Full version: Tjejmiddag
labarradepan
Nästa lördag ska jag ha tjej middag hos mig. Tänkte ha 3 rätters.. är det nån som har nått tips? kom gärna med förslag o recept.

tongue.gif
zaaritha
Fyllda tunnbrödsrullar: tonfisk+finskuren purjolök+ salt o peppar+creme fraiche.
Lövbiff m fyllning, t.ex. pepparrot, eller nå´n smaksatt mjukost.
Cheesekake.
labarradepan
ingen dum ide´ rolleyes.gif
*Felix matte*
Vet inte om det passar men idag åt jag Tunnbrödsrulle med torkat nötkött i tunna "spån"... Mumsigt gott! tongue.gif
HippieSpellan
bakad potatis med skagenlaxröra och sen murgh koobani(stark söt kyckling) med något med persika till efterrätt kanske, helst något med grädde(för att ta bort chilispåren)
zaaritha
Recept på stark söt kyckling??
Diabolique
Couscous-sallad är en av mina favoriter.

Passerade tomater (med salt/buljong och flera klyfror vitlök) istället för vatten när man gör couscous, sedan hackar man rödlök och gurka och blandar i tillsammans med svarta oliver efter behag. Feta ost funkar bra till eller i salladen som kan ätas kall varm eller ljummen (helst ljummen eller kall). Ät den ensam eller till kött eller fågel. biggrin.gif

Dessutom är den snabb och lätt att laga och så god att man kan äta ihjäl sig på den...
Fenja
Jag gillar enkla snabba bjudmiddagar och lite traditionellt kanske, med räksallad:
Marinera räkorna ett dygn innan servering i pressadvitlök, vitt vin och lite tabasco, Sila av och blanda med massor av gröna ärtor, tomat utan inkrom och finhackad isbergssallad. Krämig rhode island-variant på turkisk yogurt, ketchup och lite tabaco till. Smaka av med salt och peppar.

Varmrätt:
Kycklingbröst i en smord ungssäkerform, blanda 1-2 Kvibille gräddädel med 2-5 dl grädde och gratinera på 215 gradet i ca 30-45 minuter. Serveras med ris eller pressad potatis. Snyggt med en färgglad paprikasallad till. Salt och svartpeppar på kycklingen.

Efterätt:
Konserverade päronhalvor med 2-3 bitar aftereight över in i ugnen tills chokladen precis börjar smälta. Serveras med vispgrädde eller god vaniljglass.

Mvh
Fenja
HippieSpellan
Murgh Khoobani
för 4 personer
ca 1 ½ kg kycklingdelar
6 kryddnejlikor
frö från 6 gröna kardemummakapslar
1 kanelstång
2 tsk hel spiskumin
2 tsk salt eller efter smak
2 vitlöksklyftor, skalade och pressade
1 cm ingefära, finhackad
150 g torkade aprikoser
3 dl vatten
2 msk matolja
2 medelstora gula lökar, skivade
3-4 medelstora gröna chilifrukter, urkärnade och finhackade
2 riktigt mogna tomater, hackade
2 tsk strösocker
2 msk vitvinsvinäger

Dra av skinner från kycklingen. Stöt eller mal kryddnejlika, kardemumma, kanel och spiskummin. Blanda saltet, hälften av de stötta kryddorna, i pressad vitlöksklyfta och hälften av ingefäran.
Gnid in kycklingen med blandningen. Låt den marinera minst 4 h helst över natten. Koka aprikoserna i vattnet så att de nätt oh jämt blir mjuka.
Hetta upp oljan i en stekpanna och fräs lköken tills den är brun men inte bränd. Sätt till chilifrukten, den andra pressade vitlöksklyftanoch resten av ingefäranoch låt fräsa under omrörning ett par minuter.
Lägg i kycklingbitarna och bryn dem runt om. Lägg i tomaterna och ett par matskedar vatten, rör om ocj sjud på låg värme ca 20 min. Sätt till socker och vinäger och låt koka ca 15 min.
Vänd försiktigt ner aprikoserna med sitt spad, dra kastrullen åt sidan och låt den stå ca 1 h så att smakerna blandas. Värm och smaka av före servering. Servera med ris.
labarradepan
CITAT (Fenja @ 27-08-2005, 02:44)
Jag gillar enkla snabba bjudmiddagar och lite traditionellt kanske, med räksallad:
Marinera räkorna ett dygn innan servering i pressadvitlök, vitt vin och lite tabasco, Sila av och blanda med massor av gröna ärtor, tomat utan inkrom och finhackad isbergssallad. Krämig rhode island-variant på turkisk yogurt, ketchup och lite tabaco till. Smaka av med salt och peppar.

Varmrätt:
Kycklingbröst i en smord ungssäkerform, blanda 1-2 Kvibille gräddädel med 2-5 dl grädde och gratinera på 215 gradet i ca 30-45 minuter. Serveras med ris eller pressad potatis. Snyggt med en färgglad paprikasallad till. Salt och svartpeppar på kycklingen.

Efterätt:
Konserverade päronhalvor med 2-3 bitar aftereight över in i ugnen tills chokladen precis börjar smälta. Serveras med vispgrädde eller god vaniljglass.

Mvh
Fenja

Varmrätten med kyckling
Ska kycklingen förstekas först?

Allt låter jätte gott ju.. hmm.. vad svårt det blev. hihi wub.gif
Fenja
Nej, du lägger i filéerna råa och kan provskära eller sticka i en filé och se att det slutat blöda innan du serverar.
Mvh
Fenja
Ophelia
CITAT (zaaritha @ 26-08-2005, 23:11)
Fyllda tunnbrödsrullar: tonfisk+finskuren purjolök+ salt o peppar+creme fraiche.
Lövbiff m fyllning, t.ex. pepparrot, eller nå´n smaksatt mjukost.
Cheesekake.

Kanongott!! Finns ju även kladdkaka som man kan parta till biggrin.gif biggrin.gif

Det där med tunnbrödet låter ju jättebra, fylla med vad man vill och det måste ju bli snyggt när man lägger upp. Lövbifftipset, det ska jag prova biggrin.gif
netaave
Förrätt




HUMMERSALLAD MED MANGO OCH AVOKADO I LIMEDRESSING

6 PERS



3 humrar eller andra skaldjur ca 100 gr/pers

1 stor hackad mango

1 stor skivad avokado

8 cm finstrimlad purjo

1 fint hackad röd paprika

flingsalt och nymald svartpeppar

Ciabattaskivor, olivolja, flingsalt.

Dressing:
Saft av 1 lime
½ dl olivolja
1 tsk flyt honung
salt och sv.peppar

Tag bort skalen från hummerstjärtarna och lyft ur köttet.
Avlägsna den svarta strängen som löper längs med stjärten.
Skiva stjärten i fina bitar.
Blanda med övriga ingredienser.
Salta och peppra efter smak.
Vispa ihop dressingen och slå den över salladen.
Rör om och låt stå i kyl 15 min.
Fördela salladen i höga glas med kloköttet överst.
Servera med ugnsrostade skivor av ciabatta, med lite olivolja och flingsalt på.


Varmrätt



GREKISK KYCKLING 4 port.



4 st kycklingfiléer
ca 1 tsk salt
1 krm sv.peppar
50-100 gr fetaost
1 tsk basilika
2 dl grädde
svarta oliver


Sätt ugnen på 225 gr.
Lägg kycklingen i en smord form
Strö över salt, peppar, smulad ost och basilika.
Stek i ugnen 20-25 min.
Garnera med oliver
Servera med ris eller pasta och sallad.

Dessert

FRUKT I GELÉ 6 port


10,5 gelatinblad, vatten till blötläggning
3,5 dl vatten
1 dl ananasspad
0,5 dl citronsaft
2 dl likör ex. grön curaco
6 ananasringar
30 blå druvor

Garnering: vispgrädde, druvor och ananas.

Alkoholfri variant: Byt ut vatten och likör mot 5,5 dl päroncider.

Lägg gelatinbladen i blöt 5 min. i kallt vatten.
Blanda vatten, ananasspad och citronsaft i en kastrull.
Krama ur gelatinbladen lätt och lägg dem i fruktspadet.
Värm försiktigt tills gelatinen smält, tillsätt likören när det svalnat något.
Häll en bottenskyla av blandningen i efterrättsglas och ställ att stelna i kylen.
Skär under tiden ananas i bitar och dela och kärna ur druvorna.
Lägg frukten på gelén och häll på ett lager till av blandningen tills den täcker frukten. Låt det stelna igen.
Gör ytterligare ett lager.
Garnera med en klick grädde och lite frukt.
labarradepan
Oj oj.. det lät ju gott det med. smile.gif tack så mycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon