Full version: Angående fattiga
Gillan
socialbidrag.

Läste i tidningen om kommunen som inte anser att fattiga
studenter ska rätt till hjälp med hyran under sommaren,
då de(kommunen alltså) anser att studiemedlet ska räcka.

Det här kan ju i och för sig vara en kontroversiell fråga, men ett av kommunens argument var att -; Å andra sidan har de valt
att studera. blink.gif


vad jag undrar över är -; Hur i h-vete kan nån i dagens
sverige välja att INTE studera blink.gif

Vad tycker ni?
silos
Hur menar du;jag fattar inte riktigt frågan?
Reserv
Med tanke på arbetsmarknaden så har väl inte ungdomen nåt egentligt val heller. Är du inte högskoleutbildad så får du knappt lägga upp bröd i bröddisken på Konsum. sad.gif Att socialen sen även kräver att föräldrarna ska ta ett ekonomiskt ansvar till "barnet" fyllt 25 gör att inte många ungdomar kan flytta hemifrån om dom inte har ett fast jobb. Därför sitter man med huset fullt av folk och ett stort as till hund som skulle behövt ett alldeles eget rum. Jag har inte rå att föda mina barn om dom ska ha ett eget boende, så därför är familjekollektiv bästa lösningen, 6 egna barn och pojk och flickvänner på det blir en hel drös det.
silos
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 10:52)
Med tanke på arbetsmarknaden så har väl inte ungdomen nåt egentligt val heller. Är du inte högskoleutbildad så får du knappt lägga upp bröd i bröddisken på Konsum. sad.gif Att socialen sen även kräver att föräldrarna ska ta ett ekonomiskt ansvar till "barnet" fyllt 25 gör att inte många ungdomar kan flytta hemifrån om dom inte har ett fast jobb. Därför sitter man med huset fullt av folk och ett stort as till hund som skulle behövt ett alldeles eget rum. Jag har inte rå att föda mina barn om dom ska ha ett eget boende, så därför är familjekollektiv bästa lösningen, 6 egna barn och pojk och flickvänner på det blir en hel drös det.

Jag måste bara säga en sak:dig Reserv och din familj skulle jag mer än gärna vilja lära känna och jag har sagt det förrut:du har ett STORT hjärta med plats för många wub.gif wub.gif wub.gif Och jag är säker på att din hustru är lika underbar ochh alla i din familj;även "det stora aset" till hund wub.gif wub.gif
Gillan
CITAT (silos @ 27-08-2005, 10:41)
Hur menar du;jag fattar inte riktigt frågan?

Med fattiga studenter menas att de studerar och inte har nåt
extrajobb bredvid.De har alltså endast studielånen/studie-
stödet att klara sig på.
Ganska många är ju dessutom( flertalet tom) hänvisade att bo
på annan ort än hemorten, när de ska gå på högskola
eller universitet smile.gif
Ophelia
Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller.
Reserv
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27)
Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller.

I Sundsvall finns det 100 lediga jobb till drygt 4000 arbetslösa, förklara gärna för dessa vilka "valmöjligheter" dom har. Inte ens på Mac donalds kommer dom in utan kockutbildning, då är det illa.
AnitaO
Visst kan man säkert välja. Till viss del i alla fall.
Men utbildning gynnar samhället, inte bara den enskilda individen.
Därför borde det inte vara så höga hinder för den som vill plugga.
pisanggoreng
Införande av tre terminer per år har diskuterats. De som vill kan då plugga på sommaren också, och samtidigt bli färdiga snabbare.
Gillan
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27)
Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller.

När jag var ung, ja då fanns det valmöjligheter, men idag??!
Hur kan du ens påstå nåt dylikt. I vilken värld lever du i blink.gif

Mina nu vuxna barn som bägge två verkligen ville arbeta först,
innan de fortsatte med vidarestudier fick till slut bita
i det sura äpplet och sätta sig i skolbänken.
Det är i alla fall 10 år sedan för den yngsta.Idag är det ännu värre. wink.gif
Reserv
Okay, jag tar tillbaks lite av det jag skrivit. Det finns nåt som heter "svågerpolitik", om man har tur att ha släkt eller vänner som kan anställa dom arbetslösa så har man juh valmöjlighet. Men om man inte har dom kontakterna då, hur mycket valmöjlighet har den arbetslöse då? Sen kan det kanske va´stora skillnader mellan storstäderna och en småstad. unsure.gif
Ophelia
Man behöver inte ha släktingar för att kunna få arbete utan en akademisk utbildning. Det är höjden av trams om man tror det. Däremot får man vara beredd att flytta, att kanske ta två deltidsarbeten och vara beredd att ta ett arbete som kanske inte är det drömyrke man vill ha. Valmöjligheten finns ALLTID. En del av de yrken som finns på arbetsförmedlingens hemsida kräver en viss utbildning men dock inte en akademisk. Ett tips är att slänga in ansökningar till företag oavsett om de söker folk eller inte samt tjata, det är så jag har fått arbeten INNAN jag VALDE att gå vidare i livet och skaffade mig en akademisk utbildning (började läsa sent och har mycket kortare tid inom den akademiska banan än vad jag haft i icke kvalificerade yrkesarbeten). Har inte heller haft några släktingar/vänner som hjälpt mig. I dagsläget har jag mycket kontakter med arbetsgivare/chefer och har lärt mig att eget initiativ och viljan att få arbete hos dem är viktigare än utbildning (om det inte är yrken som verkligen kräver en speciell utbildning).
Tesa
Sommarjobb???...fick då min 17 åriga dotter räkna med att ha för att betala hyran under lovet när vi inte får nåt inackorderingstillägg...
Man är faktiskt vuxen nog att försörja sig själv vid den åldern och det är dags att föräldrar och myndigheter slutar dalta med ungarna....
Annars får man rätta mun efter matsäcken och planera...men det är inte alla som vill det...
Fattiga!...skitsnack ärligt talat...det finns inte många fattiga i det här landet...

Och det går nog att städa toaletter på McDonalds utan högskolestudier också...om det kniper...även i större städer..

...så tycker jag...och dottern har överlevt sommaren även om hon inte kunnat strö pengar runt sig precis...

..blir jag halshuggen nu?
Ophelia
CITAT (Tesa @ 27-08-2005, 12:01)
Sommarjobb???...fick då min 17 åriga dotter räkna med att ha för att betala hyran under lovet när vi inte får nåt inackorderingstillägg...
Man är faktiskt vuxen nog att försörja sig själv vid den åldern och det är dags att föräldrar och myndigheter slutar dalta med ungarna....
Annars får man rätta mun efter matsäcken och planera...men det är inte alla som vill det...
Fattiga!...skitsnack ärligt talat...det finns inte många fattiga i det här landet...

Och det går nog att städa toaletter på McDonalds utan högskolestudier också...om det kniper...även i större städer..

...så tycker jag...och dottern har överlevt sommaren även om hon inte kunnat strö pengar runt sig precis...

..blir jag halshuggen nu?

Näe...inte av mig. Det är ju faktiskt så. Tycker det låter som om du har fötterna på jorden och att ni verkar ha koll på läget smile.gif
Ophelia
CITAT (Evgeni @ 27-08-2005, 11:40)
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27)
Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller.

När jag var ung, ja då fanns det valmöjligheter, men idag??!
Hur kan du ens påstå nåt dylikt. I vilken värld lever du i blink.gif

Mina nu vuxna barn som bägge två verkligen ville arbeta först,
innan de fortsatte med vidarestudier fick till slut bita
i det sura äpplet och sätta sig i skolbänken.
Det är i alla fall 10 år sedan för den yngsta.Idag är det ännu värre. wink.gif

Jag lever i samma värld som du fast jag tror att jag har insett för bra längesedan att vill man ha ett arbete så kan det innebära att man får flytta eller även ta arbeten som man egentigen inte vill ha. Det är inget konstigt med min syn på världen men jag köper inte att folk inte har en valmöjlighet.
Ophelia
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 11:33)
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27)
Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller.

I Sundsvall finns det 100 lediga jobb till drygt 4000 arbetslösa, förklara gärna för dessa vilka "valmöjligheter" dom har. Inte ens på Mac donalds kommer dom in utan kockutbildning, då är det illa.

Kanske pendling eller flytt? Lagt in ansökningar hos arbetsgivare som inte har arbeten hos arbetsförmedlingen?
Reserv
Nja Tesa, inte halshuggen men du lever i det blå tycker jag. Att få sommarjobb är inte heller det lättaste i dagens läge. Muggarna på Mac Donalds städas av kökspersonalen, så där är det inte heller nåt att diskutera. Visst är barnen vuxna i mina ögon, men inte i kommunens, jag ska försörja barnen till dom fyllt 25 så är det bara. Och visst kan man rätta mun efter matsäcken, som oftast består av storkok och billig mat. Arbetsmarkande dryper inte av lediga jobb för ungdomar direkt och det är ingen efterfrågan på dom heller. Jag tycker att du Tesa intar en lite fisförnäm attityd när du säger att det är skitsnack att Svenska studenter är fattiga, hur insatt är du verkligen i frågan? Om dom inte tar studielån så är dom fattiga, och studielånet är juh som att ta ett lån på banken. Inte faen blir du väl rikare av att ta ett lån? Näe, du ska juh betala igen skiten med ränta dessutom (visserligen ligger räntan på studielånen väldans lågt, men ändå).
AnitaO
Jo, visst får man lättare jobb om man lägger manken till ordentligt.
Det är nog ingen tvekan om. Men det blir ju inte FLER jobb för det.
Hur man än vänder och vrider på det så räcker inte jobben till alla.
Ophelia
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 12:17)
Nja Tesa, inte halshuggen men du lever i det blå tycker jag. Att få sommarjobb är inte heller det lättaste i dagens läge. Muggarna på Mac Donalds städas av kökspersonalen, så där är det inte heller nåt att diskutera. Visst är barnen vuxna i mina ögon, men inte i kommunens, jag ska försörja barnen till dom fyllt 25 så är det bara. Och visst kan man rätta mun efter matsäcken, som oftast består av storkok och billig mat. Arbetsmarkande dryper inte av lediga jobb för ungdomar direkt och det är ingen efterfrågan på dom heller. Jag tycker att du Tesa intar en lite fisförnäm attityd när du säger att det är skitsnack att Svenska studenter är fattiga, hur insatt är du verkligen i frågan? Om dom inte tar studielån så är dom fattiga, och studielånet är juh som att ta ett lån på banken. Inte faen blir du väl rikare av att ta ett lån? Näe, du ska juh betala igen skiten med ränta dessutom (visserligen ligger räntan på studielånen väldans lågt, men ändå).

Jamen herregud.....ett lån om man ska studera, det får man räkna med. Alla har vi val vi gör.
Ophelia
CITAT (AnitaGg @ 27-08-2005, 12:17)
Jo, visst får man lättare jobb om man lägger manken till ordentligt.
Det är nog ingen tvekan om. Men det blir ju inte FLER jobb för det.
Hur man än vänder och vrider på det så räcker inte jobben till alla.

Nej....tror att det vore en utopi att tro det om man sak räkna till att alla skulle söka alla ledida arbeten som finns tillgängliga. Men nu tror jag knappast att alla är så drivna att de gör det.
Reserv
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 12:11)
Jag lever i samma värld som du fast jag tror att jag har insett för bra längesedan att vill man ha ett arbete så kan det innebära att man får flytta eller även ta arbeten som man egentigen inte vill ha. Det är inget konstigt med min syn på världen men jag köper inte att folk inte har en valmöjlighet.

Att behöva flytta anser inte jag går under kategorin valmöjlighet, det är juh tvångsförflyttning blink.gif Barnen är väldigt föräldrabundna och månar om familjen, inte vill dom flytta från orten och hamna bland vilt främmande männskor heller, det är juh inte frivilligt heller? Säg sen inte då att dom får skylla sig själva för att dom inte "väljer" den lösningen, det är ingen lösning så länge det inte sker frivilligt och att dom verkligen vill flytta från orten. Jag hade inte heller några problem att hitta jobb när jag var ung, men det var då det, så lätt är det inte för dagens ungdomar. Dom söker alla jobb man tänkas kan, även där det inte är utannonserat, dom erbjuder sig t.o.m. att jobba en vecka gratis så dom får se vad dom går för, men inte heller det har gett resultat.
Ophelia
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 12:25)
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 12:11)

Jag lever i samma värld som du fast jag tror att jag har insett för bra längesedan att vill man ha ett arbete så kan det innebära att man får flytta eller även ta arbeten som man egentigen inte vill ha. Det är inget konstigt med min syn på världen men jag köper inte att folk inte har en valmöjlighet.

Att behöva flytta anser inte jag går under kategorin valmöjlighet, det är juh tvångsförflyttning blink.gif Barnen är väldigt föräldrabundna och månar om familjen, inte vill dom flytta från orten och hamna bland vilt främmande männskor heller, det är juh inte frivilligt heller? Säg sen inte då att dom får skylla sig själva för att dom inte "väljer" den lösningen, det är ingen lösning så länge det inte sker frivilligt och att dom verkligen vill flytta från orten. Jag hade inte heller några problem att hitta jobb när jag var ung, men det var då det, så lätt är det inte för dagens ungdomar. Dom söker alla jobb man tänkas kan, även där det inte är utannonserat, dom erbjuder sig t.o.m. att jobba en vecka gratis så dom får se vad dom går för, men inte heller det har gett resultat.

Hur gamla är barnen??? Pratar du om sommarjobb för skolungdom???

Vill man ha ett arbete och det inte finns på hemorten så har man ett val. Flytta eller inte flytta DET är valet! Då får man även ta konsekvenserna. det är väl klart att det inte alltid är ett val man kanske vill göra men det är ändock ett val.

Borta är den tid där arbetena fanns på samma ort som där man bor. Nu får man vara beredd på pendling, flytt eller andra sätt. Annars får man väl gå arbetslös då om man inte vill följa med den utveckling som pågår.
Tesa
Fisförnäm attityd...jaa...möjligt...men jag tror fortfarande inte att de är "fattiga"...det är ett ord som används så fort man behöver tänka sig för lite..

...och vad jag menar med "rätta mun efter matsäcken" är att man får se till att planera då...så att studiebidrag och lån räcker hela året...äta havregrynsgröt och baka och laga maten själv...sluta röka, inte gå på krogen...som sagt...det är ett val...

...sen tror inte jag heller att ALLA har möjlighet att få jobb...men väldigt många "vill inte" riktigt...jobb är inte bara en anställning..."extra" är väl vad man kanske får räkna med som studerande...och hålla i de slantarna man får in då..
...och jag finns här för mina barn också...om det kniper...men jag tänker inte "dalta" med dem förrän de verkligen behöver det...
Har iofs lite förspänt med sommarjobb och så här pga var jag bor men kommunen behöver nästan alltid "extra" inom omsorg, hemsjukvård, städ och dyl...utan utbildning...och detta är en liten kommun..särskilt vintertid..
Men jooo...jag kanske är lite fisförnäm jag....som absolut skulle tagit såna jobb om jag behövde...
HippieSpellan
visst ska ungdomar lära sig ta hand om sig själv, men det är inte "bara" att flytta. då har man plötsligt två hyror att betala på den låga lön man ändå inte kan klara sig på, om man nu kan få jobb någon annanstans, och korttidsboende.
för ett år sen fick jag bara sommarjobb för 1 månad, och behövde sådeles hjälp med en månad. ringde och kollade vad det fanns för möjlighet till bidrag och då sa de att man kan få bidrag under sommaren som student men då fick man betala tillbaka det under vintern.
Visst finns det fattiga människor, men varför göra dem ännu fattigare?

föresten så kan man plugga på sommaren också nu med, men då ingår det inte i programmen.
Ophelia
CITAT (HippieSpellan @ 27-08-2005, 13:41)
visst ska ungdomar lära sig ta hand om sig själv, men det är inte "bara" att flytta. då har man plötsligt två hyror att betala på den låga lön man ändå inte kan klara sig på, om man nu kan få jobb någon annanstans, och korttidsboende.
för ett år sen fick jag bara sommarjobb för 1 månad, och behövde sådeles hjälp med en månad. ringde och kollade vad det fanns för möjlighet till bidrag och då sa de att man kan få bidrag under sommaren som student men då fick man betala tillbaka det under vintern.
Visst finns det fattiga människor, men varför göra dem ännu fattigare?

föresten så kan man plugga på sommaren också nu med, men då ingår det inte i programmen.

Men vem ska "ta hand om dem" då??????


Detta gäller väl alla som inte har ett arbete.
Annlo
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 10:52)
Med tanke på arbetsmarknaden så har väl inte ungdomen nåt egentligt val heller. Är du inte högskoleutbildad så får du knappt lägga upp bröd i bröddisken på Konsum. sad.gif  Att socialen sen även kräver att föräldrarna ska ta ett ekonomiskt ansvar till "barnet" fyllt 25 gör att inte många ungdomar kan flytta hemifrån om dom inte har ett fast jobb. Därför sitter man med huset fullt av folk och ett stort as till hund som skulle behövt ett alldeles eget rum. Jag har inte rå att föda mina barn om dom ska ha ett eget boende, så därför är familjekollektiv bästa lösningen, 6 egna barn och pojk och flickvänner på det blir en hel drös det.

Håller med dig!
Jag kan kanske inte räkna mig till ungdomarnas skara riktigt men studerar ändock...
Jag har hus, bil och två barn som ska försörjas med till viss del studiemedel i form av 6 900:- i månaden Under studietiden.
På sommaren får man alltså inget lån alls! Och i Maj så är det bara halva studiemedlet ungefär ("dom ska väl härdas" tänkte dom nog!)

Som tur är har jag en sambo som jobbar o sedan har jag en tjänst i botten som jag går tillbaka till varje sommar, men maj och juni blir knaper månad med vatten o bröd eftersom det blir ett glapp mellan lön och studiemedel!

Nåväl, TROTS detta har jag faktiskt klarat av tre år hittills och det har varit en prövning men ändock frivillig...

Men alternativet hade varit att harva kvar inom samma område på 50 % tjänst till pension ! Så valet var inte så svårt i mitt fall!

Jag har försökt att få mina föräldrar att ta ett ekonomiskt ansvar för mig, och det lyckas också ibland wub.gif tongue.gif
Sulawesii
Jag måste säga att jag tycker det är hemskt om man ska behöva jobba hela sommaren, efter att ha pluggat hela hösten och våren. Nån ledighet borde studenterna få med en lägre ersättning. Ett par veckor tycker jag låter lagom.
Hur det ska finansieras har jag ingen aning om, det är bara så jag tycker....
Annkina
Nu var det ett tag sedan jag sökte sommarjobb. (15 år sedan) Men jag jobbade varje sommar från det jag var 15 tills jag gått ut högskola och fick riktigt jobb.
Antar att det inte fungerar likadant idag. Men jag har reagerat på att många i denna hålan säger att det inte finns jobb, medan andra säger att det inte är några problem, de har haft flera att välja mellan. Och det är inte bara föräldrar och släktingar som fixat in dom. De ringer runt och går runt till företag och frågar.

Sedan blev jag väldigt fundersam när jag läste på ett annat forum där det disskuterades vid vilken ålder man börjat jobba på sommrarna. Någon sa att hon inte kunde räkna den första sommaren för det var inget kul jobb?!?! Men hallå! Några veckor varje sommar så måste man väl inte ha KUL jobb. Bara man får pengar, så kräsen kan man väl inte va, eller?

Det är som min mamma brukar säga, om inte ungdommarna orkar jobba, vilka ska då göra det. Hon började arbeta när hon var 14 år och är idag 63 och jobbar fortfarande.

Om man är student kan man inte räkna med att ha så många veckors ledigt på sommaren. Men det gäller ju bara i några år inte hela livet.
zaaritha
Reserv: Menar du verkligen att hunden är ett störande moment??
Tja--då är du väl ingen djurvän??
Pirum
Hela den här tråden tycks förutsätta att studenter är som övriga medborgare, och har samma rättigheter och skyldigheter.

Så är det såklart inte.

En riktig människa får socialbidrag om man blir arbetslös eller är helt medellös. En student får rådet att säga upp sig från sina studuer så att man först blir riktig människa, sen kan man söka socialbidrag eller a-kassa (om man nu råkar ha haft jobb samtidigt som man studerat).

"Jasså, Herr Persson har fått oförutsedda utgifter, kanske måste flytta mitt i sommaren eftersom hyran är för dyr...och nu har Herr Persson dubbelhyra...och inga tillgångar har du, inte ens bil...men nä, nåt socialbidrag kan du inte få om du inte först slutar jobba." Låter helt vrickat, men så är det för många studenter idag.

Studenter idag har det sämre än på över 40 år, relativt yrkesarbetande. Och en majoritet av CSN-pengarna är lån, som dessutom numera är direkt ofördelaktiga. En student får ett par tusingar i bidrag per månad, och ska köpa all litteratur själv, ha eget boende vilket leder till försäkringskostnader mm (jag är TVÅNGSSKRIVEN på min studieort, får inte vara skriven hos mor&far), och det ena med det andra. Man får inte lön för att studera, även om många tycks tro det.

Om studenten dessutom är dum nog att ta för få poäng, missa en tenta eller två alltför tätt på varandra. Grattis. Då blir det jackpott. 13-14 månader då studenten inte ens får _låna_ pengar av CSN, men ändå måste läsa dels ikapp, dels vanliga studietempot. Och, eftersom studenten ju studerar, noll socialbidrag.
Om han/hon inte har barn, då kan det bli några skärvor.
Inga stora pengar, för, som ni alla vet, barn ska lära sig tidigt att de inte alla är lika mycket värda. De rika föräldrarna ska ha bra betalt av staten, de fattiga ska lära sig att inte bli bortskämda. Det gamla vanliga, de rika ska ha morötter för att motiveras att arbeta, men den fattige ska motiveras med piska. Alla barn är lika mycket värda? Inte i Sverige idag iaf. Ensamstående mödrar som varit korkade nog att inte ha fast jobb innan de blev gravida har det dåligt, om de dessutom varit korkade nog att börja studera, gratulerar, då har de år av ekonomisk osäkerhet framför sig.

Jag är inte ett dugg bitter, bara aningen cynisk, och för ordningens skull, jag har aldrig fått socialbidrag, bostadsbidrag, a-kassa, föräldrapenning, sjukpenning. Inte heller har jag fått socialbidrag till mina företag, åkrar, skogar eller aktier. Inte för att jag har några företag iofs, men det verkar som att många företagare är rabiata bidragshatare, så länge det inte gäller bidrag eller subventioner av deras egen marknad.

Många tycks ge rådet att man ska jobba samtidigt som man studerar. Men dels lönar det sig dåligt, eftersom CSN då tycker att man behöver ännu mindre pengar, dels är det svårt att hitta jobb om man inte kan garantera att man kan jobba vissa dagar eller tider. Vissa kurser kan man "glassa" runt på, men andra kräver oerhört mycket kvälls- och nattarbete.
zaaritha
Stämmer detta--verkligen??
Reserv
Mycket, mycket bra formulerat och direkt överensstämmande med verkligheten för dagens studerande,tack Pirum wub.gif
zaaritha
Eehh?
Pirum
Tack Reserv, glömde att säga att de flesta av dagens studenter har direkterfarenhet av både dagens arbetsmarknadsklimat och dagens studiesystem. De flesta yrkesarbetande har ingetdera. Detta är ingen kritik av yrkesarbetande, bara ett konstaterande.

Halva inlägget försvann visst, jag får skriva om:
Jag tycker det är trist att studenter inte på samma sätt omfattas av våra socialförsäkringssystem, man kan nästan tro att studentlägenheterna ligger utanför Sverige. Alla andra omfattas ju. Tycker studentkårerna (där man måste vara medlem) borde arbetat för det mer, och mindre för annat, men det är väl svårt antar jag.
zaaritha
Nej--varför är studenter då så "väck" på arbetsmarknaden??
Sulawesii
De studenter jag haft i min närhet de senaste åren har jag stor beundran inför. De har jobbat, både på sommarloven och under terminen. Samtidigt som de varit/är drivna i skolarbetet.

Och det är klart att får inte en student tag i ett jobb under sommaren, så ska väl denne inte vara tvungen att flytta hem till mor och/eller far för att klara livhanken! sad.gif
silos
CITAT (Sulawesii @ 28-08-2005, 10:01)
De studenter jag haft i min närhet de senaste åren har jag stor beundran inför. De har jobbat, både på sommarloven och under terminen. Samtidigt som de varit/är drivna i skolarbetet.

Och det är klart att får inte en student tag i ett jobb under sommaren, så ska väl denne inte vara tvungen att flytta hem till mor och/eller far för att klara livhanken! sad.gif

Men å andra sidan:vad underbart att få ha hemma sina ungdomar under sommaren då wub.gif
Tesa
Kan ju säga att jag som företagare inte heller betraktas som en "riktig" människa då....för om jag skall ha nåt skyddsnät att falla i så får jag se till det själv..
Men som sagt...det är ju ett val...

Och jag tycker att det är alldeles väldigt självklart att man inte får lön för att studera...utbildning är väl en sorts investering...och andra får då betala sina investeringar själva och det kan ta många år innan den betalar sig..

Men på nåt sätt så har den allmäna inställningen till försörjning och utbildning gått från att vara ett priviligium till att vara en självklar rättighet....men om man inte har råd att utbilda sig så kanske man får välja att avstå då...
Jag vet folk som utbildat sig inom 2-3 yrken men ändå inte vet vad de vill göra...och nånstans nångång måste det ju vara stopp...
Naturligtvis så tycker jag att det är åt helvete att utbildning skall bli en klassfråga men att allt fler studerar allt längre bär bara åt ett håll...Tyvärr!
Men man måste nog leva med de förutsättningar man föds med hur orättvist det än känns...en del föds med silversked och andra inte...
Själv tillhör jag definitivt inte...jag har aldrig utbildat mig heller...men min bror som föddes med precis samma förutsättnngar har....så det är absolut ett val...

Trots allt, nån måste dra födan i halsen på de som inte bidrar till pluskontot för stunden och det finns de som inte har nåt val överhuvudtaget och det är väl dem vi skall värna om först och främst...

Fast jag ÖNSKAR av hela mitt hjärta att verkligheten var sån att alla kunde göra det de ville och leva gott ändå..men tyvärr är det inte så.. sad.gif

Sura äpplen finns det tyvärr allt för gott om....
Pirum
Ja, egna företagare som inte längre har några tillgångar såsom hus, bil, etc, och som befinner sig utan inkomst bör såklart kunna få socialbidrag, precis som alla andra i samhället.

Studenter borde förresten inte få lön, men jag menar att det bör vara gratis att studera, och då bör studentlitteratur, boende och kanske även mat ingå. Däremot inte pengar till nöjen, musik, och annat ickenödvändigt. Men, så är jag ju naiv också smile.gif
Sulawesii
CITAT (silos @ 28-08-2005, 12:05)
Men å andra sidan:vad underbart att få ha hemma sina ungdomar under sommaren då wub.gif

Ja, det kan jag hålla med om. Men, antagligen inte lika härligt i ungdomarnas ögon..... smile.gif
silos
CITAT (Sulawesii @ 28-08-2005, 18:28)
CITAT (silos @ 28-08-2005, 12:05)
Men å andra sidan:vad underbart att få ha hemma sina ungdomar under sommaren då wub.gif

Ja, det kan jag hålla med om. Men, antagligen inte lika härligt i ungdomarnas ögon..... smile.gif

Så kan det förstås vara och ungdomarna vill så klart vara själständiga.
Annlo
CITAT (Pirum @ 28-08-2005, 18:18)
Studenter borde förresten inte få lön, men jag menar att det bör vara gratis att studera, och då bör studentlitteratur, boende och kanske även mat ingå. Däremot inte pengar till nöjen, musik, och annat ickenödvändigt. Men, så är jag ju naiv också smile.gif

Nu är det ju visserligen gratis att studera men litteraturen är det minsann inte. Jag tycker att det borde subvensioneras på något vis för det skiljer oerhört på olika kurser! Börjar en ny kurs nästa vecka med litteratur för
3 600:- ohmy.gif
Och studielån o bidrag är på 6 900:- enkel matte säger att det inte går ihop... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon