, som var deras lön.
Hoppas de fick en läxa. och slutade stjäla.
pejori
CITAT (maudan @ 24-08-2005, 19:27)
jag undrar ju hur något barn kan komma hem med en sprillans ny cykel utan att föräldrarna reagerar...skulle jag gjort direkt.

jag tror inte dom tar hem dom, utan gömmer dom tills nästa dag i skogar eller källare sad.gif sad.gif
jättetråkigt för din kille och hoppas att han får tillbaka den smile.gif
Fialotta
Ja...det är för sorgligt....ska iväg i morgon och leta upp en begagnad cykel åt honom...det är polisanmält...men chansen att hitta den är noll här i sthlm...
det där med lastbilar som plockar upp har jag oxå hört unsure.gif
mulle
En bekant i Helsingfors saknade för drygt ett år sedan sin hund. Han letade och letade, kollade med alla tänkbara instanser och djurskyddsorganisationer. Hunden var en utställnings- och tävlingshund och var märkt.
Det fanns inga spår av den.
Men så en vecka senare fick han ett samtal från myndigheterna vid gränsstationen Vaalimaa mellan Finland och Ryssland.
Det visade sig att när en rysk skåpbil just skulle passera ogranskad hade vakten hört ett gnyende så han krävde att få titta i bilen. Och när dörren till bilen öppnades fanns det elva nersövda rashundar inne i den!
Alla var stulna.
Apropos lastbilar som plockar upp barnens cyklar.
mad.gif mad.gif mad.gif
Mulle
netaave
Tyvärr finns det föräldrar som inte bryr sig, min flicka "glömde" jackan på gympan som dom har i en annan skola här i byn.
Naturligtvis fanns den inte kvar, men vi hade en igenkänningsfläck på ena armen så en dag såg hon jackan på en unge i affären.
Hon och kompisen smög på ungen och såg vilket hus hon gick in i.
Jag åkte dit på kvällen och sa som det var att deras unge haft min dotters jacka på sig.
Mamman tyckte det var jättepinsamt, men hade ingen aaaning om att det inte var deras jacka, hon kunde inte hålla reda på alla jackor ungen hade på sig för ibland lånbytte hon och kompisarna med varandra.
Hannele
CITAT (netaave @ 24-08-2005, 21:46)
hon kunde inte hålla reda på alla jackor ungen hade på sig för ibland lånbytte hon och kompisarna med varandra.

Det där förstår jag faktiskt.
Större barn köper dessutom själva, har hand om sitt eget barnbidrag.
netaave
CITAT (Hannele @ 24-08-2005, 21:52)
CITAT (netaave @ 24-08-2005, 21:46)
hon kunde inte hålla reda på alla jackor ungen hade på sig för ibland lånbytte hon och kompisarna med varandra.

Det där förstår jag faktiskt.
Större barn köper dessutom själva, har hand om sitt eget barnbidrag.

Men här handlade det om 8-åringar!
Fialotta
CITAT (mulle @ 24-08-2005, 21:27)
En bekant i Helsingfors saknade för drygt ett år sedan sin hund. Han letade och letade, kollade med alla tänkbara instanser och djurskyddsorganisationer. Hunden var en utställnings- och tävlingshund och var märkt.
Det fanns inga spår av den.
Men så en vecka senare fick han ett samtal från myndigheterna vid gränsstationen Vaalimaa mellan Finland och Ryssland.
Det visade sig att när en rysk skåpbil just skulle passera ogranskad hade vakten hört ett gnyende så han krävde att få titta i bilen. Och när dörren till bilen öppnades fanns det elva nersövda rashundar inne i den!
Alla var stulna.
Apropos lastbilar som plockar upp barnens cyklar.
mad.gif mad.gif mad.gif
Mulle

Nääää...va fruktansvärt...blir galen av sånt där...hur har det blivit egentligen unsure.gif
Anki på Öland
Vet att ryska ligor var på Världsutställningen i Helsingfors och plockade med sig ett stort antal hundar som dom tog ut ur obevakade burar och promenerade iväg med. Har för mig att dom också åkte fast i tullen.
Anki
mulle
Det är sorgligt.
Mina vänner som har sommarstugor på fastlandet är tvungna att ta med allt till stan då säsongen är över. Ryska ligor härjar vilt där.
Vi är delvis skonade på Åland för ingen organiserad brottslighet vågar sig hit eftersom de vet att de är sårbara då de skall bort med färja.
Men vi har en massa stökiga egna typer och cykelstölderna hör också här vardagen till.
Och så hade vi turister i somras som stannade och grävde upp perenner från grannens trädgård.
Det klassades som ett så grovt brott att det skrevs om det i lokaltidningen!
laugh.gif
Mulle
jendah
När jag bodde i Delft ("student"-stad i Holland) blev jag av med en cykel (hmmm... tror förresten det var tre cyklar jag blev av med, totalt)
Jag polisanmälde en gång och fick till svar att jag kunde väl ta en annan cykel då då... Tror iofs inte att de menade allvar, men man väntar sig inte det svaret hos polisen.

Finns någon slags tyst övverenskommelse bland studenterna i den stan att det är ok att ta en annan cykel om man blivit av med sin egen - bara man inte tar en i bättre skick än man blev av med wacko.gif
jag köpte en annan dock... är inte så förtjust i att stjäla cyklar.
AnnammA
CITAT (netaave @ 24-08-2005, 21:53)
CITAT (Hannele @ 24-08-2005, 21:52)
CITAT (netaave @ 24-08-2005, 21:46)
hon kunde inte hålla reda på alla jackor ungen hade på sig för ibland lånbytte hon och kompisarna med varandra.

Det där förstår jag faktiskt.
Större barn köper dessutom själva, har hand om sitt eget barnbidrag.

Men här handlade det om 8-åringar!

En del föräldrar är förslagna!!! Vintern 2003, hade min då 4-årige son en speciell mössa med tofsar på. Vi skulle vara lediga några dagar och glömde mössan på dagis, och när vi kom dit låg det en likadan mössa, med borttagna tofsar på, i facket. Jag sade till dagis, att det var inte min sons mössa, och förresten var hans mössa märkt med hans initialer. Då var det en annan kille på dagis, vars mamma tagit vår sons mössa, för hennes son hade en likadan, och han hade minsann inte tagit bort några tofsar! Givetvis fick vi tillbaka mössan, för hon hittade initialerna i den mössan hon tagit till sin son, och personalen hade också sett hennes son komma med tofsar i händerna...
Så en del försöker...

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon