Diabolique
Nu har det äntligen hänt...
Min igelkott har blivit pappa! biggrin.gif
*känner mig som farmor*

Vi vet ännu inte hur många ungar det blev, eftersom det är bäst att låta mamman och ungarna vara ifred den första tiden, och mamman är väldigt beskyddande.

Här kommer en bild på föräldrarna i alla fall. smile.gif
Nibbler (till vänster) och Lisa (till höger)

Fialotta
Åhhh...va gulligt...Grattis till att ha blivit farmor wub.gif
renate
Så roligt,får igelkottar sina ungar så sent på sommaren? jag trodde de födds tidigare.
Grattis till familjetillskott.
Diabolique
CITAT (maudan @ 26-08-2005, 21:09)
Åhhh...va gulligt...Grattis till att ha blivit farmor wub.gif

Tackar! smile.gif

Måste passa på att skryta om att Nibbler faktiskt är halvkändis också.
Han (och jag) är med i tidningen Topphälsa som finns ute nu.
mulle
wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
Diabolique
CITAT (renate @ 26-08-2005, 21:10)
Så roligt,får igelkottar sina ungar så sent på sommaren? jag trodde de födds tidigare.
Grattis till familjetillskott.

Tackar igen! smile.gif

Nej, vanliga vilda igelkottar får inte sina bebisar så här års.
Men detta är Afrikanska pygmeigelkottar som lever inomhus året om, så de kan få ungar när som helst, förutsatt att honan och hanen är fertila och gillar varandra. smile.gif

Det är däremot inte bra om man låter dem få kullar när honan är för ung eller för gammal eller att låta honan få flera kullar nära på varandra.
pejori
CITAT (Diabolique @ 26-08-2005, 21:14)
Det är däremot inte bra om man låter dem få kullar när honan är för ung eller för gammal eller att låta honan få flera kullar nära på varandra.

det där gäller väl alla djur eller? wacko.gif wacko.gif
Diabolique
CITAT (pejori @ 26-08-2005, 21:16)
CITAT (Diabolique @ 26-08-2005, 21:14)


Det är däremot inte bra om man låter dem få kullar när honan är för ung eller för gammal eller att låta honan få flera kullar nära på varandra.

det där gäller väl alla djur eller? wacko.gif wacko.gif

Nja, inte fiskar vad jag vet.
Fåglar är jag också osäker på, och encelliga djur har inte heller samma problem. Men de flesta däggdjur gäller det nog för.
gammelnalle
Krävs det inte en "mamma" också??


och då snackar vi inte Afrika...

smile.gif smile.gif smile.gif
Sulawesii
CITAT (Diabolique @ 26-08-2005, 21:11)
CITAT (maudan @ 26-08-2005, 21:09)
Åhhh...va gulligt...Grattis till att ha blivit farmor wub.gif

Tackar! smile.gif

Måste passa på att skryta om att Nibbler faktiskt är halvkändis också.
Han (och jag) är med i tidningen Topphälsa som finns ute nu.

Jaha, var det honom jag såg, och dig! Jättesöta båda två!
Tänka sig att jag tänkte faktiskt på dig när jag såg bilden. Men, det är kanske inte så konstigt, eftersom jag inte vet nån annan som har en tam kotte.
Fenja
Grattis! Bilder så fort det går, vill vi se! wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
zaaritha
Här har småkottarna blivit halvstora nu! De är så söta!! Äter kattmat, ägg,
bröd o flingor!
Diabolique
Visst...
Jag ska fixa bilder så snart som möjligt.
När mamman var ute och motionerade i sitt ekorrhjul så upptäckte hennes husse och matte att det var fyra små kottebebisar inne i huset.
Nu håller vi bara tummarna för att alla ska överleva.

När min igelkotts syster fick ungar så gick det inte så bra.
Läs om deras liv här. Igelkottsbebisar
(under "djur" och "kottar")

Där finns även fler bilder på kottebebisarna. biggrin.gif

Här är alltså en kusin till min kottes ungar....
Sulawesii
Men så söt!
Diabolique
Första bilden på ungarna...
När de är 5 dagar gamla. De har inte öppnat ögonen än.
men det ser ut att bli tre olika färger, en är ljusare och en är mörkare.

Fotot är taget av Tomas (Lisas husse).

Diabolique
Nu är ungarna 8,5 veckor gamla och måste flytta ifrån mamman (i alla fall hanarna som nu är könsmogna).

Den bruna hanen


En annan hane


Honan
Castea
wub.gif Vad fina de är!

Hur är en tamkotte att ha som husdjur? Sociala/osociala? Lugna/full fart? Lekfulla?
Diabolique
CITAT (Castea @ 24-10-2005, 08:02)
wub.gif Vad fina de är!

Hur är en tamkotte att ha som husdjur? Sociala/osociala? Lugna/full fart? Lekfulla?

Igelkottar är lite speciella som husdjur eftersom de inte är särskillt sociala.
I det vilda lever de ensammma, och även i fångenskap vill de oftast helst inte ha sällskap av andra igelkottar. Och så är de mest nattaktiva.

Detta var anledningarna till att jag skaffade igelkott, dels så är jag nattmänniska, och så vill jag inte ha ett djur som mår dåligt om man inte skulle ha så mycket tid för det. De kräver bara mat vatten och en bra levnadsmiljö samt att man håller koll på deras hälsa (som vilket annat djur som helst).

Det finns även regler som kräver att de ska ha minst 20 kvadratmeter att leva på, men de flesta som har igelkott verkar se det mer som riktlinje än som ett krav. Det är uppenbart att de mår bäst om de får gå lösa i ett rum med en öppen bur (eller ett terarie eller liknande) som de kan gå in och ut ur som de själva behagar.

Lekfullheten verkar variera från individ till individ, och handlar väl mest om att utforska nya föremål och miljöer.

De är helt lugna på dagen då de oftast sover, men på nätterna är det ofta full fart. De springer gärna i "ekorrhjul" (som ska ha minst 30 cm i diameter), men det är även full fart på golvet (de kan springa riktigt snabbt. Och så gillar de gångar och rör.
Sandbad i chinchillasand gillar vissa.

Mer info finns på
Igges hemsida om Afrikanska pygméigelkottar

Och i Igges tamigelkottsforum
Castea
smile.gif

Tack för bra, fin och kärleksfull beskrivning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon