Full version: Hantverkare
Ciczi
Hej

Vi håller på att renovera en lägenhet i det lilla hyreshuset som min sambos familj äger. Vissa saker kan man inte göra själv som t.ex våtrummet.
Därför hyrde vi in hantverkare som skulle fixa det. En som lade våtrumsmattan och våtrumstapet och en annan hantverkare som monterade bort befintliga inventarier (vask, toastol osv). Matteläggaren har skött sig exemplariskt och det har inte varit förseningar eller så. Men den där eländiga rörmokaren.
Först hade vi dem till att komma en gång för att montera bort prylarna och sätta i en ny golvbrunn i hålet efter den gamla. Det sa vi ifrån om att det skulle göras allt på en gång. Detta för att undvika att bli debiterade på flera framkörningsavgifter. De skrev på arbetsordern att allt inklusive golvbrunnen skulle ordnas samtidigt.
Det tog dem tre!!! gånger att montera bort prylarna och få dit golvbrunnen.....!
Nåja den kom på plats tillslut och nu så är det dags för inmontering av nya saker på toaletten. Det var sagt att de skulle komma i måndags... i dag är det torsdag och de har fortfarande inte varit här. mad.gif

Man ska väl inte behöva jaga dem med blåslampa hela tiden...? Och dessutom få ett hafsjobb på halsen... näää.... man skulle kunna tro att de har så gott om kunder så att de kan bete sig som de vill mot dem för att de har så det räcker ändå.... Deras kundpolicy står inte högt i kurs hos mig ialla fall.

Ciczi
Bettson
Kan förstå din reaktion men jag kan förstå hantverkarna också.

Jobb i ett badrum skall ju planläggas eftersom det finns många hantverkare inblandade. Samtidigt är alla hantverkare inblandade i många byggprojekt.

En hel del byggprojekt har projektledare som ska se till att sådant här inte händer, ni har ju inte det. Sådana typer av byggen brukar förseningar vara kontraktskrivna med vite. Alltså för att överleva så prioriterar hantverkaren sådana projekt först. Alla andra projekt måste komma däremellan.

Det handlar någ tyvärr inte om så mycket dålig kundpolicy utan mera om branchens hårda överlevnadsvillkor.

Hoppas det löser sig för er. Inget är som väntans tider och väntan på ett nytt badrum kan vara olidlig. wub.gif
kristerh
Ja det här med hantverkare är en sak för sig... speciellt rörmokare har man ju hört att de inte håller tider, kommer inte när det är avtalat osv,
jag brukar göra så när jag har ett jobb som skall göras att jag ringer helt enkelt en jourfirma och talar om vad som skall göras, de kommer på utsatt tid, fixar jobbet och ev åker o handlar mer material.
krister
Bettson
Att det är just rörmokare osm man har svårt att komma är just för att deras timandel i ett projekt är så låg i förhållande till allal andra hantverkare.

Fast rörmokaren måste jobba 40 tim han också som alla andra för att ha mat på bordet. Alltså är de inblandade i många flera projekt samtidigt mot vad andra hantverkare är.

OCh det där med jorufirmor. En del tar ju högre timpenning just för att de kommer direkt. Råkar det bi en stor vattenläcka någonstans och denne jourrörmokare har avtal med försäkringsbolag så ryker hans kontrakt ifall han inte kommer direkt. Då kan man nog se sig i stjärnorna efter honom även om man ha rbeställt tid.
AnnammA
Min man är rörmokare, på en liten firma, och det är inte alltid så lätt att vara i hans situation heller. T ex finns det kunder som ringer kl 16. 00 fredag eftermiddag och vill ha saker uträttade NU! Eller kunder som vill spara pengar och köper eget matrial i lågprisvvsaffärer/stormarknader, och vill sedan att det ska hålla lika bra, som det matrial som rörfirman köper från sina leverantörer. Men det är faktiskt så att man får det man betalar för! Sedan finns det "bekanta"(och bekantas bekanta) som vill ha hjälp på fritiden, och det är rätt så bråttom med utförandet. Att det sedan inte är lika bråttom med betalningen, är en annan femma!(Slutsatsen av detta är: svartjobb lönar sig inte...Det är bättre med jobb på papper, för där kan kronofogden komma på besök ifall det blir besvär med betalningen.)
Och jag vill avliva myten om att rörmokare har hög lön. Det kostar att anlita dem, men det är minsann många kostnader runt arbetet också. Dessutom är det ett mycket smutsigt och farligt arbete: de rotar ibland gamla rör som varit i kontakt med både det ena och det andra...En del äldre rör är har varit i kontakt med asbest... De får krypa i trånga utrymmen, släpa ut tunga värmepannor och varmvattenberedare.
Massmedias bild av den sexige rörmokaren på besök hos frun som är ensam hemma i huset är en annan myt... De luktar ju faktiskt inte alltid så gott efter ett dagsverke...
wacko.gif blink.gif ohmy.gif
Vilket försvarstal, va! (Men jag är medveten om att man kan råka ut för dåliga hantverkare, så väl som man kan få med sig dålig mat från affären, och mitt råd är ju då att klaga och försöka om möjligt, byta firma wink.gif )

hälsn
AnnA
AnitaO
Jag tror att dom ofta har flera jobb på gång samtidigt.
På t.ex. hela byggen så jobbar många hantverkare i omgångar.
Snickare, målare, elektriker, rörmokare.
Man måste t.ex. vänta på att elektrikern ska fixa en grej för att sedan målaren ska göra sitt o.s.v.
Därför blir det nog så många gånger att dom kommer, åker, kommer tillbaka o.s.v.

Men jag håller med om att det kan vara ganska frustrerande.
kristerh
CITAT (Bettson @ 25-08-2005, 10:05)
OCh det där med jorufirmor. En del tar ju högre timpenning just för att de kommer direkt. Råkar det bi en stor vattenläcka någonstans och denne jourrörmokare har avtal med försäkringsbolag så ryker hans kontrakt ifall han inte kommer direkt. Då kan man nog se sig i stjärnorna efter honom även om man ha rbeställt tid.

Jo men det kan man ju förståelse för, men då får man boka en ny tid,
betalar gärna lite xtra bara jag vet att de kommer på utsatt tid.
krister
Anki på Öland
För många år sedan skulle jag lägga plåttak på en utbyggnad på huset (badrummet) och kom överens med en av dom lokala plåtslagarna att han skulle komma och titta och ge mig ett kostnadsförslag.
Detta var i oktober och jag ville ha tjärpapperet täckt innan vintern. "Nästa vecka" skulle han komma, varje gång jag ringde i ung. 2½ månad. Sen blev det vinter och jag gav upp.
I april hade jag åkt bort en långhelg och yngsta dottern var hemma med hundarna (17 år gammal). Då står plötsligt plåtslagaren där och säger att jag beställt ett plåttak.
Så när jag kom hem låg det ett svart plåttak på en utbyggnad till ett hus med röda eternitplattor på taket.
Klappat och klart utan kostnadsförslag eller att jag bestämma färg - till saken hör att huset är mörkgrått så skulle jag lägga nytt tak så inte skulle det bli svart inte........
Vi var väl inte dom bästa vänner efter det samtalet jag ringde när jag kom hem........... mad.gif mad.gif

Anki
Bettson
CITAT (Anki på Öland @ 25-08-2005, 13:21)
För många år sedan skulle jag lägga plåttak på en utbyggnad på huset (badrummet) och kom överens med en av dom lokala plåtslagarna att han skulle komma och titta och ge mig ett kostnadsförslag.
Detta var i oktober och jag ville ha tjärpapperet täckt innan vintern. "Nästa vecka" skulle han komma, varje gång jag ringde i ung. 2½ månad. Sen blev det vinter och jag gav upp.
I april hade jag åkt bort en långhelg och yngsta dottern var hemma med hundarna (17 år gammal). Då står plötsligt plåtslagaren där och säger att jag beställt ett plåttak.
Så när jag kom hem låg det ett svart plåttak på en utbyggnad till ett hus med röda eternitplattor på taket.
Klappat och klart utan kostnadsförslag eller att jag bestämma färg - till saken hör att huset är mörkgrått så skulle jag lägga nytt tak så inte skulle det bli svart inte........
Vi var väl inte dom bästa vänner efter det samtalet jag ringde när jag kom hem........... mad.gif mad.gif

Anki

Honom skulle inte jag heller vara vän med.
Svante, zon 1
Men hur gick det sedan då? Gjorde han om det? Hur gjorde ni med betalningen?
gammelnalle
CITAT (AnnammA @ 25-08-2005, 10:36)
Min man är rörmokare, på en liten firma, och det är inte alltid så lätt att vara i hans situation heller. T ex finns det kunder som ringer kl 16. 00 fredag eftermiddag och vill ha saker uträttade NU! Eller kunder som vill spara pengar och köper eget matrial i lågprisvvsaffärer/stormarknader, och vill sedan att det ska hålla lika bra, som det matrial som rörfirman köper från sina leverantörer. Men det är faktiskt så att man får det man betalar för! Sedan finns det "bekanta"(och bekantas bekanta) som vill ha hjälp på fritiden, och det är rätt så bråttom med utförandet. Att det sedan inte är lika bråttom med betalningen, är en annan femma!(Slutsatsen av detta är: svartjobb lönar sig inte...Det är bättre med jobb på papper, för där kan kronofogden komma på besök ifall det blir besvär med betalningen.)
Och jag vill avliva myten om att rörmokare har hög lön. Det kostar att anlita dem, men det är minsann många kostnader runt arbetet också. Dessutom är det ett mycket smutsigt och farligt arbete: de rotar ibland gamla rör som varit i kontakt med både det ena och det andra...En del äldre rör är har varit i kontakt med asbest... De får krypa i trånga utrymmen, släpa ut tunga värmepannor och varmvattenberedare.
Massmedias bild av den sexige rörmokaren på besök hos frun som är ensam hemma i huset är en annan myt... De luktar ju faktiskt inte alltid så gott efter ett dagsverke...
wacko.gif blink.gif ohmy.gif
Vilket försvarstal, va! (Men jag är medveten om att man kan råka ut för dåliga hantverkare, så väl som man kan få med sig dålig mat från affären, och mitt råd är ju då att klaga och försöka om möjligt, byta firma wink.gif )

hälsn
AnnA

tack för det försvarstalet!!

Eftersom jag haft egen firma känner jag igen ALLT... och kan bara instämma...

sen blir jag precis lika frustrerad när jag behöver tex en rörmockare och det drar ut på tiden...

och det 'är faktiskt inte farligt att ringa och fråga om hur det ligger till...

det händer inte alldeles för sällan att hantverkare prioriterar "akutjobb" typ vattenlägage istället för att byta handfat hos Herr och fru Johansson...



b
Ciczi
till saken hör nu också att anledningen att det tog tre gånger för rörmokaren att sätta dit golvbrunnen var ingen annan än att han inte kunde läsa innantill. Det stod på arbetsordern och det har vi tagit upp med chefen. Så kom han då och satte dit en golvbrunn... men satte den fel... var på han får komma dit en gång till.... Suck....

Gissa vem som kommer att lusläsa räkningen sedan...

Ciczi
Pirum
Hantverkare, eller andra som ska bygga om i hus etc, har det säkert jättesvårt ibland, av olika skäl de inte alltid kan kontrollera.

Men när de kommer INNAN utsatt tid, då blir jag sur. Om de ska komma på onsdag, torsdag eller fredag, och kommer på tisdag, då tycker jag de gör fel. De får gärna ringa innan och fråga om det är ok, det är helt acceptabelt, men att komma oanmälda, nej tack.
Anki på Öland
CITAT (Svante @ zon 1,25-08-2005, 15:08)
Men hur gick det sedan då? Gjorde han om det? Hur gjorde ni med betalningen?

Nej han gjorde inte om det. Det tyckte jag inte ens var idé att begära. Däremot vägrade jag betala hela räkningen på en gång. Sa att eftersom jag hade fått vänta i 6 månader ville jag ha det på 6 månaders avbetalning utan ränta. Det fick jag.
Anki
kryddan
CITAT (Bettson @ 25-08-2005, 08:59)
Kan förstå din reaktion men jag kan förstå hantverkarna också.

Jobb i ett badrum skall ju planläggas eftersom det finns många hantverkare inblandade. Samtidigt är alla hantverkare inblandade i många byggprojekt.

En hel del byggprojekt har projektledare som ska se till att sådant här inte händer, ni har ju inte det. Sådana typer av byggen brukar förseningar vara kontraktskrivna med vite. Alltså för att överleva så prioriterar hantverkaren sådana projekt först. Alla andra projekt måste komma däremellan.

Det handlar någ tyvärr inte om så mycket dålig kundpolicy utan mera om branchens hårda överlevnadsvillkor.

Hoppas det löser sig för er. Inget är som väntans tider och väntan på ett nytt badrum kan vara olidlig. wub.gif

Men Bettson - jag kan visst ha sympati för att hantverkare måste prioritera sina jobb, men jag fattar inte varför det måste innebära att de inte hör av sig!!

För några år sedan skulle vi flytta och fixa en vattenläcka i lägenheten innan den lämnades till nästa ägare. Allt var noga planerat med försäkringsbolag osv osv.... Men tro inte att mattläggaren dök upp när han skulle! Även vi hade ju jobb att sköta, lång resväg o.s.v.

Tiden bara gick och ingenting hände - nya besked om datum som inte hölls osv. Det var inte förrän min man faxade firman från sitt jobb och undrade om de allt tänkte komma som något hände. Han är jurist och när de såg firmanamnet blev de väl rädda för bråk.

Då kom de som ett skott - jag var den som fick släppa in dom och råkade då höra ett mobilsamtal från en frustrerad kund, där de uppenbarligen skulle ha varit den dagen wink.gif

Jag tycker faktiskt det handlar om dålig kundpolicy - hur stressade de än är! Kör det ihop sig på mitt jobb - vilket händer allt som oftast - kan jag inte bara låta klienterna vänta utan förklaring. Antingen måste jag höra av mig och avboka eller se till att någon annan tar hand om dem!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon