katti
Jag har satt lite pelargoner och bladen är nu ungefär fem centimeter stora ( de största bladen alltså). Problemet är att en del blad börjat få gula prickar för att sedan börja torka utifrån och in.. Jag har kollat och ser inga djur någonstans. Dom står under lysrör. Har jag vattnat för mycket? För lite ljus? Jag har även tagetes och violer på samma ställe och de mår superbra.. vad göra, vad göra?
lolo
Hej! Du säger att du inte hittar ohyra på den, men det kanske ändå är spinn? De väldigt små rackarna måste nästan upptäckas med lupp! Spinn trivs i torr luft och sprids tyvärr ofta vidare till omgivande växter. Kolla en gång till om du ser små svart/rödaktiga pyttesmå kryp "springa" runt under bladet.

Lycka till!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
katti
Nej jag ser inga små djur och nu jag har tittat jäättenoga.. sad.gif
Nån som har fler förslag??
Helen i Piteå Zon 5
Vattnar du för mycket? Låt pelargonierna torka upp ordentligt mellan gångerna, det kanske hjälper, jag har alla mina sticklingar i ett söderfönster./Helen
katti
Jag är nog faktiskt rädd att det kan vara det att jag vattnat för mycket.... blir bladen som jag beskrivit så då? Det kanske är dags att flytta dom till fönstret nu.. problemet är att framför våra två söderfönster (som ligger ovanför varandra) växer en stor pelarasp som tar bort en hel del sol... mad.gif . .. Fast det är klart, min sambo kommer att bli överlycklig om jag flyttar en del av min odling från köksbänken tongue.gif
Tack för tipset, jag ska försöka vara lite mer restriktiv i min vattning från och med nu biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Lycka till! /Helen rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon