Full version: Då var det dags igen
kristerh
Återigen flaggar ica om att de sänker priserna häftigt, och när man går in i sin lokala butik så har de inte sänkt och varorna som de sänkte förra gången har de höjt igen wacko.gif

kontaktade ica centralt o frågade vad de håller på med och fick till svar att det var de lokala handlarna som bestämde OM och ev NÄR de skulle sänka sina priser, då undrade jag varför ica slår på stora trumman när de iallafall inte kan påverka priserna, dessutom frågade jag om de trodde att vi konsumenter var dumma och inte skulle märka nåt, fick till svar att de har lågprismärket Euroshopper, och att jag skulle besöka ica.se för att hitta bra recept... men det var ju inte det jag frågade om... därmed slutade vår konversation, jag fick inget svar.

Vilket förtroende man får för ett sådant företag??! Expressen hade ju oxså testat prissänkningen genom att köpa en matkasse innan sänkningen och samma varor efter sänkningen och vad fann de? jo samma pris wink.gif
Hur har era lokala handlare gjort?
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men krister så får får du inte vara, dom hade ju sänkt priser på hela 2 ( två) varor

Vår närmaste affair är en ICa och sämre affair finns inte. många varor med utgånget datum. ! eller 2 dagar efter utgånget datum säljer dom mycket här. Tänk alla äldre som inte har glasögon med sig och handlar och sen bara kan slänga allt. Fisk ligger där förpackad i en hel vecka och ser mer än äckligt ut. Många gånger har jag tänkt att ringa häslovårdsmydigheten för så får det väl inte gå till eller hur?

Många klagar på lidl, men sämre än ICA kan inte LIdl vara. Jag har i alla fall inte sett så många dåliga varor hos Lidl som jag ser här hos ICA

Edelweiss
Pirum
Ett problem med ICA, och många andra "privata" butiker, är ju att kvalitetsnivån kan vara så skiftande. Å ena sidan kan en viss ICA-butik vara superbra, å andra sidan kan grannbyn ha en genomusel ICA-butik. Detta gäller såklart inte bara ICA, jag vet konsumbutiker som haft bra butikschefer, och andra som haft dåliga chefer. Överlag verkar dock Konsum ha bäst personal. Men när det gäller stora kedjor (dit exempelvis ICA Maxi kan räknas) så verkar kvaliteten jämnare. Fast inte alltid högre såklart. Bättre service än i en liten butik går ju sällan att få.
kristerh
och på konsum hittade jag djupfrysta köttvaror som hade gått ut för ett halvt år sedan wink.gif påpekade detta för tjejen som hade hand om frysen, och hon blev såå förvånad, märker man inte sånt när man fyller på nytt wink.gif varorna var ju alldeles grå... och belagda med massor av "frost"
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 25-08-2005, 16:05)
när man går in i sin lokala butik så har de inte sänkt

kristerh, varför inte öppna en egen affär, fylld med bara färska varor? rolleyes.gif
ejjan
Har själv jobbat på Konsum, där sålde vi ut varor som gick ut samma dag för halva priset. Min sambo jobbar på Konsum nu, de säljer aldrig ut för halva priset, så det är nog olika på olika ställen (fast det ska det inte vara på Konsum egentligen).

Har för mig att det enligt lag inte är ok att sälja redan utgågna varor (rätta mig om jag har fel). Handlaren tar ju en väldig risk iallafall.

Sambon får ta med sig varor som gått ut hem och det är ju bra biggrin.gif för ofta är det ju inget fel på dem.
Fialotta
CITAT (ejjan @ 25-08-2005, 18:20)
Har själv jobbat på Konsum, där sålde vi ut varor som gick ut samma dag för halva priset. Min sambo jobbar på Konsum nu, de säljer aldrig ut för halva priset, så det är nog olika på olika ställen (fast det ska det inte vara på Konsum egentligen).

Har för mig att det enligt lag inte är ok att sälja redan utgågna varor (rätta mig om jag har fel). Handlaren tar ju en väldig risk iallafall.

Sambon får ta med sig varor som gått ut hem och det är ju bra biggrin.gif för ofta är det ju inget fel på dem.

Nej...dom varorna får inte säljas...utan som du säger...personal får eller så skrivs dom av som svinn smile.gif
pisanggoreng
I Danmark finns det tydligen speciella "jägare" som livnär sig på att hitta utgånga varor i butikerna. För varje produkt de hittar får de en viss ersättning. Det systemet kanske hade passat Sverige...
Lady Hamilton
rolleyes.gif Jag har bara BRA erfarenhet av MIN Ica butik
Och vad det gäller prissänkningen så har de sänkt priserna
utan att sedan "höja" dem igen
Snöflinga
Också nöjd med min ICA-kvantum butik här i Örebro, frächt och stort utbud....... och faktiskt bra mycket billigare än Coop, som annars är min närbutik sleep.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 25-08-2005, 17:12)
kristerh, varför inte öppna en egen affär, fylld med bara färska varor? rolleyes.gif

Ska vara en trädgårdsaffär isåfall wink.gif
krister
HippieSpellan
CITAT (Hamilton @ 25-08-2005, 18:45)
rolleyes.gif Jag har bara BRA erfarenhet av MIN Ica butik
Och vad det gäller prissänkningen så har de sänkt priserna
utan att sedan "höja" dem igen

håller med, Icaströmmen i noraström, liten men suvvebutik, även ica maxi i gbg är bra och trevligt, tyvärr har jag inte vart där och kollat när de har sänkt. Vi har en Ica kvantum som alltid haft ett mycket skammfilat rykte här i Kramfors, men alla vet att det är pga ägaren och inte företaget, nu när han gör lite mer som företaget säger så har allt blivit bättre. så allt hänger självklart på de som driver butiken.
Lady Hamilton
CITAT (HippieSpellan @ 26-08-2005, 11:06)
CITAT (Hamilton @ 25-08-2005, 18:45)
rolleyes.gif Jag har bara BRA erfarenhet av MIN  Ica butik
Och vad det gäller prissänkningen så har de sänkt priserna
utan att sedan "höja" dem igen

håller med, Icaströmmen i noraström, liten men suvvebutik, även ica maxi i gbg är bra och trevligt, tyvärr har jag inte vart där och kollat när de har sänkt. Vi har en Ica kvantum som alltid haft ett mycket skammfilat rykte här i Kramfors, men alla vet att det är pga ägaren och inte företaget, nu när han gör lite mer som företaget säger så har allt blivit bättre. så allt hänger självklart på de som driver butiken.

Då har vi minst 2 bra butiker här ute
laugh.gif laugh.gif Vilken fantastisk tur vi har här i "urskogen"!!
HippieSpellan
*skrattar* ja se på öge, det är en granne=) Toni(strömmen) har låga priser på blöjor(för det är familjer som han vill ska handla hos honom) om det intresserar=)
bikiv
CITAT (pisanggoreng @ 25-08-2005, 18:43)
I Danmark finns det tydligen speciella "jägare" som livnär sig på att hitta utgånga varor i butikerna. För varje produkt de hittar får de en viss ersättning. Det systemet kanske hade passat Sverige...

En sådan "jägare" skulle jag vilja vara i min lokala ICA. Jag skulle bli RIK! Har talat med butiksägaren om detta med gamla, utgågna varor, men de få gånger jag besöker butiken lyckas jag alltid hitta varor med utgånget hållbarhetsdatum.

Det finns många äldre och handikappade som handlar i butiken. Kanske svårt att se eller att förstå om varorna är gamla. Ofta även med nedsatt pris pga kort datum. Men, butiken blir ju av med sina mer eller mindre dåliga varor. Oetiskt, tycker jag!

Efter ca. 15 år som "storkonsument" i denna butik handlar jag numera på annat håll.
*Felix matte*
Märkte inte att några priser sänkts när jag besökte min ICA butik idag... de jag sett i annonserna har varit sänkningar på t.ex konserver man (jag) aldrig köper... varor som inte hör till "veckokorgen")
kristerh
CITAT (bikiv @ 26-08-2005, 22:36)
En sådan "jägare" skulle jag vilja vara i min lokala ICA. Jag skulle bli RIK! Har talat med butiksägaren om detta med gamla, utgågna varor, men de få gånger jag besöker butiken lyckas jag alltid hitta varor med utgånget hållbarhetsdatum.

Ring till kommunens hälsovårdsinspektörer, det brukar få fart på butikerna,
jag gjorde det en gång när det luktade ruttet i min lokala ica butik, det visade sig att de inte rengjort kvarnen de malde kött i på evigheter, det fanns likmaskar, i maskinen och dess omgivning wink.gif
krister
pejori
det ända som är sänkt här, är varor som inte tillhör det nödvändigaste eller dagligvaror sad.gif sad.gif
bryr mej inte om femtio öre på digestivekex mad.gif mad.gif
Ophelia
Jag måste då tilhöra dem som har tur med min ICA-butik om jag handlar hos ICA. Jag är inte så monogam utan gillar även Hemköp. smile.gif
bikiv
CITAT (kristerh @ 29-08-2005, 10:15)
det fanns likmaskar, i maskinen och dess omgivning wink.gif

Men fy 17 vad äckligt!

Nu har ju "min" butik slutat med manuell chark vilket är tråkigt! Den avdelningen var den bästa och välskött!
Pirum
Åkte förbi Coop Forum i Uddevalla häromdagen. De sålde godis som gick ut 8/8-2005 för en femma, istället för normala 15kr eller så. Köpte en påse, den smakade helt ok, men det är ett jävla sätt att de inte tydligt skrev att datumet var UTGÅNGET...vanligen brukar de väl skriva "kort datum" eller nåt.

(Jag såg alltså att det var utgånget, men orkade dels inte tjafsa, dels tyckte jag det var billigt och med hållbarhet på ett år spelar några dagar hit eller dit ingen roll)
*Felix matte*
CITAT (Pirum @ 29-08-2005, 23:19)
Åkte förbi Coop Forum i Uddevalla häromdagen. De sålde godis som gick ut 8/8-2005 för en femma, istället för normala 15kr eller så. Köpte en påse, den smakade helt ok, men det är ett jävla sätt att de inte tydligt skrev att datumet var UTGÅNGET...vanligen brukar de väl skriva "kort datum" eller nåt.

(Jag såg alltså att det var utgånget, men orkade dels inte tjafsa, dels tyckte jag det var billigt och med hållbarhet på ett år spelar några dagar hit eller dit ingen roll)

Här har OBS Stormarknad blivit Coop Forum och förändringen av varusortimentet har fått mig och många andra att byta butik...
numera handlar vi det mesta på ICA .... detta trots att jag är KF medlem sedan 1963.
Pirum
Ja, Coop har blivit sämre...mina högst subjektiva erfarenheter är att Coop XTra-sortimentet visserligen är billigt, men att det håller sämre kvalitet än Konsums gamla Blåvita sortiment. Och under namnet Coop/Signum så säljer de produkter som, enligt min mening, prissatts ungefär som "märkesvaror". Vilket innebär att Coop höjt priserna på de "riktiga" märkesvarorna.

Återigen, detta är helt subjektivt, jag har inte gamla kvitton så jag kan jämföra. Men i min närliggande Konsumbutik så kostade för nåt år sedan Uncle Bens såser (som jag av diverse skäl sällan köper numera) ca 17-18kr, och Signumsåserna kostade 14-15. Nu kostar Signum-såserna 18-19, och Uncle Bens 22.90 eller nåt sånt. Änglamarks mjukmedel (tvätt) kostade ca 13.90 eller så, nu kostar det väl ca 25kr. Kanske det konkurrerade prismässigt med KFs andra mjukmedel. Har tyvärr inga kvitton som sagt.
Valutavariationer eller inflation kan inte förklara ovanstående prishöjningar IMHO.

Tillägg : jag är också gammal Konsumist, även om jag inte är medlem i dagsläget. Har ibland funderat på att gå med för att lobba fram ett förbud mot cigaretter i Konsum, de har ju sparkat ut porrtidningar, då borde ju de farligare cigaretterna i konsekvensens namn också bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon